Mikä aiheuttaa puusilmäisyyden?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mikä aiheuttaa puusilmäisyyden? -

• Autot ajavat aina sivutietä ja prätkät päätietä

Ääniä: 0 0,0%
  • Autoja on enemmän kuin prätkiä

• Joku muu syy, mikä

• Ääniä yhteensä
    0
Havainnon minkä itse olen tehnyt, on se että ei katsota tarpeeksi montaa kertaa kumpaankin suuntaan, ajoneuvo liikkuu koko ajan ja jäädään kyttäämään esim. vasemmalle kääntyessä oikealle eli sitä kaistaa johon ollaan ryhmittäytymässä. Etenkin naiset ja nuoremmat miehet ovat ottaneet tämän tavakseen.

Kolmiotakaan ei sinänsä noteerata, vaikka sitä ei olla asetettu siihen liittymään koristeeksi vaan varoitukseksi ja ohjeeksi.

Hyvin monen aiemmin kommentoineen kanssa olen samaa mieltä useastakin asiasta ja sen voi tiivistää sanoihin autoilijan huolimattomuus sekä välinpitämättömyys.

Olen aika varma, että monet ainakin vanhemmat autoilijat sekoittaa mopon ja moottoripyörän , tekevät näin vääriä päätelmiä lähestymisnopeudesta.

Suora vastaus aiheen kysymykseen; Auto! Kyllä mopollakin ajetaan samanlaisia puusilmäkolareita ja kohelletaan, mutta koska järjestään käy huonosti, on helppo kääntää ja vääntää asiat niin, että vika on aina autoilijassa.

Valtaosa kuitenkin ajaa autolla tai molemmilla, kuten itse teen ja jos ajan kolarin mopolla olen uhri, mutta auton ratissa olen puusilmä. Hyväksyn tämän, sillä tämähän on vain täällä viljelty mielipide, jolla ei tarvitse olla mitään tekemistä totuuden kanssa, eiks je?

Osa täällä on jo sanonut samoja mitkä itsellä oli mielessä; välinpitämättömyys, asennevammaisuus ja omasta mielestäni se pahin; liikennesilmän puuttuminen (pelisilmättömyys) - kokemattomuus.

Ei ole viisi eikä kuusi kertaa kun olen lähtenyt ajolenkille, niin ekan 10 kilsan aikana on jo pari kolme kertaa meinannut tulla yliajetuksi. Ja 95 % näistä (sorry vaan leidit, ei mitään henkilökohtaista) on ollut naisia ja loput sieltä ikähaitarin loppupäästä. Tullaan siihen kolmioristeykseen jarruttaen ja katsotaan kyllä molempiin suuntiin (olen "päässyt" seuraamaan lähempää mitä olisi halunnutkaan), mutta katsotaan "yli" tai "läpi" eikä rekisteröidä näkemästään ja muusta liikenteestä mitään.

Ja joku jo sanoikin, että tuo "pelisilmättömyys" johtaa myös autojen ja rekkojenkin eteen tuuppaamisen. Tiedän. Olen autolla jäänyt kerran kolmion takaa lähteneen alle, tuli suoraan kylkeen. Aikanaan ajoin lumiauraa, jota ymmärtääkseni ei voi olla taajamassa näkemättä: valoja liiankin kanssa sekä keltaiset vilkkuvalot. Niiden kanssa paniikinomaisia jarrutuksia ja väistöjä joutui tekemään enemmänkin välinpitämättömyydestä johtuen. Osa oli varmaan silkkaa kiusantekoakin.

Fillarin kanssa vasta näihin ns. puusilmiin saa tottua. Monasti olen huomannut että kun itse poljen isoa tietä suoraan ja kolmion takaa tulee auto niin se ei ole edes osannut katsoa tarpeeksi lähelle risteystä että olisi mut huomannut vaan katsonut pidemmälle nähdäkseen että tuleeko sieltä auto. Tämä sama voi myös olla syynä näihin prätkä-auto kolareihin.

Suora vastaus aiheen kysymykseen; Auto! Kyllä mopollakin ajetaan samanlaisia puusilmäkolareita ja kohelletaan, mutta koska järjestään käy huonosti, on helppo kääntää ja vääntää asiat niin, että vika on aina autoilijassa.

