• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Masan Kevyesti Kovaa Mito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuota varaderoa en muistanutkaan ja luulin, että virago 250 on pienin. Kyllä noihin Ducatin kattesiin v2 olisi nappivalinta. Turbokin tykkää useammasta sylinteristä.

Jos Masa olisi Allen Millyard, niin äkkiäkös sitä lisää yhden pytyn koneeseen kuin koneeseen.

Viimeksi muokattu:
Eipä oo tullu sopivaa vastaan... Yks piikkinen virren kone oli kerran nettivaraosassa mut se meni nenän edestä toiselle.

Muuten tuosta ykspyttyisyydestä turbon kanssa, olin joskus lukevinani jonkun ohimenevan maininnan että yksmukiseen olis hyvä tehdä ennen turboa jonkinlainen pieni paisuntakammio tasoittamaan pakopulssia. Kenelläkään mietteitä tästä?

Itse itselleni vastaten, ei pakopuolelle vaan imupuolelle takaamaan tasainen paine sinne, kooltaan 2-5xCC, akkumulaattori voi olla fyysisesti pienempi jos siinä on jäähdytysripoja tai lämmönsiirrin.

Minun korvaan tuo kuullostaa siltä että iskee sinne vaan vähän ylisuuren välijäähdyttimen ja se on sillä pihvi...

Piikkisessä toki se että 4x iskutilavuus tulee esim kaljatölkistä :) Eli ahtoputkisto itsessään toiminee aika helposti painekotelona.

Mites polttoaineensyöttö? Noitahan saa Kiinasta Megasquirtiin perustuvia täydellisiä ruiskupaketteja aika edullisestikin?

B12 sanoi:
Mites polttoaineensyöttö? Noitahan saa Kiinasta Megasquirtiin perustuvia täydellisiä ruiskupaketteja aika edullisestikin?

Joku tämmöinen olisi suunnitteilla. Myöhemmät piikkicebarit olis kyllä ruiskuja jo ihan tehtaalta joten orkkissysteemin metsästyskin olis yksi vaihtoehto.

skuikka sanoi:
Piikkisessä toki se että 4x iskutilavuus tulee esim kaljatölkistä :) Eli ahtoputkisto itsessään toiminee aika helposti painekotelona.

Nojuu totta tämäkin :grin: liian iso kotelo aiheuttaa vaan hillittömän lagin

Rekkamasa sanoi:
Itse itselleni vastaten, ei pakopuolelle vaan imupuolelle takaamaan tasainen paine sinne, kooltaan 2-5xCC, akkumulaattori voi olla fyysisesti pienempi jos siinä on jäähdytysripoja tai lämmönsiirrin.

Minun korvaan tuo kuullostaa siltä että iskee sinne vaan vähän ylisuuren välijäähdyttimen ja se on sillä pihvi...

Joo, imupuolella turbon ja koneen välissä olisi hyvä olla riittävästi tilavuutta. Noin pääpiirteissään tarvittava tilavuus menee suhteessa yksittäisen sylinterin tilavuuteen, minkä takia sitten koneen kokoon nähden tarvitaan sitä enemmän tilavuutta mitä vähemmän sylintereitä on. Ilman jäähtymisen kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä vaan tarkoituksena on tasata painevaihteluita imutahtien välillä.

Välijäähyn ja ahtoputkiston tilavuus auttaa tuohon myös, kunhan vaan reitti imukanavaan on tarpeeksi väljä ja esteetön. Joka tapauksessa jonkinlainen selvästi imukanavan halkaisijaa isompi kammio ennen kaasuläppää voisi olla hyvä idea, ihan vaan varmuuden vuoksi. Ylimääräisestä tilavuudesta ei ihan heti ole haittaa turboviiveen kannalta. Tuosta saa hyvin käsitystä kun laskeskelee millaisen ilmamäärän kone vetää lävitseen sekunnissa toimintakierroksilla.

Juu tarvii tuota ihmetellä sit kun saa nyt edes ensin koneen runkoon ja sitten hankittua turbon ja päätettyä mihin se tulee. Tällä hetkellä proggis käytännössä seisoo odotellessa sitä vauhtipyörän vetäjää että pääsee tarkastamaan nokkaketjun ohjurien kunnon ennenkun lyö kopat kiinni.

Arvon herrasväki pyytäisin hieman neuvoja mikäli jollakulla on asiasta tietoa... Tallinnasta löytyis halvalla varsin lupaava Hyosung GT sekä kaverin kaveri joka pystyisi ehkä hoitamaan hommat sielä päässä, kysymys kuuluu pystyykö autolautalla toimittamaan yli ajoneuvoa ilman kuljettajaa vai pitääkö mun käydä hakemassa se sieltä itse?

Rekkamasa sanoi:
Arvon herrasväki pyytäisin hieman neuvoja mikäli jollakulla on asiasta tietoa... Tallinnasta löytyis halvalla varsin lupaava Hyosung GT sekä kaverin kaveri joka pystyisi ehkä hoitamaan hommat sielä päässä, kysymys kuuluu pystyykö autolautalla toimittamaan yli ajoneuvoa ilman kuljettajaa vai pitääkö mun käydä hakemassa se sieltä itse?

