• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Maksoinko liikaa huollosta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Riikka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mites toi keulaöljyjen vaihto onnistuu uusiin Upside Downin-oireyhtymästä kärsiviin etuhaarukoihin, joissa on kaikki mahdolliset jousituksen ja iskunvaimennuksen säädöt.?

Meniskö se joteskin noin?:
Pyörä pukille.
Etuvillari irti.
Iskareitten koko ylätulppa irti.
Iskareitten alta pultti pois.
Mitataan pois valunut öljy.
Iskareitten alapultti paikoilleen.
Saman verran uutta öljyä sisään.
Loput romut takasin paikoilleen.

Olis tarkoitus talven aikana vaihtaa, mutta ei oo kokemusta, kun vanhanmallisesta iskarista, jossa on tyhjennysroppu. Onhan tohon vielä aikaa, mutta olis kiva tietää.
Ps. Kannattaa päästää paineet pois iskarista yläpäästä ennen tyhjennysropun irrotusta. Arvatkaa kenellä on kokemusta asiasta, jos näin ei tee  
buttrock.gif
.
Ei mee tolla tavalla vaan putket on purettava ja sisuskalut on puhdistettava. Muuten se on turha työ. Niin ja siihen purkuun tarvitsee muutaman erikoistyökalun jotka näppärä ihminen tekee vaikka itse.
Elä höpäjä! En usko reilu 1/2 vuotta vanhan pyörän kaipaavan vielä sisuskalujen puhdistusta. Pelkkä öljy saa riittää. Sen mukana tulee suurin osa liasta pois noilla metreillä.

idea3.gif
Voihan tietysti moottoriöljyn vaihdon yhteydessä purkaa koneen ja putsata kiertokanget ja männänjouset.

Eli onnistuuko pelkän öljyn vaihto noin?
Nykyisten "mukkelis-makkelis" putkien öljyjen vaihtoon on yleensä tasan yksi oikea menetelmä, menee jotakuinkin näin:
- Yläpään korkin/vaimennuksen säätimen pieni löysäys
- Putket irti
- Ylä-korkki auki
- Jousipuristin paikalleen
- Yläkorkki ja paluuvaimennuksen "mäntä" (tanko) irti "männän varresta" (n.10mm putki)
- Jousi pois
- Öljyjen kaato pois putkesta (liikuttele samalla em. vartta)
- Uudet liemet sisään
- Liikutteele ulkoputkea sekä vaimennuksen-säätimen vartta ylös-alas jotta ilma tulee pois (esim sopivalla letkunpätkällä)
- Jätä putki seisomaan toviksi pystyasentoon
- Mittaa öljyn pinta / säädä ohjearvoon (milleinä putken päästä)**
- Kasaa loput osat takaisin, huomioi vaimennuksensäätimen oikea mitta
- Säädä paluvaimennuksen säätöruuvi samaan asetukseen, missä se oli ennen purkua

** Joissakin, todella harvoissa keulaputkissa öljyn pista säädetään jousi paikallaan, mutta 99% tapauksissa ilman jousta.

Ai niin, öljyn pinta säädetään normaalisti putki (ja vaim.säädinvarsi) täysin kokoon painettuna. Ja kuten jo mainittiin, niin kaikki osat kannattaa samalla puhdistaa.

Niistä keulaöljyistä, ei ole niin kovin kallista, muistaakseni Snellman racing otti 40 euroa/putki. Hintaan kuului putkien irrotus pyörästä, purkaminen, öljyjen vaihto, kasaus. Niin edullista etten kerrostalon parkkiksella viittiny alkaa putkia aukoa
biggrin.gif

Ehkäpä työ on hintansa väärtti - ehkäpä ei ... mutta

Minulta meni pääsulake 40A ja kyselin sitä Yamahalta ja
hinta on 3,60 euroa ja sitten innostuin kyselemään
huoltoasemalta mallikappale kourassa (se kärähtänyt)
ja siellä sen hinta on 10 senttiä. Melkoinen hinnanero
eikös vain? Satsasin reteesti 30 senttiä ja ostin siis 3kpl.
Mietityttämään jäi, että paljonkohan sille tekijälle jääpi
voittoa, kun sulakkeet on vielä kiikuteltu tänne Suomeen.
bowdown.gif

Sitten kyselin öljynsuodattimen kumirengastiivistettä ja
Yamahalla se on 7 euroa ja kun ostaa koko suotimen niin
se tulee mukana ja koko suodin on alle 10 euroa kimpsuineen
kampsuineen. Että silleen ..

