• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Maksoinko liikaa huollosta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Riikka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
öljyt näyttäny maksaneen 32.-, tulppat 49.45, öljypropuntiiviste 1.48, filtteri 12.40; jarruneste 11.87, sitten kasajotain osia: 144.40, 14.84, 33.62

Aika hyvin näyttää olevan linjassa osien hinnat. Just hain oman 600 K1:n 18 tkm huollosta.

Öljynsuodatin 13,90,-
Tiiviste 1,90,-
Öljyt 37,76,-
Jarruneste 6,50,-
Tulpat meni 12 tkm huollossa hintaan 12,-/kpl = 48,-

18 tonnin huolto on pieni, joten töitä on vaan 1,6h. 24 tkm huollossa on käsittääkseni tuplasti työtunteja.

se, että antaa muiden korjata pyörää ja vielä maksaa niille siitä on vähän sama, kuin antaisit jonkun ajaa sun pyörällä ja vielä maksaisit siitä, että se ajaisi sillä.

ainakin mulle näin.
inlove.gif

24 tkm huolto XX:ään 505 ekee, sisältää venojen tarkistuksen ym mulla lisäks kaikki jarrupalat uusiks + töitä 4,5h
wink.gif
jos tota pitäis sen 3v viel mikä on takuuaika niin sitähän pääsee pian lähelle 100 tkm sitten.. do diin eiku lisää kilsoja hakeen Assenist
smile_org.gif

Venttiilivälysten tarkistus voi olla aika arvokas homma (satasia) kun pitää purkaa pyörää moottorin ympäriltä että pääsee käsiksi venttiilikoppaan. Ei se muuten kummoinen homma ole ellei joudu vaihtamaan shimmejä, sitten alkaa joissain pyörissä taas aikaa palaa jos joutuu irroittamaan nokka-akselia ym. ja valkkaamaan uusia paloja. 24 tuhannen kohdalla harvemmin on säätötarvetta.

Keulaöljyjen vaihto ei mielestäni yleensä kuulu pyörissä tavalliseen huolto-ohjelmaan. Eihän se iso homma ole jos löytyy tyhjennystulppa teleskoopin alapäästä. Muussa tapauksessa pitää teleskoopit irrottaa ja purkaa - tosin ei ole tavaton homma sekään, aikaa palaa kyllä. Ehkä ei vielä 24 tuhannen kohdalla tarvitse tehdä vaan ehkä joskus viiden vuoden ikäiselle pyörälle viitsii edes harkita normaaliajoilla.

Mun Ducatissa on joka huolto vähintään viissataa. Taitaa korjaaja olla aika rikas mies...
lookaround_orig.gif

Keulaöljyjen vaihto ei mielestäni yleensä kuulu pyörissä tavalliseen huolto-ohjelmaan. Eihän se iso homma ole jos löytyy tyhjennystulppa teleskoopin alapäästä. Muussa tapauksessa pitää teleskoopit irrottaa ja purkaa - tosin ei ole tavaton homma sekään, aikaa palaa kyllä. Ehkä ei vielä 24 tuhannen kohdalla tarvitse tehdä vaan ehkä joskus viiden vuoden ikäiselle pyörälle viitsii edes harkita normaaliajoilla.
Vaikka ei kuuluisikaan niin noilla kilometreillä eron kyllä huomaa jo ihan katupyörässäkin. Tyhjennystulppa tai ei, sen verran niitä kannattaa joka tapauksessa purkaa että saa sisuskalutkin puhdistettua ja öljyn pinnan oikealle korkeudelle. Keulaöljyjen vaihto ilman telarien puhdistusta on vähän kuin moottoriöljyn vaihto ilman uutta suodatinta..

Paljonkohan rahua oon säästäny vuosien varrella, kun en oo teettäny kuin ensihuollon (1000km) liikkeesä ja kaikki muut sitten itse? Sillä rahalla saa jo varmaan parikin konetta ebay.de kautta jos sattuu totaalituho iskemään. Ei ne rahat kyllä säästössä ole... aina lötyy tarvetta ostaa pensaa ja renkaita.
tounge.gif

No joo... en mä kyllä takaiskaria oo ite huoltanu koskaan
wink.gif

Vaikka ei kuuluisikaan niin noilla kilometreillä eron kyllä huomaa jo ihan katupyörässäkin. Tyhjennystulppa tai ei, sen verran niitä kannattaa joka tapauksessa purkaa että saa sisuskalutkin puhdistettua ja öljyn pinnan oikealle korkeudelle. Keulaöljyjen vaihto ilman telarien puhdistusta on vähän kuin moottoriöljyn vaihto ilman uutta suodatinta..
No voih, kuullostaa kyllä aika hankalalle toimen piteelle.
Luulen että jää suorittamatta. En edes tiedä missä nuo kaikki mahdolliset osat sijaitsee
tounge.gif

Täytynee kysyä muutamalta tutulta, jos joku voisi tuollaisen toimen piteen tehdä.

