• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mielipiteitä pyörävalintaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hesekiel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos Bläkkäriin asti valikoimaa venytetään niin mikseipä sitten myös Jammun FJR1300, sopii isommallekin korstolle. Niitä on paljon tarjolla ja hinnat alkaa olla kohtuullisia. On kestävän pyörän maineessa. Pannariin verrattuna se on PALJON sporttisempi, Bläkkäriin verrattuna etuna on keppi ja tehdaslaukut.

Mutta ymmärrän kyllä hyvin jos v2 houkuttaa enemmän. Tuohon listaan ottaisin kyllä Suzuki Vstromin ja Kawan vastaaavan (=sama pyörä) mukaan.

DL1000 on oikeasti leppoinen pyörä ja siitä ei oikein katukäytössä saa toimvaa, ellei siinä pidä katukumeja. Ne kaikenlaiset semi- ja nappularenkaat ei saa pyörään niitä ominaisuuksia, joita se pyörä kaipaa. Niillä katukumeilla, kun pystyy ajamaan myös ihan hyvin hiekkateillä.
Kyllä nuo nykyiset kärkipään näköisendurokumitkin alkaa olemaan aika hyviä, jopa asfaltilla, ja esim. niiden kulutuskestävyys suhteessa pitoon alkaa olemaan tosi hyvää luokkaa. Ja lisäksi ne on (ainakin uusina) umpikumirenkaista seuraavaksi vähiten alttiit puhkeamaan, kun on kohtuullisen paksusti kulutuspintaa, mutta kuvio ei kummiskaan ole kovin ´avoin´. Siis lyhyesti sanottuna erinomaiset reissukumit.

Mutta jos todella huippupitoa kaipaa asfaltilla, sitten katurenkaat voi olla vielä parempi vaihtoehto.

Veikkaan, että useimmilta meistä loppuu kyllä pokka, ennen kuin DL1000:sta mutkatieominaisuudet. Hyvin tiukoissa mutkissa ison pyörän massa voi kyllä tehdä itsensä tiettäväksi, mutta milläpä tonnisella näin ei olisi, enkä kyllä luonnehtisi ajokäytöstä mitenkään ´yllättäväksi´. Vaan tokihan meitä kuskejakin on hyvin erilaisia. Eikä se tosiaan mikään ns. oikea sporttipyörä ole, ei varmaan ole sellaisena koskaan kaupiteltukaan.

Harmi kun tämä talous on viime vuosina mennyt päin *settä, muuten meinaan varmaan olisi jo abs-jarrullinen ja Euro3-normit täyttävä DL1000(-1200) olemassa. Tosin tuo SV1000-pohjainen kone todnäk jouduttaisiin siinä kohti suunnittelemaan kokonaan uusiksi, se nimittäin on liian lyhytiskuinen, jotta siitä saisi Euro3-pelin (ilman isoja ongelmia käynnin suhteen). Taikka nyt jos sellaista alettaisiin suunnitella, niin sehän täytyisi tietysti tähdätä jo seuraaviin, ja jälleen entistä tiukempiin Euro4-normeihin.

Voittopuolisesti hyviä ja rakentavia ehdotuksia. Itse kuitenkin painottaisin sitä omaa kokeilutuntumaa. Serpentiiniä ei täällä voi kokeilla, mutta ottamalla pyörästä tyypit, pääsee parempaan käsitykseen siitä, mikä itselle passaa.

Joku kehotti säästämään ja valitsemaan heti "oikean". Moottoripyöräilyssä ainoa tapa säästää, on olla aloittamatta. Jos lisäksi heti löytäisi sen ainoan ja oikean, jäisi monta mukavaa kokemusta väliin. Ainoaa ja oikeaa pyörää ei ole, tai sitten niitä on monta. Miehellä tulisi olla seitsemän moottoripyörää. Kuudella pärjää, mutta seitsemän olisi hyvä. Miksi?

eipä taida serpentiinien takia näille kulmille pyörää hankkia.

kun äijässä on kokoa ja emäntäki tahtois kyytiin niin kyllä tuossa tonnisatkussa pannarissa alkaa olemaan aika optimipyörä noin alkuunsa. mää nyt melkein sanosin et uutena harrastajana ei ainakaan kyytiläinen ihastu niistä ominaisuuksista mitä tuollainen allround pyörä tarjoaisi puhtaaseen matkapyörään verrattuna.

joku fjr ei kans mikään hassumpi vaihtoehto.

pitkänä kaverina sulkisin tuon bläkkärin kyllä pois listalta.

