• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mielenkiintoista toimintaa mp-huollolta vakuutusasiassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja puuwe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

puuwe

R.I.P.
Sattuipahan varsin mielenkiintoinen keissi omalle kohdalle. Prätkäni päälle peruutettiin sillä seurauksella, että mopo kaatui kyljelleen. Naarmuja/hankaumia tuli käytännössä kaikkiin osiin kaadutulle puolelle, mitään suurempaa vauriota ei onneksi käynyt. Vein pyörän JL-bikeen korjausarviota varten, ja tämä osuus hoidettiin varsin sutjakasti ja ongelmitta. Laskelman sain käteen, ja siinä kallein osa oli putki jonka arvoksi kustannusarvioon merkittiin n. 1500e + alv. Olin jo arvioon viedessä kertonut sekä JL-bikelle että vakuutusyhtiölle olevani kiinnostunut kertakorvauksesta.

Odottelin sitten lähes kaksi viikkoa vakuutustarkastajan soittoa. Kun soitto vihdoin tuli oli yllätys aikamoinen. Vakuutustarkastaja ilmoitti, että putkesta korvataan enintään 300e koska JL-bike on luvannut myydä uuden putken tähän hintaan! Korvauksen määrä pieneni siis ihan huolella. Tiedustelin asiaa JL-bikestä, ja sieltä myönnettiin että heillä on ylimääräinen uusi putki varastossa ja kun vakuutustarkastaja oli ihmetellyt alkuperäisen kustannusarvion hintaa oli JL-bikestä "ystävällisesti" luvattu myydä putki tällaiseen polkuhintaan vakuutusyhtiölle. JL-bikelta saamani vastaus asiaan oli, että "yritämme palvella kaikkia asiakkaitamme niin hyvin, kun osaamme, oli sitten kyseessä kuluttaja tai vakuutusyhtiö".

Itselle jäi lähinnä kusetettu olo, ja tunne siitä että JL-bike yrittää vain pitää yllä suhteitaan vakuutustarkastajaan.

Mitä tästä opimme? Ainakin sen, että vahinkotarkastukseen viedessä pitää tarkkaan tiedustella löytyykö huoltoliikkeestä varaosia omaan pyörään ja jos löytyy, niin mielummin viedä pyörä jonnekin muualle arvioitavaksi...

Kuulostaa taas tapaukselta, jossa oli tarkoitus "hyötyä" vakuutuksenottajien kustannuksella asiattomalla kertakorvauksella. Vakuutusyhtiö laskee korvauksen juurikin korjauskuluilla (joka ei välttämättä tarkoita minkälie liikkeen ohjehintaa osille).
Hyvänä esimerkkinä tästä vanhan laitteen kolarikorjaukset B-osilla.

Aikanaan, kun oma pyöräni kolaroitui, laskeskelin, että kyllä se lunastukseen menee. Korjausarviota odottelin pidemmän aikaa, koska kolari tapahtui syksyllä ja sanoin ettei asialla ole niin kiire.
Siinä oli mukava miettiä seuraavaa pyörää, selailla nettimotoa ja mobile.de-sivustoa. Pettymys oli suuri, kun minulle ilmoitettiin, että pyörä aiotaan korjata.
Olisiko sinulle käynyt samalla lailla? Haaveilit jo mihin kertakorvaussumman sijoitat? :grin:

Mikäs siinä, älä ota kertakorvausta, pyydä asentamaan putki paikoilleen ja pyörä on kunnossa. Vai oletko jo asentanut toisen putken?

ts18056 sanoi:
Kuulostaa taas tapaukselta, jossa oli tarkoitus "hyötyä" vakuutuksenottajien kustannuksella asiattomalla kertakorvauksella. Vakuutusyhtiö laskee korvauksen juurikin korjauskuluilla (joka ei välttämättä tarkoita minkälie liikkeen ohjehintaa osille).
Hyvänä esimerkkinä tästä vanhan laitteen kolarikorjaukset B-osilla.

Mielestäni on ihan oikeutettua saada rahallista kompensaatiota siitä, että joku muu rikkoo mun mopon. Ennen tätä mopo oli kaatamaton, nyt se on kaadettu. Sillä on aikamoinen merkitys! Ja meneehän tossa mun omaa aikaa asioiden selvittelyyn.

puuwe sanoi:
Mielestäni on ihan oikeutettua saada rahallista kompensaatiota siitä, että joku muu rikkoo mun mopon. Ennen tätä mopo oli kaatamaton, nyt se on kaadettu. Sillä on aikamoinen merkitys! Ja meneehän tossa mun omaa aikaa asioiden selvittelyyn.

