• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Matkapyörä kahdelle...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Break
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Taidan kuulua jo kohtsilleen jäykkäsääristen joukkoon...emäntäkin myös.

Busa matkapyöränä? Eee...tietty meneehän se mikä vaan mutta jos ottaa mun tapauksen huomioon, melkein viisikymppiä ikää ja polvikulman jos vääntää 90:ksi asteeksi, alkaa kolmen vartin päästä jäytää polvissa semmoinen jomotus, että TAUKO...

Kyllä kyykkyyn pääsee, mut ei pysy siellä kuin puolisen minuuttia, sitten pitää oikaasta. Mulle ei ihan kaikki mataluudet passaa, jotta aattelin ettei ehkä muillekaan.

XJR:ssä on takanaistuvalla ehkä hiukan parempi polvikulma kuin Bandiitissa ja GSX-1400:ssa, joskus emäntä istui XJR:n takana, ei pitänyt kovin pahana, pituus hänellä 183cm eli sama kuin mulla.

Ikäväestön kantsii vertailla, kuinka kaukana istuessa on kantapää takamuksesta, sekä kuskin että matkustajan.
biggrin.gif

Minäkin ajattelin suositella matkaenduroa ja juuri Hondan Varaderoa. Tuossa pyörässä ei tosin taida oikeastaan olla mitään enduroon liittyvää ja sitä ei kysymyksen mukaan kaivatakaan.

Tehoja Varaderossa on hieman alle 100 hv ja riittävästi siis kaksipäällä matkailuun. Matkanteko ei rajoitu ainoastaan tasaiselle asvaltille vaan se on myös kovalla sorapinnalla ja huonolla asvaltilla mukava. Tätä ominaisuutta oppii arvostamaan esim. Puolan tiestöä kolutessa. Ajoasento näissä pyörissä on matkantekoon loistava.

Matkaenduroiden puolesta liputan kovasti niiden monikäyttöisyyden puolesta. Minulle ainakin prätkäily on jotain muuta kuin maksimaallista nopeutta ja käsittämätöntä kiihtyvyyttä. Meitä on näköjään moneksi...

Näin kyytiläisenä olleena suosittelen varaderoa. Mulle ainakin löytyi hyvä asento, (tosin olenhan tämmönen 162 cm hukkapätkä) ja pitkää matkaa oli mukava taittaa.

biggrin.gif

Voisin muutaman Euroopan reissun kaks päällä heittäneenä suositella Kawan 1200 zetoria. Siinä on väljempi ajoasento kun tupla x:ssä ja busassa ja lisäksi paremmin suojaava kate kuin edellä mainituissa. Ei kate ole välttämätön matkapyörässä jos vaan kotimaassa matkailee, mutta Euroopan motareilla siitä on kyllä huomattavasti hyötyä.

Jos itsetunto ei kärsi alle 1000-kuutioisella ajelusta, niin ei ole paha vaihtoehto tuliterä Suzuki GSX 750 F:kään. Se on nimenomaan rakennettu matkapyöräksi. Kuskilla hyvä pystyhkö ajoasento, satulassa on reilusti tilaa kahdelle, ja kantavuus riittää kaikkeen paitsi kahden sumopainijan yhteisajeluun. Bensaa kuluu maltillisesti, eikä kestävyydessä tai huoltojen hinnoissakaan ole valittamista. Nähnyt päivänvalon ensi kerran 1988, joten lastentaudeista ei ole pelkoa. Vähän vanhanaikainen moottoritekniikaltaan, mutta ei ulkonäöltään. Neljä sylinteriä, neljä kaasaria, ei lastuja vaihdettavaksi, joten silläkin sektorilla pääsee halvalla. Täydet katteet ja maltillinen maalaus; joulukuuset eivät ole minun makuuni. Helppo ja konstailematon ajaa, toimii jämäkästi vaikka päällä olisi yhteensä liki 200 kiloa raakaa lihaakin. Jousitus edessä ja takana säädettävä. Tehoa normaaliajoon ihan riittävästi, ja vääntökin on siedettävä. Vakuutukset selvästi edullisemmat kuin seuraavassa maksuluokassa. (Huom. pyörä on tasan 750-kuutioinen, ja jotkut vak.yhtiöt luokittelevat sen samaan maksuluokkaan isompien kanssa, mutta esim. Pohjola ei).
Hinta tänä kesänä uutena alle 11.000, kahden vuoden takuu, miksi ostaa joku vanha lousku, ja sitten spennata kuinka kävi tuuri...
sport05.gif

Taidan kuulua jo kohtsilleen jäykkäsääristen joukkoon...emäntäkin myös.

