• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä ensimmäiseksi ratapyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Temezkii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Aloittajille" sopivimmat:

1.Yamaha R6 (2008-2016)
2. Yamaha R6 (2006-2007)
3. Muut 600:set japsikyykyt esim. Gixxer, Kawa tai Honda

Kilvelliset ensisijaisesti, niin vakuutukset on edullisemmat. Tonnari alle, jos on valmis hyväksymään korkeammat rengaskulut. Italianihme alle, jos on valmis ropaamaan (ja maksamaan) enemmän.

Melkein riippumatta siitä, tuleeko katuajeluja, niin ostaisin kilvellisen noiden nykyvakuutusten takia. Niihin kannattaa tutustua, jos et vielä oo sitä tehnyt.

Seuraavaksi omalla ostoslistalla on kilvellinen! Ninja, koska Kawasaki on paras.
Fiksuin olis lienee tässäkin ketjussa monesti mainittu R6, tai R1 Jammu.

Mulla oli viime syksynä sama pähkäily, ostin katukäytöstä 08 r6 ja vähän varustelin sitä, nyt ajellut sillä 8 ratapäivää.

Mulla on suunnitelmissa ostaa ens kaudeksi tuttavan R6 superstock kilpuri niin sitten omani menee myyntiin.

Temezki sanoi:
Tästähän lähtis aika hyvään hintaan jo vähän ratailuun muokattu gixxeri

https://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/2573739
Kilvellinen vielä, ei tarvi maksaa kuljetuskalustosta.

Kuljetuskalusto eli vähintään peräkärry on kuitenkin hyvä olla, koska on aivan syvältä ajaa aamulla x tuntia pyörä radalle, koko päivä vingutusta ja illalla maantietä pyörällä kotiin. Kahdeksaakymppiä suoraa tietä on meinaan hiukan tylsää ja väsyttävää ajaa pyörällä ratapäivän päälle. Auton kanssa huomattavasti mukavampaa kun menee kivuttomasti mukaan bensakannu, työkaluja, eväät, vaihtovaatteet jnejne.

Sen sijaan kilvellinen on siitä hyvä että vakuuttaminen on huomattavasti halvempaa (noin 10x halvempaa).

T1mppa sanoi:
Mulla on ramppina pitkä 2x4" lankku :bisseä: Ihan tekee tehtävänsä sen minuutin mitä se on käytössä.

Niitä alumiinisia ramppeja saa tilpehöörikaupoista, lankkuviritykset on vähän... :bisseä:

kurja sanoi:
Niitä alumiinisia ramppeja saa tilpehöörikaupoista, lankkuviritykset on vähän... :bisseä:

Juuri näin.
Kun temppuilee lankkuvirityksen kanssa ja katsoo alumiinirampin hintaa, niin se ei olekkaan enää niin kallis...

Jonezi sanoi:
Kunnes tulee tarvetta vähän lämppäreille, pukeille, bensakannuille, teltalle yms. pienen yksiön verran tavaraa. :D

No juu, eipä olisi kaksi vuotta ja pari viikkoa päälle sitten arvannut mihin ryhtyi, kun Ahvenistolla AT2:n possujunassa haparoivia ensikierroksia pari kuukautta moottoripyörää ajaneena kiersi... :;): Bensakannua, lämppäriä, pukkeja, saderengasta, toista takarengasta, telttaa, pöytää, työkalua, jaa niin, toista eturengasta, evästä, vaihtovaatetta... :;):

Ja tuo kotimatka, se tosiaan on kivempi autolla, ei se kasikympin junnaaminen ole ratapäivän päälle oikein mistään kotoisin jos olet koko päivän syöttänyt täysillä menemään.

