• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Matkapyörä kahdelle...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Break
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitäs mieltä porukka on ollut suitsan GSX 750 F pyörästä matkapyöränä kahdelle? Häviääkö pahastikkin isommille? Voisi luulla että 100 hummaa riittäisi jo rauhalliseen ajeluun Suomen teillä.
Entä onko pyörä yhtään ketterämpi kuin isommat matkapyörät, esim blackbird tai zzr tms.?

Isot allround pyörät ,Honda Varadero,Suzuki V-Strom yms.
Itse ajelen Varaderolla ensimmäistä kesää 1000 CBR:n jälkeen.
Kantaa kuorman loistavasti kaks`päällä ja tavarat,voimakin riittää
vaikka eihän sitä ole koskaan liikaa.
sport05.gif

Mitäs mieltä porukka on ollut suitsan GSX 750 F pyörästä matkapyöränä kahdelle? Häviääkö pahastikkin isommille? Voisi luulla että 100 hummaa riittäisi jo rauhalliseen ajeluun Suomen teillä.
Entä onko pyörä yhtään ketterämpi kuin isommat matkapyörät, esim blackbird tai zzr tms.?
GSX750F mulla oli kolme kesää ja siitä ei ole huonoa sanottavaa - edes kaksi päällä ja kamojen kanssa reissatessa. Mikään erityisen ketterä se tosin ei ole, väittäisin perstuntumalla XX:ää ketterämmäksi. ZZR:stä ei le kokemuksia.

Oman mielipiteeni GSX750F-Suzukista jo aiemmin tässä ketjussa kirjoittelinkin, mutta lisätään vielä, että mainittujen seikkojen lisäksi sillä saamarin helposti sakot. Nopeusmittari näyttää ainakin alkuperäisillä Dunlopin renkailla pilkulleen oikein, eikä siis siedä sitä +10km/h varmistusta että ei aja ainakaan liian hiljaa... Kun ajaa 50 alueella 65, jotta vanhan totutun mukaan ajaisi oikeasti 55, niin todistettavasti ajaakin 65km/h. Josta tulee sanomista.

Noihin muihin en osaa ajokäytökseltänsä verrata, mutta parkkipaikalla vääntelyyn en kaipaa ensimmäistäkään lisäkiloa 220-240kg bensamäärästä ja tavaramäärästä riippuen riittää ainakin minulle bodattavaksi massaksi ihan hyvin.

Jos Marauderin arvioidut 55hp riittävät kakspäällä ajamiseen, en ymmärrä miten 100hp ei riittäisi.

Ohittaminen, johon suurempaa kuutiomäärää suosittlevien kuulee yleensä perustelunsa nojaavan, on tekniikkalaji, eikä siihen kummoisia heppamääriä tarvita. Toki on sanottava, että pienikuutioinen, matalaviritteinen kone, jossa vääntö löytyy kierrosalueen yläpäästä kapealta alueelta, alkaa olla jo hieman haastava ajettava ohitustilanteissa, vaan jotenkin kummasti olen 80km/h:n alueella nähnyt piikkikuskienkin ohittelevan ja jopa kyytiläisen kanssa...

Me selvittiin mammelin kanssa aikoinaan Kawan EN-500:n kanssa aktiiviajelua vallan mallikkaasti. Mopo vaihtui, ei hepojen puutteen vuoksi, vaan yksinkertaisesti siitä syystä, että se oli fyysisesti liian pieni 192cm ja 170cm pariskunnalle. Painoa matkasi mopon päällä näinä aikoina 150kg +kamat.

Tietenkin jos vaatimus on, että pyörä toimii kuin variaattorivaihteistolla varustettu pyörä eikä yli kuudenkympin vauhdeissa löydy kuin yksi vaihde, niin sitten sitä voimaa tarvitaan ja niin pirusti. Toisaalta halvemmaksi tulee kun opettelee käyttämään useampaa kuin yhtä vaihdetta.

Jos mopoa ostetaan pelkkä heppamäärä silmien edessä, niin oletettavasti mennään metsään oikein urakalla, etenkin jos käyttötarkoitus on jotain muuta kuin nakkikioskilla elvistely.

Tässä omat mietintöni, kun katselin uusia pyöriä sillä silmällä mopomessuilla. Tosin vanhasta pyörästä ei ole vielä tarkoitus luopua.

