• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Michelin Pilot Road 3

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja psi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Paineen lisäys auttanee kestävyyttä paremmin raskaissa pyörissä. Samaa rengastahan voidaan käyttää hyvinkin erilaisen painon alla.
Jos nyt miettii vaikka sanaa "suosituspaineet", niin siinä lukee todellakin Suositus, eikä esimerkiksi Absoluuttinen Totuus.

Muuttujia on aika pirun monia, esimerkiksi pyörän päällä oleva paino, ilman ja tien lämpötila, ajonopeus, tien profiili, jopa kuljettajan ajotyyli, jne jne. Ja kuitenkin on yleisimmin ilmoitettu 1 tai korkeintaan 2 lukemaa (kevyen tai raskaan kuorman mukaan).

Varsinkin niissä tapauksissa, joissa suosituspaineena on pelkästään 1 ainoa luku, en usko, että se sama luku voisi olla kaikista optimaalisin arvo SEKÄ yksipäällä ilman kuormaa rauhalliseen ajoon, ETTÄ 2-päällä + kaikki reissuvarusteet kannossa isoa kovaa euroopan moottoritiellä, ja kaikkeen siltä väliltä. Tuskinpa niin uskoo edes tehdas, mutta on toisaalta kyllä ymmärrettävää, että on määritelty jokin yksi ja selkeä lukema, jottei homma menisi aivan arpomiseksi.

Mutta jos vähänkään tykkää ´hifistellä´ niiden mustien ja pyöreittensä kanssa, niin kyllä sitä optimiarvoa kannattaa hieman haeskella.

Joo, ja onhan siinä muitakin kriteerejä renkaiden vaihtamiselle kuin kankaan läpipaistaminen. Minulla ainakin kaikissa tapauksissa ajo-ominaisuudet ovat jo selvästi heikentyneet, ennen kuin kuvio on loppu. Ajettavuus muuttuu kulmikkaaksi, varsinkin mutkissa. Joilllakin renkailla ilmiö korostui ja tuntui että ilmat oli kadonneet.

Paineen lisäys auttanee kestävyyttä paremmin raskaissa pyörissä. Samaa rengastahan voidaan käyttää hyvinkin erilaisen painon alla.
Mä huomasin kanssa, että omassa pyörässä vakiopaineen pitäminen on se paras juttu. Kaikista suurin painoarvo renkaan vääränlaisen kulumisen estämiselle on näköjään se, että siinä on riittävän suuri paine. Liika paine ei näköjään aiheuta kulumaa eikä pidon häviämistä maantiellä, joten itse tulen jatkossakin hoitamaan homman siten, että isossa Zetorissa on takana 3,2 (190/55/17) ja edessä 3,0 (120/70/17). Ihan turha alkaa hifistelemään jotain paineen kymmenyksillä, jos ei ole omaa kalibroitua mittaria mukana reissussa...

Joo, ja onhan siinä muitakin kriteerejä renkaiden vaihtamiselle kuin kankaan läpipaistaminen. Minulla ainakin kaikissa tapauksissa ajo-ominaisuudet ovat jo selvästi heikentyneet, ennen kuin kuvio on loppu. Ajettavuus muuttuu kulmikkaaksi, varsinkin mutkissa. Joilllakin renkailla ilmiö korostui ja tuntui että ilmat oli kadonneet.

samaa mieltä ajo-ominaisuuksin loppumisesta.
Moottoripyöräily on nautintolaji ja renkaat pitää vaihtaa ennenkuin alkaa harmittamaan.
Ajoaika on liian lyhyt pilattavaksi huonoilla Gummeilla.
Seuraavaksi piti hommata Pilot Powerit mutta voi olla että koklaan tätä uutuutta?

Jos nyt miettii vaikka sanaa "suosituspaineet", niin siinä lukee todellakin Suositus, eikä esimerkiksi Absoluuttinen Totuus.
Paineissa ei ole totuuksia, mutta öljyissä... absoluuttinen totuus löytyy huoltokirjasta?

Sori piikittely, en voinut vastustaa kiusausta.
tounge.gif
biggrin.gif
Rengaspaineista kirjoitit pelkkää asiaa.

