• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Melumittareita LP:n autoihin ja moottoripyöriin

Olisko ollut niin että tämän vuoden alusta tämä sakkokäytäntö olisi muuttunut niin että 3 sakkoa vuodessa tai 4 kahdessa niin joutuuu kortti hyllylle 6 viikokoksi ja siihen otetaan kaikki sakot huomioon mitkä liittyy autolla ja pyörällä liikkumiseen kännykkään puhuminen jne. jne. ( ei parkkisakot ) joten tarkkana niitten vaimentimien kanssa.Ja ei toi konttorilla käynti maksa kuin 48e jos on e hyväksytty putki ja paperit niin saa otteeseen muutoksen ei tarvi sitten kesällä tien päällä spekuloida poliisien kanssa.

mattianki sanoi:
Olisko ollut niin että tämän vuoden alusta tämä sakkokäytäntö olisi muuttunut niin että 3 sakkoa vuodessa tai 4 kahdessa niin joutuuu kortti hyllylle 6 viikokoksi ja siihen otetaan kaikki sakot huomioon mitkä liittyy autolla ja pyörällä liikkumiseen kännykkään puhuminen jne. jne. ( ei parkkisakot ) joten tarkkana niitten vaimentimien kanssa.Ja ei toi konttorilla käynti maksa kuin 48e jos on e hyväksytty putki ja paperit niin saa otteeseen muutoksen ei tarvi sitten kesällä tien päällä spekuloida poliisien kanssa.

Parkkisakko ei ole sakko. se on hallinnollinen maksu, pysäköintivirhemaksu. :thumbup:

mattianki sanoi:
Ja ei toi konttorilla käynti maksa kuin 48e jos on e hyväksytty putki ja paperit niin saa otteeseen muutoksen ei tarvi sitten kesällä tien päällä spekuloida poliisien kanssa.

Ei se merkintä tässä melunmittauksessa auta.

mattianki sanoi:

Mun ymmärryksen mukaan se katsastajalle rahan vieminen ei edelleenkään pelasta spekuloinnilta jos kuitenki lukemat tienvarressa on liian kovat, e-hyväksytyn putken muutoskatsastusta ei laki vaadi.

Brocol sanoi:
Ei se merkintä tässä melunmittauksessa auta.

Mietin ihan samaa. Jos kohteet valitaan perusteella "kuullostaapa lujalta, käydään mittaas..". Mistä sitä poliisimies parka tietää ettei siitä E-putkilosta ole revitty sisälmyksiä irti yms.?

Hyvin yksinkertaisella band-stop filtterillä saisi aika reilusti melua alas halutulla kierrosalueella:

Helmholtz_Acoustic_filter-1.jpg

Siinä olisi mittamies ihmeissään.

-JuhaK- sanoi:
Eikös toi noiden tutkimuksen tulos peruste syksyiseen pommittajailtaan? :p

Kyllä. Jotenkin tulee mieleen historian siipien havina. Meillä on yksittäistapaus, jota organisaatio, jonka toiminnan tulisi olla sovinnollisuuteen ja tasapuoliseen kohteluun perustuvaa, ihan härskisti käyttää omien vähintäänkin kyseenalaisten tarkoitusperien ajamiseen. Tietääkö / muistaako kukaan mitä tapahtui Hollisterin pikkukylässä 1947?

Mitenkä näihin ratsioihin sitten pystyy valmistautumaan? Itse ostin pyörän tammikuussa ja siinä on leovincen jonkinlainen hiilikuituslipari, vakiota ei ole ikinä pyörän mukana suomeen tullut. Mistä tuohon saisin esimerkiksi noisekillerin ja saanko sillä tarvittaessa tiputettua desibelit tarpeeksi alas? Opiskelijana kun kaikki ylimääräiset sakot vituttaa ankarasti, niin jotain pitäisi keksiä. Mulla pyörässä siis tuollainen slipari nyt:

10062907.jpg

Täällä pikkasen ihmeteltävää tuosta tehotarkkailusta.