Auto on myöskin mukavampi sadekelillä, tai kylmässä, tai kuumassa.
Ja turvallisempi. :)-

Varsinkin kun nykyisin saa ajaa ilman lisämaksua kärryn kanssa 106 kmh.

lario sanoi:
Juuri näin.
Kun temppuilee lankkuvirityksen kanssa ja katsoo alumiinirampin hintaa, niin se ei olekkaan enää niin kallis...
kurja sanoi:

Mulla oli vuosia alumiiniramppi, mutta tyhmyyksissäni sen hävitin noin 4 v sitten pois. Pitkään menin lainarampilla, jos oli rr-pyörä ja kurapyörät menee lankulla ihan mainiosti.
On se lankku vähän köppänen rr-pyörän kanssa, mutta tekee tehtävänsä. Ja se oli tässä pointti, että ei jätä peräkärryä sen takia kotiin, ettei ole ramppia.

Ja mun mielestä ne on ihan törkeen kalliita! Ei ne voi missään muualla maailmassa maksaa niin paljoa kuin täällä :grin:

edit. Mä olin unohtanut vastata itse aiheeseen. Itse kannustaisin mielummin 600cc pyörään kuin 1000cc. En tiedä sun ajovauhtia, mutta katusportilla pääsee jo pirun kovaa. Harvemmin pyörän ajo-ominaisuuksia ulosmitataan.
Kuitenkin kunnon renkaat pitää olla, koska ratarenkaat ilmoittavat pidon menetyksestä hallitusti/loogisesti ja todennäköisesti pito palaa takaisin, kunhan esim vauhti inan hidastuu. Katurengas sen sijaan ei oikein ilmoittele pidon menetystä vaan lipsahtaa alta kuin saippuapala.
Tästä syystä keskiryhmässä ja sen hitaammalla puoliskolla on kaatoja enemmän. Voin meinaan taata, että nopeimmassa ryhmässä rengasluistoja eturenkailla ja takarenkailla on 100x määrä, mutta ratarenkaiden takia ei kaatoja synny.

600:sen etuna on myös se, että sitä on helmpompi ajaa ja monessa kohtaa sillä ajolinjat ovat pyöreämmät / loogisemmat tonnariin verrattuna.

Vakuutusten lisäksi kilvellinen on helpompi myydä eteenpäin, mikäli pyörästä haluaa luopua.

Viimeksi muokattu:
T1mppa sanoi:
Ja mun mielestä ne on ihan törkeen kalliita! Ei ne voi missään muualla maailmassa maksaa niin paljoa kuin täällä :grin:

Kieltämättä noinkin yksinkertaiseksi rakennnelmaksi maksavat yllättävän paljon. Joku 30-40 euroa voisi olla sellainen "sopiva" hinta.

Ääni alurampille. Hommasin kauan sitten parin pitkähköjä ramppeja juurikin pyörän lastausta varten. Hommasin sitten koppikärryn jonka takaseinä toimii ramppina.

Alurampeille on kyllä löytynyt käyttöä senkin jälkeen kun esim kottikärryillä kuskaa polttopuita liiteriin, joten hyvä ettei tullut hukattua.

Pikku (budjetti) vinkkinä... Jokainen osaa paskarrella senverran, että nikkaroi kaksi 2x4" lankkua rinnakkain.
Rako väliin. Tuollasella on jo heleppo lasetella mopoa ylösalas.

Desmosedici sanoi:
Kieltämättä noinkin yksinkertaiseksi rakennnelmaksi maksavat yllättävän paljon. Joku 30-40 euroa voisi olla sellainen "sopiva" hinta.

Muutamapäivä sitten löysin tarjouksesta pari vaihtoehtoa. Taidampa laittaa samantien tilaukseen

https://www.24mx.fi/crossitarvikkee...lastausramppi-proworks-180x21cm_pid-PIA-48959

https://www.24mx.fi/crossitarvikkee...astausramppi-proworks-180x28cm_pid-PM-2845761

Halvimman saa lähikaupasta, mutta itse tykkään taitettavasta mallista. Jos saisi kahdella nivelellä, niin sellainen olisi kaikista paras...
https://www.biltema.fi/autoilu---mp...naaminen/ajorampit/ajoramppi-1-kpl-2000041958

Tässä kun oon pohdiskellut niin eihän tämä mun Falco mikään kedon kaunein kukka ole, voisin tästä alkaa kyhää ratapyörää. Vääntää aivan vittuna, ei vielä ole tarvinnut painaa täydellä kaasulla radalla 

600cc ja pyöreet linjat kuulostaa aika hyvältä, viikonloppuna KV/R koulutuksessa tuli juuri noottia pyöreistä linjoista.

