• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mies vs Nainen motoristina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuppervaari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Loppukommentti vielä tähän ansiokkaaseen ketjuun: näinhän tosielämässäkin lopulta aina päättyy nämä Mies vs Nainen -keskustelut ...ja "keskustelut": Mennäänkö nukkumaan? - Joo mennään.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Ehkä olisi syytä muistaa että tässä ei nyt vielä ole puhuttu sellaisesta iästä jossa vanhuus sinänsä muodostaisi riskin
wink.gif

vaikka kehdosta katsoen tunnetusti 50v=kuollut. Olisi syytä muistaa myös että viiskymppisten omien vanhempien ikäluokasta osa vielä säätää tuolla liikenteessä. Epäilemättä potentiaalisena riskinä
smile_org.gif
.

Likinäköisyyttä ym. esiintyy osalla kaikista ikäluokista, vaikka näkö vanhemmiten keskimäärin huononeekin. Iän myötä se on myös ehditty diagnosoida, ja laseja käytetään. Viime aikoina pari ihan nuorta - urheilija ja varusmies - tuupertuivat sairauskohtauksen uhreina ikiuneen kesken urheilun. Viime ajokautena myös yksi keski-ikäinen kokenut motoristi putosi käyt.kats. kuolleena pyörältään kesken ajon, myös äkillisen kohtauksen takia. P*skaa tapahtuu.

N. 50v. ikä ei kuitenkaan merkitse vielä mitään oleellista heikennystä suorituskykyyn mopon ohjaksissa. Merkitseepähän vain rutkaa elämänkokemusta ja liikennesilmän kehittyneisyyttä - sekä kuolevaisuuden ja riskien tiedostamisesta johtuvaa varovaisuutta. Joku saattaa olla jäänyt rebel without a cause-vaiheeseen, mutta onhan se kiva kun jotkut jaksaa olla ikinuoria eikä kaikki aina viisastu niin nuorten ei tarvi ihan masentua tosiäijien edessä...

Aika harvinaista kuitenkin lienee täällä mainitun tapainen kuolemaahalveksuva rämäpäisyys yhdistyneenä kehnoon ajotaitoon keski-ikäisillä - vai tuntuuko ihan uskottavasti yleiseltä ilmiöltä ja ongelmalta? Ja verrattuna nuorten hurjapäisyyteen?

...hassua kun on niin helppo sekoittaa ja sulauttaa samaan jengiin 50---70-vuotiaat - mutta entä jos elämää toisesta päästä katselevat sotkisivat yhtä sujuvasti samaan lauseeseen 5- ja 25-vuotiaat... ja viitsisivät vielä sanoa sen... sama ikähaitari! No niinhän kyllä joskus tuleekin tehtyä, eikä aina niin pieleen menekään
033102bebe_1_prv.gif
Jatketaanko tästä?

"faktaa"

En kyllä yhtään ihmettele noita tilastoja.varmasti on naisilla enemmän järki mukana noissa touhuissa kuin miehillä,eivätkä varmastikaan ota niin helposti tyhmiä riskejä.
smile_org.gif

Hiii...
smile_org.gif
on kyllä tullut nähtyä tapauksia, missä tyypit on lähteneet - korjaan koittaneet lähtee keulat pystyssä tai jotenki muuten sutien, ja siinä on sitten heitetty 360 astetta ympäri.. ja tarkoituksena heillä oli "vähän näyttää" suurelle ihmisjoukolle (en nyt sano kumpaa sukupuolta, ettei mene tasa-arvo taisteluksi
biggrin.gif
) muttapa mutta.. no ok.. tunnustan, useimmiten ne ovat olleet miehiä. Siitä sitten nopsaa nolona pois.
talktohand.gif

Eli useammin niillä miehillä on näyttämisen halua kuin naisilla.. ja joskus näyttäminen voi olla melko kohtalokasta
062802jumpie_prv.gif

Vai olenko ihan väärässä
nixweiss.gif

Ei varmaankaan ole kyse siitä, kummat on parempia moottoripyöräilijöitä.
Mä uskon vaan naisten olevan paljon varovaisempia. Ja ajavan enemmän omien taitojensa mukaan.
Eli luulisin, että useammin miehet ovat parempia ajamaan, mutta ajavat sitten enemmän riskoirajoilla kuin naiset.
smile_org.gif

Eikä tämä nyt mitään yleistämistä. Poikkeuksia on suuntaan sekä toiseen.

