• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Menin välistä eteen ja auto ajoi päälle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tuquoque
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oliko autoilijan käyttäytyminen millasta tilannetta selviteltäessä? Eli lähinnä oliko nähtävissä heti, että kuski olisi täysi k***pää, joka ajoi tahalleen päälle vai olisiko osuma voinut tapahtua ihan vahingossakin?

Tilannetta sen kummemin tuntematta tulee tietysti mieleen, että vähän ihmeellisen rakoon olet mopon kanssa tunkenut, mutta toisaaltaan kyllä noita autoilijoita on yllättävänkin paljon jotka eivät tingi omista oikeuksistaan vaikka tietäisivät sen johtavan osumaan.

En tiedä muista,mutta itse ymmärsin aloittajan tekstin silleen että splittas kärkeen ja samalla kun piti lähteä liikkeelle nin auto ampaisee eteenpäin niin kovaa kun auto kiihtyy ettei vaan splittaava motoristi pääse ainakaan sen edelle?
Jos nytt splittaaja samalla katsoo et nytt mennään ja pyrkii kaistalle mutta ei kiihdytä kaasu pohjassa vaan suht normaalisti niin kyllä muutamassa metrissä auto ehtii päälle,tai ohihan auto yritti mutta kun splittaaja kääntys pikkasen samalla.

Eli tuskin oli kysessä siitä että yrittää tunkea 4 tuuman paskaa 2 tuuman putkeen jos nytt kerran splittaaja pääsi läpi kärkeen jo.

Noinko?

Kuinka vitun ahtaaseen väliin oot koittanu ängetä?
Kyllä siinä tilaa oli auton ja sulkuviivan välissä, mutta niin kuin sanoin auto lähti liikkeelle hieman odottamattomasti. Ajoitusongelma. Tulin sulkuviivan taakse juuri ennen kuin valo vaihtui, autoilija ilmeisesti näki vain valot, ei minua ja ajoi kylkeeni. Tai sitten kiilasi mutta mistäpä sitä tietää.

Shit happens. Pääasia että mopo on kunnossa.

Voisko se syyllinen löytyä tämän lauseen takaa?
"lähti liikkeelle kun olin kääntämässä eteen."

Miksi pitää kääntää eteen? Jos mahtuu splittaamaan välistä, niin eikö voisi jatkaa ajamista suoraan eteenpäin täsmälleen samaa linjaa ja kääntää kahvaa ja kadota horisonttiin.
Kuvittelisin esim niin, että voisi pysähtyä jo siihen auton rinnalle eturenkaat vierekkäin ja odotella siinä valojen vaihtumista. Ei tarvi mennä sen auton eteen. Vihreän syttyessä katsotaan että kumpi lähtee ja sitten mennään heti eikä vasta kolmen sekunnin päästä. Kun kaulaa on vedetty kunnolla, niin voi vaihtaa linjaa siihen kaistalle. Jos ei reaktiot riitä hyvään lähtöön, niin sitten ei pidä sinne eturiviin ängetä.

Eli jos splittaat niin kiihdytä myös alta pois! Itse en splittailua harrasta, turha kiire pois ja jonotetaan vaan kiltisti.
bowdown.gif

Eikö liikkuva poliisi juuri todennut jossain, että pysähdyksissä olevan jonon saa splitata???
nixweiss.gif
Paikallaan olevien autojonojen ohittaminen jonojen välistä ajamalla on sen sijaan lähtökohtaisesti sallittua. Tässäkin tilanteessa tulee muistaa muutama tärkeä seikka. Ensinnäkin ohittamisen tulee tapahtua hyvin pienellä nopeudella. Toiseksi ajokaistalta toiselle poukkoilu on kiellettyä sanoo ylikomisario, koulutuspäällikkö Jussi Päivänsalo Liikkuvasta poliisista.
Ajokaistalla on oltava tilaa niin paljon, että ohittaminen voidaan tehdä ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta. Ajokaistaviivan päällä ei voi jatkuvasti ajaa ja risteysalueella ei sulkuviivaa saa ylittää.. eikös siellä aina ole valkoinen sulkuviiva ennen valoja..?

Edit. Esimerkki--> KUVA eli kun katkoviiva loppuu ja sulkuviiva alkaa splittaus ei ole sallittua, tosta on aika matka vielä valoihin..
Juurikin näin! Sulkuviiva alueella ei saa splitata, vaan on nöyrästi mentävä jonon mukana vaikka jono EI liikuisikaan!
Muuten splittailu (sallittua) jos pystyy turvallisesti ohittamaan ajoneuvon samaa kaistaa käyttäen?

Mielestäni kumpikin osapuoli on syyllinen tilanteeseen. Splittaus väärässä paikassa ja kotilokuski tahallisesti aiheuttanut vaaratilanteen muille tienkäyttäjille.