Ne on nuo pyörien huoltohinnat aika käsittämättömiä ihan autoihinkin verrattuna. Ehkä hintoihin laitetaan kerroin x2 kompensoimaan hiljaista talviaikaa?

Pyörää harkitessa olen itse hommannut täydellisen huoltomanuaalin etukäteen, yksi hankintakriteeri on helposti itse tehtävät huollot ja kohtuupitkät huoltovälit. Siinä sitä tosiasiassa vähällä vaivalla säästyy pitkä penni (0.167c) ;-)

Ei pyörien perushuolto tai vaikka venttiilivälysten tarkistus tai kaasuttimen/ruiskun synkkaus mitään ihmeellisiä kykyjä vaadi, jos vaan löytyy sopiva tila muualta kuin taloyhtiön parkkipaikalta. Yleensä ei ainakaan tule uusia vikoja ja tietää varmasti, mitä pyörälle on tehty tai mikä tärkeämpää, mitä on jätetty tekemättä. Tätä jälkimmäistä kun ei yleensä muisteta kertoa huoltoerittelyssä/laskussa sen kummemmin autoilla kuin mopoillakaan ...

Ihan kuriositeettina: Nykyistä käytettyä mopoa harkitessa havaitsin etukäteen, että juuri ruiskun imupuolen synkkaus (TBS) vaatii viimeisimmissä vuosimalleissa melkein välttämättä korjaamokäynnin ja säädön tietokoneella. Paria vuotta vanhemmissa malleissa säätö tapahtuu vielä alipainemittareilla ja säätöruuvilla. Tuokin riitti painottamaan valintaa vähän vanhempaan malliin, kun mitään muuta mielestäni merkittävää edistystä ei vuodesta 2004 alkaen ollut mallille tapahtunut. (Kyse siis DL-650:stä).

Mites toi keulaöljyjen vaihto onnistuu uusiin Upside Downin-oireyhtymästä kärsiviin etuhaarukoihin, joissa on kaikki mahdolliset jousituksen ja iskunvaimennuksen säädöt.?

Meniskö se joteskin noin?:
Pyörä pukille.
Etuvillari irti.
Iskareitten koko ylätulppa irti.
Iskareitten alta pultti pois.
Mitataan pois valunut öljy.
Iskareitten alapultti paikoilleen.
Saman verran uutta öljyä sisään.
Loput romut takasin paikoilleen.

Olis tarkoitus talven aikana vaihtaa, mutta ei oo kokemusta, kun vanhanmallisesta iskarista, jossa on tyhjennysroppu. Onhan tohon vielä aikaa, mutta olis kiva tietää.
Ps. Kannattaa päästää paineet pois iskarista yläpäästä ennen tyhjennysropun irrotusta. Arvatkaa kenellä on kokemusta asiasta, jos näin ei tee  
buttrock.gif
.

Psssps:
1tkm huolto n. 50€ + 2 kepuu.
6tkm huolto n. 45€ + X kepuu. Tulee kohta. (sisältää ylimääräsen öljynvaihdon)
12tkm huolto n. 45€ + ehkä XXX kepuu. Tullee ajankohtasex loppukesästä.

Mites toi keulaöljyjen vaihto onnistuu uusiin Upside Downin-oireyhtymästä kärsiviin etuhaarukoihin, joissa on kaikki mahdolliset jousituksen ja iskunvaimennuksen säädöt.?

Pyörä pukille.
Etuvillari irti.

Olis tarkoitus talven aikana vaihtaa, mutta ei oo kokemusta, kun vanhanmallisesta iskarista, jossa on tyhjennysroppu. Onhan tohon vielä aikaa, mutta olis kiva tietää.
Ps. Kannattaa päästää paineet pois iskarista yläpäästä ennen tyhjennysropun irrotusta. Arvatkaa kenellä on kokemusta asiasta, jos näin ei tee  
buttrock.gif
.
Ei mee tolla tavalla vaan putket on purettava ja sisuskalut on puhdistettava. Muuten se on turha työ. Niin ja siihen purkuun tarvitsee muutaman erikoistyökalun jotka näppärä ihminen tekee vaikka itse.

öljyt näyttäny maksaneen 32.-, tulppat 49.45, öljypropuntiiviste 1.48, filtteri 12.40; jarruneste 11.87, sitten kasajotain osia: 144.40, 14.84, 33.62 noissa oli vaan jotain koodeja mistä en kyllä ota selvää.
biggrin.gif

Aika samat härpäkkeet laitettiin myös mun mopoon 24 tonnin huollossa. Paitsi nuo koodikasat.  
smile_org.gif

Töineen kaikkineen huolto tuli maksamaan vajaat 350 euroa. Pidin sitä aika halpana, koska isoon merkkiliikkeeseen soitellessani hinnaksi samalle huollolle annettiin 650 euroa!  
omg.gif

Melko iso hintahaitari täällä helsingin suunnalla...

