• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Matkustajan nouseminen pyörän päälle.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vesseli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Re: Matkustajan nouseminen pyörän päälle.

Kuinkas tuon jälkeen kuski sitten...olipa hölmö tapa, ei jatkoon.

Kaj sanoi:
Kuinkas tuon jälkeen kuski sitten...olipa hölmö tapa, ei jatkoon.
Onneks joku muu sanoi ensin :D En ite kehdannu...

Voin sanoa että jos busaan nousee ensin kyytiläinen satulaan ja sit pitäis ite nahkapuvussa ja saappaissa mennä kyytiin ni on muuten 164635756753 kertaa vaikeampi toimitus ku että kuski menee ensin.

😯Mä nousen ainakin ihan normaalisti mopon päälle, vaik matkustaja on jo kyydissä. Ja toi mun mopo on vielä melko korkea. Arvelen että matalammalla mopolla vielä helpompaa 🤔🤔 Toi on oikeestaan ainoo keino millä matkustaja edes pääsee täyteen pakatun matka-norsumme päälle. Kaikkea kannattaa kokeilla, paitsi kansantanhuja ja omaa äitiään.
T:Vesku

Pakko nyt vaan todeta, että siinä kohtaa kun ruoka vielä maistuu, uni tulee,
mutta jalka ei enää nouse mopon yli..... on aika vaihtaa lajia, ellei peräti
hakeutua liiterin taakse asianmukaisin varustein :p.

PrivateeR sanoi:
Onneks joku muu sanoi ensin :D En ite kehdannu...

Voin sanoa että jos busaan nousee ensin kyytiläinen satulaan ja sit pitäis ite nahkapuvussa ja saappaissa mennä kyytiin ni on muuten 164635756753 kertaa vaikeampi toimitus ku että kuski menee ensin.

Jep, ei kyllä ole kaikissa pyörissä toimiva tämä. Voisi 10R:ssä jäädä yritykseksi tuo järjestys ellei kuskia lasketa nosturilla paikoilleen suoraan yläpuolelta :D
Jalkatapilla seisten saattaisi päästä kiemurtelemaan penkille, mutta huomattavasti helpommalla pääsee kun kuski menee ensin...

Ps. Miksi kyytiin tuolta puolelta? Helpompaa sivujalan puolelta olisi kuin kiivetä "korkealta" puolelta. Vai oliko tämä vaan jokin kuvaustekninen juttu? :p

Medi sanoi:
Ps. Miksi kyytiin tuolta puolelta? Helpompaa sivujalan puolelta olisi kuin kiivetä "korkealta" puolelta. Vai oliko tämä vaan jokin kuvaustekninen juttu? :p

On tuossa ainakin se taika, että silloin sivujalkaan kohdistuisi merkittävästi isompi paine tuossa kiipeämisen alkuvaiheessa, kun taas korkealta puolelta kiivetessä jousituksen painuminen nostaa pyörää pystyynpäin.

Mutta muuten tuo vaikuttaa kyllä kovin epäkäytännölliseltä. Ainakin itse nousen pyörän päälle viemällä jalan polvi koukistettuna takakautta matkustajan penkin yli, ja se ei kyllä mitenkään onnistu matkustajan ollessa paikallaan. Ilmeisesti videon tekijä kuuluu näihin, jotka nostavat jalan "nenä edellä pyörää lähestyen" satulan yli ja hyppivät sitten tasajalkaa vasemmalla kintulla päästäkseen niin lähelle pyörää että oikea jalka yltää maahan tai tapille. :blink: Tai sitten mä en vaan ymmärrä miten muuten kuski tuosta voisi paikalleen päästä.

sami1024 sanoi:
Ainakin itse nousen pyörän päälle viemällä jalan polvi koukistettuna takakautta matkustajan penkin yli

Minäkin nuorempana tein noin. Nykyisin astun ensin jalkatapille ja sitten heilautan jalan penkin yli.

No sitten, jos takapenkillä on lastia, niin en onnistu. Silloin nostan jalan suorana penkin korkeudelle ja siitä yli. Ei tarvii kuitenkaan tasavasenta hypellä. Menee yhdellä sujuvalla liikkeellä. Ja jos ei mee, niin aina voi ottaa parin metrin vauhdin :p

Se minulle jäi epäselväksi, että mitä erikoista oli matkustajan pyörän päälle nousussa? Näppärästi meni, mutta noinhan sinne mennään...? Vaikka tosin meillä ei mennä, kun kukin menee oman mopon päälle omalla tyylillään.

Meillä mennään tuon keltaisen kawan tyylillä, toisin tullaan päälle sivujalan puolelta. Ja kyllä se onnistuu FJR:ssä laukkujenkin kanssa, vaikka ikää alkaa jo olla.

Re: Matkustajan nouseminen pyörän päälle.

Kyllä ei pidä mennä mitään muuttamaan. Hyvä on niinku on aina tehty. Minä ainaki mieleni pahotan ku joku jotain uutta keksii. [emoji38]

yöLiitäjä sanoi:
Se minulle jäi epäselväksi, että mitä erikoista oli matkustajan pyörän päälle nousussa? Näppärästi meni, mutta noinhan sinne mennään...? Vaikka tosin meillä ei mennä, kun kukin menee oman mopon päälle omalla tyylillään.

Videon tekijän pointti oli se, että matkustaja nousee kyytiin ensin, ja sitten vasta kuski.

sami1024 sanoi:
Videon tekijän pointti oli se, että matkustaja nousee kyytiin ensin, ja sitten vasta kuski.

Miksi :dunno:?

Kyllä minä kuskina menen ensin ja käännän prätkän oikeaan suuntaan, laitan tulille ja näytän kädellä kun voi tulla kyytiin. Silloin tarakkaharakka tulee sivujalan puolelta. Laittaa vasemman jalkansa takatapille ja nostaa oikean jalkansa takalaukun (jos on paikallaan) ohi/yli. Tukea ottaa hartioistani. Ei mitään onglemaa:paikallatuulee:

Juurikin noin kuin Viromi yllä, yksinkertaisen varma konsti.

Ei se muuttamalla parane.

Moni tapa toimii ja jokainen valitsee itselle ja tilanteeseen sopivat muuvit :thumbup:
Ite oon toiminu niin että ite meen ensin ja kyytiläinen sitten. Ei oo kyllä ollu kyytissä ketään vuosikausiin :grin:

Kuski pitää kyllä tangosta kiinni mutta mietityttää että minkäpainoinen Martta pitää olla että on riski että pyörä heilahtaa niin paljon että menee oikealle yli. Noita Marttoja kun on niin eri kokoisia.

Tinde sanoi:
Kuski pitää kyllä tangosta kiinni mutta mietityttää että minkäpainoinen Martta pitää olla että on riski että pyörä heilahtaa niin paljon että menee oikealle yli. Noita Marttoja kun on niin eri kokoisia.

Niin. Jos tuolla videolla näytetyllä tekniikalla menee kyytiin niin ite kyllä menisin sieltä sivujalan puolelta. Siltä puoleltahan sitä normaalistikin mennään.

Joissakin hienommissa vehkeissä sivutuki on tarkoitettu pitämään pyörä paraatiasennossa kahvilan edessä, eikä välttämättä kestä kiipeilyä pidemmän päälle.

Mitenhän sitä on ennenvanhaan pärjätty, kun ei ollut tällaisia hienostuneeempia tekniikoita vastaohjauksesta puhumattakaan. Nyt ei V70 enää riitä jos yksikin lapsi ja ennen tehtiin Norjan reissut kuplavolkkarilla kolme lasta ja koira kyydissä.

Back