Kyllähän tässä ainakin musta on splittailtu hyvien tapojen vastaisesti. Eli menty kärkeen vähän heikolla ajoituksella ja sitten e ole edes yritetty kepittää horisonttiin siitä. Kyllä mua ainakin autoilijana vituttas jos joku pärrä tulee keulille ja jää siihen sitten vielä kökkimään. Miten ihmeessä sä siinä kaistaa vaihdoit sen auton eteen? Ja miksi joku oletus arvo on se että auto antaa sulle tietä? Oletuksena ei anna ja siksi siitä pitääkin häipyä mahdollisimman nopeasti.

Tuomio: artisti maksaa ja jos vielä poliisille valittaa maksaa vakuutuskorvausten lisäksi sakotkin. Ja se on mustanihan oikein, ei tossa auta selitellä.

ei yks autokaan.

sillon harvoin kun oon mopolla liikentees splittaan kyl aina kun mahdollista mut en mä sen etuauton eteen koskaan käännä. en tiä lainopillisesti mut maalaisjärjellä ketjun alottaja on syyline

Pikku vinkinä vaan kun splittailette, että kannattaa pysyä siinä keskiviivalla ja avaa sitä perkeleen kaasua kunnolla ja sitten mennä vasta kaistalle. Ei tungeta siihen kaistalle heti kun valot ovat vaihtuneet. Siinä vierellä voi olla vähän hätäisempi auto...  
biggrin.gif

ei yks autokaan.

sillon harvoin kun oon mopolla liikentees splittaan kyl aina kun mahdollista mut en mä sen etuauton eteen koskaan käännä. en tiä lainopillisesti mut maalaisjärjellä ketjun alottaja on syyline
+ kotilokuski, jos tahallisesti ajanut päälle
wink.gif
Vähän on kummiskin vaikea uskoa sitä, että autokuskit ajelee tahallaan pyöräilijöiden päälle. Tai ainakin paljon todennäköisempänä pitäisin sellaista selitystä, että juuri valojen vaihtuessa vierelle ilmestynyt mp tuli autokuskille yllätyksenä. Ja jos mp vielä on ajanut autoilijan eteen, samaan aikaan kun autoilija on lähtenyt liikkeelle, osumahan siitä tulee. Vikaa on tällöin ainakin mp:n kuljettajassa, autokuskin osuudesta voi sitten olla montaa mieltä.

Kannattaa muuten muistaa sitten kun sieltä jonojen välistä lähdetään kiireellä ampumaan, että kaistojen välissä pito voi olla heikompi kuin kaistalla (varsinkin jos on leveät kaistamaalaukset, joiden päällä ollaan, sulkuviivan päällähän toki ei saa edes olla). Ja toisekseen, jos sitä aikoo nähdä vanhuuden päivätkin, niin ei pidä luottaa siihen, että risteävistä suunnista ei kukaan voi ajaa enää risteykseen sillä hetkellä, kun valot vaihtuu vihreiksi.

Pikku vinkinä vaan kun splittailette, että kannattaa pysyä siinä keskiviivalla ja avaa sitä perkeleen kaasua kunnolla ja sitten mennä vasta kaistalle. Ei tungeta siihen kaistalle heti kun valot ovat vaihtuneet. Siinä vierellä voi olla vähän hätäisempi auto...  
biggrin.gif
Eikös se paras tapa ole nimeenomaan kurvata siihen eteen keskelle kaistaa silloin kun vielä punainen palaa. Vältytään kaikenlaiselta potentiaaliselta tahalliselta tai tahattomalta "kiihdytyskilpailulta".

Aina siellä edessä ei ole sitä ekstratilaa, silloin ei kannata splitata. Aina ei myöskään tiedä onko siellä sitä, silloinkaan ei kannata splitata.

Jos splittailee sinne jonon keulille niin kannattaa myös pitää huoli siitä että kiihdyttää autojen alta pois. Kyllä mua ainakin autolla ajaessa vituttaisi jos joku kiilaa eteen jarruttelemaan. Itse splittaillessani katson että riittävä hajurako jää varmasti kaistalle ajaessa kun valot vaihtuu.
Kyllä mun mielipiteeni tässä casessa on että motoristi on tässä eniten syyllinen.
Samoja mietteitä.
Ihmettelin miksi aloittaja splittasi, jollei pääse autojen alta pois? Ei kai mikään oletuspakko ole sinne keulille päästä jarraamaan jonoa?
Tässähän tämä asia jo tuli alussa. En lukenut edes loppuja. Jos splitataan, niin mennään niin, ettei nyt ainakaan alle voi jäädä.

