• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mihin katosi vilkkukohteliaisuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jr66 sanoi:
Cruise säädetty 95 km/h ? Juu, rajoitin 88... vai paljonko se virallisesti on ?

Cruisessa 85, todellista 82-84 riippuen vetopyörien kulutuspinnasta. Rajaa vasten ajaa näillä polttoaineen hinnoilla melko harva.
Vihjaaminenkaan rajoittimen äpäröintiin alkaa olla aika väsynyt vitsi, sitä ei ole koskaan isommin harjoitettu. Yksittäiset kurwa kolekat ylikokorenkaineen ovat aika harvinainen poikkeus.

Aloittaja ihmetteli käytäntöä ”koiraa pienempää ei väistetä”. Itse olen oppinut tämän muodossa ”ihmistä pienempää ei väistetä” ja siihen on ihan hyvä syy, kerrannaisvahingot epäonnisesta väistöyrityksestä tapaavat olla suuremmat kuin harmitus yliajetusta supikoirasta.
Räntti rekan ratista loppuu tähän, rahtarifoorumit on erikseen. Täällä mä ajan moottoripyörällä.

Joko se ns Iso-Britannia rajoitin on ns kulunut vitsi, tai sitten navigaattoriohjelmistojen nopeusnäyttö on se vitsi.
Aika moni raskaampi tuntuu kulkevan sen navigaattori ysivitosen, vaikka taloudellisesti ajateltuna siinä ei pitäisi olla liiemmin järkeä. Vaikuttaa olevan osittain firmakohtainen asia, jos liikennöintiä ajattelee esim Hanko-pääkaupunkiseutu akselilla vuodesta toiseen.

On siinä kuljetushommassa muutakin kuin polttoainekulut. 88 vs 80 km/h ajaville kuskeille toiselle tarvitsee maksaa 10% vähemmän palkkaa samasta matkasta.

Mutta mitä ohittamiseen tulee, niin olen huomannut että se on yleensäkin katoavaa kansanperinnettä. Mun autoni on minikuormuri, eli sillä saa päästellä sitä kahdeksaakymppiä, toki olen rebel ja ajan yleensä noin yhdeksääkymppiä, etten ole rekkojen jaloissa. Todella usein moottoriteillä tulee joku reilusti kovempaa takaa, vain jäädäkseen siihen konttiin roikkumaan. Tilan salliessa yleensä tiputan cruisen pois, noin 60 km/h vauhti aiheuttaa useimmille jo innon ohitukseen. Joillekin riittää kun vaihdan vasemmalle kaistalle, niin porhaltavat siitä lasittunein katsein oikealta ohi. Sitkeimmät ovat olleet sellaisia, että on pitänyt itse käydä liittymän kautta, että on päässyt perässäroikkujasta eroon.

Maanteillä tilanne on melko sama, osa ei mene ohi millään, vaikka tilaa ja näkyvyyttä olisi vaikka muille jakaa. Vaan ajaa jurnutetaan siinä kontissa kiinni, ilmeisesti odottaen että saavat työnnettyä lisää vauhtia edellämenevään. En toki ole edes yrittänyt ohitusmerkkejä antaa, en jaksa uskoa että tuollaisten kanssa siitä olisi mitään hyötyä. Ehkä pitää seuraavalla kerralla kokeilla ja katsoa mitä tapahtuu.

Ghostrider sanoi:
On siinä kuljetushommassa muutakin kuin polttoainekulut. 88 vs 80 km/h ajaville kuskeille toiselle tarvitsee maksaa 10% vähemmän palkkaa samasta matkasta.

Mutta mitä ohittamiseen tulee, niin olen huomannut että se on yleensäkin katoavaa kansanperinnettä. Mun autoni on minikuormuri, eli sillä saa päästellä sitä kahdeksaakymppiä, toki olen rebel ja ajan yleensä noin yhdeksääkymppiä, etten ole rekkojen jaloissa. Todella usein moottoriteillä tulee joku reilusti kovempaa takaa, vain jäädäkseen siihen konttiin roikkumaan. Tilan salliessa yleensä tiputan cruisen pois, noin 60 km/h vauhti aiheuttaa useimmille jo innon ohitukseen. Joillekin riittää kun vaihdan vasemmalle kaistalle, niin porhaltavat siitä lasittunein katsein oikealta ohi. Sitkeimmät ovat olleet sellaisia, että on pitänyt itse käydä liittymän kautta, että on päässyt perässäroikkujasta eroon.

