• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mielenkiintoista toimintaa mp-huollolta vakuutusasiassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja puuwe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Laikkakone sanoi:
Käyt äkkiä itse ostamassa sen putken pois kuleksimasta sieltä mopoliikkeestä 300€:lla eurolla, niin vakuutusyhtiö joutuu korvaamaan täyden hinnan siitä putkesta sinulle. Lyöt uuden putken kiinni mopoon ja ajat auringonlaskuun 1200€ taskussa?
Tää oli hyvä. :grin:

"JL-Bikestä soitettiin että putki olikin mennyt kaupaksi. Mitenkäs nyt sen kertakorvauksen laita?"

mikidor sanoi:
Samoilla jäljillä olen.. Siksi miksi jollain vahingolla pitäisi päästä rikastumaan? Ole tyytyväinen, että saat edes omasi pois.

Eikös jenkkiläisen ja suomalaisen oikeuskäytännön merkittävin ero ole se, että suomessa ei tienaa kärsimällä, kun taas jenkeissä se on kaiken lähtökohta.

Vähän irrelevantti keskustelu, siis minusta.

Asiakas on ilmoittanut kiinnostuksestaan kertakorvaukseen, jolloin se korvauksen rahallinen arvo on tietty se, mikä merkitsee. Eri asia, jos olisi sanonut, että laittakaa kuntoon, ja jl-bike olisi pultannut sen 300 euron torven kiinni.

Nyt on tehty yksi korjausarviopäätös, ja sen jälkeen uusi hyllystä löytyvän osan perusteella alkuperäisalkuperäisarvion muuttuessa radikaalisti, ja ilmoittamatta välissä asiakkaalle. Tuo kertakorvauksen jälkeisen toiminnan ja asiakkaan tarkoitusperien spekulointi on ihan turhaa, eikä liity asiaan.

Eihän tässä mitään laitonta vissiin ole tapahtunut, mutta jos tarina muuttuu kesken lauseen, ja taloudellinen vaikutus on merkittävä, niin olisihan siitä hyvä ilmoittaa.

Eli olis voitu korjaamolta soittaa, että tällaista tulossa, jolloin oisivat voineet kimpassa miettiä, miten eteenpäin.

Mua harmittaa se, että mulle jää fiilis et mua on kusetettu. Ensin annetaan arvio korjauskustannuksista, ja sen jälkeen mun selän takana poljetaan tää hinta vakuutustarkastajan kanssa, asiasta mulle mitään kertomatta. Enkä myöskään tajua, mikä JL-biken intressi on ollut tarjotessaan putkeä tähän hintaan vakuutusyhtiölle, hinta on kuitenkin alle 20% heidän kertomastaan ovh:sta. Haiskahtaa vaan mun korvaan siltä, että polkemalla hinta on haluttu painostaa mun päätöstä korjaukseen, jolloin JL-bike saa selvästi enemmän rahaa kuin pelkän kustannusarvion tekemisestä. Toki tällainen toiminta on firman liikevaihdon kannalta erittäinkin järkevää, mutta tässä on pahasti aliarvioitu asiakkaan kykyä ymmärtää asioita. Fiksusti hoidettuna kaikki osapuolet olisivat olleet tyytyväisiä ja JL-bike olisi voinut rahastaa korjauskustannuksia vak. yhtiöltä. Nyt mentiin vaan ihan metsään.

Miten se nyt menikään.....

Ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa....
eikä nielaista vielä vaikka jo vähän suussa napsaakin :D.

Pajan arvio ei liioin taida olla vakuutusyhtiön korvauspäätös.....

mutta pienen aasin puuro muuttuu sillan jälkeen usein velliksi....
vai miten se meni :;):

puuwe sanoi:
Mua harmittaa se, että mulle jää fiilis et mua on kusetettu. Ensin annetaan arvio korjauskustannuksista, ja sen jälkeen mun selän takana poljetaan tää hinta vakuutustarkastajan kanssa, asiasta mulle mitään kertomatta. Enkä myöskään tajua, mikä JL-biken intressi on ollut tarjotessaan putkeä tähän hintaan vakuutusyhtiölle, hinta on kuitenkin alle 20% heidän kertomastaan ovh:sta. Haiskahtaa vaan mun korvaan siltä, että polkemalla hinta on haluttu painostaa mun päätöstä korjaukseen, jolloin JL-bike saa selvästi enemmän rahaa kuin pelkän kustannusarvion tekemisestä. Toki tällainen toiminta on firman liikevaihdon kannalta erittäinkin järkevää, mutta tässä on pahasti aliarvioitu asiakkaan kykyä ymmärtää asioita. Fiksusti hoidettuna kaikki osapuolet olisivat olleet tyytyväisiä ja JL-bike olisi voinut rahastaa korjauskustannuksia vak. yhtiöltä. Nyt mentiin vaan ihan metsään.