Busa matkapyöränä? Eee...tietty meneehän se mikä vaan mutta jos ottaa mun tapauksen huomioon, melkein viisikymppiä ikää ja polvikulman jos vääntää 90:ksi asteeksi, alkaa kolmen vartin päästä jäytää polvissa semmoinen jomotus, että TAUKO...
On niitä vanhempiakin Busan omistajia, mut ehkä ne ei oo yhtä jäykkäsäärisiä.  
wink.gif

Vakuutukset selvästi edullisemmat kuin seuraavassa maksuluokassa.
sport05.gif
No näin hintamielessä myös Deauville voisi olla vaihtoehto ovh n. 13.000e
nt650v_05_det1_560.jpg

mutta 650cc V2 vaikka se nyt kuinka onkin pieniruokainen, edullinen vakuutuksiltaan, taatusti toimivaa tekniikkaa, keppiveto... niin ajatus että tuossa olisi se 200kg lihaa päällä
crazy.gif
No juu, liikkuuhan se toki, mutta kyllä sitä alppeja noustessa joutuu jo aika pikkasta vaihdetta kelaamaan eikä autobaanalla oikein ole asiaa keskemmille kaistoille
confused_orig.gif
Eli kyllä se matkamukavuus-mielessä voisi pikemminkin Pan European / ZZR / FJR -linjalle mennä - vaikkakin niiden hintalapuilla saa esim. Deauvillejä jo omat molemmille
lookaround_orig.gif

Iso Bandiitti uutena ee-speed:ssä 10600.-  ei paha.
Ja on ihan toimiva myös matkapyöränä.
On kokemusta B1200s:stä  2 1/2 vuotta ja 25000/km,
avopuolisokin on viihtynyt takana n.10000/km joten ei se
hirveen huono voi olla takanaistujalle.

Kysymys: Mitä asiantuntijat suosittelevat matkapyöräksi rauhallista etenemistä ja mukavuutta arvostavalle pariskunnalle? GoldWingit yms ei kiinnosta ja rahaa olisi käytettävissä 10 - 13 Keuroa.
Kommentteja - kiitos!
Hintaluokka ja tarve olis meikäläiselläkin aikalailla tuollaiset. Nyt mulla on Hondan Deauville(on myynnissä, tai menee sitten vaihdossa) ja sen kapasiteetti ei ihan riitä meille. Ei olla kumpikaan kovin pieniä ;) Mulle yksin(120kg) tosi jees. Ja varmaan kevyemmille kahdellekin.

Kun mulle on keppiveto se oikea veto, niin kaksi on enää jäljellä, Bemari ja Moto Guzzi. Olen katellut lähinnä R1100RT, RS ja GS -pyöriä. Kunhan loma tässä joskus alkaa, niin sitten taidan lähteä muutamaa katsomaan.

Banditia usein moititaan kovin löysäksi ja tunnottomaksi alustaltaan ja/tai rungoltaan?

Miten tuo toimii ihan oikeasti kahden persiin lastissa? 3 laukkua + mahd. tankkilaukku + pari aikuista, vaikkapa nyt verrattuna muihin tuon kokoluokan pyöriin (gsx,xjr,cb,zrx jne)

Banditia usein moititaan kovin löysäksi ja tunnottomaksi alustaltaan ja/tai rungoltaan?

Miten tuo toimii ihan oikeasti kahden persiin lastissa? 3 laukkua + mahd. tankkilaukku + pari aikuista, vaikkapa nyt verrattuna muihin tuon kokoluokan pyöriin (gsx,xjr,cb,zrx jne)
Omassa on vaihdettu wp:n jouset ja öljyt eteen, sen jälkeen ei ole ollut ongelmia 2-päällä, edes kovissa jarrutuksissa ei pahemmin niiaa.Runko on minun mielestäni suht hyvä ei voi valittaa,mutta ei se mikään moto-gp pyörä olekkaan.
Oma matka varustus on givin kova perälaukku 46.l ,givin pehmeet sporttipyörän takalaukut ja givin tankkilaukku muistaakseni joku n.20.l + teltta+Nainen.Pyörä kyllä jaksaa ei tartte edes vaihtaa ohituksissa pienempää.Huomenna ollaan lähdössä(taas) norjaan lofooteille,eli kyllä ne mutkapätkät taittuu vielä täyspakkauksella ihan mukavasti,ei siellä muuten olisi niin kiva ajaa. Jo kolmas vuosi peräkkäin Norjaan.

