• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mielipiteitä pyörävalintaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hesekiel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vain .orgissa ja Peugeot-foorumilla pystytään saamaan neljän sivun vääntö tällaisesta asiasta.

Pyörän ostossa ei ole mitään järkeä jos sitä oikein ajattelemaan alkaa joten parempi vaan haistattaa v**ut muiden mielipiteille ja suosituksille ja ostaa sellainen joka itseä miellyttää, jo ensimmäistä kertaa tankatessasi huoltoasemalla tulee kuitenkin vastaan joku tyyppi jonka mielestä teit huonot kaupat. Ei sitä pyörää olla ostamassa foorumilaisten eikä naapurin Karin arvosteltavaksi vaan omaksi iloksi, valinta on tehtävä sen mukaan. Se alkaa sitten seuraavilla talvipakkasilla kaamoksessa kaihertamaan kun tuntuu että tallissa on väärä pyörä vaikka se foorumin poikien mielestä on hyvä.

Edit: Useimmiten käy lopulta siten että oma on paras.

Vain .orgissa ja Peugeot-foorumilla pystytään saamaan neljän sivun vääntö tällaisesta asiasta.

Pyörän ostossa ei ole mitään järkeä jos sitä oikein ajattelemaan alkaa joten parempi vaan haistattaa v**ut muiden mielipiteille ja suosituksille ja ostaa sellainen joka itseä miellyttää, jo ensimmäistä kertaa tankatessasi huoltoasemalla tulee kuitenkin vastaan joku tyyppi jonka mielestä teit huonot kaupat. Ei sitä pyörää olla ostamassa foorumilaisten eikä naapurin Karin arvosteltavaksi vaan omaksi iloksi, valinta on tehtävä sen mukaan. Se alkaa sitten seuraavilla talvipakkasilla kaamoksessa kaihertamaan kun tuntuu että tallissa on väärä pyörä vaikka se foorumin poikien mielestä on hyvä.

Edit: Useimmiten käy lopulta siten että oma on paras.
Ei sen pitäisi olla sulta pois jos joku tässä tapauksessa threadin aloittaja on ostamassa ensipyörää ja on hieman epävarma ja kyselee kokemuksia. Itse aikoinani olin samassa veneessä ja hyvä että kyselin/otin selvää etukäteen muuten olisi tullut lähdettyä pienemmällä liikenteeseen ja vaihto olisi ollut tosiasia jo ekan kesän jälkeen.
Se on tosin sanottava että monesti tieto lisää tuskaa valinnan kanssa..

Jokainenhan meistä on joskus epätietoisuuden vallitessa räplännyt puolipimeässä kortsupakettiakin auki ja koittanut räplätä sitä paikoilleen juu nou. Vähän sama asia. Siis vain vähän.  
033102beer_1_prv.gif

niin tuo ketjuveto öljykylvyssä on kyllä se juttu joka oli jo 80 -luvun moottorikelkoissa. Kestää edelleen 30-vuoden jälkeen

Ei Suzuki Bandiittikaan huono ole. Hinta/laatu ainakin kohdillaan ja sopii monenlaiseen ajoon, niin kaks päällä kuin yksin ja mutkiin ja moniin matkoihin.Onhan noita. Itellä 5 vuotta Suzuki ja kovasti tyytyväinen olin toimi kuin unelma nykyiseen pyörään verrattuna.
062802moto_prv.gif

Kun ketjut katkeaa, ne voi aiheuttaaa totaalisen täystuhon.
Jep. Päähän osuva meteoriittikin saattaisi kyllä olla melko tuhoisa. Todennäköisyys kummallekaan tapahtumalle on kuitenkin hyvin pieni, ainakin silloin jos jätetään kehnosta huolenpidosta johtuneet ketjurikot pois.
Ketjut ovat kulutustavaraa. Syy niihin harvoihin katkeamisiin löytyy 97% tapauksista sieltä tangon ja satulan välistä.

Eikai kukaan nyt aja tieten tahtoen jarrupalojakaan niin loppuun, että levyt menevät pilalle.

Minä ajelen päivämatkoja toiselle tuhannelle ja rasvaan silloin kun jaksan(oho, ruostetta). En ole huomannut mitään nykimisiä tai kirskuntoja ja vetelen sorat, hiekat ja kestopäällysteet mitä eteen tulee. Kinttupolokuakin menee jos semmosta jostain sattuu löytämään.

