• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Meinas sitte kylkeen tulla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alehto
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kannattaa ajella mopolla joko auton takapuskurin tason takana, tai sitten auton kuskin kohdalla, ei todellakaan siinä kuolleessa kulmassa.

Ollaan sitä taas niin s-tanan tiukalla asenteella mopon päällä liikenteessä. Perinteisesti autoilijat alkaa isommin huomata mopot varmaan liikenteessä joskus toukokuun lopuilla, kannattaa ehkä hiukan omaksua ennakoivaa ajotapaa jos aikoo mopolla pysyä kondiksessa eikä joudu auton "kiilaamaksi".

Eilen ajelin päivällä itse autolla Kehää pitkin takana tuli samaa vauhtia prätkä, vilkutin hyvissä ajoin että siirryn vasemmalle ja ohitan edessä meneviä autoja. Ja olihan sen perkeleen pakko vielä yrittää keretä vasemmalta mun ja kaiteen välistä ohi, jos en jarruttanut vaikka olin edellä ja väistin niin oikealle kuin kaistallani pystyin, niin kaiteissa olisi kolissut 600 Hornetti.
confused_orig.gif

Sitten tottakai tyyliin kuuluvasti näytteli mulle keskisormea..
biggrin.gif
Olin jo vasemmalla kaistalla kun Hornetti myöhässä kiihdytti ohi, tai siis yritti. Ei pahalla kuskille, oikeanlaista asennetta vaan mukaan..
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif
Mikä on "ajoissa"?
Lähinnä tuolla vilkkua vilautataan tasan samaan aikaan kun käännetään sitä ohjauspyörää, ja pahimmassa tapauksessa vasta sen jälkeen.
Ei se vilkku itseä varten ole, vaan muita tienkäyttäjiä. Helpottaisi aika monen matkaa kun sitä oikeasti käytettisiin ennen kuin alkaa tekemään niitä liikkeitä siitä suuntaan taikka toiseen. Mutta suomalaisten minä mentaliteetti, ja se että ketään ei voi päästää edelle tekee tästä mahottoman yhtälön. Minäminä ja ekana jonossa se on tärkeintä, sen jälkeen voidaan hidastaa.

Hauskinta tässä on se, etten ole prätkän päällä, ollut kuin piikillä viimeksi, ja kotilolla kuljen vielä toistaiseksi.

Mikä on muuten mielestäsi oikeanlainen asenne? Ollaan hissukseen vaan ja tyydytään siihen että sairaalareissu/pahimmassa tapauksessa jopa lautalaatikkoon, koska kotilokuski ajaa miten haluaa? Tuntuu olevan äly ämpärissä näissä tilanteissa. Ei autoilijaa satu pieni kylkikosketus, mutta prätkäilijää sattuu aivan varmasti.

Mikä on muuten mielestäsi oikeanlainen asenne? Ollaan hissukseen vaan ja tyydytään siihen että sairaalareissu/pahimmassa tapauksessa jopa lautalaatikkoon, koska kotilokuski ajaa miten haluaa?
No siinähän se vastaus olikin. Eli semmoinen asenne ettei sinne lautalaatikkoon joudu vaikka toinen koheltaakin.
idea3.gif
Tässä hain lähinnä sitä, että on sen kotilokuskin huomio jotenkin herätettävä jos ei ole oikeasti huomannut että siinä on pyörä rinnalla, jota meinaa kiilata pusikkoon. Ja jos tietoisesti tämmöistä liikettä tekee, niin kyllä on aiheellista pieni "puhuttelu". Tapahtuu se sitten verbaalisesti, taikka hyödyntäen muita mahdollisuuksia. Esim kehon kieltä. (lue, nyrkki otsaan).
tounge.gif

062802moto_prv.gif

Paukuta mitä paukutat...olin edellä kuten kerroin oikealla kaistalla, vilkutin n. 3-4 sek kuten aina ennen kaistanvaihtoa, vahtasin pyörää peileistä koska tiesin sen olevan takanani, kun käännyin jo vasemmalle kaistalle mopo jäi vielä oikean kaistan puolelle, heräsi sitten vasta että hän vielä ennättää kaiteen ja mun välistä...
062802moto_prv.gif
..ei ollut varmaankaan kauaa vielä ajanut mopolla koska oli aika epärealistinen tilanne enää onnata ohituksessaan. Itse ajanut prätkää 26 vuotta ja otan kyllä takuulla kaikki prätkät huomioon kun liikun autolla TAI prätkällä..mutta ei motoristin tarvitse tyhmä eikä idiootti olla tuolla liikenteessä varsinkin kun se aina sattuu oli oma moka tai ei..
smile_org.gif

Vaimon systerin mies antoi hyvän ohjeen kun alottelin: kuvittele olevasi näkymätön. Joskus tuntuu kuin oikeasti olisinkin...
confused_orig.gif