Homma on vähän niinku siitä kiinni, mitkä on teidän mieltymykset. Paneurope on varmasti paras matkapyörä, mutta uusin alumiinirunko ei yhdellä kestänyt kaks päällä Puolaa. Honda antoi rungon takuuna.

Tolla rahalla kannattaa vakavasti kattella myös isoja enduroita –siis jos ne kokeillessa tuntuu hyviltä. Tulin just kuuden tonnin stintiltä, enkä pidä yhtä oikeana, jos en toistakaan. Viime vuonna tein reissun äijäpyörällä: Suzuki 1100G ja nyt pikku mopolla: FZ6s. Molemmista reissuista nautin, mutta vain edellinen kelpaa kaks päällä ja kysyy kuskia, eli ei ole helpoin ajettava.

Isot endurot kannattaa ehdottomasti tsekata. Kattelin taas, ku 1150 GS:llä mentiin spiraalia. Ehdottomasti all round pyörä. Hämmästyttävää!

Mihinkään Deuvilleen en sortuisi. Tehoa kannattaa varata 2 päällä, kun mammalla on kuitenkin mukana vain kaikkein välttämättömin
tounge.gif

Kun mulle on keppiveto se oikea veto, niin kaksi on enää jäljellä, Bemari ja Moto Guzzi. Olen katellut lähinnä R1100RT, RS ja GS -pyöriä. Kunhan loma tässä joskus alkaa, niin sitten taidan lähteä muutamaa katsomaan.
No mobile.de kun kahlailee niin n. 7ke irtoaisi tuollainen tämän vuosituhannen bemppu matkaan ja tarjontaa riittää. Kuluihin 1k ja veroihin 4k, niin aika nätisti näyttäisi olevan hintahaarukassakin
wink.gif

Jos ajattelet yhtään kyytiläistä, niin suosittelen Busaa! Ehdottoman ihana istua takana! Ja kuulemma kuskinkin mielestä hyvä ajaa kaks päällä ja pitkää matkaa.

JOVAIN ON SE KUN ON....!
sport05.gif

lt5.jpg

Ei ole takapenkkiä Parempaa....eik'äs ohjastajankaa satulas vikhaa ou !
sport05.gif

ps. Ja sit se Wingimiästen 1800:nki o kokkeiltu vaan ei käy...

Bemarihan on suunniteltu kahden matkustettavaksi, melkein järestään noissa mainoskuvissa on kaks reisussa. Hayabusasta yritin ettiä semmosta kuvaa netistä, että ois kaks päällä, mut ei löytynny. Todennäköisesti siinä on yhtä karmee hylly takanaistujalle kuin muissakin kyykyissä. Ei aikuiseen makuun.

Aikoinaan kun olin vielä töissä, kattelin Busaa sillä silmällä, mutta se jäi, kuten Kawa 12R:kin, oisin ottannut ne karmeat muovihärpäkkeet pois ja laittannu crossistongan, ehkä sitten ois ollu hyvä (ehkä ois joutunnu vielä penkkiä korottaan puolisen metriä että sais jalat mukaan, ainakin pusa oli niin p:leen matala, ihan ku ankeriaan selkää ois istunnu).

Että vastoin kaikkea luuloa, ei mulla näitä kykkimispyöriä vastaan mitään oo, ihan hyviä aihioita.
biggrin.gif

Mielenkiintoista!

Busat ja muut ovat takuulla tosihienoja ja muutenkin upeita laitteita mutta ... mutta jotenkin vaan ei kolahda - ei perustu faktoihin vaan fiiliksiin. Sama juttu tuo PanEuropean takuuvarma valinta matkapyöräksi, paljon kehuja, mutta jotenkin pliisu, anteeksi nyt vaan...

Minkäslaisia kommentteja esim. Yamaha DragStar 1100 saisi aikaan. Keppiveto ja kaikki...
Rauhalliseen mukavaan rentouttavaan etenemiseen, ei kiihdyttely-räyh-tarpeita vaan etenemisen helppoutta...

Vai olisko se sittenkin se BMW... tollaisen DragStarin saa paaljon uudemman ja vähemmän ajetun kuin esim PanEuropeanin tai BMW:n samalla papumäärällä.

DragStar 1100 on oikein oiva custom mammankin kyyditykseen –jos et mee pitkille mökkiteille. Pyörä on riittävän vääntävä ja kuormauskelpoinen, kun kohtuudessa pysytään.

Kysymys: Mitä asiantuntijat suosittelevat matkapyöräksi rauhallista etenemistä ja mukavuutta arvostavalle pariskunnalle?