Pyörä pukille.
Etuvillari irti.

buttrock.gif
.
Ei mee tolla tavalla vaan putket on purettava ja sisuskalut on puhdistettava. Muuten se on turha työ. Niin ja siihen purkuun tarvitsee muutaman erikoistyökalun jotka näppärä ihminen tekee vaikka itse.
Elä höpäjä! En usko reilu 1/2 vuotta vanhan pyörän kaipaavan vielä sisuskalujen puhdistusta. Pelkkä öljy saa riittää. Sen mukana tulee suurin osa liasta pois noilla metreillä.

idea3.gif
Voihan tietysti moottoriöljyn vaihdon yhteydessä purkaa koneen ja putsata kiertokanget ja männänjouset.

Eli onnistuuko pelkän öljyn vaihto noin?

Pyörä pukille.
Etuvillari irti.

buttrock.gif
.
Elä höpäjä! En usko reilu 1/2 vuotta vanhan pyörän kaipaavan vielä sisuskalujen puhdistusta. Pelkkä öljy saa riittää. Sen mukana tulee suurin osa liasta pois noilla metreillä.

idea3.gif
Voihan tietysti moottoriöljyn vaihdon yhteydessä purkaa koneen ja putsata kiertokanget ja männänjouset.

Eli onnistuuko pelkän öljyn vaihto noin?
No ei muuta ku vaihtamaan sitten  
tounge.gif

Ota  
033102beer_1_prv.gif
sitten, kun yrität valuttaa sitä uutta öljyä putken ja jousen välistä sinne alakertaan (jousta et saa pois ilman prässityökalua). Muista kirota hartaasti, kun osa öljystä valuu ulkopuolelle ja tarkkaan mittaamasi määrä ei enää pidäkään paikkaansa.

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

edit: Niin ja onhan se putken ilmaaminenkin tosi helppoa, kun jousi on kiinni.

Moni kritisoi sitä, että huollot kannattaisi tehdä itse. Näin yritin tehdä kerran, taloyhtiön parkkipaikalla...
Avasin tankin ja kiilasin vatupassilla yläasentoon.  
tounge.gif

Purkasin airboxin tieltä ja aloin tulpanvaihtoon. Eiköhän samantien alkanut sataa vettä niskaan. Eikun mopo läjään. Hermot meni.

Mielellään sitä tekisi huollot itse ja säästäisi. Ongelmana on vaan se, että ei kaikilla ole yksinkertaisesti paikkaa missä rassata. Toiseksi tarvitaan työkaluja, oma valikoima rajoittuu pariin ruuvariin, tulppa-avaimeen ja em. vatupassiin. Ei hirveän pitkälle auta moporemontissa. Sadepäivät olisi ihan mukava käyttää pikku näpertelyyn mopon parissa, mutta ei viitsi laitetta ihan taloyhtiön roskakatoksen allakaan purkaa. Sitä paitsi paikan pitäisi olla sellainen, että mopon voi jättää tarvittaessa levälleen odottamaan motivaatiota.

Kunnes tilanne paranee, pitää maksaa jollekin 55€ / h siitä, ettei omat hermot mene. Valitettavaa, mutta arkipäivää.

Sateet on muuten tänä kesänä estäneet isommat puuhastelut mopon kanssa. Onneksi nyt ei niin akuuttia ole vaikka ensi viikolla kyllä pitäisi matkaan lähteä. Huoltotoimet ei ole niin kilometrin eikä tuhannenkaan päälle tarkkoja, kunhan nyt pystyis edes sytytystulpat ja öljyt vaihtamaan. Jarru- ja jäähdytysnesteiden vaihdot esimerkiksi kerkiää tehdä sitten vaikka reilun kuukauden ja muutaman tuhannen kilsan päästäkin.

Tee-se-itse -hallit maksoi täällä jotain noin 6 euroa/0.5h (on voinut noustakin). Kyllä siinä säästää reippaasti, vaikka vuokraa sellaisen muutamaksikin tunniksi. Työkalut ja taito on tietenkin oltava omasta takaa ...

Sitten vielä mopohuolloissa osataan laittaa "oikeat" hinnat varaosille - tuollahan niitä näkyi ylempänä!

Esim. 0.5 litraa jarrunestettä maksoi Motonetissa muistaakseni 3 euroa, se riittää jo useampaankin pyörään. Tai merkkitulpat alle yhdeksän euroa kipale samassa paikassa, vaikka saa niistä maksaa jossain muualla 50% enemmänkin. Kelvolliseksi tunnettu öljysuodin, vaikkakin oolraitista ostettu, aika paljon alle merkkiliikkeen hinnan. Jne.

Tietenkin kaikenmaailman stefat ja muut joutuu hakemaan kiskurihinnoilla jopa merkkiliikkeestä. Mutta merkinkään ei tartte olla oikea - Hondan etupään stefat oli sitten Kawasakin pakkauksessa.

Back