Eikös se paras tapa ole nimeenomaan kurvata siihen eteen keskelle kaistaa silloin kun vielä punainen palaa. Vältytään kaikenlaiselta potentiaaliselta tahalliselta tai tahattomalta "kiihdytyskilpailulta".
Tällä logiikalla minä olen edennyt. Eilen kohtaamani auto ei vain suostunut päästämään eteensä, ei sitten millään,ja lisäksi ajoitus oli huono. Ei siinä sen kummempaa.

Kuski väitti ensin autosta noustessaan että auto oli paikallaan ja ajoin kylkeen. Siitähän minä tietysti hermostuin, että osuuteni töppäykseen voin kyllä myöntää mutta tuo on jo liian paksua. Tuosta kuskin ensimmäisestä valheesta jäi kyllä vähän sellainen tunne, että potaskaa mies puhuu. Ajoi päälle, ehkä kännykkä korvalla tms. Mutta milläpä minä mietteitäni todistan, ja niin kuin on jo todettu, artistihan se on kun maksaa.

Hyvää keskustelua joka tapauksessa.

Itse pidän splitatessa koko ajan saman paikkani siinä kaistalla/kaistan reunassa. Eli en käännä missään vaiheessa kenenkään eteen, vaan annan autojonon/-jonojen elää omaa elämäänsä. Lisäksi pidän huolen siitä, että valojen vaihtuessa en taatusti jää kenenkään jalkoihin. Tämä on mielestäni myös ainoa tapa, jolla splittailua voi puolustaa ruuhkien vähentäjänä. Jos välillä menee siihen kaistan keskelle, niin juuri sehän se aiheuttaa haitaria ja ruuhkaa sitten taaempana.

Splittailun jouheutta myös auttaa, jos tietää valojen järjestyksen ko. risteyksessä, jolloin kulloinkin ajovuorossa olevista voi päätellä, koska vihreä on vaihtumassa omalle jonolle.

Jos nyt ymmärsin ketjun aloittajan tilanteen oikein, että siinä oli oikeasti mahdollisuus sille, ettei autoilija edes huomannut sinua, niin ei muuta kuin leuka rintaan ja käsi pystyyn virheen merkiksi.

Jos nyt ymmärsin ketjun aloittajan tilanteen oikein, että siinä oli oikeasti mahdollisuus sille, ettei autoilija edes huomannut sinua, niin ei muuta kuin leuka rintaan ja käsi pystyyn virheen merkiksi.
Joo, kyllä se näin on.

Väärä ajoitus, eli valon vaihtuminen juuri kun tulin eteen aiheutti tilanteen. Jos olisin tullut paalulle sekunnin kaksi myöhemin, olisin tietysti vain jatkanut suoraan ja mennyt menojani jonojen ohi. Jos taas olisin tullut eteen sekunnin kaksi aikaisemmin, ei auto olisi lähtenyt liikkeelle ja olisin saanut vedettyä kunnolla eteen.

Oppia ikä kaikki mutta täytyy mennä
062802moto_prv.gif

Itse en splittailua harrasta, turha kiire pois ja jonotetaan vaan kiltisti.  
bowdown.gif
Ja kasvatetaan ruuhkaa entisestään.
No jos ruuhkajona ollaan lyhentäämässä niin sittenhän kaikkien kannattaisi ajaa kahdella kaistalla kolme rinnakkain  
idea3.gif

Ei se yksi mopo sitä ruuhkaa mihinkään kasvata...
Niin kannattaisi. Kolme autoa nyt vaan ei sattuneesta syystä mahdu kahdelle kaistalle rinnakkain, mutta kaks autoa ja mopo mahtuu. Jos kaikki ajais mopolla ni ei mitään ruuhkia edes olis. Koska suurin osa kuitenki ajaa autolla, niin kyllä se vaan ruuhkia lyhentää että mopolla ajavat käyttää tyhjän tilan hyödyksi ja splittaa ittensä pois jaloista kuleksimasta.

Samalla logiikalla: "ei se yksi auto sitä ruuhkaa mihinkään kasvata..."

Koska suurin osa kuitenki ajaa autolla, niin kyllä se vaan ruuhkia lyhentää että mopolla ajavat käyttää tyhjän tilan hyödyksi ja splittaa ittensä pois jaloista kuleksimasta.
No eihän sitä voi väittää, että näin ei olisi, mutta kuinka paljon nopeammin ajaisi ruuhkassa autolla kehä1 päästä päähän jos toisessa tapauksessa liikenteen seassa olisi splittaavat mopot toisessa ei slipttaavat ? 20sek.? Eli väite on varmasti oikea, mutta hyöty ruuhkan lyhentämisessä mitätön, niitä mopoja on kumminkin niin pieni % siellä liikenteessä. Harrastan itse ko. toimintaa, mutta teen sen nopeuttaakseni omaa ajoa en ruuhkan purkua.

Back