EDIT: olikin linkki laitettu aikaisemmin...

Viimeksi muokattu:
cartmann sanoi:
Mitenkä näihin ratsioihin sitten pystyy valmistautumaan? Itse ostin pyörän tammikuussa ja siinä on leovincen jonkinlainen hiilikuituslipari, vakiota ei ole ikinä pyörän mukana suomeen tullut. Mistä tuohon saisin esimerkiksi noisekillerin ja saanko sillä tarvittaessa tiputettua desibelit tarpeeksi alas? Opiskelijana kun kaikki ylimääräiset sakot vituttaa ankarasti, niin jotain pitäisi keksiä. Mulla pyörässä siis tuollainen slipari nyt:

Käsillä olevassa tapauksessa, jos kyseessä on e-hyväksymätön pyörä, paras tapa toimia on käydä katsatustoimipaikassa mittauttamassa ja muutoskatsastamassa putki, jos ei mene katsastuksesta läpi niin uusi kelpaava äänenvaimennin .
Mikäli pyörä on e-hyväksytty ei liene muuta vaihtoehtoa kuin kyseiseen pyörään tarkoitetun e-hyväksytyn putken hankinta.
Tämäkin on halvempaa kuin mahdollisen sakon ja katsastusmaksun maksaminen ja niinden päälle uuden äänenvaimentajan hankinta.

Noin yleisesti ottaen. Nyt riippuu paljon siitä kuinka asia jatkossa etenee ja kuinka herkästi tullaan puuttumaan vähänkään kovaäänisempiin pyöriin. Jos huonosti käy näistä jälkiasennusvaimentimista, ja etenkin e-hyväksytyissä pyörissä, voi tulla pyörää myytäessä melkoinen ongelma ellei ole antaa mukaan alkuperäistä vaimenninta ja kiinniolevan laillisuudessa on vähäisintäkään epäselvyyttä.

Viimeksi muokattu:
Onko tiedossa, että yhtään pyörää olisi edes mitattu oikein, ts siten, että mittaus aloitetaan mittauskierroksilta ja keskeytetään sitten, kun moottori on saavuttanut tyhjäkäyntikierrokset ja tuolta ajalta otetaan LAF-tulos?
Sellainen käsitys on syntynyt, että huudatetaan pyörää mittauskierroksilla, työnnetään mittari putkeen ja otetaan maksimipiikki mittausajalta?

Patukka sanoi:
Tämäkin on halvempaa kuin mahdollisen sakon ja katsastusmaksun maksaminen ja niinden päälle uuden äänenvaimentajan hankinta.
.

Eiku rosikseen, jonne unohtuu mennä. Vuodessa "rikos" vanhenee, niin toi sakko ei ainakaan lisää kustannuksia.

Täällä kun on paljon lukenut noita juttuja, että "mitäs ajatte laittomilla pöntöillä, oma vika". Onhan se joo ihan oma vika, mutta mä ostin pyörän jossa oli jo valmiiksi pöntöt joissa on aika kova ääni, eikä mene mittauksesta läpi, eikä ole E-hyväksytty. Vakio vaimentimesta ei ole tietoakaan, enkä sillon ostamisvaiheessa tullut edes ajatelleeksi, että saattaa kilvet lähteä vittu äänien takia...

Vaihtaisin kyllä vaikka heti vakio vaimentimen, mutta mistähän vitusta semmosen saa, vielä suht edullisesti. Ei taida uutena olla hirveen halpoja. Yritin tossa googlettaa mun vaimentimen mallia ja noise killeria, mutta vitut mä mitään semmosiakaan löydä.

Lähtee kyllä pyörä myyntiin tai sit poltan sen jos kilvet lähtee, ja en löydä vaimenninta mistä tulee tarpeeks pieni pöhinä Sedän mittariin, ja tarpeeks pieni ettei vaan se Pirkko kuule 10 sekuntia mun pyörän ääniä. Kyllä pistää vituttamaan vähän enemmänki tää juttu, vaikka ei mitään ole vielä edes tapahtunu :vi**ttaa:

Back