Mikä on muuten mielestäsi oikeanlainen asenne? Ollaan hissukseen vaan ja tyydytään siihen että sairaalareissu/pahimmassa tapauksessa jopa lautalaatikkoon, koska kotilokuski ajaa miten haluaa?
No siinähän se vastaus olikin. Eli semmoinen asenne ettei sinne lautalaatikkoon joudu vaikka toinen koheltaakin.  
idea3.gif
Tässä hain lähinnä sitä, että on sen kotilokuskin huomio jotenkin herätettävä jos ei ole oikeasti huomannut että siinä on pyörä rinnalla, jota meinaa kiilata pusikkoon. Ja jos tietoisesti tämmöistä liikettä tekee, niin kyllä on aiheellista pieni "puhuttelu". Tapahtuu se sitten verbaalisesti, taikka hyödyntäen muita mahdollisuuksia. Esim kehon kieltä. (lue, nyrkki otsaan).  
tounge.gif

062802moto_prv.gif
Tuo nyrkki otsaan uhoaminen kuuluisi ehkä tuonne suoli 24 enneminkin.
Ne jotka kiilailee, ja aiheuttaa liikenteessä eniten vahinkoja ovat juuri niitä jotka siihen nyrkkiinkin ovat ensimmäisenä tarttumassa.
Keskenkasvuisia mieleltään.
Kuka oppii nyrkillä? Ei kukaan. Mitä siitä saa itse? Sakkoja ja kuolemantuottamuksesta linnaa. Korvauksia joka tapauksessa. Heristelenpä nyt sormea. Hyi hyi pojat Menkää vaikka sitten sinne armeijaan jotta kasvatte aikuisiksi miehiksi.

Milloin poika kasvaa mieheksi, tai apina ihmiseksi?
Siinä vaiheessa kun se oppii selvittelemään erimielisyyksiä puhumalla
wink.gif

No joo. Toiset oppii vaan päähän takomalla, mutta sen takomisen jälkeen on aivotoiminta sen verta muuttunut ettei siitä mitään käytännön hyötyä tullutkaan, vaan päin vastainen vaikutus. Nuijalla se kristinuskokin tähän suomalaiseen päähän taottiin, ja valitettavan hyvin piispat ja isorikkaat sen hoitivat.
biggrin.gif

Jos nyt oikein vittumaisesti haluaisi "kostaa", niin kyllä mä tujauttaisin pienestä spray-pullosta kentin stripperiä auton maalille. Olisi kotilokuskin ilmeessä ihmetystä kun autoansa seuraavan kerran pikapesusta toisi.
biggrin.gif
Nopea kätinen ehtisi maalata ison vi..un kylkeen.
biggrin.gif

Tämä oli siis vitsi. Ei yllytys eikä mikään muukaan. Kunhan kommentoin.
wink.gif

Autoilijat eivät katsele sivuille, koska siellä näkyy vain yliturvalliseksi paisutetut A- B- ja C-pilarit ja muusta syystä turvonnut ruma eukko. Osa autoilijoista ei edes pysty kääntämään päätä, lähinnä vanhukset.
Lisäksi he ohjaavat toisella kädellä ja räpläävät toisella vaihdekeppiä, radiota, kännykkää, kokismukia, kartastoa, pyyhkijöitä ja muniaan, sekä hamuilevat lattialle pudonnutta pysäköintikuponkia.
Tämän vuoksi ainoa keino välttää kolari on olla ajamatta toisella kaistalla olevan auton takarenkaan tai -oven kohdalla ja väistellä tai potkaista bootsilla niitä jotka tulevat päälle. Huomioliivit, mökäputket ja haulikko helpottavat, mutta eivät nekään sulje pois niitä jotka ovat sokeita, jäykkäniskaisia, kuuroja tai vaan ajattelemattomia typeryksiä. Noihin kategorioihin kuuluu melko suuri joukko autoilijoita, joten kirveellä on todellakin töitä, jos sellaisen urakan ottaa.

Tässä on tää sama ilmiö kuin talven yllättämisessä, nyt vaan taas kerran yllättää kun mopot on liikenteessä. Ei auta kuin olla itse tarkkana, puusilmiä riittää...

En komentoi ketjun aloittajan tapausta millään lailla, kuin että onneksi ei käynyt kuinkaan.

Muuten asiaan liittyen kyllä sanoisin, että meillä motoristeilla on syytä katsella peiliin melko pitkään ja tarkasti, ennen kuin aloitetaan hakkaamaan autoilijoita pesäpallomailoilla ja nyrkeillä. Tuossa äsken kun kaupungilla oleilin, niin näin vajaa kymmenkunta pyörää puolen tunnin sisällä. Yhtä Bemaria lukuunottamatta kaikki kiihdyttelivät JÄRJETTÖMIÄ nopeuksia taajama-alueella, mielettömiä kaistanvaihtoja ja yksi veteli vielä keulapystyssä neljänkympin alueella.....saattaa kuulostaa jeesustelulta ja kukkahattutouhulta, mutta olisko tällaisissa tyypeissä itsessä vähän vikaa, jos autoilijat ei huomaakkaan? En väitä, että itse en koskaan kiihdyttelisi, mutta kaikella on paikkansa ja aikansa...