Valtaosa kuitenkin ajaa autolla tai molemmilla, kuten itse teen ja jos ajan kolarin mopolla olen uhri, mutta auton ratissa olen puusilmä. Hyväksyn tämän, sillä tämähän on vain täällä viljelty mielipide, jolla ei tarvitse olla mitään tekemistä totuuden kanssa, eiks je?
Eli mp:llä ajetaan samanlaisia puusilmäkolareita. Montako motoristia kuolee vuosittain siihen, että ajaa risteyksessä kolmion takaa auton alle? Noitahan pitäisi tapahtua Elon laskuopin mukaan täsmälleen yhtä paljon kuin sellaisia, joissa auto tulee kolmion takaa motoristin eteen.
Onko noiden onnettomuuksien määrien epäsuhta sinun mielestäsi "täällä viljelty mielipide" vai fakta?

PS osa näyttää olevan vahvasti sitä mieltä, että onnettomuudet johtuvat siitä, että autoja on enemmän kuin prätkiä.
crazy.gif

Eli mp:llä ajetaan samanlaisia puusilmäkolareita. Montako motoristia kuolee vuosittain siihen, että ajaa risteyksessä kolmion takaa auton alle? Noitahan pitäisi tapahtua Elon laskuopin mukaan täsmälleen yhtä paljon kuin sellaisia, joissa auto tulee kolmion takaa motoristin eteen.
Onko noiden onnettomuuksien määrien epäsuhta sinun mielestäsi "täällä viljelty mielipide" vai fakta?

PS osa näyttää olevan vahvasti sitä mieltä, että onnettomuudet johtuvat siitä, että autoja on enemmän kuin prätkiä.
crazy.gif
No jos autoja on "hihasta vedettynä" n. kymmenen kertaa enenmmän kuin moottoripyöriä Suomen liikenteessä ja moottoripyörätkin enimmäkseen puolet vuodesta, autot ympäri vuoden, ei varmaan tartte erikseen mainita, kummat aiheuttaa enemmän onnettomuksia ja todennäköisyys sille, että molemmat aiheuttaisivat yhtä paljon, on aika pieni, vai?

En tiedä kuinka moni on ajanut mitenkin, mutta onko kolmion takaa eteen ajaminen ainoa tapa osoittaa olevansa puusilmä? Voisiko tämä epäsuhta johtua juurikin ajoneuvojen määrän epäsuhdasta ja siitä, että jokainen itsesuojeluvaistolla varustettu ihminen ajaa moottoripyörällä autoa varovaisemmin ilman, että sillä on mitään tekemistä (puu)silmien kanssa?

Mielenkiinnosta olisi kiva tietää, olinko itse nyt puusilmä, kun tulin autolla töihin, vaikka toisaalta olisin voinut tulla mopollakin, jolloin tätä vaaraa ei selvästikään ole?

No, mitäpä sen väliä toisaalta, tuskin autoilua kielletään vaikka selvästi suuri osa on tämän kulkupelin käyttäjistä on näitä puusilmiä, joten tämäkin topicci on tavallaan pelkkää sananhelinää ja joutavaa lässytystä.

No jos autoja on "hihasta vedettynä" n. kymmenen kertaa enenmmän kuin moottoripyöriä Suomen liikenteessä ja moottoripyörätkin enimmäkseen puolet vuodesta, autot ympäri vuoden, ei varmaan tartte erikseen mainita, kummat aiheuttaa enemmän onnettomuksia ja todennäköisyys sille, että molemmat aiheuttaisivat yhtä paljon, on aika pieni, vai?
Taitaa olla todennäköisyyslaskennan perusteet vielä hiukan hakusassa...

Jos kaikki tulevat kolmion takaa eteen yhtä suurella todennäköisyydellä, kuolee yhtä paljon sellaisia motoristeja jotka tulevat kolmion takaa eteen kuin sellaisia, joiden eteen tullaan.

Sitä, miksei näin tapahdu, sopisi miettiä mieluummin kuin yrittää keksiä pseudotieteellistä selitystä autojen lukumäärästä. Senhän saattaa joku vahingossa nielläkin.

