• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Matkasporttia hakusessa, kokemuksia kaivataan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TaKe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen aloittelija tällä palstalla ja aika monta ketjua kävin läpi. Vastauksia en juurikaan osannut tulkita... :)

Hakusessa olisi moottoripyörä, jolla hoituisi matka-ajot (max 500km, harvoin yli 150 km) sekä pääasiassa pikkuajoja kaupungissa ja lähiympäristössä. Laukut siihen tarvisin, mielellään 3 kpl että saan tavaraa mukaan.

Tehoa saisi olla sen verran että on mukava ajella. ER-5 kävin kokeilemassa ja se vaikutti aikalailla mopolta. Toisaalta taas GSX750F vaikutti raskaalta ja kömpelöltä.

Mielellään saisi olla täyskatteet, ettei tuuli kävis polviin (mukavuus ennen kaikkea). ER-5 oli kyllä helppo ja kevyt käsitellä, mutta tehottomuus jäi mietityttämään.

Ajokokemukset itselläni ovat pääasiassa crossipyöristä, katupyöriä en ole vielä juurikaan ajellut.

Mikä olisi hyvä pyörä ER-5:n ja GSXF750 välistä? Alle 200 kg? Hintaluokka jossain 1000-4000 e välillä.

Mielellään kuulisin kokemuksia!?

Niin ja pituutta olen tähän ikään mennessä kasvanut 178 cm, ruhossa yhteensä läskit mukaan lukien 80-85kg.

Harvoin yli 150 km? :O

Joku skootteri varmaa olis hyvä :)-

Noilla kilsoilla ei kai ole hirveesti väliä mikä pyörä on alla… :dunno:

Suosittelen ensimmäiseksi pyöräksi jotain perus japsia. Esim fz6s, cbf600s, cbr600f tai gsf650. Todennäköisesti helppoja myydä kun nälkä kasvaa syödessä. Lisäksi kaikissa em.pyörissä suht pysty ajoasento, sekä laukkusarjoja hyvin saatavilla.

Itse olen nyt muutaman vuoden puolikatetulla ajanut eikä noilla sun kilometreillä mielestäni välttämättä tarvitse olla täyskatettu. Puolikatetuissa öljynvaihdot yms. sujuu mukavammin.

Ja sitä painoa ei kannata liikaa säikähtää. Siihen kyllä tottuu nopeesti.

Noilla kilometreillä kehtaan kuitenkin ehdottaa perusnakua... vaikka CB750F2, jonka paino menee kyllä yli 200 kg (224?), mutta sopii sinun mitoille ja pysyy budjetissa... tässä yksi matkalehmä malliksi :p

Miksei Er-5 seuraaja eli Er-6 N tai F malli, eli löytyy hieman katetta. Tehoa on reilusti enemmin ja mukavat äänet kaksisylinterisessä, eivätkä ole hinnankirouksissa. .:thumbup:

Yamaha YZF-1000R alias ThunderAce.

Halpa, pelaa, kuluttaa vähän jos ei anna leipää ja kyllä sillä aika reippaasti kurvaa radallakin jos siltä tuntuu.

FZ6:lla olen päästellyt rapiat 50 tkm ja hyvin on reissut sujunut.
En ole mikään kukkakeppi, mutta silti pyörässä on "tilaa" tarpeeksi ja ajoasento on sellainen vähemmän puuduttava. Viikon reissun pystyy tekemään helposti, mutta pyörä sopii todella hyvin myös nurkkapyörittelyyn ja nopealle mutkapätkälle. Tehojen riittävyydestä ja alaväännöstä voidaan olla montaakin mieltä, mutta kyllä tällä pyörällä pysyy isompien perässä hyvin kunhan vain oppii tuntemaan pyörän ominaisuudet.

Kaikki täällä taas kilpaa kehuu omaansa! Aina sama laulu...
Hyviä sporttisia pyöriä "pienemmässä luokassa" on melko lailla paljon ja muutama niistä on jo mainittu.
Itse lähtisin Honda CBR 600F tai CBF600, Yamaha FZ-6S tai FZS600
Suzuki GSF650 Bandit tai GSR600 (Huom tässä melkein 100hv!) tai SV650
Noista varmaan jotain kandee miettiä!

FZ6:sta ehdottaisin, mutta sillä ei voi ajaa noin lyhyitä matkoja. Tämän kevään siirtoajomatka talvisäilöltä kotiin oli autolla 5 km, mutta fasulla siihen meni 250 km, ja kesäisin lähikiskalle jätsille lähdettyään huomaa hetken päästä ajaneensa Hankoon tai Kouvolaan.

Takaboksin ja pehmeiden sivulaukkujen kanssa on saanut kaljat ja makkarat mökille ja Ahvenistoakin sillä pääsi ympäri eksymättä matkalla. Jos ei vähän tuota 150 km:a pidemmät ajosuoritteet hirvitä, tuollainen ainakin on oikein soiva peli.

