Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin, onhan sekin riski, että nouset aamulla ylös sängystä. Mutta suht turvallista.Harmi mopoilijan puolesta, mutta olikohan sillä edes valot päällä?, itse ohittelen sumussa niin kotilolla kun autolla, joten en nyt osaa syyllistää ketään. Tosin ohittaminen tietty on aina riski, tekee sen kotilolla tai mopolla.
Minä ainakin ajan suurimmaksi osaksi pitkät päällä päiväsaikaankin mopolla huristellessa.Aja vaan itse sumussa pitkät päällä.![]()
Rest In peace tämä heppu.
Jos jotain yittäis tästä opppia niin pitäis vaikka pitkiä valoja sumussa piällä.
Toisaalta ihminen erehtyy ja jokaisella on omat elinpäivät päätettynä ja joku päivä on se viimeinen joka tapauksessa.
![]()
"Helpottaa" varmaan omaa ajamista paljon.
Pitkät valot on pimeään keliin sopivat, ei sumussa saati sitten päiväs aikaan.
kaikille jotka cruisailevat pitkät päällä.![]()
tämä oli muistutukseksi ns. ..ratakuskeilleSyyllistäminen ja ääliöksi haukkuminen ei auta mitään eikä ketään. Jokainen meistä kortin omaavista foorumilaisista on ollut itse aiheuttamassaan vaaratilanteessa, jossa henkikulta on ollut sekunnista tai senttimetreistä kiinni.
Näin uskon.
Autoilija tulee rangaistuksensa saamaan oikeudessa, sekä loppuiäkseen tunnonvaivaksi sen että aiheutti typeryydellään yhden elämän ennenaikaisen sammumisen. Uskon, että hän oppii jotain. Se vastaantuleva prätkä oilisi voinut olla autokin...
Näistä pitäisi meidänkin ottaa oppia. Meistä on suuri osa parin kuukauden päästä myös noita "typeriä kotilokuskeja".
Eikä meitä yhtään paremmaksi tee se että ajelemme osan vuodesta prätkillä, vaan se etttemme turhaan aiheuta vaaraa enempää itselle kuin muillekaan.
![]()
Taitaa olla Hesarinkin porukkaa täällä roikkumassa, vai ihanko itse ovat kämminsä älynneetTänäisessä Hesarissa oikaisu ...
sivulla A15 niin ikään ...
----HS 15.9.3006----
OIKAISUJA
Moottoripyörä ei aiheutta-
nut keskiviikkona Nurmijär-
vellä kolaria törmäämällä au-
toon, kuten otsikosta sivulla
A15 torstaina 14. syyskuuta
saattoi ymmärtää. Vastaantule-
vien kaistalla oihittamassa ollut
autoilija törmäsi moottoripyö-
räilijään.
---------------------
Kaukovalot näkyvät sumun läpi moninkertaisesti paremmin kuin lähivalot; mitä paksumpi sumu, sitä suurempi ero; mitä valoisampi ajokeli, sitä suurempi ero. Vastapuolena on omien valojen heijastus, joka haittaa, mutta vain pimeällä, valoisaan aikaan heijastusta ei edes huomaa.Aja vaan itse sumussa pitkät päällä.
Mp-foorumilta lukasin, että joku oli laittanut HS:lle postia uutisointia koskien. Että josko siitä sitten ovat ottaneet onkeensaTaitaa olla Hesarinkin porukkaa täällä roikkumassa, vai ihanko itse ovat kämminsä älynneetTänäisessä Hesarissa oikaisu ...
sivulla A15 niin ikään ...
----HS 15.9.3006----
OIKAISUJA
Moottoripyörä ei aiheutta-
nut keskiviikkona Nurmijär-
vellä kolaria törmäämällä au-
toon, kuten otsikosta sivulla
A15 torstaina 14. syyskuuta
saattoi ymmärtää. Vastaantule-
vien kaistalla oihittamassa ollut
autoilija törmäsi moottoripyö-
räilijään.
---------------------. Harmi vain, että nuo pikku-uutiset eivät yleensä tavoita kaikkia alkuperäisen uutisen lukineita.![]()
Ikävä tapaus joka tapauksessa tuo onnettomuus, pistää ajattelemaan kovasti omaa turvallisuutta ja liikennekäyttäytymistä...
