• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä kakkospyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja B12
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niinpä, vaan loppujenlopuksi tommonen moderni crf450 tms. nelarivehje saattaakin olla radalla nopeampi, kuin se 500 2T-isopyssy. Hintaa ja työtä kertyy myös modernisoidulle 500 2T vehkeelle vähintään riittävästi.

Nudasta tuli itsekin joskus haaveiltua. On hieno, harvinainen ja arvonsa säilyttävä peli, mutta jos katupyörä jo löytyy, niin nuda lienee sitä turhan lähellä.

Mäkine sanoi:
Niinpä, vaan loppujenlopuksi tommonen moderni crf450 tms. nelarivehje saattaakin olla radalla nopeampi, kuin se 500 2T-isopyssy. Hintaa ja työtä kertyy myös modernisoidulle 500 2T vehkeelle vähintään riittävästi.

Nudasta tuli itsekin joskus haaveiltua. On hieno, harvinainen ja arvonsa säilyttävä peli, mutta jos katupyörä jo löytyy, niin nuda lienee sitä turhan lähellä.

Toisaalta vaikka radalla olisi nopeampi usemmalla viedä, niin ei mitään jakoa hauskuudessa kadulla sillä 450 nelarilla vs. 500 2t.

Ja jos haluaa kakkospyöräksi ison moton niin laittaa suosiolla 990 SMR Kottaraisen. Kestää pommitusta ja on niin törkeän hauska huligaanipyörä ajaa kaikilla alustoilla, että pysyy Ducati hyvässä ryhdissä kun sillä ei tarvitse liikaa kilometrejä kerätä. :thumbup:

Motolle ei oikein ole tarvetta saatikka käyttöä. Lähinnä ajatus on palata "juurille" harrastuksessa, eli pikkupojaksi jälleen , joka kolusi mummolassa ja mökillä mettäteitä ja sorakuoppia. Tällä hetkellä vahvin visio on soratiekäyttöinen pyörä. Kuten jo aiemmin mainittu, sorateitä riittää täälläpäin. Ihan kaupunkikäyttöön emännällä on Virago ja moposkootteri.

Onko se sitten kakkospyörä, eli halpa vanha reuhka kalliimman lisäksi, vai enemmänkin rinnakkaispyörä eri käyttötarkoituksella. Ehkä jälkimmäinen. Toinen asfaltille ja toinen sorateille. Toisaalta vanhempaa ei niin itkettäisi naarmuttaa.

990 Super Enduroa ei taida olla suomessa? Ei ainakaan myynnissä yhtään. Sorateitä pääsisi esim 800 Tigerilläkin ja voimaa olisi se 100hv. Toisaalta kiinnostaa vähän maastokelpoisempikin, jolla edelleen pääsee pikitielläkin siirtymiä. Mihinkään Nordkappiin en meinaa lähteä ainakaan tällä kutinalla.

Budjettia olen miettinyt ja ehkä maksimi olisi jossain uuden 690 enduron paikkeilla.

990 Super enduroa ei ole valmistettu, kaikki ovat 950 kaasarikoneella, hieno pyörä, jolla itsekin tuli 50tkm aikoinaan ajettua, mutta aika painava sekin on, jos pois tieltä menee.
Yks varteenotettava vaihtoehto on Hussen 701, joita nytkin myynnissä lähes ajamattomia alle 10k€.Siinä on tuo kotarin perustekniikka viimeisimmillä viilauksilla.

Joo tuossa 950/990 minulle tullut jokin sekaannus. 990 on adventurena, mutta ei endurona.

Onko tuo 701 Kotari eri väreissä, vai onko siinä miten uniikkeja ratkaisuja? Sitä olen kanssa katellut. Pitää tutustua tarkemmin. Hinnaltaan näyttää olevan tonnin pari kotaria kalliimpi. Ulkonäkö on kiva myös.

Miten lie varaosien saatavuus/hinnoittelu kotariin verrattuna? Varmasti paljon harvinaisempi maailmalla. Kotari on jonkinlainen muotimerkki tänä päivänä. Husqvarnalla on myös merkkinä korvaan kiva kaiku ja historia.

B12 sanoi:
Joo tuossa 950/990 minulle tullut jokin sekaannus. 990 on adventurena, mutta ei endurona.

Onko tuo 701 Kotari eri väreissä, vai onko siinä miten uniikkeja ratkaisuja? Sitä olen kanssa katellut. Pitää tutustua tarkemmin. Hinnaltaan näyttää olevan tonnin pari kotaria kalliimpi. Ulkonäkö on kiva myös.

Miten lie varaosien saatavuus/hinnoittelu kotariin verrattuna? Varmasti paljon harvinaisempi maailmalla. Kotari on jonkinlainen muotimerkki tänä päivänä. Husqvarnalla on myös merkkinä korvaan kiva kaiku ja historia.