Ei varmaankaan ole kyse siitä, kummat on parempia moottoripyöräilijöitä.
Mä uskon vaan naisten olevan paljon varovaisempia. Ja ajavan enemmän omien taitojensa mukaan.
Eli luulisin, että useammin miehet ovat parempia ajamaan, mutta ajavat sitten enemmän riskoirajoilla kuin naiset.
smile_org.gif

Eikä tämä nyt mitään yleistämistä. Poikkeuksia on suuntaan sekä toiseen.
veitpä sanat suustani.... täyttä asiaa, minun mielestä
thumbs-up.gif

Miksei kukaan sano sitä: testosteronipölly se on joka ukkoja tappaa.

sanoi:
Aika harvinaista kuitenkin lienee täällä mainitun tapainen kuolemaahalveksuva rämäpäisyys yhdistyneenä kehnoon ajotaitoon keski-ikäisillä - vai tuntuuko ihan uskottavasti yleiseltä ilmiöltä ja ongelmalta? Ja verrattuna nuorten hurjapäisyyteen?

joo ei varsinkaan semmoisissa jotka on ajaneet pitempään, koska jos ajotaito olisi yhä huono ja rämäpäinen, niin tuskin se hengissä olisi.

Naisilla on yksi kiistämätön etu puolellaan ja se on keskimäärin miehiä paremmin kehittynyt itsekritiikki. Vai oliko se niin, että naisten on miehiä helpompi kritisoida miehiä
biggrin.gif

Uusio en voi olla, koska siihen liittyy ajatus aiemmasta, joskin vanhentuneesta kokemuksesta, jota minulla ei ollut edes moposta ennen CB500:n hankintaa 40 täytyttyä.

Nyypiökään en oikein suostu olemaan, koska vaikkei edes mopoa ole ollut koskaan aiemmin, niin iso A on jo yli 30 vuotta vanha. Jos tuo on uusi, niin mikä sitten on vanha?

B:n, C:n ja E:n jouduin kunkin erikseen tenttimään, mutta iso A on minulle LUOvutettu ilmaiseksi vaikka olenkin ryhtynyt sitä HYödyntämään vasta vuosituhannen vaihteessa.

Noista sanoista johdettuna lienen siis joko Luopio tai Hyypiö
idea3.gif

Kirjoitat paljon muitakin viisaita asioita, mutta leikkaan tuon erityistarkasteluun.

MuTu, että vaikka keski-ikäiselle onkin jo selvinnyt ettei hän ole luodinkestävä, niin hänen datalehdeltään puuttuu muutama muu tarpeellinen tieto.

Moottoripyörä on niin erilainen ajaa kuin mikään muu rakkine, että sitä ei voi harjoitella kuin moottoripyörällä. Ja lisäksi se mokoma kulkee niin, että olisi parempi avata vähän tunnustellen. Ellei siihen pysty, niin sitten pitää harjoitella ensin jollain rauhallisemmalla torikassilla, joka jättää aikaa harkita mitä tuli tehdyksi ja mitä tästä seuraa. Vaikka kyläkauppiaan Lamborghinilla tai muulla Ooppelilla.

Isän suurta moottoripyörää ensimmäistä kertaa ajaessaan jopa mopopoika ymmärtää haasteen. Mutta ymmärtääköhän pojan piikkiä lainaava isä olevansa saman haasteen edessä? Piikki ei ehkä kiihdy kuin moottoripyörä, mutta se kääntyy (tai sitten ei), pysähtyy ja kaatuu kuin moottoripyörä.

Ehkä olisi syytä muistaa että tässä ei nyt vielä ole puhuttu sellaisesta iästä jossa vanhuus sinänsä muodostaisi riskin
wink.gif

vaikka kehdosta katsoen tunnetusti 50v=kuollut. Olisi syytä muistaa myös että viiskymppisten omien vanhempien ikäluokasta osa vielä säätää tuolla liikenteessä. Epäilemättä potentiaalisena riskinä
smile_org.gif
.

Likinäköisyyttä ym. esiintyy osalla kaikista ikäluokista, vaikka näkö vanhemmiten keskimäärin huononeekin. Iän myötä se on myös ehditty diagnosoida, ja laseja käytetään. Viime aikoina pari ihan nuorta - urheilija ja varusmies - tuupertuivat sairauskohtauksen uhreina ikiuneen kesken urheilun. Viime ajokautena myös yksi keski-ikäinen kokenut motoristi putosi käyt.kats. kuolleena pyörältään kesken ajon, myös äkillisen kohtauksen takia. P*skaa tapahtuu.

N. 50v. ikä ei kuitenkaan merkitse vielä mitään oleellista heikennystä suorituskykyyn mopon ohjaksissa. Merkitseepähän vain rutkaa elämänkokemusta ja liikennesilmän kehittyneisyyttä - sekä kuolevaisuuden ja riskien tiedostamisesta johtuvaa varovaisuutta. Joku saattaa olla jäänyt rebel without a cause-vaiheeseen, mutta onhan se kiva kun jotkut jaksaa olla ikinuoria eikä kaikki aina viisastu niin nuorten ei tarvi ihan masentua tosiäijien edessä...