tommonen keppipyörä integroiduilla laukuilla paljon vaivatomampi valinta.

muokx...huomasin ton budjetin...eli entistäkin vahvemmin suosittelisin noita kahta.
samalla huoleesi...kuinka kestävyys...no oikeesti...harvojapa pyöriä löytyy yhtä moitteettomassa kunnossa olevia +50tkm ajettuina kuin nuo kaksi.
ja mitä tulee ajoominaisuuksiin...nuo useimmat kommentit ovat hifistelyjä..suurimmax osax brassailua paarinkulmalla.."hitto ku tää pyörä vatkaa avauksissa"...kuulostaa tietty vaikuttavalta, mutta käytännössä ekaa pyörää hankkiva ei huomaa mitään..kuten useimmat muutkaan.siinävaihees ku tulee pyöräkuume niin vanhasta alkaakin löytymään mitä ihmeempiä vikoja
smile_org.gif

ei ainakaan kyytiläinen ihastu niistä ominaisuuksista mitä tuollainen allround pyörä tarjoaisi puhtaaseen matkapyörään verrattuna.
Motorradissa oli pari vuotta sitten aika laaja takapenkkiläisen tilat-vertailu.... muistaakseni DL1000/650, Varaeero, iso GS, ja olikohan vielä Caponordikin, löytyi loppupisteissä top 10:stä, ja joku näistä, en tosin muista enää mikä, oli ´podiumillakin´.

Ei ollenkaan sillä, että Pani tai FJR olisi kyytiläiselle jotenkin huonoja, ei varmasti ole. Mutta kyllä möhköenskatkin on kyytsäämiseen ihan oivallisia, varsinkin nämä litraiset ja yli.

ei ainakaan kyytiläinen ihastu niistä ominaisuuksista mitä tuollainen allround pyörä tarjoaisi puhtaaseen matkapyörään verrattuna.
Motorradissa oli pari vuotta sitten aika laaja takapenkkiläisen tilat-vertailu.... muistaakseni DL1000/650, Varaeero, iso GS, ja olikohan vielä Caponordikin, löytyi loppupisteissä top 10:stä, ja joku näistä, en tosin muista enää mikä, oli ´podiumillakin´.

Ei ollenkaan sillä, että Pani tai FJR olisi kyytiläiselle jotenkin huonoja, ei varmasti ole. Mutta kyllä möhköenskatkin on kyytsäämiseen ihan oivallisia, varsinkin nämä litraiset ja yli.
totta..tarkoitinkin jotta tollanen enska tarjoaa mahdollisuuden ajella myös soralla, mutta uskosin jotta kyytiläinen ei vain innostu heti alkuunsa tosta hiekkatiestä..mene ja tiedä
thumbs-up.gif

Kyllähän nuo "allround" pyörät ihan passeleita matkantekijöitä ovat jos vielä takapenkkiläinen on "pitkäsäärinen" niin suosittelen kyllä ainakin koeistumaan nuo enskat. on nimittäin tuo polvikulma huomattavasti loivempi kuin "kyykyissä" ja vaikkapa panissa.
Ite 172 pitkä lakkipäässä ja jalat yltää sopivasti maahan matalamman jakkaran ansiosta originaalilla olikin sit pelkät päkiät maassa ei hyvä....

Mitä tulee sorateihin pääsee sitä panilla sielläkin kunhan muistaa että ei aivan samaa vauhtia päästele.

Makuasioita mutta ehkä eniten asiaan vaikuttaa oma maku ja ajotottumukset millaisella pinnalla aikoo eniten ajaa.
Panilla enemmän asvalttia ja enskoilla enempi sorapintaa.....

Pecha. Kyl siitä DL1000:sta tulee monessa yllättävässä tiukassa mutkassa melkoinen kaarteen loiventaja ja voimainnäytöksen oppitunti. Ja kyl mä uskallan ihan omin kokemuksin sanoa, että sillä tulee paljon vaaratilanteita, kun ajaa ihan tavallista serpentiinia. Mä olen ajanut sen kaks kertaa pihalle ja yhtenä syynä ketjussa on sen erittäin vaikea vieminen siihen suuntaan, kun asfaltilla kuski sen haluaa.

Homma helpottui älyttömasti, kun laittoi persukseen ne tuuman korottavat koiranluut. Näin sen keulakulma loiveni ja kaarreajo-ominaisuudet parani asfaltilla.

