• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mielipiteitä....!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja keze68
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oma eka pyörä aikanaan oli Kawa zzr-1100.

Minulla ei ole koskaan ollut alle 1000 m3 pyörää, eikä mieli teekkään.

Vanha sanonta:
Älytönhän kulkee kun sitä käskee, mutta kuskilla on äly.

Pätee kyllä.

smile_org.gif

Aion ostaa n. 1 kk:n kuluttua Hayabusan (todennäköisesti) ja meikällä on 9 vuotta taukoa. Tosin, pari kertaa on tullut kokeiltua pienempiä laitteita, mutta saat uskoa, että ensimmäiset kilometrit tulen köröttelemään max. 80 km/h
smile_org.gif
.

Rauhallisesti ja rajoitusten mukaan. Tehoja ei tarvitse esitellä...
sport05.gif

Onnittelut loistavan pyörän johdosta
062802jumpie_prv.gif

Tottahan siinä pyörässä on voimaa ja vääntöä, massaa
mutta rauhallisesti käyttelee oikeaa rannetta niin toimeen tulee.
sport05.gif

Olet hullu. Samalla rahalla ois saanu Jammun. Onnea silti matkaan ja kypärä korkeemmalla kuin jalkatapit, niin ei tuu pipiä.
062802moto_prv.gif

Ei siinä mitään hullua ole, oon aivan samaa mieltä että heti vaan sen verran iso pyörä alle että tuntuu, ei tarvi heti alkaa vaihtaan kun tuntuu tehottomalta.

Ite alotin viime syksynä R kutosella ja kyllä siinä mulle hetkeksi aikaa kulkupuoli riittää! (katotaan syksyllä uudestaan
cool.gif
)

Pieni määrä hulluutta tarvitaan, että yleensäkin tykkää moottoripyöräilystä.

Suurimmat hulluttelut tuli ainakin omalla kohdalla tehtyä silloin 16-18 vuotiaana kevarin puikoissa. Sitten oli 9 vuotta taukoa, kunnes ostin 6-satasen ZZR:n ja 1,5 kesää myöhemmin ostin ZX-12R:n. Sitten kevariaikojen ei ole tullut tehtyä tyhmyyksiä (=sakkoja tai kaatumisia), vaikka vuotuinen ajomäärä on kyllä lisääntynyt reilusti.

Itselläkin oli ja on edelleen tuo eka iso pyörä ZZR-1100, ennen sitä ajoja tuli mopolla paljon ja satapiikillä pari kesää (PALJON)
smile_org.gif
Väliä piikin ja zetorin väliin tuli jotain 6 vuotta....

Muuten en ole hankintaa katunut kuin vakuutusmaksujen osalta. Ois tietty voinu kasvatella bonuksia halvemmassa hintaluokassa alkuun...mutta toisaalta vieköön nyt harrastus sitten perkele kaikki rahat kun kerran meinaa....
tounge.gif

Miksi tehda pitka matka suuriin kuutioihin, kun se kay kaikkein mukavemmin yhdella pikku ostoksella!!!
bowdown.gif

Ei sellaista pyörää olekaan, jota ei tarvi vaihtaa
wink.gif

Sitä mukaa kun kokemusta karttuu ja se oma "moottoripyöräilyn syvin olemus" selviää, tulee myös vaihtoajatuksia.

Joku tahtoo yhtä, toinen toista. Ei ne tehot ja kuutiot ole ainoita autuaaksi tekeviä, paitsi lapsenmielisillä
wink.gif

tounge.gif
Ihan jees homma. Mulla oli parikymmentä vuotta taukoo ja ostin 1100 R .än. Ei mua pienet mopotiti kiinnosta niin se vaan on.

Olenko teidän mielestä hullu? Olen pitänyt viisi vuotta mopoilussa taukoa ja nyt innostus on niin kova et uusi xx tulee ens perjantaina kotiin. Joidenkin kavereiden mielestä ois pitänyt aloittaa pienemmällä mopolla ja sit hetken päästä suurentaa mopoa. Itse olen sitä mieltä et se on rahan haaskausta, ottaa sellaisen mopon et ei tarvii vaihdella heti, siinä ku tuppaa ottaa turpaan aina niitä vaihdellessa. Mun mielestä mopo voi olla mikä tahansa, eiks se oo kuski joka sitä käskee ei se itekseen hypi takajalalle,SE ON KORVIEN VÄLISTÄ KIINNI. Olenko ihan väärässä. Komenttia? javascript:emoticon('
062802moto_prv.gif
')
Joo, siis pikkasen hullu pitää olla että tässä maassa aloittaa näinä aikoina moottoripyöräharrastuksen, mutta ei se täällä ketään häiritse.

Tuosta jutusta ei käy ilmi että minkälainen se entinen mopotti oli, mutta noin yleisesti, jos se nyt edes oikea mopo (siis ei moposkootteri) tai mieluusti vähän isompi on ollut, niin eipä juuri hätää, ei se perusajotaito mihkään ole viidessä vuodessa kadonnut. Se pitää vain houkutella sieltä selkäytimen syvyyksistä uudelleen pintaan. Se että onko tonninen+ liian iso, siihen ei taida olla yhtä yleispätevää vastausta, mutta tuskin sentään. Onhan mopon valinnassa toki muitakin kriteerejä kuin se moottorin koko, mutta jos tollaista nopeaa matkapyörää himoat niin mikä ettei.

Aiemmin hankittu perusajotaito kyllä riittää ensialkuun, mutta viimeistään parin viikon rauhallisemman totuttelun jälkeen kannattaa hankkiutua tietoisen tahallisesti 'hankalampiin' paikkoihin, eli esim. ennestään oudommille tiukoille mutkapätkille, joita ajelet useampaan kertaan, vähitellen nopeutta nostaen, jolloin saat pikkuhiljaa tuntuman pyörän painoon ja käytökseen. Sitten voisit 'ajautua' esim. liikennevaloihin siten, että mielellään joudut usein keltaisten eteen, jossa voit sitten harjoitella luontevasti sitä ripeämpää jarrutusta. Siis kun kotiloa ei ole heti takana...

Eli ei muuta kuin ajat runsaasti kilometrejä ja totuttelet pyörään, ja sitten vielä reilusti lisää kilometrejä. Etujarru ja tiukemmat käännökset on varmaan niitä eniten totuttelua vaativat asiat, sitten liukkaammat paikat ja kelit. Kyllä se siitä. Hulluahan se on, mutta hullunhauskaa.
smile_org.gif

Ei muuta kuin onnea uuden mopon omistajalle, pidä lystiä!
sport05.gif

Niin ja varo niitä hiekkaisia risteyksiä huhtikuussa, ota iisisti sen etujarrun kaa ettei karkaa etunen alta ja mene uuden tuplaäksän katteet heti alkukaudesta naarmuille!

Back