Mikäli takuu tai jokin muu syy ei edellytä huollattamaan
jossain valtuutetussa paikassa, niin ihan oikeasti kantsii
funtsii josko tekisi ihan itte.

Kyllä toi 610€ ketjuist/rattaista + 24tkm huolto ihan inhimillisissä rajoissa on..mut..mut itse tekemällä ois säästäny pitkän pennin
wink.gif

Mulla menee vaihtoon ketjut/rattaat ja etu jarrupalat..EBC sintterit ja itse vaihtamalla säästää.
Bikergirl79 oliko venttiileissä säädettävä?

Kyllä toi 610€ ketjuist/rattaista + 24tkm huolto ihan inhimillisissä rajoissa on..mut..mut itse tekemällä ois säästäny pitkän pennin
wink.gif

Mulla menee vaihtoon ketjut/rattaat ja etu jarrupalat..EBC sintterit ja itse vaihtamalla säästää.
Jaa en kyllä osaa noista venttiileistä sanoa ei oo mitään tietoa. Mua vois varmaan viedä ku pässiä narussa kun en noista pyöristä teknisesti mitään tiedä. Ajaa sentäs osaan
biggrin.gif

Ei ainakaan kukaan mitään ventiileistä sanonu, oisko niille jotain pitäny tehdä?

wink.gif

Jaa en kyllä osaa noista venttiileistä sanoa ei oo mitään tietoa. Mua vois varmaan viedä ku pässiä narussa kun en noista pyöristä teknisesti mitään tiedä. Ajaa sentäs osaan
biggrin.gif

Ei ainakaan kukaan mitään ventiileistä sanonu, oisko niille jotain pitäny tehdä?
Kyllä ne siellä 24tkm huollossa tarkistaa venttileiden välykset ja ois säätäny jos tarvetta ois ollu.
Yleensä säädettävää ei ole jonka takia sitä kysyinkin.
Jos ei ole mitää maininnu venttiileistä niin eiku vaan kovaa ajoa ja jos vastaan satut ajelemaan
buttrock.gif

Tänään putosin tuolilta kun huoltofirman mukaan gpz500s:n 24tkm huolto+ketjujen ja rattaiden vaihto maksaisi vaatimattomat 1000 euroa.. Ei mitään järkeä tuollaisissa hinnoissa, vaikka tohon huoltoon kuuluu venttiilinsäätö. Vai onko muille esitetty tänä vuonna tällaisia hintoja?

Sen verran tuli sisuunnuttua, että kävin ostamassa itelleni vähän lisää työkaluja ja alan opetella tekemään itse perushuollot. Tänään tuli kiristettyä ketjut jopa ihan menestyksekkäästi ja seuraavaksi ohjelmassa on öljynvaihto. Ketjujen ja rattaiden vaihto taitaa olla kuitenkin turhan hankala operaatio, että kai se tosta ja venttiilien säädöstä on vaan kiltisti maksettava, mutta kaikki noi tarkastukset ja muut perushuollot teen tästä lähin itse. Jessus.

Tänään putosin tuolilta kun huoltofirman mukaan gpz500s:n 24tkm huolto+ketjujen ja rattaiden vaihto maksaisi vaatimattomat 1000 euroa.. Ei mitään järkeä tuollaisissa hinnoissa, vaikka tohon huoltoon kuuluu venttiilinsäätö. Vai onko muille esitetty tänä vuonna tällaisia hintoja?

Sen verran tuli sisuunnuttua, että kävin ostamassa itelleni vähän lisää työkaluja ja alan opetella tekemään itse perushuollot. Tänään tuli kiristettyä ketjut jopa ihan menestyksekkäästi ja seuraavaksi ohjelmassa on öljynvaihto. Ketjujen ja rattaiden vaihto taitaa olla kuitenkin turhan hankala operaatio, että kai se tosta ja venttiilien säädöstä on vaan kiltisti maksettava, mutta kaikki noi tarkastukset ja muut perushuollot teen tästä lähin itse. Jessus.
Ei tuo ketjujen vaihtokaan kummonen operaatio ole, hommaat vaan ratas-ketjupaketin + lukon, niin tuon vaihtaa aika nätisti itse.
Vaihdoin edelliseen pyörään ja ikinä en ollut sitä tehnyt. Tälläkin palstalla oli ohjeita ko. toimenpiteeseen ja eikun
062802moto_prv.gif

wink.gif

biggrin.gif

Kyllä ne siellä 24tkm huollossa tarkistaa venttileiden välykset ja ois säätäny jos tarvetta ois ollu.
Jos ei ole mitää maininnu venttiileistä niin eiku vaan kovaa ajoa ja jos vastaan satut ajelemaan  
buttrock.gif
500€ makso 24tkm huolto. Muuten ois ollu 300€ suunnillee, mut 9 venttiiliä joutu säätämää nii meni sitä aikaa.