Homma parani vielä lisää, kun pienensin sen eturenkaan 17'' kokokoon. Tästä kaikesta huolimatta, sen ominaisuudet kadulla ei ole mitään verrattuna täällä monesti mainittuihin oikeisiin katupyöriin, kuten XX Blackbird ja FJR 1300. Minä ainakin suosittelisin sitä Honda XX Blackbirdia aluksi, koska siinä on koneen ominaisuuksien lisäksi hyvä ajettavuus asfaltilla.

smile_org.gif

-Masa

Pecha. Kyl siitä DL1000:sta tulee monessa yllättävässä tiukassa mutkassa melkoinen kaarteen loiventaja ja voimainnäytöksen oppitunti. Ja kyl mä uskallan ihan omin kokemuksin sanoa, että sillä tulee paljon vaaratilanteita, kun ajaa ihan tavallista serpentiinia. Mä olen ajanut sen kaks kertaa pihalle ja yhtenä syynä ketjussa on sen erittäin vaikea vieminen siihen suuntaan, kun asfaltilla kuski sen haluaa.

Homma helpottui älyttömasti, kun laittoi persukseen ne tuuman korottavat koiranluut. Näin sen keulakulma loiveni ja kaarreajo-ominaisuudet parani asfaltilla.

Homma parani vielä lisää, kun pienensin sen eturenkaan 17'' kokokoon. Tästä kaikesta huolimatta, sen ominaisuudet kadulla ei ole mitään verrattuna täällä monesti mainittuihin oikeisiin katupyöriin, kuten XX Blackbird ja FJR 1300. Minä ainakin suosittelisin sitä Honda XX Blackbirdia aluksi, koska siinä on koneen ominaisuuksien lisäksi hyvä ajettavuus asfaltilla.

smile_org.gif

-Masa
Itse sekaannun vielä hivenen kun olen sattunut omistamaan ennemmin 1100xx:n ja nykyisellään DL1000:n. Ja taitaa masan leovincet pöristä mun dl1000:ssa nykyäänkin.

Ihan oikealla mutkatiellä ei varmasti dl1000 pärjää esim. 1100xx:lle kaarreajo-ominaisuuksiltaan. Korottavat koiranluut helpottavat, pienemmällä etupyörällä ei ole ollut tarvetta kokeilla.
Mutta liikuttaessa suurinpiirtein järkeviä tilannenopeuksia en ole kokenut tuota ongelmalliseksi. Huomattavasti parempi dl1000 on (vrt xx)ajettaessa liki maksimikuormalla syheröistä tietä - erityisesti jos alla on suomessa niin tuttu rikkonainen öljysora tai vielä pehmeämpi alusta.

XX:n etupää on vakiona heikohko esitys, ainakin täydellä kuormalla jarrutettaessa pohjauksia tuli säännöllisesti. En myöskään pitänyt jarruista ja pyörän mataluudesta, ajoasento oli hiukan liikaa käsillä.
Hyvänä puolena oli se että loppukesästä 04 kun hankin xx:n sain siitä 7000 kilometriä enemmän ajettuna viissataa enemmän hyvitystä seuraavana keväänä kun vaihdoin dl1000:een.

Mutta joka tapauksessa molemmat hyviä pyöriä käyttötarkoituksesta/haluista toki riippuen. Siksi spekulointi näiden välillä onkin vähän kuin vertaisi appelsiinin ja omenan makua.

Onhan tuossa tullut hienosti uusia vaihtoehtoja eli eihän sitä tiedä jos tässä "sitä oikeaa" etsiessä vielä budjetti 8000 kasvaa
062802moto_prv.gif

no okei, mielestäsi se on vaarallinen laite. En ihan yhdy tuohon mielipiteeseen, mutta ajotuntumaltaan, ainakin vakiorenkain, se on kyllä kieltämättä hyvin erilainen kuin puhdas katupyörä.

Mikään kustomi se ei kuitenkaan ole mutkissa, ja kallistusvaraakin sentään on useimmille ihan soppelisti. 19-tuumainen etuvanne ei ehkä tarkkaan ottaen käänny ihan yhtä hyvin kuin 17´´... mutta olihan näissä tämän tyyppisissä vehkeissä ennen melkein kaikissa 21:set edessä – kuinka ihmeessä sellaisen oikein sai lainkaan taipumaan kurveihin..?

Eipä nyt tykkänään unohdeta tässä "kaarreajo-hifistelyssä" sitäkään, että triidin aloittajahan on nyt siis vaille ensimmäistä moottoripyöräänsä.