Maanteillä tilanne on melko sama, osa ei mene ohi millään, vaikka tilaa ja näkyvyyttä olisi vaikka muille jakaa. Vaan ajaa jurnutetaan siinä kontissa kiinni, ilmeisesti odottaen että saavat työnnettyä lisää vauhtia edellämenevään. En toki ole edes yrittänyt ohitusmerkkejä antaa, en jaksa uskoa että tuollaisten kanssa siitä olisi mitään hyötyä. Ehkä pitää seuraavalla kerralla kokeilla ja katsoa mitä tapahtuu.

Saman huomannut tuolla VT1:llä jota ennen kutsuttiin tarvontieksi. Tullaan perään, tilaa on motarilla aamuviiden aikaan mutta siihen perään jäädään kökkimään vaikka minäkin ns.pikkuautolla. Ohitus usein vasta sitten kun itse ajan jonkun ohi. Varmaan yksi syy tuon lisääntymiseen on nämä adaptiiviset cruiset jotka heivaa huomaamattomasti edellä ajavan perään sopivalle etäisyydelle ja kuski on niin mietteissään ettei edes huomaa että vauhti on pudonnut. Ja sitten kun tulee ohitustilanne niin cruise päättää nostaa vauhtia ja mennään ohi.

Ghostrider sanoi:

Olen ymmärtänyt, että kulutusero voi noiden ajotapojen välillä olla nykytekniikalla jopa 25%, varsinkin mikäli ajossa huomioidaan mäet. Mikä kulutusero onkaan silloin, kun "rehellisesti" rajoitettu kulkee 95 GPS nopeutta?

Rekat voisi kieltää kokonaan kun ajavat niin hurjan kovaa että tuollahan on kehällä nykypäivän etelänlampaat hätää kärsimässä jaloissa. Kait ne ajoi ennen vanhaa hitaammin.

Juu, kyllä raskaan liikenteen nopeudet on nousseet. Monesti näkee rekkoja, jotka ajavat mittarin mukaan 95km/h tossa kehä kolmosen rekkarallissa. Yleensä ovat ulkomaan kilvissä.

jaulis sanoi:
Rekat voisi kieltää kokonaan kun ajavat niin hurjan kovaa että tuollahan on kehällä nykypäivän etelänlampaat hätää kärsimässä jaloissa. Kait ne ajoi ennen vanhaa hitaammin.

Siellä kehällä ei ole muita kun niitä maalaistolloja tien tukkeena jotka tulee landelta kaupunkiin töihin, ne niitä ketjukolareitakin aiheuttaa talvisin. Pysyisi siellä landella.

Tinde sanoi:
Varmaan yksi syy tuon lisääntymiseen on nämä adaptiiviset cruiset jotka heivaa huomaamattomasti edellä ajavan perään sopivalle etäisyydelle ja kuski on niin mietteissään ettei edes huomaa että vauhti on pudonnut. Ja sitten kun tulee ohitustilanne niin cruise päättää nostaa vauhtia ja mennään ohi.

Tuota paholaisen keksintöä, adaptiivista cruisea, vähän minäkin epäilen syyksi. Mutta jotenkin huolestuttavaakin on se, että osa kuskeista on niin pysäkillä siinä kuskin penkillä, että eivät oikein reagoi mihinkään ulkomaailman asioihin, vaan kuola suupielestä valuen jyräävät edelle menevän kontissa kiinni. Minä jotenkin miellä tuon ajamisen sellaiseksi puuhaksi, jota tehdään siihen keskittyen. Toki niitä ajatuksiin vaipumisia tulee kaikille, mutta jos edes useampi "irrottautumisyritys" ei saa muuttamaan ajamista, niin silloin siellä ratissa ei ehkä pitäisi enää olla, vaan mennä bussilla tai taksilla.

itl sanoi:
Juu, kyllä raskaan liikenteen nopeudet on nousseet. Monesti näkee rekkoja, jotka ajavat mittarin mukaan 95km/h tossa kehä kolmosen rekkarallissa. Yleensä ovat ulkomaan kilvissä.

Saatto olla jo 10 vuotta sitten kun Oulun motarilla rekka ajoi 110-120km/h.

Saatto olla jo 10 vuotta sitten kun Oulun motarilla rekka ajoi 110-120km/h.

Pointtihan on se, että noissa pitäisi olla nopeusrajoittimet, jotka estävät sen. Mutta kaikissa ei selvästikään ole.

itl sanoi:
Kolmea vilkutusta vähäisemmän määrän saa vilkutettua, kun kytkee vilkkuviiksen, niin että se naksahtaa jatkuvan vilkutuksen asentoon mutta ottaa sen pois siitä, kun yksi tai kaksi vilkutusta on tullut. Sitä en tiedä toimiiko se eri automerkeissä vastaavalla tavalla.