Tuli Nettivaraosassa vastaan 2kpl V990 moottoria 50€ kpl! Toisessa nokkavika ja toisessa kampiakselin epätasapaino. En kyllä tiiä mitä käytännössä meinaa nuo viat mutta voisi saada hyvän kasan varaosia falcoon! ~300€ sais kunnon kaatuma suojat suojaamaan runkoa, siihen kylkeen sit uudet kahvat, pohjaan sellanen "amme" kate, kisa renkaat ja olis aikalailla rata valmis. Kävin säädättämässä jo ratailu kartankin ja eron huomas heti!

Voisi olla tähän väliin paras ratkaisu, ostetaan sit parempi ratailu lelu jos saan vaki duunin jostain :orgmp2:

Tykkään Falcosta sen verran etten sitä kyllä myy :thumbsup:

Temezki sanoi:
Tässä kun oon pohdiskellut niin eihän tämä mun Falco mikään kedon kaunein kukka ole, voisin tästä alkaa kyhää ratapyörää.
Paljon helpommalla, ja halvemmalla, pääset jos kyhäät japsikusiaisesta ratamopon.
Jos taasen itse kyhääminen on se pääasia, eikä niinkään radalla ajelu, niin sitten ehdottomasti alat kyhäämään Falcoa.

Temezki sanoi:
Tässä kun oon pohdiskellut niin eihän tämä mun Falco mikään kedon kaunein kukka ole, voisin tästä alkaa kyhää ratapyörää. Vääntää aivan vittuna, ei vielä ole tarvinnut painaa täydellä kaasulla radalla 

600cc ja pyöreet linjat kuulostaa aika hyvältä, viikonloppuna KV/R koulutuksessa tuli juuri noottia pyöreistä linjoista.

Tuli Nettivaraosassa vastaan 2kpl V990 moottoria 50€ kpl! Toisessa nokkavika ja toisessa kampiakselin epätasapaino. En kyllä tiiä mitä käytännössä meinaa nuo viat mutta voisi saada hyvän kasan varaosia falcoon! ~300€ sais kunnon kaatuma suojat suojaamaan runkoa, siihen kylkeen sit uudet kahvat, pohjaan sellanen "amme" kate, kisa renkaat ja olis aikalailla rata valmis. Kävin säädättämässä jo ratailu kartankin ja eron huomas heti!

Voisi olla tähän väliin paras ratkaisu, ostetaan sit parempi ratailu lelu jos saan vaki duunin jostain :orgmp2:

Tykkään Falcosta sen verran etten sitä kyllä myy :thumbsup:

Keulaan K-Techin mäntäsarja ja taakse vaikkapa Nitronilta takaiskari. Voihan siitä alkuperäisestä takaiskarista kysellä, että voiko kunnostaa ja shimmata, mutta luulen, ettei se ole vaimentanut sulla vuosiin, ja on muutenkin alkujaan aivan budjetti ja susi.

Ei näistä stanukoneet ajamalla mene miksikään. Huolehdi mielummin muusta. Milloin on esmes linkku viimeks huollettu? Ikinä?

Iskareita:

https://www.demon-tweeks.com/se/brand/nitron/shop-by/categories/demontweeks_motorcycle,demontweeks_motorcycle_motorcyclepartsservicing,demontweeks_motorcycle_motorcyclepartsservicing_motorcyclepartsservicingsuspension,demontweeks_motorcycle_motorcyclepartsservicing_motorcyclepartsservicingsuspension_motorcyclepartsservicingsuspensionshockabsorbers/vaa__vehicles_code/591899be52aa8/

Motoville voi hoitaa mäntäsarjan.

https://www.nettimoto.com/suzuki/gsr/2580185

Tommonen tullut 24h sisällä. Jos haluaa ehjän 3-4k hintaluokassa olevan niin pitää aikalailla päivittäin kurkkia ja ottaa heti yhteyttä myyjään. Pari meni ohi kun mietin päivän liikaa "pitäskö soittaa..."

Back