Puusilmäisyyden yleisen ilmentymän aiheuttaa pääosin ihmisen välinpitämättömyys liikenteen vaatimuksia kohtaan. Olipa puusilmä kotilo-, mp-, traktori- tai puimurin kuljettaja, syy perustuu aina samaan rakenteeseen:

Puusilmä ei osaa ymmärtää vaatimuksia, joita liikenne hänelle asettaa. Puusilmä voi olla nuori kaahari, törttöilevä naiskuljettaja tai vaikkapa 60-kymmenissä oleva mieskuski, jolla hienossa Volvossaan on jätetty kokonaan vilkut asentamatta. Puusilmä on myös se mieskuljettaja, joka ruuhkassa huutaa omassa pömpelissään liikenteelle, kuinka se ei osaa liikkua mihinkään, mutta juuri hänellä on kiire.

Puusilmä on ihminen, joka ei omasta joko itsekeskeisyydestään tai piittaamattomuudesta, halua kehittää omia taitojaan. Puusilmiä löytyy kaikista ajoneuvo- ja yhteiskuntaluokista. Keskeskeistä on siis puusilmän ajatusrakenne, että hän vaan ei kertakaikkiaan ymmärrä, mitä hänen tulisi tietää, jotta asiat sujuisi paremin.

Vastasin siin kysymykseen joku muu. Se sen takia, että puusilmäisyyden erilaisia oireita ja ilmentymiä oli esiteltynä, muttei yhtään todellista syytä siiihen.

lookaround_orig.gif

-M

Välinpitämättömyys. Autolla ajo on sen verran (mainoksien mukaan) turvallista, että sen kun huitelee menemään. Siinä ajamisen ohessa voi lähetellä tekstareita, jutella "tärkeät" puhelut ja puuhastella kaikkea muutakin mitä mieleen juolahtaa. Olenpa nähnyt kun aamumeikit on laitettu siinä ajamisen ohella. Keskitytään kaikkeen muuhun kuin ajamiseen. Tulee niin trendikäs olo kun vaikuttaa tehokkaalta ja kiireiseltä.
Siinähän se tuli oikea vastaus heti ekana... Kyllä se on välinpitämättömyys.
Se mikä sitä taas aiheuttaa, onkin toinen juttu. Oiskohan juuri nämä nykyajan kaikki turvallisuusvarusteet aiheuttaneet välillisesti melko paljon välinpitämättömyyttä, ei tartte keskittyä siihen ja siihen ja sit ei tartte keskittyä yhtään mihinkään ja sit jo koliseekin.

Taitaa olla todennäköisyyslaskennan perusteet vielä hiukan hakusassa...

Jos kaikki tulevat kolmion takaa eteen yhtä suurella todennäköisyydellä, kuolee yhtä paljon sellaisia motoristeja jotka tulevat kolmion takaa eteen kuin sellaisia, joiden eteen tullaan.

Sitä, miksei näin tapahdu, sopisi miettiä mieluummin kuin yrittää keksiä pseudotieteellistä selitystä autojen lukumäärästä. Senhän saattaa joku vahingossa nielläkin.

Yhteenkään kysymykseen et koskaan osaa vastata, mutta arvostelet muita näennäistieteellisiksi ja osaamattomiksi erään matematiikan osa-alueen saralla. Hmm, onhan tuokin yksi tapa suhtautua asioihin, vaikkei se itsestään kovin älykästä kuvaa jätäkään. Kukin tavallaan.

Parempi taas, ettei ala inttämään kanssasi joutavanpäiväisistä asioista ja jättää tämänkin turhan lässytysketjun omaan arvoonsa. Tämä(kin) kuuluisi p.skanjauhantaan.

Ystäväni motoristi-nainen kertoi juuri, kuinka itse migreenin aiheuttamassa "pöhnässä" (oli palaamassa migreenin vuoksi kotiin duunista kesken päivän) syyllistyi puusilmäisyyteen, koska ei yksinkertaisesti onnistunut havaitsemaan T-risteyksessä etuajo-oikeutettua motoristia. Onneks kamullani oli myös migreenihitaus lihaksissa, joten motoristi ehti alta pois ennen kuin kamu ehti painaa kaasua. Siinä olis tullut pahaa jälkeä... Onneks nyt ei käynyt niin. Kummallekaan.  
shaun.gif

Välinpitämättömyyden lisäksi asioiden olettaminen.