Itse aloittelin Kawasaki ZZR 600:lla. Sopivasti löytyy tehoa, hyvä matkapyöränä ja helppo käsiteltävä kaupunkiajossa. Tuohon antamaasi hintahaarukkaan löytyy jo hyviä pikku-zetoreita!:thumbup:

Jos vähän niinku sporttikin, niin mites Yammun 600 Thundercat? Kyllä sillä jo ajelis ja tolla budjetillä pitäis löytyä.

Ilma-öljyjäähdytteisiä, vanhempia ainakin, kannattaa ehkä välttää jos on paljon pikkuajoa. Semmonen kun ei kerkee oikein edes lämmetä kunnolliseen ajokuntoon pikkumatkoilla.

Turbobusa ja delvac manittu niin sanotaan vaikka... tissit!

Todellisuudessa kaikki 2000+ peruspystyt japanilaiset kusiaiset ajaa asian paremmin kuin hyvin. Jos vähän tulevaisuutta yrittää varmistella niin sitten joku noista 70kw+ malleista mielummin (gsr/fazer/hornet/...).

Mulla on takana vasta yksi kausi, joten olen aloittelija siis itsekin.

Yhden kauden perusteella voin kyllä kuitenkin suositella Kawasaki ZR-7:aa. Mahtuu hintahaarukkaasi, varmatoiminen ja helppo huoltaa. Vaikka onkin naku, niin tankillisen verran ajaa helposti yhteen pötköön (300-350 km). Itelläni on minipleksi ja pehmeät laukut (3 kpl) + tankkilaukku.

Ei ole se tykein seiskapuokki mutta kyllä ainakin toistaiseksi on riittänyt mun tarpeisiin. Lisäksi toi on oikeesti aika helppo ajaa kaupungissa ja kääntösädekin on pieni. Kannattaa käydä koeajamassa. ;)

Kiitos hyvistä kommenteista! Ehkä sitä skootteria en kuitenkaan taida vielä hankkia. :)

Iso osa noista ehdotetuista on ilman kunnon etukatetta. Ottaako niissä tuuli kovasti jalkoihin?

Pieni kääntösäde kiinnostaa ja se massa. Onko tollasessa 1000 Thunderacessa huomattava ero kääntösäteessä verrattuna esim ZR7?

Varmaan se pyörä tulee olemaan joku 600-800 japsi. Naapurissa olis tollainen vfr800fi myynnissä, käsiteltävyydeltään varmaan noitten 750 cc kanssa samaa luokkaa. ..

Täytyy ilmeisesti vaan käydä eri pyöriä kokeileen. Kaikissa pyörissä varmaan tyyppivikoja on, mutta onko joku noussut selkeesti esille kestävyydestään ja vähävikaisuudestaan?

Nimimerkki
-Yksinkertainen motoristi

TaKe sanoi:
Kiitos hyvistä kommenteista! Ehkä sitä skootteria en kuitenkaan taida vielä hankkia. :)

Iso osa noista ehdotetuista on ilman kunnon etukatetta. Ottaako niissä tuuli kovasti jalkoihin?

Pieni kääntösäde kiinnostaa ja se massa. Onko tollasessa 1000 Thunderacessa huomattava ero kääntösäteessä verrattuna esim ZR7?

Varmaan se pyörä tulee olemaan joku 600-800 japsi. Naapurissa olis tollainen vfr800fi myynnissä, käsiteltävyydeltään varmaan noitten 750 cc kanssa samaa luokkaa. ..

Täytyy ilmeisesti vaan käydä eri pyöriä kokeileen. Kaikissa pyörissä varmaan tyyppivikoja on, mutta onko joku noussut selkeesti esille kestävyydestään ja vähävikaisuudestaan?

Nimimerkki
-Yksinkertainen motoristi

Suosittelisin koeponnistamaan VFR:n, tosin siinä voi joutua tyytymään viime vuosituhannen malliin, kulutusosia toki saa mutta joissain osissa voi olla jo uupeloa tai pitkähköä tilausaikaa. Toki purkamoiltakin löytyy osia. Toinen vaihtoehto omalla kokemuksella on tuo fz6-s joka on uudempi, tuohon n. 4000 euroon saat n. 15-20tkm ajetun 2005-2008 -mallisen.
Molemmat noista mun kokemuksen mukaan hyviä tuohon tarkoitukseen sekä laadukkaita ja kestäviä. Vfr:ssä ehkä jännitteensäädin tyyppivikana, maksaa satkun ja helppo vaihtaa itsekin. Fz6-s:ssä tyyppivikana ohjauslaakeri jos säilyttää vesisateessa.

Toki löytyy muitakin hyviä, noista tosiaan kohtuukokemuksia itselläkin. Osta se minkä selässä viihdyt ja josta arvelet pääseväsi kohtuutappiolla eroon kun vaihtokuume iskee

Back