...hassua kun on niin helppo sekoittaa ja sulauttaa samaan jengiin 50---70-vuotiaat - mutta entä jos elämää toisesta päästä katselevat sotkisivat yhtä sujuvasti samaan lauseeseen 5- ja 25-vuotiaat... ja viitsisivät vielä sanoa sen... sama ikähaitari! No niinhän kyllä joskus tuleekin tehtyä, eikä aina niin pieleen menekään
033102bebe_1_prv.gif
Jatketaanko tästä?

"faktaa"
Jos nytten faktaa lähdetään etsimään niin vuosien tuoma elämän kokemus on opettanut sen, että etenkin iltapäivälehtien uutisointia pitäisi lukea mahdollisimman kriittisesti.

Lainaus:
"mukaan 45-64-vuotiaat miehet aiheuttivat viime vuonna yhteensä 81 kuolemaan johtanutta onnettomuutta liikenteessä. Usein uutisotsikoihin nousevat alle 25-vuotiaat kaaharit olivat syypäitä vähempään, yhteensä 77 kuolonkolariin.

Keski-ikäisten aiheuttamien kuolonkolareiden määrä myös kasvoi 47 prosentilla, kun nuorten onnettomuuksien määrä väheni noin 10 prosentilla."

Ei nyt puhuta iästä mitään vaan lähdetään tilanteesta, että ihmisiä syntyy vuosittain sama määrä. Vaikkakin puhutaan ns:suurista ikäluokista.
Asiaan. Tuohon lehden mainitsemaan 45-64 haarukkaan mahtuu ojalan laskuopin mukaan 20 vuosikertaa. Kun taas tuohon alle 25-vuotiaitten haarukkaan mahtuu 8-vuosikertaa.

Jos siis kyseessä ovat ne joilla on mahdollisesti ajokortit.

Väittäisin, että prosentuaalisesti tuo wanhusten ikäluokka edustaa hieman suurempaa osuutta tiellä liikkujista kuin mitä tuo lehden antama suhde kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa antaa osoittaa.

Ajatuksena tietysti olisi kiva jos oikeassa olisit. Itsekkin voisin alkaa katsomaan paikkaa kunnalliskodista...mieluusti jättäisin tään kaiken jo nuoremmille

tounge.gif

Eiköhän suurin syy tohon oo, se että miehet ajaa lujempaa. Älkää nyt heti sanoko "en mä aja lujaa", tarkotan sitä että miehissä on enemmän niitä jotka ajaa lujaa.
Pojat on poikia
biggrin.gif
mutta se tärkein syy onnettomuuksiin löytyy kuskin korvien välistä. Mun mielestä on paljon mukavampaa ajella hiljakseen mutkateitä ja katsella maisemia kun painaa kaks ja puol markkaa lasissa paikasta toiseen ilman että eturengas koskee maata.

wink.gif

smile_org.gif
.

033102bebe_1_prv.gif
Jatketaanko tästä?

"faktaa"
Jos nytten faktaa lähdetään etsimään niin vuosien tuoma elämän kokemus on opettanut sen, että etenkin iltapäivälehtien uutisointia pitäisi lukea mahdollisimman kriittisesti.

Lainaus:
"mukaan 45-64-vuotiaat miehet aiheuttivat viime vuonna yhteensä 81 kuolemaan johtanutta onnettomuutta liikenteessä. Usein uutisotsikoihin nousevat alle 25-vuotiaat kaaharit olivat syypäitä vähempään, yhteensä 77 kuolonkolariin.

Keski-ikäisten aiheuttamien kuolonkolareiden määrä myös kasvoi 47 prosentilla, kun nuorten onnettomuuksien määrä väheni noin 10 prosentilla."

Ei nyt puhuta iästä mitään vaan lähdetään tilanteesta, että ihmisiä syntyy vuosittain sama määrä. Vaikkakin puhutaan ns:suurista ikäluokista.
Asiaan. Tuohon lehden mainitsemaan  45-64 haarukkaan mahtuu ojalan laskuopin mukaan  20 vuosikertaa. Kun taas tuohon alle 25-vuotiaitten haarukkaan mahtuu 8-vuosikertaa.

Jos siis kyseessä ovat ne joilla on mahdollisesti ajokortit.

Väittäisin, että prosentuaalisesti tuo wanhusten ikäluokka edustaa hieman  suurempaa osuutta tiellä liikkujista kuin mitä tuo lehden antama suhde kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa antaa osoittaa.