"tässä on 80kmh rajoitus joten kukaan ei voi tulla lujempaa/hiljempaa" tai "tässä ei ole suojatietä, joten kukaan ei voi ylittää tietä"

Lisäksi prätkällä harvemmin tulee vaaratilannetta esimerkiksi jäätelön syönnistä, jos siitä herkullisesta tuutista vaikka putoaa se suussasulava suklaakuorrutus sille vastapestylle vaalealle plyyshipenkille ja sitä kaivetaan/pyyhitään perseen alta toisella kädellä ja toisella taas yritetään pitää tuuttia kädessä ja kahdella sormella kääntää rattia... niin onhan se nyt ymmärrettävää ettei tuossa tilanteessa aina ehdi katsella ympäröivää liikennettä sun muuta epäolennaista
tounge.gif

Välinpitämättömyyttä, ad/hd:tä ynnä muuta keskittymistä häiritsevää sekä puutteelista liikennesääntöjen tuntemusta.

Kaverin nököttäessä taannoin punaisissa valoissa joku rysäytti perään. Ei ollut hoksannut, kun katseli valokuvia.

Toinen henkilö ajoi kylkeen kolmion takaa risteyksessä, jossa liikennevalot olivat pois päältä. Selityksenä: "Eihän kolmiosta tarvitse välittää, jos liikennevalot eivät pala."

Ystäväni motoristi-nainen kertoi juuri, kuinka itse migreenin aiheuttamassa "pöhnässä" (oli palaamassa migreenin vuoksi kotiin duunista kesken päivän) syyllistyi puusilmäisyyteen, koska ei yksinkertaisesti onnistunut havaitsemaan T-risteyksessä etuajo-oikeutettua motoristia. Onneks kamullani oli myös migreenihitaus lihaksissa, joten motoristi ehti alta pois ennen kuin kamu ehti painaa kaasua. Siinä olis tullut pahaa jälkeä... Onneks nyt ei käynyt niin. Kummallekaan.  
shaun.gif
No eipä ollut ystävättäresi todellakaan edes ajokunnossa. Mutta tiedän kyllä että siinä on "pakko" päästä pimeään hiljaisuuteen ja äkkiä. Mutta itse ajaen - ei hyvä.

Useimmat varmasti sattuvat, sen takia, että ei oikeasti nähdä. Itestä tuntuu kuitenkin siltä, että osaan on syynä asennevamma, että tullaan moottoripyörän eteen, kun se kuitenkin jää kakkoseksi. Sitten kun poliisi-setä tulee kyselemään niin sanotta, että "en nähny".
kaboom.gif

Itse oon ainakin omassa liikennekäyttäytymisessä huomannut että kun on ajellut moottoripyörällä niin autollakin on paljon varovaisempi liikenteessä ja nimenomaan ainakin risteyksissä. Kai se johtuu siitä että tietää miten voi käydä jos hyökkää kolmion takaa jonkun kakspyöräisen eteen. Kaikkien pitäis päästä kokemaan miltä sellainen tilanne tuntuu mp:n näkökulmasta enkä tarkoita kolaria vaan läheltäpiti-tilannetta. Voisi asenteetkin muuttua... Harmi vaan kun tällaista operaatiota on mahdotonta toteuttaa
ghostface.gif

Itse tunustan että olen ollut puusilmä ennen kun vaihdoin kulkineekseni moottoripyörän. Moottoripyöräilyssä omaksuttu asenne on tarttunut myös autolla ajamiseen ja risteyskäyttäytyminen ja yleinen havainnointi on parantunut. Siitä en tiedä miksi tätä "parannusta" ei tullut tehtyä auton ratissa. Kaipa syynä on sitäkin että auton korin sisällä kuvittelee olevansa turvassa. Ikäänkuin paha maailma olisi suljettuna peltihäkin ulkopuolelle. Moottoripyöräillessä on olo niin vainoharhainen ettei pieniäkään nukahduksia salli itselleen. Lisäksi auton ratissa osaa nykyään ottaa paremmin huomioon moottoripyörien erilaisuuden.

Ei sillä. En minä täydellinen kuski ole vieläkään, mutta omia rajoitteitaan tunnustaa vaan paremmin kun on pari kesää ajellut kaksipyöräisen selästä.

Back