Vastaisku... vie toiseen pajaan korjattavaksi, ja ilmoittaa jl-lle, että voi myydä putken sinne kolmella huntilla.

(vaan ei taida oikeasti toimia noin).

Anyway, mun osalta tämä oli tässä. Huono kommunikointi tässä jäisi kaivelemaan, jos omalle kohdalle sattuisi.

vakuutusyhtiön idea on korjata pyörä, ei korjata sitä ovh hintaisilla osilla. Mikä on sinänsä hyväkin, koska mitä niitä 1500putkia kannata ostaa, joku sen maksaa kuitenkin.

Ainoa mikä siinä voi harmittaa on se, että joku heilauttaa rahatukkua nenän edessä ja sitten puff se katoaa.

Vakuutusyhtiön kanssa voi sopia myös naarmujen hinnoista siten ettei niitä edes korjaa. Esim auton puskurissa olevan jäljen voi tingata esim 500ekee, jos ei kelpaa, niin maalatkaa sitten.

kun otat oletuksena sen, että mikään ei ole reilua, eikä mene oikein, niin harmittaa vähemmän.

tuo vastaisku ei toimisi, koska ne ei myisi sitä putkea 300:eurolla, jos yksityinen tulisi vakuutuskorvaus taskussa ostamaan sitä putkea, niin 1200 vähintään olisi 'tiukka hinta'.-

Jäi vähän epäselväksi se että myykö ne sen putken tuolla vakuutusyhtiötarjouksella myös sinulle? Elleivät myy niin sitten on aika outo viritys

Vakuutusyhtiöt ja korjaamot eivät ole liikkeellä hyväntekeväisyydestä ja ne pelaavat peliä joka päivä.

seppo02 sanoi:
Jäi vähän epäselväksi se että myykö ne sen putken tuolla vakuutusyhtiötarjouksella myös sinulle? Elleivät myy niin sitten on aika outo viritys

En ole kysynyt asiaa heiltä tällä tavalla. Jotenkin kuvittelisin että eivät myisi, koska vakuutusyhtiölle myydessä tulisi 300e lisäksi työn osuus.

jaulis sanoi:
Vakuutusyhtiöt ja korjaamot eivät ole liikkeellä hyväntekeväisyydestä ja ne pelaavat peliä joka päivä.

Joo se on kyllä tiedossa, onhan vanha totuus että kaikki voittoa tavoitteleva liiketoiminta perustuu kusetukseen. Hyvä kauppamies vaan tekee sen niin, ettei asiakas tajua tulleensa kusetetuksi.

Vakuutusyhtiö yrittää aina löytää itselleen edullisimman ratkaisun. Ei kannata uskoa totuutena niiden esittämää arviota korjauksen hinnasta. Ne yrittää sillä vedättää alaspäin lunastus- tai kertakorvaushintaa. Kannattaa itse arvioida kuinka paljon se korjaus oikeasti tulee maksamaan.

BOMBARIDER sanoi:
Kannattaa itse arvioida kuinka paljon se korjaus oikeasti tulee maksamaan.

Ja ketä tuo hyödyttää? Ei se yhtiö maksa kenenkään siskon veljen kaiman hyvä veli kertoimella tehtyjä arvioita, vaan hinnan, josta on mustaa valkoisella. Ja jos paja antaa suolatun arvion, yhtiö hakee arvion jostain muualta. Ja kun muutaman kerran joutuu näin tekemään, loppuu pajalta vakuutuskorjaukset kokonaan.