Ajatuksena tietysti olisi kiva jos oikeassa olisit. Itsekkin voisin alkaa katsomaan paikkaa kunnalliskodista...mieluusti jättäisin tään kaiken jo nuoremmille

tounge.gif
Katsoppa tämän sivun ensimmäinen viesti ja mieti mitä mieltä olen tilastofaktasta. Se, jos mikä on suhteellinen käsite.. Siis se tilastofakta, ei mielipide.

Mitä tossa nyt on ollut keskustelua noista keski-ikäisistä, jotka lahjakortilla sitten ajelevat..
Silloin kun mä ajoin kortin, mutsi printtas mulle jostain jonkun moottoripyöräilyä koskevan artikkelin. Pitää katsoa oisko se mulla vielä tallessa jossain.
Siinä oli juttua siitä, että eniten riskikuskeja ovat keski-ikäiset miehet, jotka ehkä joskus nuorena ovat ajaneet mopolla tai kevarilla, jos niilläkään.. Sitten he ostavat heti kättelyssä nyt ison tehokkaan pyörän. Eivätkä todellakaan käy kursseja.
Siitä vaan suorilta parhaassa tapauksessa kymmenien vuosien tauon jälkeen suoraan liikenteen sekaan, sillä tehokkaalla pyörällä.

Mutta tää kai ei liity mitenkään tähän ite aiheeseen.
nixweiss.gif

Katsoppa tämän sivun ensimmäinen viesti ja mieti mitä mieltä olen tilastofaktasta. Se, jos mikä on suhteellinen käsite.. Siis se tilastofakta, ei mielipide.[/QUOTE]
Ei se ole mitään tilastofaktaa.
Jokaisen luvun taakse mahtuu yksi kuollut motoristi.

Minun mielestä jokainen kuollut on liikaa. Ajatuksena oli herättää keskustelua asiasta eikä vahvistaa ajatusta, "en minä vaan ne muut"

Mitä tossa nyt on ollut keskustelua noista keski-ikäisistä, jotka lahjakortilla sitten ajelevat..
Silloin kun mä ajoin kortin, mutsi printtas mulle jostain jonkun moottoripyöräilyä koskevan artikkelin. Pitää katsoa oisko se mulla vielä tallessa jossain.
Siinä oli juttua siitä, että eniten riskikuskeja ovat keski-ikäiset miehet, jotka ehkä joskus nuorena ovat ajaneet mopolla tai kevarilla, jos niilläkään.. Sitten he ostavat heti kättelyssä nyt ison tehokkaan pyörän. Eivätkä todellakaan käy kursseja.
Siitä vaan suorilta parhaassa tapauksessa kymmenien vuosien tauon jälkeen suoraan liikenteen sekaan, sillä tehokkaalla pyörällä.

nixweiss.gif
Joudun lainaamaan itseäni.

sanoi:
Vakuutusyhtiössä työskennellessäni tuli kyllä huomattua mitkä puupäät siellä sai lukumäärällisesti eniten vahinkoa. BINGO, juurikin nämä lahjakortin saaneet hurjapäät, jotka sitten viikkorahoilla kävi ostamassa jonkun helevetin customin ja laittoivat seuraavalla viikolla lunariin..

Tätähän tässä on puhuttu koko ajan. Se on vaan vaikea näiden ihmisten itse myöntää kuuluvansa riskiryhmään.

nixweiss.gif
Joudun lainaamaan itseäni.

sanoi:
Vakuutusyhtiössä työskennellessäni tuli kyllä huomattua mitkä puupäät siellä sai lukumäärällisesti eniten vahinkoa. BINGO, juurikin nämä lahjakortin saaneet hurjapäät, jotka sitten viikkorahoilla kävi ostamassa jonkun helevetin customin ja laittoivat seuraavalla viikolla lunariin..

Tätähän tässä on puhuttu koko ajan. Se on vaan vaikea näiden ihmisten itse myöntää kuuluvansa riskiryhmään.
Oikeastaan ärsyttää tuo juttusi lahjakorteista.

jokusen kirjaimen kortissa omistavana olen itse todennut vuosien varrella, kuinka heikot eväät pelkkä autokoulu pystyy tarjoamaan turvallista liikkumista ajatellen.

Liikennesilmä kehittyy vain ajankanssa. Synnynnäisiä lahjakkuuksia siihen ei ole. Toinen tärkeä seikka mikä tulee vuosien varrella on vastuun ymmärtäminen. Etenkin omista tekemisistä.

Nimittelemällä muita tiellä liikkujia puupäiksi ei oikein anna hyvää kuvaa suhtautumisessa muihin ihmisiin.

Back