Kyllä toi enempi näyttää siltä, että
a) sulla ei ollut tarkoituskaan korjata noita skraadeja, vaan ottaa rahat
b) ei ollut tarkoitus palauttaa ennen kolaria -kuosiin, vaan ostaa jotkut mageemmat mökäpöntöt
c) vaihtaa ne tallin perukalla olevat originaalit, ja käyttää korvaus uuden välirahaan

Ota se putki sieltä liikkeestä, ja pistä myyntiin 1500:aan.

ts18056 sanoi:
Kyllä toi enempi näyttää siltä, että
a) sulla ei ollut tarkoituskaan korjata noita skraadeja, vaan ottaa rahat
b) ei ollut tarkoitus palauttaa ennen kolaria -kuosiin, vaan ostaa jotkut mageemmat mökäpöntöt
c) vaihtaa ne tallin perukalla olevat originaalit, ja käyttää korvaus uuden välirahaan

Ota se putki sieltä liikkeestä, ja pistä myyntiin 1500:aan.

Joo ja jos tarkemmin arvioidaan niin mun oma vikahan se oli että mun pyörä kaadettiin, mitä olin parkkeerannut sen just siihen ruutuun mistä tämän rakkaan kanssa-autolijan oli vaikea pyöräni nähdä :hanuria:

Turha täällä kiukutella, jos vakuutusyhtiö olisi laittanut laitteen kondikseen.

Kosta yhtiölle, ja sano kasko irti, sieltä kuitenkaan muuta saa kuin lipan jälkeen ehjän pyörän.

ts18056 sanoi:
Turha täällä kiukutella, jos vakuutusyhtiö olisi laittanut laitteen kondikseen.

Kosta yhtiölle, ja sano kasko irti, sieltä kuitenkaan muuta saa kuin lipan jälkeen ehjän pyörän.

Mulla ei ole mp-vakuutusta kyseisessä vak. yhtiössä. Edelleen kyse on toisen ihmisen aiheuttamasta vahingosta pyörälleni, en ole sitä itse kaatanut. Tässä jutussa ihmetyttää eniten se, että liike toimii täysin oman etunsa mukaisesti myymällä polkuhintaan osan, josta haluavat eroon. Kun vien pyöräni jonnekin korjausarviota varten pyydän liikkeeltä puolueettoman arvion korjauskustannuksista. Tässä tapauksessa liike on omalla toiminnallaan, täysin tietoisesti, määrännyt hinnan vak. yhtiön maksamalle korvaukselle. Se tässä on mielestäni outoa! Mä vielä ymmärtäisin, jos putki myytäisiin hieman halvemmalla kuin mikä todellinen kustannus on, mutta 300e vs 1500+alv on aika iso ero...

Eikös sen mopon voi viedä korjattavaksi ja matka jatkuu? Mitä sen kanssa rupee rekkuaan enempää. Vahinkoa edeltäneeseen tilaan laite ja kaikki on hyvin.

TommoKe sanoi:
Eikös sen mopon voi viedä korjattavaksi ja matka jatkuu? Mitä sen kanssa rupee rekkuaan enempää. Vahinkoa edeltäneeseen tilaan laite ja kaikki on hyvin.

Ainahan se olisi kivempaa jos saisi tehdä tilin... :D

Itsellä kokemusta vakuutustarkastuksesta ja sen jälkeisestä kolarikorjauksesta mikä tehtiin tuossa pajassa. Tämä tosin tapahtui jo vuonna -08 mutta, oli kokolailla esimerkillistä toimintaa pajan osalta. Vakuutustarkastaja yritti tietenkin vääntää mustaa valkoiseksi mutta sangen huonolla menestyksellä.

Muistakaapa nyt se tosiasia, ettei vakuutusyhtiö maksa mitään, paitsi välillisesti. Sen maksaa muut vakuutuksenottajat ja meidän systeemissä muut mp-vakuutuksen maksajat. Kaikki korvaukset, jotka mp-vakuutuksista nostatte, maksaa muut motoristit+voitot+verot.