Oujee, toivottavasti kehitys on kehittynyt.
PR2:t varmaan poistuvat, olisi ikävää jos uusi rengas olisi huonompi
Kakkonen oli jo niin loistava, kestää (~25tkm 260kg/197hp mopon takasena) ja pitää katuajeluissa ja satunnaisessa ratailussakin loistavasti. Kylmällä kelillä/renkaalla esim sateella sitten onkin liukasta, mutta milläpä renkaalla ei

terveisin Pilot Road 2-uskovainen
Ei mulla kyllä Bläkkärin alla kestänyt kuin 14 tkm, tosin olin siihenkin varsin positiisesti yllättynyt!  
thumbs-up.gif

-Harri-
Aina olen ihmetellyt
nixweiss.gif
miten voi joku rengas kestää 25tkm kun omissa mopoissa ne on ollut vaihtokunnossa n.10-12tkm jälkeen.....kankaillekko ne pitää ajaakin?
sad_orig.gif
Kankaille on menny kaikki kumit alle 10tkm, mutta toisaalta olenkin ajellut vasta parikymmentä vuotta, ehkä joskus opin säästelemään.

jos tää on parempi kuin pr2, niin missä? kestävyyskö vielä parempi vai sadepitoko.. no toivottavasti sadepito, ei se huono ole pr2 kumessakaan. pari satsia sellaisia ollut ja erittäin hyvät ja kestävät. takanenkin meni 17 000 km ja vielä olisi voinut ajaa pari tonnia ainakin.

jos tää on parempi kuin pr2, niin missä? kestävyyskö vielä parempi vai sadepitoko.. no toivottavasti sadepito, ei se huono ole pr2 kumessakaan. pari satsia sellaisia ollut ja erittäin hyvät ja kestävät. takanenkin meni 17 000 km ja vielä olisi voinut ajaa pari tonnia ainakin.
Renkaat on kyllä siinä suhteessa merkillinen luonnonvara,
että ne aina vaan ovat kehittyneet ja kehittyneet
biggrin.gif
.
Sen "täydellisen" perään on tullut aina vaan hieman edellistä
"täydellisempi".

Joku raja tietenkin jossain tulee vastaan ja ehkä suuremmat
hyppäykset kehityksessä hieman harvenevat, mutta
olennaista kai lienee se, että kuluttajalla on jatkuva "joulu"
niin laadun kuin vaihtoehtojenkin suhteen
.......ja jokainen päättää itse (vaikka lompakollaan)
millainen joulu kulloinkin on
biggrin.gif
.

Kuitenkin... Nou mani, nou hyvä kumi, nou fan
crazy.gif

Oujee, toivottavasti kehitys on kehittynyt.
PR2:t varmaan poistuvat, olisi ikävää jos uusi rengas olisi huonompi
Kakkonen oli jo niin loistava, kestää (~25tkm 260kg/197hp mopon takasena) ja pitää katuajeluissa ja satunnaisessa ratailussakin loistavasti. Kylmällä kelillä/renkaalla esim sateella sitten onkin liukasta, mutta milläpä renkaalla ei

terveisin Pilot Road 2-uskovainen
No onneksi 2 saa jonkun aikaa varastoista!!!

Seuraavaksi tulee Pilot Power, hankittu jo.

Toivottavasti hankit vahvistetun etusen, kuluu muuten piloille alta aikayksikön
sad_orig.gif
Ainakin Ässässä PP 2CT kesti 4Tkm
buttrock.gif
Molemmista on erikoisversiot K12R/S:ään, eteen B ja taakse W. Siis normaali PP. Kesän ajon, max 10tkm, on kaks settiä kumpikin kestäneet, eikä ole ollut takaa ihan kuvio loppukaan. Rengas sopii tuohon pyörään tosi hyvin, ei pito-ongelmia ja ajettavuus mainio. 2CT:tä ei ole kaivannut.

Kunnioitettavia kilometrimääriä ovat jokuset PR2 renkailla ajelleet.
Itse olen ollut myös niihin tosi tyytyväinen.

Nyt alla PR2 etu/taka joilla ole ajanut 9000 km. Kulumismerkit alkavat olla aika pinnassa . n. 7000 km asti rengas säilytti pyöreän profiilinsa erinomaisesti. Nyt 9tkm. kohdalla rengas on jo selvästi kulunut kantikkaaksi eli ajettavuus on kärsinyt selvästi.
Aion vaihtaa uudet renkaat ensi viikolla alle.
Eturengas on aavistuksen paremmin kestänyt mutta se on
kulunut aavistuksen aaltoilevasti mikä ei ole harvinaista eturenkaille. Edellisessä pyörässä ajoin myös yhden PR2 sarjan
ja kuluvuus kutakuinkin samalla tasolla = 7500 km kohdalla n.2.5mm pintaa jäljellä.

Joku kertoi että että ne viimeiset 2 milliä kestää tosi hyvin.
Saattaa tosiaan näin ollakin. Ajettavuus tosin aika lailla kärsii
kun rengas on menettänyt pyöreän profiilinsa.
Itse vaihdan aina sekä etu ja takarenkaan yhtä aikaa .
Joku on täällä joskus sanonut että edullisin tapa uudistaa
pyörä on uusia siihen renkaat.
Kyllä se aina aika merkittävä muutos on ajettavuuteen kun
renkaat uusii.

Kerrotaan nyt vielä millä pyörillä edellä mainitut rengaskokemukset on ajettu.