Huolet noista ketingeistä ovat lähes sataprosenttisesti turhia(ne menee poikki ja paskoo pyörän, niitä pitää rasvata alvariinsa, ne kirskuu ja paukkuu, pyörä nykii), mistä hyvänä esimerkkinä tämä säie.

Ja huomaa myös se, että _huollon_tarve_ tällaisessa ratkaisussa, kun ketju on koteloituna öljykylvyssä, muuttuu aivan äärimmäisen vähäiseksi. Teknisesti vaikein olisi varmaan suunnitella se, miten takarenkaan (ts. takarattaan) saa kätevästi irrotettua.
Nykyisin käytetään tiivisterengasketjuja. Myös tehot, mitä ketjulla välitetään, ovat vähän eri sfääreissä. Nykyaikainen ketju kestää varmaan melkein samat kilometrit, oli se sitten öljykylvyssä tai ei. Käsittääkseni uusintatarve johtuu yleensä venymisestä, mihin sinällään ei voi vaikuttaa huoltotoimenpiteillä.

Nykyaikainen ketju kestää varmaan melkein samat kilometrit, oli se sitten öljykylvyssä tai ei. Käsittääkseni uusintatarve johtuu yleensä venymisestä, mihin sinällään ei voi vaikuttaa huoltotoimenpiteillä.
Jostain kumman syystä näillä huolimattomasti tai ei ikinä rasvaavilla ei tunnu ne kettingit kummiskaan kestävän?

Räikein tapaus, jonka olen itse nähnyt, oli vajaa 6 tonnia ajettu iso Bandiitti jonka ketjut olivat ihan täysin morjens. Niitä ei oltu rasvattu ikinä (jollei sitten tonnin huollossa ollut mekatsu huomannut suihkauttaa). Ja kyllä, ko. omistajan edellinen pyörä oli varustettu kardaanilla!

Oikein pedanttisella huolenpidolla en pitäisi suurenakaan ihmeenä, jos ko. pyörän kanssa pystyisi ketjun vaihtovälin kohdalle laittamaan nollan tuohon 6:n perään. 20-30 tonnia pitäisi mennä jo vähän puolihuolimattomallakin rasvaamisella.

Paljon on mielipiteitä, heitänpä omanikin vielä soppaan. Jos nyt olisin hankkimassa ensimmäistä (katu)pyörääni, ottaisin ABS-jarrullisen. Pahimmat kaatoni olisin välttänyt jos pyörissä olisi ollut lukkiutumattomat.

Toisioveto on tässä mielessä toisarvoinen.

Upeaa mut eihän teist ota pirukaan selvää
062802jumpie_prv.gif
(joo tiedän... kokeiltava ja toiselle toinen ja toiselle toinen)
Hämmennetään viel vähän keitosta eli alkuperäiseen kysymykseen viitaten.....
sport05.gif

Selkeä merkki mielipiteenä: (tyyliin äänestys)
-Yamaha FJR 1300
-Honda Blackbird
-Honda Varadero
-BMW R GS
-Aprilia ETV Caponord
-Triumph Tiger
-Suzuki V-Strom
-Honda Pan European 1000

(täs varmaan tulee väkisin näkymään et millä kukin ajellu  
buttrock.gif
)
Kiitos jälleen
bowdown.gif
XX:llä tuli aika paljon Eurooppaa kierrettyä neljänä kesänä. Luotettava ja helppo vekotin. Tavaraa oli kyydissä paljon. Välillä jopa vaimo mukana. XX sopi minulle reippaaseen matkailuun hyvin. Olen tosin vain 180 cm pitkä. Pitkät ihmiset ovat laskeneet bläckäristä jalkatappeja ja laittaneet korotuspaloja ohjaustangon alle.

No joo. En ole ajanut muilla ehdokkailla laisinkaan, joten ota se huomioon minun "äänestä". Meikän XX on myynnissä Espoon R.M.Heinolla. Valmiina laukut ja virran ulosotto navia varten. Ajettu 54000 km. Käy kokeilemassa.

Kaverille ollaan kateltu ensipyörää ja customi pitäs olla. Yhtenä ehdokkaana on Yamaha XVS
650 Dragstar.