Käyt äkkiä itse ostamassa sen putken pois kuleksimasta sieltä mopoliikkeestä 300€:lla eurolla, niin vakuutusyhtiö joutuu korvaamaan täyden hinnan siitä putkesta sinulle. Lyöt uuden putken kiinni mopoon ja ajat auringonlaskuun 1200€ taskussa?

No jos se mopo saadaan samaan kuntoon kuin se oli niin kaikkihan on hyvin. Tietysti se harmittaa jos ajattelee että on rahaa johonkin uuteen eikä sitä sitten olekaan mutta kyllä vakuutusyhtiöt hommansa osaavat. Itse joutunut pariin otteeseen asioimaan vakuutusyhtiön kanssa kun mopoon on sattunut ja aina on mopo saatu kuntoon, tosin rahaa ja aikaa siihen on mennyt. Tiliä en ole päässyt tekemään.

puuwe sanoi:

Ainahan syytön osapuoli on näissä jutuissa se joka ottaa takkiinsa. Menee aikaa, vaivaa, ennen ehjä laite on nyt korjattu ehjä laite jne. mutta eihän vakuutukset koskaan korvaa näitä menetyksiä, eihän? Eikö vakuutus korvaa vain korjauksen siihen kuntoon missä ajoneuvo oli ennen vahinkoa? Ei kai siitä mitään extra rahaa saa korvauksena korjauksen lisäksi? Jos jotain extra kompensaatiota tulisi saada olisi se minusta syyllisen maksettava, ei vakuutusyhtiön.

JL-bikea noin 7v käyttäneenä ja kundien kanssa paljon jutelleena en henk.koht. usko minkäänlaiseen salaliittoon vakuutustarkastajien kanssa. Ehkä he vain halusivat säästää meidän vakuutusmaksajien rahoja ja vähentää vakuutusmaksujen korotuspaineita hoitamalla korjauksen edullisesti :;):
Ja ei kai JL-bike kovin suurta tiliä varaosalla voi tehdä, jos ovh. on 1500e ja ne dumppaa sen pois 300e hintaan?

Erikoisesti silti hoidettu, korjaamon poppoon olisi ollut ehkä fiksua olla puuween yhteydessä kyseisestä putkiasiasta. Ilmeisesti kuitenkin annettu puuwelle kustannusarvio käteen ja sitten vakuutusyhtiölle laitetaankin jotain ihan muuta hintalappua. Jos ei muuta, niin se voi vaikuttaa siihen, että ottaako sen kertakorvauksena vai korjauttaako.

Miten tässä nyt on oletuksena että jos käy joku mälli niin sillä pitää tehdä helvetisti rahaa??

Kyllä mä hyvin ymmärrän että virma tarjoo omaa putkee jota kukaan ei oo ostanu kun on paikka. Vakuutusyhtiö olisi ihan yhtä hyvin voinut saada sen putken jostain muualta ale hintaan, ja niiden ei olisi tarvinnut kertoa mistä. Ei ne oo tässä mitään väärää tehny, sua vaan harmittaa kun jo räknätty hillo ei sitten tulekkaan kätösiin.

Vakuutus on sen takia että saat joko uuden tai pistetään samanlaiseen kuntoon ja matka jatkuu, ei sen takia että sillä tehdään bisnestä....:p

Mutta tuohan on hyvä idea tuo putken osto itse, voit kostaa vakuutusyhtiölle kun rupesivat pihtaamaan. Laitat ne korjaamaan koko pyörän, ehkä sä saat sen putken myytyy kolmeensataan, tai sit otat takkiin mut on parempi mieli.

Ymmärrän kyllä että harmittaa, mutta en mä näe tässä mitään vääryyttä tapahtuneen.

Murina sanoi:
Miten tässä nyt on oletuksena että jos käy joku mälli niin sillä pitää tehdä helvetisti rahaa??

Samoilla jäljillä olen.. Siksi miksi jollain vahingolla pitäisi päästä rikastumaan? Ole tyytyväinen, että saat edes omasi pois.

Eikös jenkkiläisen ja suomalaisen oikeuskäytännön merkittävin ero ole se, että suomessa ei tienaa kärsimällä, kun taas jenkeissä se on kaiken lähtökohta.

Suomessa ainoa vakuutus, jolla tienaa, on henkivakuutus ja silloinkin täytyy olla edunsaajana, ei vakuutuksen ottajana. :p

Back