Upeaa mut eihän teist ota pirukaan selvää
062802jumpie_prv.gif
(joo tiedän... kokeiltava ja toiselle toinen ja toiselle toinen)
Hämmennetään viel vähän keitosta eli alkuperäiseen kysymykseen viitaten.....
sport05.gif

Selkeä merkki mielipiteenä: (tyyliin äänestys)
-Yamaha FJR 1300
-Honda Blackbird
-Honda Varadero
-BMW R GS
-Aprilia ETV Caponord
-Triumph Tiger
-Suzuki V-Strom
-Honda Pan European 1000

(täs varmaan tulee väkisin näkymään et millä kukin ajellu
buttrock.gif
)
Kiitos jälleen
bowdown.gif

no okei, mielestäsi se on vaarallinen laite. En ihan yhdy tuohon mielipiteeseen, mutta ajotuntumaltaan, ainakin vakiorenkain, se on kyllä kieltämättä hyvin erilainen kuin puhdas katupyörä.

Mikään kustomi se ei kuitenkaan ole mutkissa, ja kallistusvaraakin sentään on useimmille ihan soppelisti. 19-tuumainen etuvanne ei ehkä tarkkaan ottaen käänny ihan yhtä hyvin kuin 17´´... mutta olihan näissä tämän tyyppisissä vehkeissä ennen melkein kaikissa 21:set edessä – kuinka ihmeessä sellaisen oikein sai lainkaan taipumaan kurveihin..?

Eipä nyt tykkänään unohdeta tässä "kaarreajo-hifistelyssä" sitäkään, että triidin aloittajahan on nyt siis vaille ensimmäistä moottoripyöräänsä.
Ei vaarallinen laite, vaan sillä tulee vaaratilanteita, jos uhmaa fysiikan lakeja. Mutta minähän itse ajelin sillä tavalla, jolla kerjäsin verta nenästäni
wink.gif
Kyllä se toiminnallisuuden raja tulee todella nopeasti esille, kun sen lerppua alustaa ei saa kunnolla säädettyä asfaltille.

Minä tarkoitan kirjoituksellani vaan sitä, että isot katuendurot on vain leppoiseen ajoon asfaltilla. Ne on tehty kantamaan taakkaa, ei siis sellaiseen ajoon, mistä minä tykkäsin. Mulla jäi itselleni tunne, että isot endurot on tehty ison keittiön siirtämiseen euroopan halki, ei niinkään varsinaisesti sopivaksi mihinkään. Katupyörä on katupyörä ja enska on enska.

Tämähän on siis minun itseni suppea näkemys asiasta, eikä millään voi olla absoluuttinen totuus asiassa. Tulipahan nyt avauduttua asiassa. Ja ne ketkä sai näppylöitä, menkäähän tuulettumaan, ei tämä niin vakavaa ole
smile_org.gif

Seppo. Hyvä jos vielä toimivat. Ihan hyvät pöntöt ne on. Ainakin hyvin paljon kevyemmät, kuin orkkikset
cool.gif

-Masa

Minä tarkoitan kirjoituksellani vaan sitä, että isot katuendurot on vain leppoiseen ajoon asfaltilla. Ne on tehty kantamaan taakkaa, ei siis sellaiseen ajoon, mistä minä tykkäsin.
nojoo, taidat nyt ajaa takaa enempi sitä, että se ei ole mikään varsinainen sporttipyörä. Eihän tuommoinen korkea ja pidempijoustoinen oikein voi sitä ollakaan. Ducatin Multistrada1200 tai Trumpan 1050 Tiger saattaisi päästä melko lähelle. Niissä tosin ei ole enää mitään enduromaista, paitsi ehkä ajoasento.

Mutta on tuommoisessa möhköenskassa toisaalta puolensakin mutkateillä, ainakin meidän maassamme, missä tienpito tuntuu heikkenevän vuosi vuodelta. Ne nauraa sellaisille montuille, mihin ei sporttipyörällä tosiaankaan tee mieli osua.

Ai niin: yksi tämän tyyppisen pyörän hyvä puoli, ainakin ´etunojapunnerruksessa´ ajettaviin verrattuna, tulee erityisesti esille kaupunkiajossa: pystyn ajoasennon ansiosta näet hyvin ympärillesi, ja lisäksi vähänkin pidempi kuski myös näkee ongelmitta (henkilö)autojen kattojen yli. Voi olla välillä vilkkaassa liikenteessä aika isokin etu.

noinhan se menee..allround on hyvä kaikkeen, paras ei mihnään.

maku asioita, mutta jollei soratiet pahemmin kiinnosta kandeis ehkä kumminkin keskittyä ihan selkeeseen maantiepyörään.ainakin aluksi.tai sitten on maailmankirjat menneet sekasi jos joku löytää heti ekasta pyörästä sen oikeen.
melko moni sitten aikojen päästä päätyy noihin allroundeihin juuri monikäyttöisyytensä takia.vähku lusikahaarukka systeemi.

