Dosifei sanoi:
Ajamisen suhteen ei ole ongelmaa ja hitaasti ajaminenkaan ei oo ongelma paitsi esim u-käännös kapealla/kaltevalla tiellä. En tarvitse lentokenttää siihen, että käännän pyörän ajamalla, mutta jos syystä tai toisesta jalkaudun pyöräni viereen on tilanne toivoton. Tekniikka on epäilemättä kehno ja pelkään kallistaa pyörää jos seison sen vieressä. Pyörän päältä varpaat yltää maahan ja saan peruutettua sen ihan kohtalaisesti pois kotiparkista jos oon ite pyörän päällä.
Jossain epävarmoissa paikoissa joissa oon joutunut taluttamaan eteenpäin oon ratkassu asian niin, että oon jättänyt sen pyörän oman jalan alas ja taluttanut pyörää siltä samalta sivulta. Kerran joku mies ihan kauhuissaan tuli kertomaan, että EI NOIN ja oon saanut huutia monta kertaa, että se saattaa töksähtää johonkin. Mä tarttisin selvästi apupyörät.... En oo nähnyt kuitenkaan isona riskinä sitä, että se töksähtäis jos kuitenkin talutan sellaseen suuntaan, että se jalka pompsahtaa ylös jos osuu johonki.
Oon kyllä lukenut paljon miten pitäisi reidellä tukea, mutta en käytännössä oo löytänyt mitään hyvää asentoa miten tuntuis tukevalta liikutella pyörää sivulta... Harjottelun puutetta selkeesti, mutta kun ei se oikee tekniikka luonnistu nii vaikee on harjotellakkaan.
Huutia voit antaa itse semmoisille ukoille ja neuvojille, jotka tulee opettamaan ettei pyörää saa taluttaa sivutuki alhaalla.
Minä en koskaan sivulta taluta pyörää niin, että sivutuki ei olisi alhaalla, jolloin kevyesti kallistaen itseen päin taluttaminen onnistuu ja jos tulee epävarma olo ja alkaa kallistumaan liikaa, niin tuki on valmiina varmistamassa.
Nimittäin paikalleen kaato tietää varmat jäljet sen puoleiselle kyljelle jolle kaatuu: katteessa naarmu, peilissä naarmu, moottorinkopassa naarmu ja äänenvaimentimessa naarmu.
Myös keskituelta otan pyörän alas sivutuki valmiina jolloin pyörä on helppoa ja varmaa kallistaa sivutuen varaan, ja olen kokeillut kaikkia variaatioita, joita jotkut ovat esittäneet. Nimittäin kun mm. raskaassa lastissa jousitus on painunut ja sivutuki on töksähtänyt kaataen pyörän oikealle kyljelleen, mainitsi eräskin...
Koskaan ei myöskään tuki ole töksähdellyt minnekään ja koskaan ei kengän kärki ole ollut vaarassa jäädä sivutuen alle.
Kun on tilanne, että on parkkeerattava esim. loivaan mäkeen tai käännettävä pyörä ahtaassa paikassa jossa on kaltevuutta, niin aina siten, että keula ajetaan ylöspäin ja sitten valutetaan etujarrua käyttäen pyörää taaksepäin samalla kääntäen, jos on tarvetta. Mutta ei niin, että keula ajetaan alaspäin, jolloin pakittamisen on tapahduttava ylämäkeen, loivakin sellainen tuottaa suuret vaikeudet.
Tällaisia pieniä asioita kun huomioi, niin se paikallaan siirtely ja kääntely sujuu kyllä varmasti. Oma mopo painaa 267 kg tankattuna ja usein on matkavermettä ja muuta lisäpainona.
Mukavaa kesää.