Lähtökohtaisesti harhaanjohtavaa "uskoa/luottaa" korjaamoiden tekemiin korjauskustannuslappuihin vahinkoasiois oli sit kyse oikeestaan minkä korjaamisest vaa vakuutuksen piikkiin, kyl se setä tai täti sielt vakuutusyhtiöst tekee lopulliset päätökset...ihme ettei ollu se 300kin liikaa ja tyrkyttäny b-osa-putkistoo.

ts18056 sanoi:
Ja ketä tuo hyödyttää? Ei se yhtiö maksa kenenkään siskon veljen kaiman hyvä veli kertoimella tehtyjä arvioita, vaan hinnan, josta on mustaa valkoisella. Ja jos paja antaa suolatun arvion, yhtiö hakee arvion jostain muualta. Ja kun muutaman kerran joutuu näin tekemään, loppuu pajalta vakuutuskorjaukset kokonaan.
No sillä omalla arviolla olekaan tarkoitus laskuttaa vaan arvioida onko vakuutusyhtiön kertoma arvio todellinen vai vedätystä. En esimerkiksi usko, että joku korjaamo on myymässä 300:lla osaa, josta voi oikeasti laskuttaa esim. 900.

Jan76 sanoi:
Lähtökohtaisesti harhaanjohtavaa "uskoa/luottaa" korjaamoiden tekemiin korjauskustannuslappuihin vahinkoasiois oli sit kyse oikeestaan minkä korjaamisest vaa vakuutuksen piikkiin, kyl se setä tai täti sielt vakuutusyhtiöst tekee lopulliset päätökset...ihme ettei ollu se 300kin liikaa ja tyrkyttäny b-osa-putkistoo.

Aika monta vakuutuscasea itsekin katsoneena, niin aina sieltä on tullut uusien osien hinta pyöristettynä muutamilla prosenteilla alaspäin mutta ei nyt sentään mitään -80% hintoja :D Monissa tapauksissa suoraan vaan osien listahinta - vakuutusyhtiöhän säästää tuossa työkustannukset ja saa säästönsä siitä.

Jassu sanoi:
Aika monta vakuutuscasea itsekin katsoneena, niin aina sieltä on tullut uusien osien hinta pyöristettynä muutamilla prosenteilla alaspäin mutta ei nyt sentään mitään -80% hintoja :D Monissa tapauksissa suoraan vaan osien listahinta - vakuutusyhtiöhän säästää tuossa työkustannukset ja saa säästönsä siitä.

No joo, ohan se 1200e pudotus iso, ei sillä...mut jotenki sellanen kutina ettei se korjaamo kuitenkaan siinäkään välttees persnettoo tee, erotus tienattu jo aikoi sit kaiketi jos vuosia hyllyssä putki maannu :grin: Ja mitä autopuolel korinkorjaajana seurannu touhuu ni just ne vakuutusyhtiöt niit parhaita asiakkaita firmoille, siin yks kuluttaja aika pientä :)

Jan76 sanoi:
Ja mitä autopuolel korinkorjaajana seurannu touhuu ni just ne vakuutusyhtiöt niit parhaita asiakkaita firmoille, siin yks kuluttaja aika pientä :)

Totta tuokin, mutta aika vähän se vakuutusyhtiö mopoja huollattelee ja jos omistaja vie toisaalle pyöränsä vahinkokorjattavaksikin tulevaisuudessa, niin huonosti se vakuutusyhtiö sitä mopoa vaikka bike worldista JL BIkeen siirtää - sitten on toki viel tää valitettava suositusketju kaveripiirissä, jossa saattaa joku muukin vaihtaa mestaa tai valita toisin.

Lähtökohtaisesti en lähtisi kovin helposti MP-huoltofirmana kusemaan myöskään sen kuluttaja-asiakkaan muroihin, vaikka vakuutusyhtiö varmasti monissa suhtein helpompi asiakas onkin.

puuwe sanoi:
Joo se on kyllä tiedossa, onhan vanha totuus että kaikki voittoa tavoitteleva liiketoiminta perustuu kusetukseen. Hyvä kauppamies vaan tekee sen niin, ettei asiakas tajua tulleensa kusetetuksi.

Auts! Tympeä hommeli.