Pikainen googlaus kertoi että, esim. Viking edellyttää aina kuljettajan, Tallink-Siljalla on ainakin ohjeita kuljettamattomien ajoneuvojen lähtöselvityksestä. Varman tiedon saa ottamalla varustamoon yhteyttä.

Tarvii ensin selvitellä hommat tallinnan päässä ennenkun alan soittelemaam varustamoihin... Mites eiks ollu joku finbo cargo tai semmonen joka liikennöi vuosaari-muuga väliä? Voishan tuon tietty käyä itekkin hakemassa mutta silloin 250€ pyörä maksaakin helposti jo 500...

Kovin on kiven alla euroopassakin nuo veetwinit tai sitten eivät suostu lähettämään... Torissa olis yks rebelin kone, se on twini joskin rinnakkainen... Tarvii nyt kattoa tuleeko tosta tallinnan GT:stä muuta kun puhetta ja miettiä jos vaan menis tolla cbr:n koneella kun ei parempaakaan tahdo löytyä.

Mä olisin ensi keskiviikona tulossa Suomeen. Auto on pieni ja siellä on Blade, ratakamat ja Pappa-Tunturi, joten ahdasta on, mutta ehkä tuommoinen piikki sopii kyytiin.

No helevetti... Sitä saa mun puolesta murjoa ottaisin siitä lähinnä koneen ja sähköt. En ole vielä kuullut mitään kaverilta mutta katsotaan josko onnistuisi!

Rekkamasa sanoi:
Komento takasin löysin ja varasin piikkisen viragon koneen ihan kotimaasta.

Ei kukaan sattumoisin ois liikkumassa porin (kaasmarkku) suunnalta lahteen päin esim viikonlopun aikana? :grin: helevetin möykky painaa niin paljon että menee lavarahdin puolelle... (toivottavasti muuten ei tule mitossa painoraja vastaan...)

img_20220510_143113-jpg.152947

Boonstralta hommasin tuommosen takakahvan kun se ratkaisee kolme ongelmaa kerralla, täyttää takakatteiden väliin jäävän raon, siinä on satulan säppi ja siihen saa takavalon mukavasti valmiisiin reikiin kiinni.

img_20220514_181846-jpg.152948

Apurungon takapäätä piti pikkasen muokata, ei ehkä se elegantein ratkaisu mut kukapa sitä tämän jälkeen edes näkee. Kahva itsessään toimii jäykisteenä tuola perässä, keskialue on tahallaan vielä auki koska en ole vielä päättänyt mm mihin akku tulee jne.

img_20220515_185040-jpg.152949

Pahoittelut paska kuvanlaatu puhelimen kamera on peruna.

img_20220515_185111-jpg.152950

Satulaa piti hiukka muokata kun etureuna lepatti kuin villit häppärit, kuumailmapyssy ja kuormaliina toi sivut huomattavasti lähemmäs tankkia, loppuhienosäätö sitten myöhemmin.

img_20220515_193043-jpg.152952

img_20220515_193054-jpg.152951

Tosiaan Löytyi tori.fi:n kautta semmoinen firma kuin Syrjänen Racing Motor Ulvilasta mistä en ollu aiemmin kuullutkaan, heillä oli sopiva purkupyörä josta nappasin samantien moottorin. Viikon verran sitä piti odotella mutta tänään kun menin töihin napotti terminaalin eteisessä teholava johon oli kääritty varmaan puoli rullaa käsikalvoa, styroksinpaloja ja muuta jännää pehmustetta :grin:

img_20220516_213743-jpg.152953

Tuommoinen sieltä kääreistä sitten lopulta paljastui. Mikäli joku ei tunnista on kyseessä Yamaha XV125 Viragon moottori. Huomenna töiden jälkeen alkaa sovittelu onko tuota edes teoriassa mahdollista saada ängettyä tuonne katteen sisään :p

Tuotanoin......

img_20220517_191451-jpg.152973

img_20220517_191522-jpg.152974

img_20220517_191605-jpg.152975

img_20220517_191551-jpg.152976

Se kyllä mahtuu sinne, just ja just, mutta nyt ollaan pienen joko-tai tilanteen edessä... JOKO mä asennan moottorin abaut tuohon asentoon missä se nyt on, eli jonkin verran etukenoon koska muuten eturatas jää liian alas, TAI laitan moottorin suoraan ja asennan eturattaan yläpuolelle hieman takaviistoon ohjuri-rissan. Tämä taas luo uuden ongelman sillä jos mä laitan ton koneen vaateriin takakansi jää tuon poikkituen alle joka taas tarkoittaa että moottori tulee niin alas ettei alakate välttämättä sovi sen ympäri koska tuo halvatun möykky on aivan poskettoman leveä piikin koneeksi... Etukannen koristekuoret poistamalla sitä saattais pystyä tuomaan vielä himppasen ylemmäs ennekun ottaa runkoon.

Mietteitä? Ehdotuksia? Itse tuon etukenon kannalla mutta mitä kaikkia ongelmia se saattaa aiheuttaa? kampura hakkaa öljyt vaahdoksi jne?

Back