Yhtä käytiin jo katsomassa ja vaikutti ihan hyvälle. Miellyttää silmää, sekä ison ja jykevän oloinen kokoisekseen. Kaverilla ei vielä korttia, joten kävin koeajaan. Pienoinen shokki se kaikki tärinä, jarrut, vaihteet ja kömpelyys, tuon Hornetin jälkeen. Mitä tuommoisesta osaa katsoa, kun ei ole kokemusta muista vastaavista tai customeista ylipäätään? Joitain huomioita tuosta yksilöstä: Vaihteet tuntui oudolle, vapaata ei meinannut alkuun löytyä. Tanko hieman vinossa, etujarru täristi pahasti jarrulevy kierossa, luvattiin vaihtaa jos kaupat syntyy. Täyskaasutuksessa hirveät tärinät, mutta normaalia kait noille kardaanivetosille V-Twineille?

Hyvää tuossa ois ainaki

-Keppiveto
-Luotettava?
-Kyytiläiselle tilaa

Miinusta
- Laiska, ei kovin väännökäs

Kestääkö nuo hyvin kilometrejä? Yksilöllä ajettu 60tkm ja vm. 99. Onko 4600€:n hinta suolainen tuommoisesta? Lojunut liikkeessä tammikuusta ja hinta yläkanttiin alkuunsa, tinkimisen jälkeen vieläkin korkea muuhun nettimoton hintatasoon nähden.

Muita hyviä saman tyyppisiä ehdokkaita? Nyt katsellaa rungolleen tuon XVS:n tapaisia, kokoisia pyöriä, että pienemmät Viragot, Marauderit ja Intruderit sen ja ulkonäönkin puolesta poissa pelistä. Ylipäätään esim. Viragot on liian tylsiä. Järkeä laittaa kerralla heti isompi koneinen, kun aika laiskahan tuo on? Pyörälle tulis aika paljon maantieajoa, luotettava pitäs olla ja keppiveto olis suuri plussa. Muuten ei mitään suuria vaatimuksia.

Viimeksi muokattu:
Pitää nostella vielä.. Kellään mitään vinkkiä pyörän etsimiseen?

Tuossa nyt mietin tuota Marauderia vaihtoehdoksi, kun paperilla näyttäs paremmalle ja omaan silmään ainakin vähän laitettuna hienompi ja löytyys parempia ja uudempia yksilöitä järkihintaan.

Sanokaas miten perustelen kaverille, että miksi ennemmin Marauder kuin Dragstar? Pitää varmaan itse käydä koeajamassa vielä Marauder niin osaa perustella. Huomenna pitää mennä katsoon vielä laitettua Shadowta ja järjellä aateltuna vielä huonompi vaihtoehto aikamiehelle.

Miten katsella pyörää kaverille, joka ei voi itse vielä koeajaa ja jolla ei ole oikein tietämystä pyörien eroista, valinta tuntuu kulkevan tällä hetkellä vahvasti ulkonäköseikkojen perusteella?

Viimeksi muokattu:
Customeista omakohtaista kokemusta seuraavista : Intruder 750 & 1400 ja nykyinen XVS 1100. Nämä on ainakin kaikki olleet ihan OK ajettavuudeltaan (eli tyypillisiä Custom-vehkeitä, parhaita ajo-ominaisuuksia etsivä valitsee toisenlaisen pyörän).

Mutta jos kerran tämmöistä etsii niin uskallan suositella mitä tahansa edellä mainituista. Ajoasento on leppoisa kaikissa ja jalat ylettyy maahan varmasti, mikä tuo uudelle kuskille varmuutta käsittelyyn. Massaa on tietysti etenkin jampussa kohtuullisesti, mikä on hyvä muistaa kurviin vauhdikkaammin tullessa. Voi näillä kanttailla menemään mutta kannattaa kyllä harjoitella ensin rauhassa.

Ei mulla tämä XVS täristele sen kummemmin tai sitten vaan on tottunut, näillä nyt on vähän eri luonne kun muun tyyppisillä pyörillä. Ulkonäkö on katsojan silmissä, ite tykkään möhkömmästä kun ei ihan kukkakeppi olla itsekkään.