Piti oikein kokeilla. Ei toimi ainakaan omassa käyttöpommissa. Kolme on minimi mitä tulee teki mitä vaan.

Ghostrider sanoi:
Tuota paholaisen keksintöä, adaptiivista cruisea, vähän minäkin epäilen syyksi. Mutta jotenkin huolestuttavaakin on se, että osa kuskeista on niin pysäkillä siinä kuskin penkillä, että eivät oikein reagoi mihinkään ulkomaailman asioihin, vaan kuola suupielestä valuen jyräävät edelle menevän kontissa kiinni. Minä jotenkin miellä tuon ajamisen sellaiseksi puuhaksi, jota tehdään siihen keskittyen. Toki niitä ajatuksiin vaipumisia tulee kaikille, mutta jos edes useampi "irrottautumisyritys" ei saa muuttamaan ajamista, niin silloin siellä ratissa ei ehkä pitäisi enää olla, vaan mennä bussilla tai taksilla.

Eiköhän siellä ole nenä puhelimessa.

s151669 sanoi:
Piti oikein kokeilla. Ei toimi ainakaan omassa käyttöpommissa. Kolme on minimi mitä tulee teki mitä vaan.

Kaksi vilkutusta saa tuossa Volvossa, kun pitää viikseä sen verran, että vilkauttaa kaksi kertaa ja vapauttaa sitten. Yhtä vilkautusta en ole saanut aikaiseksi.

Koheltaja sanoi:
Siellä kehällä ei ole muita kun niitä maalaistolloja tien tukkeena jotka tulee landelta kaupunkiin töihin, ne niitä ketjukolareitakin aiheuttaa talvisin. Pysyisi siellä landella.

Joo, sama pistänyt silmään että kaikkihan siellä on tuotu savosta tai afrikasta. Ei vissiin og stadilaisilla enää piirakka maistu kun vauhdit vaan tippuu eikä kaistanvaihtokaan enää meinaa onnistua?

Tuossa tekoälyn näkemys vilkutusten määrästä

Autot, joissa vilkutusmäärän voi säätää:

Volkswagen Group -autot (VW, Audi, Skoda, SEAT)
Useissa malleissa (esim. Golf, Passat, Octavia) voi säätää vilkutusmäärän 1–5 välillä auton asetuksista.

BMW
iDrive-järjestelmässä voi säätää vilkutusmäärän (esim. 1, 3 tai 5).

Mercedes-Benz
COMAND- tai MBUX-järjestelmässä voi säätää vilkutusmäärän.

Volvo
Useissa malleissa (esim. XC60, V90) voi säätää vilkutusmäärän kosketusnäytöltä.

Tesla
Vilkutusmäärä voidaan säätää käyttöliittymästä.

Ford
Joissakin malleissa (esim. Focus, Mondeo) voi säätää vilkutusmäärän SYNC-järjestelmästä.

Opel
Useissa malleissa (esim. Astra, Insignia) voi säätää vilkutusmäärän.

🔧 Miten säätö tehdään?

Asetus löytyy yleensä ajovalojen tai mukavuustoimintojen valikosta auton käyttöjärjestelmässä.
Joissakin vanhemmissa malleissa säätö voi vaatia OBD2-koodauksen tai valmistajan huoltosoftan käyttöä.

Mielestäni joskus 60-luvulla ainakin joidenkin bussien peräpeilissä oli vihreä ohitusvalo, jota kuski saattoi vilautella painonapilla. Voisko olla ihan väärä muistikuva...?

J@ck sanoi:
Mielestäni joskus 60-luvulla ainakin joidenkin bussien peräpeilissä oli vihreä ohitusvalo, jota kuski saattoi vilautella painonapilla. Voisko olla ihan väärä muistikuva...?

Muistan tuo saman. Muistan nähneeni jopa käytetyn. Oli se hurjaa aikaa. Isällä -66 GT-Cortina "tähtisilmä" ja vapaat nopeudet. Cortinassa jenkakello ja neljä pikkumittaria, se oli pikkupojan mieleen.

Tinde sanoi:
Muistan tuo saman. Muistan nähneeni jopa käytetyn. Oli se hurjaa aikaa. Isällä -66 GT-Cortina "tähtisilmä" ja vapaat nopeudet. Cortinassa jenkakello ja neljä pikkumittaria, se oli pikkupojan mieleen.

Heh. Punainen Cortina oli minunkin isällä noihin aikoihin. Eka oli punainen Anglia, vuosi oli jossain 62-63 paikkeilla..
Rekkari saattoi olla LED-66.

Back