Turha messuta, kyllä kusipä.tä on kummissakin.  
tounge.gif

Minä, minä, minä siinäpä loistava asenne.

Joo Niinpä
Ottamatta enempää kantaa em. tapahtumaan mua on aina ihmetyttänyt tässä liikenteessä ja rangaistuksissa yksi juttu. Kaikki huolimattomuus ja puusilmäisyys kuitataan liikeenteessä aina vahingoksi jopa virkavallan toimesta. Sitten maksellaan vahingot sakkoina. Kuitenkin liikenteessä valtaosalla kuskeista pitää olla ihan sellainen lisenssi joka antaa luvan liikkua siellä. Vertailun vuoksi: Jos mä nyt meen tästä asekaapille ja otan sieltä kiväärini ja päätän lähteä vähän harrastamaan tarkkuusammuntaa. Joo laitan tohon taulun enkä hirveesti mieti mitä siellä takana on niin arvatkaa onko se vahinko vai jotain tosi törkeetä, jopa tapon yritys.
Vähän kaukaa haettu vertaus mutta kumpaankin hommaan vaaditaa eräänlainen kortti ja huolellisuutta. Ihmettelen vaan kun toisista munauksista selviää vuodesta toiseen vahinkoina ja toisista heitellään linnaan.

Ittellä sattuu aika usein ajokauden alussa joku läheltä piti tilanne jonka jälkeen muistaa että joka suunnalta tulevat pitää väistää.Eikä saa ajaa auton vieressä vaan limittäin samaan suuntaan kulkevan liikenteen kanssa,jos se tosiaan saa päähänsä vaihtaa kaistaa kesken kaiken.

Oliskahan pissapojan kytkeminen mp kovin hankalaa. Täyttäis vaan säiliön maalinpoistoaineella ja sais ruittia imussa ajavia kotilokuskeja...
omg.gif
Helpompi järjestely ois hommata haulikon panosvyö ja laittaa lasisiin koeputkiin sitä maalinpoistoainetta. sitten heittelis siitä jos tilanne vaatii...
biggrin.gif
Muita käteviä vaihtoehtoja:
Valmistaa paintball kuulia, jotka on täytetty esim. maalinpoistoaineella. Pyörään asennetaan sitten laite joka ampuu niitä kuulia.

Tai tämä:
Combat-motorcycle.jpg

Hieman vielä enemmän tekninen vaihtoehto olisi rakentaa pyörään voimakkaan EMP:n (elektromagneettinen pulssi) muodostava laite. Tarkoitus on pysäyttää liian lähellä takapyörää viihtyvä auto tuhoamalla sen elektroniikkaa pulssilla. Toimivan ja mopoon mahtuvan laitteen rakentaminen voi olla hiukan haastavaa, mutta onnistuessaan laite olisi näppärä.

Lo-tech vaihtoehto on tietysti selvittää häiritsevän auton parkkipaikka esim. seuraamalla tai rekisterinumeron perusteella. Sitten voi käydä turmelemassa ko. ajoneuvoa itse valitsemallaan menetelmällä. Haittapuolena (kuten näissä kaikissa) on, että auto ei välttämättä ole törttöilevän kuljettajan omistama.

smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif

Minäkään en yllytä toteuttamaan mitään tällaista. Saattaisi olla jopa laitonta.
biggrin.gif
smile_org.gif

En komentoi ketjun aloittajan tapausta millään lailla, kuin että onneksi ei käynyt kuinkaan.

Muuten asiaan liittyen kyllä sanoisin, että meillä motoristeilla on syytä katsella peiliin melko pitkään ja tarkasti, ennen kuin aloitetaan hakkaamaan autoilijoita pesäpallomailoilla ja nyrkeillä. Tuossa äsken kun kaupungilla oleilin, niin näin vajaa kymmenkunta pyörää puolen tunnin sisällä. Yhtä Bemaria lukuunottamatta kaikki kiihdyttelivät JÄRJETTÖMIÄ nopeuksia taajama-alueella, mielettömiä kaistanvaihtoja ja yksi veteli vielä keulapystyssä neljänkympin alueella.....saattaa kuulostaa jeesustelulta ja kukkahattutouhulta, mutta olisko tällaisissa tyypeissä itsessä vähän vikaa, jos autoilijat ei huomaakkaan? En väitä, että itse en koskaan kiihdyttelisi, mutta kaikella on paikkansa ja aikansa...
Jos on selkärankaa, niin ei tule tänne itkemään ja syyttämään muita omista töppäyksistä. Jos sitten syy on autoilijassa, niin sitten tänne vaan kirjoittelemaan ja haukkumaan. Näin ainakin minusta.
Turha syyttää muita ja itkeä hajonneen pyörän perään, jos on esim. vetäyt keula pystyssä kolmion takaa tulleen auton kylkeen. Tosiaan kannattaa joskus katsoa itse siihen peiliin.

Back