En kyllä noilla tiedoilla ostaisi tuota kuvailemaasi pyörää, kannattaa laittaa pikkuisen enemmän rahaa ja valita semmoinen joka on ihan kunnossa ja huollettu ostettaessa. Ja by the way : heti vaan 1100, vääntöä löytyy ihan eri tavalla kun kuuspuolikkaasta. Käsittely ei ole yhtään sen hankalampaa ja ei kyllä lähde käsistä vaikka vähän yrittäiskin. Vähän aikaa ajettua kuitenkin tekee mieli isompaa/vääntävämpää konetta, nim. seuraavassa pyörässä vähintään puolitoista litraa...

Kiitos vastauksesta.

Metsään ei siis varmaan Suzukien ja Yammujen kans menis, miten nuo Hondat? Itse en tykännyt tuosta Dragstarin ajettavuudesta kömpelö tapit kaukana ja hallintalaitteiden käyttö itselle vaikeaa. Kylmätyyppien perusteella Marauderi paljon sopivampi, mutta en voi kaverin puolesta arvioida miten nuo hänelle sopii.

Ei kait siinä ajamassani yksilössä varmaan oikeasti mitään vikaa ollut kuin se etujarrulevy ja mahdollisesti löysä etupää(öljyt vaihdetaan ja varmaan muutakin huoltoa enne kauppoja). Huoltokirjasta ei tietoa, että syy jättää väliin? Pikkusenhan tuo kunto arveluttaa.

Viimeksi muokattu:
Käy testaamassa kaverillesi Intikka. On ehkä kevyempi käsitellä kun Dragstar ja aloituspyöränä menee seiskapuolikaskin, on niin kevyt että jaksaa ihan kohtuullisesti vääntää. Makuasioita mutta kannattaa valita semmoinen , mikä tuntuu mukavimmalle käteen heti alusta..

Hondasta en sano mitään kun ei ole kokemuksia, viisaammat valistakoon :thumbup:.

Hesekiel sanoi:
Keski-ikä saapui ja lapset kasvoi... Eli nyt emännän kanssa oman pyörän hankinta edessä. Olen itse reilu 190cm ja siksi ei mitään kyykkypyörää hankintalistalla. Haemme rehellistä matkajuhtaa
cool.gif
käytettynä.

Osta ihan mikä tahansa mikä vain tällä hetkellä sopivalle tuntuu. Parin kesän jälkeen tiedät itse paremmin mitä haluat ja minkälaisella tien pinnalla eniten viihdyt, sitten pyörä vaihtoon. Menee se melko varmasti joka tapauksessa vaihtoon, joten ei ole mikään synti tai häpeä. :)

Passimies sanoi:
Käy testaamassa kaverillesi Intikka. On ehkä kevyempi käsitellä kun Dragstar ja aloituspyöränä menee seiskapuolikaskin, on niin kevyt että jaksaa ihan kohtuullisesti vääntää. Makuasioita mutta kannattaa valita semmoinen , mikä tuntuu mukavimmalle käteen heti alusta..

Hondasta en sano mitään kun ei ole kokemuksia, viisaammat valistakoon :thumbup:.

600 Shadowta ja 800 Marauderia käytiin vielä katsomassa ja kyllä se jälkimmäinen on selvä valinta. Omaan käteen tuo tuntui ainakin todella sopivalta. Mukavampi ja rennompi ajaa kuin Dragstar, jossa jo pelkästään hallintalaitteet vaihteet ja tärinä teki menosta paljon epämukavampaa. Kaverikin pääsi pyörää vähän kokeileen ja kyllä piti, ajettavuus yllätti hänetkin, hyvä ja hieno yksilökin vielä löydettiin.

Shadow oli sitten, no se oli selvästi poissa laskuista. Pieni, todella tehoton, olemattomat jarrut(jotain vikaa) ja tämä yksilö oli customoitu vähän pilalle, jota myöten varmaan ohjaus oli järkyttävä hitaassa ajossa muuttui jotenkin todella raskaaksi, vakiona Shadow ei varmaan semmonen ole.

E: Kyllä muuten iskee hirveä customi kuume kun käynyt noita nyt koeajeleen, tuntuu Hornetti noiden jälkeen tylsältä. Olen pitänyt itseäni enemmän kyykky ja naku tyyppinä, mutta kyllä se joku Customi varmaa tulee seuraavaksi tai ainakin joku Twini koneinen Cruiseri taikka naku.

Viimeksi muokattu:
Back