-mukava/tilava ajoasento pidempäänkin istuskeluun kuskille ja matkustajalle
-suojaavat katteet & pleksi – sadekelillä, kylmällä ja kovissa nopeuksissa iso etu.
-riittävästi laukkutilaa, jotta saa tärkeimmät tavarat katseilta suojaan, laukkujen sisäkassit (taitaa saada useimpiin)
-riittävästi voimaa kahdelle
-hyvä istuin myös matkustajalle
-keppiveto iso plussa
-kahvalämppärit
-siedettävän näköinen
-isoimmat sohvapyörät eivät ole toistaiseksi kiinostaneet painonsa/kokonsa vuoksi

Pyörät, joita loppujen lopuksi katsoin olivat Bemarin RT, Hondan Pan ja se Jammun FJR. Toistaiseksi tyydyn 1100 RT:hen vaikkakin sen keula on ruma, ja vaihteiden toiminta kyseenalainen. Voimaa siinä on riittävästi, vaikka joskus olen voimanpuutetta valitellut - tottumiskysymys. RT:n pleksin takana voi tällainen 180cm kaveri ajella visiiri auki suurissakin nopeuksissa. Pan:issa ja FJR:ssä häiritsee laukkujen pienuus - saako niihin isompia?

Ja voihan sitä matkailua harrastaa millä pyörällä tahansa, mutta ilmeisesti täysverinen matkaratsu oli hakusessa. Toinen tykkää äidistä, ja toinen...

Niin, ja jos se matkamopotin tulee hankittua ja myös matkailtua, niin kannattanee sijoittaa Autocomiin tai vastaavaan.

Olen ollut tyytyväinen ZZR1100:n matkakäytössä. Givin 36 l laukkuihin mahtuu yllättävän paljon tavaraa mukaan. Pyörä jaksaa kulkea hyvin kaksi päällä laukut täynnä.
smile_org.gif

Toistaiseksi tyydyn 1100 RT:hen vaikkakin sen keula on ruma, ja vaihteiden toiminta kyseenalainen. Voimaa siinä on riittävästi,
No eipä sitä keulaa tarvitse itse ajellessa katsoa !
biggrin.gif

Ja ei niitä vaihteiston kolahduksiakaan tarvitse turhan usein kuunnella kun on riittävästi wääntöä.

Itselläni oli aikaisemmin R1100RS, eikä siinäkään ollut moittimista 2-päällä pitkässä matkassa. R1100RT on vielä pykälän parempi ko. käyttöön.

Jos en olisi nalkkiutunut Baijerilaisiin, niin FJR & Pannu Honda olisvat listoillani korkealla.

Ja näyttäkin jo kaikki pyörät kustomeita lukuunottamatta pannun tarjolle. Kaikki kehuvat omiaan ja tyttöystävät ovat tyytyväisia kaikilla takapenkeilla ainakin niin kauan kuin rakkautta kuljettajaan riittää eivätkä ole parempia päässeet (siis takaistuimia) kokeilemaan.

Itse en ala omaani kehumaan se kun ei ole uskottavaa.

Juu, en määkän kehu omaani, kun se tulee jo kehuttua muutenkin moneen kertaan.

Tommonen 1100 Träkstaari tietty on vääntävä peli ja varmaan hyvä ajossa, ehkä myös Marauteri 800-nen aivan yhtä lailla, vaikka onkin 300 kuutiota vähemmän tilavuutta. Hevosvoimien ei kannata antaa hämätä.

Mun yks kaveri, jolla oli aika lailla hyvätehoinen harrikka, oli kokeillut 650:stä Träkstaaria, ja tuumasi että: "Yllättävän hyvä vääntö, ei olis uskonut."

Ai niin: Niissä kantsii testata takanaistujan jalkatilat niissä kustomeissa.

Mutta tänään tapasin yhden kaverini, oli kierrellyt varmaan kymmenessä mopoliikkeessä etsien Pankkarilleen seuraajaa. Eipä hänelle taida muut kelvata kuin uusi Pankkari, veikkaan. Yksilöllistä, ei ollut tykänny edes Bemarin uudesta 1200S:ästäkään, puhumatikaan Bokseri 1200RT:stä...

Lähes jokaisen mielestä oma malli on hyvä ellei paras. Käykää katselemassa ja kokeilemassa.
Itsellä on Busa ja minun mittaiselle/ikäiselle 45 vee (sekä rouvalle) se on ihan hyvä sekä tavaratkin on mahtuneet mukaan vaikka hotelleissa ei asuttukaan. Varmasti esim uudessa Bemarin K 1200 S:ssä on parempi polvikulma ja toinen ääripäähän on sitten Wingi jonka omistin joskus 20 vuotta sitten.

Se on vähän kiinni rahasta, minkä tyylisen pyörän haluaa, omista/rouvan mitoista, tavarakuljetuskapasiteetistä. Kannataa miettiä vähän kaikkia noita. Jokaisesta tyypistä, sporttourer, tourer, matkaenduro, peruspyörä jne löytyy erinomaisia vaihtoehtoja.

Itse kävin koeajamassa muutamia erilaisia matkustajan kanssa ja koettiin että Busa vastasi tarpeita parhaiten: matkaa yksin ja kaksin, vähän nopeaa ajoa, vähän rataa.

PS: voimia ZX 12 R pariskunnalle reissuun  
wink.gif
Varsinkin matkustajalle  
wink.gif
Nimim itsekin sen kyydissä istuneena...
bawling.gif

Back