Jos painotetaan nimenomaan tätä kysyjän ilmoittamaa asiaa, niin jotenkin on vaikea kuvitella että esimerkiksi tuplaX tai Busa olisivat noihin raameihin sopivia, niin hyviä kuin muuten ovatkin. Aika moni kuitenkin mieltää ne nimenomaan tehokkaiksi urheilupyöriksi...    

Luulisin että tämä tarjonnan erilaisuus johtuu paljolti siitä, että nykyisiin kyykkypyöriin tottuneiden on vain yksinkertaisesti hankala hahmottaa vuosikymmeniä sitten mopoilunsa aloittaneiden ja pitkään väliä pitäneiden ajatusmaailmaa.

Joillekin reilusti alle sata heppaa riittää hyvin mukavaan matkantekoon eikä mutkapätkän kanttailukaan ole kaikille se suurimmat kicksit tuova juttu...      
cool.gif
Juu.
Helposti unohtuu kysyjän alkuasetelma. Siis rauhalliseen matka-ajoon. Siinä luokituksessa urheilullisin taitaa olla Yamahan FJR 1300. Kyllä silläkin kerkiää hyvin siinä missä useimmilla muilla.

Tämä, kuten moni muukin vastaava kysyjä on saanut runsaasti ehdotuksia päätöksentekonsa tueksi. Hyvä niin, ja uskon, että suurimmalla osalla noista tarjokkaista homma voisi onnistuakin.
Tosiasia vain on, että OIKEAN moton valinta on kyllä (IMHO) niin vaikea päätös, että ei sitä voi kukaan muu tehdä toisen puolesta, hyvä jos itse siihen kykenee ensimmäisellä kerralla.

Ehdotan siis seuraavaa: poimi saamiesi ehdotusten joukosta viisi kandidaattia, jotka totenkin tuntuisivat soveliailta imagonsa ja asettamasi budjetin rajoissa. PYRI SITTEN PÄÄSEMÄÄN KUNNON KOEAJOILLE KAIKILLA NIILLÄ, JA JOS ON TARKOITUS AJAA MATKUSTAJAN KANSSA, NIIN MATKUSTAJA MUKAAN!!!

Olen niin montaa keskustelua tälläkin forumilla seurannut siitä, kuinka jollain mp-mesuilla on pärrän päällä päässyt istumaan 30 sekuntia, ja samassa on pantu nimet tilauspaperiin ja ostettu 15,000 - 18,000 EUR pyörä osamaksulla, pahimmillaan käsirahakin "pikaluottona". Sitten on toukokuussa muutaman viikon ja muutaman 1000 km ajon jälkeen vasta alettu päästä jyvälle, mitä tuli hankittua, ja mitä (ehkä) "oikeesti" haluaisi. Eikun pyörä vaihtoon (viimeistään kaudenpäätteeksi), ja talven aikana (taas ilman koeajoa!) seuraava mopo alle, ja keväällä tunnustelemaan, osuiko yhtään paremmin.
Käytännön esimerkkinä työkaverini, joka kävi läpi juuri tällaisen sarjan: (taustana 250cc crossijammu 1970-luvulla, uusi aloitus 1990-luvun lopulla) ensin Kawa EL500 (1 kesä), sitten BMW F650 (1 kesä), BMW 850R (2 kesää), taas BMW F650 (uusi malli, 1 kk), perään Honda Transalp (loppukausi), sitten Triumph Tiger (jolla jo kolmas kesä menossa!!!). Ja vielä niin, että käytännössä lähes jokainen noista pyöristä oli valittu ilman koeajoa, ja haettu kaupasta uusina... Ehkä tuo kertoo jotain po. pyörästä!? (...vai enemmänkin (rikkaasta) miehestä?)

[ja mitä minä sitten ehdottaisin: No epäilyksettä Kawa ZZ-R 1200, mutta se on vahvasti subjektiivinen mielipide, enkä ole noista muista ehdotetuista kuin muutamaa kokeillut, joista Honda Blackbird tuli lähemmäksi omaa perstuntumaa, Yammun FJR1300 vielä jotenkin tuntui moottoripyörältä, mutta PanEuropean sen sijaan tuntui ihan sohvalta, varsinkin kun olin juuri sen alle ajanut parin Kawa ZX-10R ja Kawa ZX-12R (jossa sellaiset hilut&kilkkeet, että antoi 203 hp takaselta!), eli siis aika epäreilua, eiks niin! ]

SIIS EIKUN KUNNON KOEAJOILLE!!!

Back