Suzuki GSR 600 -06 98hv / 203 kg 180/55-17
Kawasaki Z 750 -10 106 hv / 227 kg 180/55-17

Ajelut on ajettu 100% yhden hengen kuormalla.
Paineet edessä 2.5 , takana 2.9-3.0

Ajelu on pääsäänöisesti mutkatie ajelua , muutamia ratakäyntejä.

Kaupunki tai taajama ajelua ei juuri ollenkaan.

Rengasta ei ole polteltu eikä muutenkaan otettu mitään
jatkuvia kiihdytyslähtöjä .
CB 750 tuutilla tuli aloiteltua 29 vuotta sitten joten on noita
renkaita jo muutamia kuluteltu.

Kerrotaan nyt vielä että Kawan alkuperäinen takarengas Dunlop Sportmax Qualifer oli vaihtokunnossa 3 tkm. kohdalla .
Suzukissa oleva Bridgestone BT014 samoin.

Eli Michelin PR2 renkaiden kestävyys on ollut minun käytössä noin kolminkertainen verrattuna ensiasennusrenkaisiin.

Nyt pähkäilen että laitetaanko alle seuraavaksi
PR2 vai PR3 ?

PR3 kokemuksia otetaan mielellään vastaan
bowdown.gif

mäkin tässä pähkeilen, että kokeilenko pilot road 3 vai otanko taas hyväksi todetut pilot power 2ct:t.

pp:t muuten tosi hyvät, mutta kuluu tosi nopeasti vaihtokuntoon. onkohan huomattavaa eroa pidossa mutkissa kuivalla kelillä noiden pp:n ja pr3 välillä?

Pilot Road kakkosilla menty 8tkm ja toiselta puolelta täysin silestone. Miten ne muka yli kympin kestää??

Onko muuten kenelläkään räjähtäny ajossa kulunut rengas vai voiko tuolla huolella ajella kankaant esiin? Pitemmällä (+500kilsaa) en kyllä uskalla lähtee mutta saattas kai tuota kokkeilla jos se ikuisuuksiin kestää muka tuossa tilassa
cool.gif

Toiselta puolelta? Olet ajanut ovaalia kovalla vauhdilla yhteen suuntaan?

Yleisin renkaan väärinkäyttövirhe on liian pienet rengaspaineet millä tärvellään rengas nopeasti vähäiselläkin ajolla.

Pilot Road kakkosilla menty 8tkm ja toiselta puolelta täysin silestone. Miten ne muka yli kympin kestää??

Onko muuten kenelläkään räjähtäny ajossa kulunut rengas vai voiko tuolla huolella ajella kankaant esiin? Pitemmällä (+500kilsaa) en kyllä uskalla lähtee mutta saattas kai tuota kokkeilla jos se ikuisuuksiin kestää muka tuossa tilassa
cool.gif
toispuoleinen kuluminen kuulostaa kyllä aika omituiselta ilmiöltä.

Itse olen tykännyt uusia kumit jo jonkin verran ennen kuin kankaat rupeaa näkymään. Siinä saattaa vallesmannikin hoputtaa rengaskauppaan ylimääräisen pikavoiton muodossa, jos huomaa. Eikä moisessa kunnossa olevilla renkailla ole muutenkaan enää kovin kivaa se ajaminen, vaikka olisikin niin hyvä tuuri, etteivät ne menisi riekaleiksi. Joskus on kyllä joutunut reissussa ajamaan kumit aika entisiksi, mutta paha tuota on mennä kenellekään suosittelemaan.

Pientä korjausta asiaan
tounge.gif
En ole ajanut ovaalia ja selkäkin on suora, tarkoitin että kun rengas on kulunut tavallaan soikeakse, eli kun pyörittää rengasta niin keskeltä on kuvio hävinnyt kokonaan, kun pyörität 180astetta niin taas on kuviota hieman.

Paineet on kohdallaan, ajan aina niin että on se kolmisen kiloa koska kakspäälläkin mennään välillä.

Ihan ok vielä ajaa, kohta täytyy uudet Pilot Roadit käydä hakemassa.

Pilot Road 2:t on tietääkseni Megamotossa alla. Nuo kestää ehkä 4000km, jos ajelee vain alinopeustikkari kertaa kolme.Sinänsä ihan kelpo saavutus. Pito on kyllä perseestä. Ei tuommoisia kukaan tervejärkinen mopoonsa laita, kun joka päivä tulee läheltäpiti-tilanteita pidon kanssa. Oikea moporengas kestää sen 3000km hyvin. Ei ole kyllä mitään järkeä yrittää säästää tuota yhtä 1000km henkensä kustannuksella.

Pilot Road 3:set oottaa hyllyssä... Pian saadaan omia kokemuksia miten kummit toimii tusina-ärrässä

062802moto_prv.gif

Back