Ehkä noin, mutta mä luulen että ajettuani kolme kesää prätkällä se on vaikuttanut myös mun auton ajamiseen. Siis ennen mä ajoin autolla aina lujaa ja ylinopeutta, paikasta riippumatta. Nyt en kaahaa autolla juuri lainkaan, jos tekee mieli ajaa lujempaa, otan prätkän ja katson sopivan paikan. Prätkätkin tulee katsottua eri tavalla kun itsekkin mopoilee.Eikä meitä yhtään paremmaksi tee se että ajelemme osan vuodesta prätkillä, vaan se etttemme turhaan aiheuta vaaraa enempää itselle kuin muillekaan.
Samaa mieltä ....ei se minuutin säästö loppupelissä voi olla niin ratkaisevaa , että pitää mennä ohi vaikka näkyvyyttä ei ole juuri laisinkaanNiin, onhan sekin riski, että nouset aamulla ylös sängystä. Mutta suht turvallista.Harmi mopoilijan puolesta, mutta olikohan sillä edes valot päällä?, itse ohittelen sumussa niin kotilolla kun autolla, joten en nyt osaa syyllistää ketään. Tosin ohittaminen tietty on aina riski, tekee sen kotilolla tai mopolla.
Tämä tietysti tulkitaan kukkahattuiluksi, olkoon sitten sitä, mutta kai sen järkikin sanoo, että jos ei tunne, että juuri NYT on turvallista ohittaa, niin sitten ei kannata ohittaa.
Kaikilla kai tämä ns. terve järki ei sitten pelaa samalla tavalla.
Vertaisin erittäin huonoissa olosuhteissa (niinkuin kova sumu) ohittamista samaan kuin hyppäämistä tummavetiseen järveen kalliolta: et voi tietää onko vettä 50 cm vai 5 m.
En tietenkään ole yhtään kukaan sanomaan yhtään mitään, koska en itse ollut ko. onnettomuudessa enkä tiedä tarkalleen olosuhteita.
Mutta jos kova sumu on kova sumu, se on silloin sellainen, että ohittaminen on hölmöjen hommaa.
Tätä on käynyt niin monta kertaa, että kynnys puuttua asiaan lähestyy.Tämä on kyllä perseestä. Aina annetaan ymmärtää motoristin olevan syyllinen. Sama kuin uutisoitaisiin "suojatietä ylittänyt lapsi kuoli törmättyään autoon".Helsingin sanomat otsikoi tämän lehdessä
" Moottoripyöräilijä kuoli törmättyään autoon Nurmijärvellä"![]()
Toisille se oma MINUUTTIAIKATAULU on maailman tärkein asia, heti sen jälkeen, mitä näkyy kylppärin peilistä. 5%ei se minuutin säästö loppupelissä voi olla niin ratkaisevaa , että pitää mennä ohi vaikka näkyvyyttä ei ole juuri laisinkaan
Amen.Toisille se oma MINUUTTIAIKATAULU on maailman tärkein asia, heti sen jälkeen, mitä näkyy kylppärin peilistä. 5%ei se minuutin säästö loppupelissä voi olla niin ratkaisevaa , että pitää mennä ohi vaikka näkyvyyttä ei ole juuri laisinkaan
Suomen ykkösmedian linja pysyy ja paranoo vuosi vuodelta. Se ei linjaansa vaihda.Mitäköhän olis otsikoitu jos vastaan olisi tullut mopon sijasta rekka...Helsingin sanomat otsikoi tämän lehdessä
" Moottoripyöräilijä kuoli törmättyään autoon Nurmijärvellä"
autoilija kuoli tormättyä rekkaan?
autoilija kuoli rekan törmättyä autoon?
otsikoinnilla saadaan kuulostamaan asia erilaiselta..nyt otsikon mukaan mopo olisi syyllinen...
luulisi suomen "ykkösmedian" miettivän kirjoitus tapaansa joskus.
Oikea otsikko olisi.."moottoripyöräilijä kuoli idioottiämmän ajettua päälle"...
Uutisessa luki varhain aamulla joten kaipa Nurmijärvelläkin on aika hämärää aamuisin.Kaukovalot näkyvät sumun läpi moninkertaisesti paremmin kuin lähivalot; mitä paksumpi sumu, sitä suurempi ero; mitä valoisampi ajokeli, sitä suurempi ero. Vastapuolena on omien valojen heijastus, joka haittaa, mutta vain pimeällä, valoisaan aikaan heijastusta ei edes huomaa.Aja vaan itse sumussa pitkät päällä.
Valoisalla sumussa ajettaessa paras havaittavuus saavutetaan siis samoin kuin pimeällä ajettaessa, kaukovaloilla, jotka vaihdetaan lähivaloihin kohdatessa. Pimeällä lähivälotkin heijastavat sumun läpi, mutta kaukovaloja on syytä käyttää edes hetkittäin huomion herättämiseksi.