Eiköhä toi Husse ole 90% sama kun 690, joitain viilauksia on tehty ja aika paljon kehuja saanut. Tuolla kurafoorumilla pyörästä on kokonaine ketju http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=35972

Empperi sanoi:
Mihin soratiellä tarvitsee 100 hp?

Ei sitä mihinkään tarvitse mutta kannattaa kokeilla...

Itse pidän keveistä ja kireistä kilpaenskoista enemmän metsäpoluilla ja enskareiteillä. Rehellisten sorateiden tykitykseen taas hieman painavampi ja tehokaampi mopo on mielestäni paljon hauskempi ajettava.

Empperi sanoi:
Mihin soratiellä tarvitsee 100 hp?

Kyl siellä vaan on niitäkin teitä missä se on tarpeen, ei niitä ihan pieniä teitä niin paljon ole. Tai tää on tietty kurvaajasta kiinni, mää tarvin... jaa ei mul olekkaan ku 95hp, mut se ei riitäkkään :blink:

jaulis sanoi:
Ei sitä mihinkään tarvitse mutta kannattaa kokeilla...

Itse pidän keveistä ja kireistä kilpaenskoista enemmän metsäpoluilla ja enskareiteillä. Rehellisten sorateiden tykitykseen taas hieman painavampi ja tehokaampi mopo on mielestäni paljon hauskempi ajettava.

Sama vika täällä. Jos tolla 1190:llä ajaa enskamoodissa (100hv), niin se hakkaa kovin usein rajoittimelle. Sport-moodi sopii meikäläisille sorateille paljon paremmin, ei tarvi kierrättää. 100 varmaan riittäis paremmin jos sen sais ulos vaikka koko 7000-10000 kiekan välillä.

Kotarikuski sanoi:
Sama vika täällä. Jos tolla 1190:llä ajaa enskamoodissa (100hv), niin se hakkaa kovin usein rajoittimelle. Sport-moodi sopii meikäläisille sorateille paljon paremmin, ei tarvi kierrättää. 100 varmaan riittäis paremmin jos sen sais ulos vaikka koko 7000-10000 kiekan välillä.

Näinpä.

Tärkeintä tuossa soratiellä ajamisessa on se, että pyörän alusta ja rengas toimii oikein, sekä vauhdista ja kierroksista riippumatta sora lentää aina kun kaasua avaa. Pysyy ajaminen hallittuna ja hauskana.

Nuo asiat toteutuu aika hienosti noissa isommissa pyssyissä.

^Alkaahan se oikea toleranssi löytyä, kerro minkä valkkasit. Itse puollan yhä salattua perverssiota, 174 kg 105 hp.:)

No Ducati painaa 10kg vähemmän ja siinä on yli 50hv enemmän, joten tuo perversio menee kategoriaan ”kesy kaupunkipyörä” :)

^Sitäkin se on joten soveltuisi hyvin soralle pikkaisen tuunattuna, ainakin renkaat. Nuda täyttäisi vaan aloitusviestissä mainitut speksit ja nettimotosta näyttäisi lähtevän siisti peli sopuhinnalla. Sorapinnalla ajo on kyllä tosi mahtavaa puuhaa ja itsekin meinasin muutama vuosi takaperin hommata jonkun valkokilpi enskan. Kävin koeajamassakin jonkun 350 cc kaasaripelin (olikohan Suzuki DR 350) ja olishan siihen kuminauhamaiseen viiveeseen äkkiä tottunut eikä pelkällä soralla tosiaan tarvitse heppoja ihan mahottomasti.

Makuasioita nämä, itse tykkään hirmusti että on tuo satakunta hummaa sorarallissa käsillä. Letkeä veistää kaasulla kulkusuunta halutuksi, ei tarvitse vastaheitellä ja paiskoa. Sopii rentoon menoon.
Sopii kyllä kaahamiseenkin, vauhdit vaan menee helposti älyvapaiksi. Nautin siitäkin.
Nuda kieltämättä näyttää siltä että voisi olla vinkeä laitos soralla. Soratielle riittää kun rengas on suht pyöreä mutta jos pyörän päällä on vaikea liikkua, on homma ärsyttävää. Nuda näyttää siltä että mutkassa munat valahtaa tankille ihan itsestään.

Ei huono. Kesällä tuli ajettua 701:stä (vanhalla koneella) ja oli aika mieluinen, 690:ssä häirinnyt tangon kääntyvyys oli parempi runkoon tehtyjen muutosten johdosta eikä missään vaiheessa tulut fiilistä että 690 olisi parempi. Tykkäsin kovasti mutta ei tullut parin 690 jälkeen jihuu fiilistä, ehkä siksi että olen pakotettu pysymään kurapyörissä joilla ei pysty menemään mettäteitä pienemmille poluille...

Back