Jaa en kyllä osaa noista venttiileistä sanoa ei oo mitään tietoa. Mua vois varmaan viedä ku pässiä narussa kun en noista pyöristä teknisesti mitään tiedä.

Mua ottaa kyllä joskus pattiin kun en oo ollenkaan varma mikä on vika ja mikä ominaisuus.
withstupid.gif
[/QUOTE]
Eipä sun tarttekkaa tietää. Rahaa kun löytyy vaa nii pysyy pyörä kunnossa
wink.gif

Jaa en kyllä osaa noista venttiileistä sanoa ei oo mitään tietoa. Mua vois varmaan viedä ku pässiä narussa kun en noista pyöristä teknisesti mitään tiedä.

Mua ottaa kyllä joskus pattiin kun en oo ollenkaan varma mikä on vika ja mikä ominaisuus.
withstupid.gif
Eipä sun tarttekkaa tietää. Rahaa kun löytyy vaa nii pysyy pyörä kunnossa  
wink.gif
[/quote]

Tou!  
tounge.gif

Hei motoristitytöt, ihan varmasti saatte jonkun kokeneemman jeesaamaan noissa (vaativimmissa) huoltohommissa. Kauniisti vaan kysymään!!
Joku öljynvaihto helppo tehdä ihan itse.
Mitään järkeä maksaa tonnin huoltoja parin tonnin mopoon
sad_orig.gif

wink.gif

biggrin.gif

buttrock.gif
500€ makso 24tkm huolto. Muuten ois ollu 300€ suunnillee, mut 9 venttiiliä joutu säätämää nii meni sitä aikaa.
Yleensä menee tuolla pyörällä ja kilsoilla pelkällä tarkastuksella... Kumman kawamaista.

Hei motoristitytöt, ihan varmasti saatte jonkun kokeneemman jeesaamaan noissa (vaativimmissa) huoltohommissa. Kauniisti vaan kysymään!!
Joku öljynvaihto helppo tehdä ihan itse.
Mitään järkeä maksaa tonnin huoltoja parin tonnin mopoon  
sad_orig.gif
Ja näin mennäänkin helposti ojasta allikkoon. Jätän ihan mielelläni venttiilinsäädöt liikkeen tehtäväksi, ainakin tehdylle työlle saa edes jonkinlaisen takuun. Enkä mä tietääkseni ole maksamassa tuhatta euroa mun pyörän huollosta, vaan opettelen tekemään ne perushommat itse. Pyysin uudestaan hinta-arvion pelkästään venttiilien säädölle ja ketjurataspaketin vaihdolle ja nyt liikutaankin jo ihan ymmärrettävissä hinnoissa.  
thumbs-up.gif

Eikös GPZ:ssa ole sama kone (tehokkaampana vain) kuin ER:ssä? Silloinhan säätö on helppo homma, ruuvisäätöiset venttiilinvälykset nääs. Onnistuu kyllä kotosallakin. Tarvitset vain muutaman tiivisteen ja jäähdytysnestettä. Tuon kun opettelet, niin ei hankalammatkaan kohteet nosta välttämättä seinää pystyyn..

Vein itsekin juuri pyörän huoltoon ja huomenna pitäs noutaa, arvio oli n.350e ja saa nähdä mitä lopulta maksaa?

vilkun rele, ilmansuod.tsekkaus (ehkä vaihto jos tarpeen), jarrunesteiden vaihto yms., vaidenäytön asennus (+se laite)

ehkä itsekin kuulun niihin, jotka periaatteessa tietää miten homma menis, mutta perempi jättää ammattilaiselle isommat huoltotyöt
bowdown.gif
on nääs turvallisempi mieli ajella ja "oman ajan" saa käyttää pyörän kiilloitteluun
inlove.gif

wink.gif

biggrin.gif

Kyllä sut on nyt päässyt huoltoliike ryöväämään pahemman kerran. Ite hain eilen pyörän pois 24tkm huollosta, siihenkin vaihdettiin myös ketjut ja rattaat. Kaikki(?!) venttiilien välykset olivat joutuneet säätämään. Mistä moinen mahto johtua? Kuulemma tosi harvinaista.. Hinnaksi tuli paljon vähemmän, eli 609e  
biggrin.gif

E: oho, tulipas vastattua vanhaan viestiin..
withstupid.gif

Back