Olen kanssasi tietyssä mielessä tässä tapauksessasi samoilla linjoilla, mutta kauppiaana on kuitenkin pakko oikaista, että ei liiketoiminta voi kusetukseen perustua. :)

Kannattaa muistaa, että vakuutusmies yrittää aina oikeutetustikin parantaa sekä työnantajayrityksensä että omaa tulostaan eli minimoida korvauskustannusta tinkimällä ostokulujaan.

Ei se ole hullu, joka tinkii vaan se, joka myy alle omakustannushinnan. Siihen ei kyllä vakuutusyhtiön asiakkaana ollessa ole yleensä kovin hyvää järkiperustetta, jollei sitten kyseinen putki ole maannut ns. ylikauan varastossa tai tilattu jollekin, joka ei sitten olekaan lunastanut tilaustaan ja putki on jäänyt ns. hyllyn koristeeksi.

Tässä tapauksessa huolto on mennyt ilmeisesti vakuutusmiehen painostuksesta "halpaan" ja antanut vakuutusmiehelle periksi unohtaen muut hyvät kauppatavat.

Sinä olet kuitenkin varmuudella kyseiselle liikkeellekin potentiaalisempi asiakas kuin vakuutusyhtiö yhden vahinkonsa kanssa. Siinäkin mielessä heiltä oli ajattelematonta toimia noin, koska sinä voit kuitenkin valita missä mahdollinen korjaus tapahtuu, jos on tarvis.

Näinollen sinulle vahingon kärsineenä asiakkaana olisi tietenkin heidän kannattanut ensin soittaa ja tarjota täsmälleen samaa edullista vaihtoehtoa korjatun korjausarvion ja kertakorvauksen perusteeksi, eikä ensin tarjota sinulle kovaa hintaa ja sitten selän takana vakuutusyhtiölle halpaa hintaa.

Siitä nyt jää väkisinkin paha maku suuhun.

Kollegan puolustukseksi täytyy kuitenkin sanoa, että valitettavan helppoahan vakuutusyhtiön on kiristää tässä vaiheessa syksyä MP-huoltoa esim. esittämällä menevänsä tilaamaan kyseisen putken muualta halvemmalla yms. eli ei tuossa kuitenkaan ole kovin helppoa olla korjaamona kahden tulen välissä hiljaisena sesongin ulkopuolisena aikana.

Jos se oma putki on vielä käyttökelpoinen kuitenkin, ja itse tai kaveri pystyy laittamaan pelin vapaa-ajalla hyvään ja siistiin kuntoon niin eikun korjaamaan ja vakuutuskorvaus työpalkkana taskuun. Kyllä siinä pitäisi tuntipalkoille päästä ja ihan oikeutetusti. :thumbup:

PS. Neuvottelemalla homma varmasti hoituu lähemmäs mieleistä lopputulosta, eli kyllä tuosta vielä hyvä kompromissi tulee, kun et itse anna suoraan periksi. Kertakorvaussumma on aina neuvottelutulos.

Viimeksi muokattu:
Jassu sanoi:
Totta tuokin, mutta aika vähän se vakuutusyhtiö mopoja huollattelee ja jos omistaja vie toisaalle pyöränsä vahinkokorjattavaksikin tulevaisuudessa, niin huonosti se vakuutusyhtiö sitä mopoa vaikka bike worldista JL BIkeen siirtää - sitten on toki viel tää valitettava suositusketju kaveripiirissä, jossa saattaa joku muukin vaihtaa mestaa tai valita toisin.

Lähtökohtaisesti en lähtisi kovin helposti MP-huoltofirmana kusemaan myöskään sen kuluttaja-asiakkaan muroihin, vaikka vakuutusyhtiö varmasti monissa suhtein helpompi asiakas onkin.

Juuri tätä ajattelin itsekin.

Kyllä vakuutusyhtiö on yleensä tyytyväinen näissä tapauksissa ihan järkihintaan, josta kauppiaskin saa osista ja työstä normaalin katteen eli tulisi työ tehdyksi todennäköisimmin hyvin.

Plussaa kaikille olisi se, että osa löytyisi kohtuuvaivalla ja olisi oikeanlainen ja sekä vakuutusyhtiön että huollon kannalta olisi aina parasta, että vahingon kärsinyt asiakas olisi tyytyväinen tapauksen hoitoon.

t. Spagu Shopista

Back