Kirjoitanpa minäkin jotain omakohtaisia kokemuksia seuraavista pyöristä, jotka ovat listalla/keskusteluissa...
2 X CBR1100XX (-96 kaasari & -04 ruisku) Mukava matkapyörä luotettavlla tekniikalla. Oikeastaan huonoa oli, kun flekti puhaltaa kuumaa ilmaa liikenne ruuhkissa kasseille & joskus kyytiläisellä oli vaikeuksia pysyä kyydissä omien sanojen mukaan  
tounge.gif

FJR1300 -03 mukava matkapyörä keppivedolla & sähköisellä plexillä.Miinusta 5-vaihteinen laatikko, jolloin tuntui koneen "huutavan" liikaa kovempaa mentäessä
2 X DL1000 & 1 X DL650
Fyysisiltä mitoiltaan samat/lähes samat. DL650 vain vähän tehoton 2-päällä laukkujen kera.
DL1000 on hyvä yleispyörä myös isommallekkin kuljettajalle ja jaksaa mennä 2-päällä laukkujenkin kanssa jopa "asiallisesti"  
biggrin.gif

Nuista "piti valita" ja talliin jäi DL1000 ainakin toistaiseksi.
Ohjaustangon vaihdoin vain ns. crossi-malliseen & laadukkaampi takaiskari. Eteen voisi "jotain säätöä" vielä tehdä.
Perän korotustakin(~30mm) kokeilin, mutta teki vain mielestäni pyörästä epävakaan ajettavan kovempaan mutkiin(suljetulla alueella tietenkin testattu  
tounge.gif
)
Ducati Multistrada 1200 olisi varmasti kiva, mutta ei vielä järkevissä hinnoissa(luetaan ei sovi <8Ke budjettiin)

Ja viestin alkuperäiselle kirjoittajalle, että käyt koe-ajamassa matkustajan kera & yksin pyöriä n.50km lenkin niin eiköhän sieltä löydy joku sopiva  
062802moto_prv.gif

ps. muista kunnolliset ajokamat kuskille & matkustajalle

-Yamaha FJR 1300
-Honda Blackbird
-Honda Varadero
-BMW R GS
-Aprilia ETV Caponord
-Triumph Tiger
-Suzuki V-Strom
-Honda Pan European 1000
Multa tippus ensin PAN. Jos all round pyörät maistuu, isot matkaenskat on kiintoisia. Sitten kattelee noitten huollot ja tarinat tarvikeosien saannista. Voi maailma muuttua katsannossa.

Jos se budjetti venyy, hulluna päätysin itte Bemariin -siis noista. En ole juuri sillä ajellut, mutta istun siellä serpenttiinien ääressä joka kesä, eikä kaikki siitä populasta, joka Bemariin on päätyny, voi olla vajaalahjaisia.

Kiitos tähän asti vastanneille.
Tarkoitus tosiaan ajella myös mutkateitä/serpentiinejä.

Antakaa vaan aloittelevalle vinkkejä.....

Kiitos
Koeajolle vaan, sieltä se oma suosikki löytyy. Ja vinkkinä vielä että ajovarusteet kahdelle maksaa pitkän pennin, elä koko tiliä tyhjennä mopon hankintaan
062802moto_prv.gif
Ja toisena vihjeenä, mene orgin ratapäiville koulutusryhmään jos ajaminen ei tule selkärangasta
thumbs-up.gif

Kiitos tähän asti vastanneille.
Tarkoitus tosiaan ajella myös mutkateitä/serpentiinejä.

Antakaa vaan aloittelevalle vinkkejä.....

Kiitos
Koeajolle vaan, sieltä se oma suosikki löytyy. Ja vinkkinä vielä että ajovarusteet kahdelle maksaa pitkän pennin, elä koko tiliä tyhjennä mopon hankintaan  
062802moto_prv.gif
Ja toisena vihjeenä, mene orgin ratapäiville koulutusryhmään jos ajaminen ei tule selkärangasta  
thumbs-up.gif
+1, tosin koeajo on aikakin pirkanmaan pohjoisosan leveyspiireillä nyt hieman hankalaa ensikertalaiselle kun on jo lunta muutama sentti ;-)

Back