• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mahdollisimman pieni teltta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kime40
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toihan ei sitten ollut varsinainen teltta. Onhan niitä paljon pienempiäkin Pivokkeja, vai mikä se virallinen nimi on eli pelkkä sadesuoja makuupussille.

Halti Cavity käytössä, erittäin tyytyväinen ominaisuuksiin, viime kesänä lomareissu 2 henk. kyseisellä teltalla.
Tarkemmat tiedot Haltin sivuilta.

Toihan ei sitten ollut varsinainen teltta. Onhan niitä paljon pienempiäkin Pivokkeja, vai mikä se virallinen nimi on eli pelkkä sadesuoja makuupussille.
Joka on muuten todella pieni ja kätevä. Voi mennä vaikka suohon nukkumaan. Pivakki auki ja makuupussi sinne sisälle auki ja sitten vaan maate. Ei tuu vesi sisään edes sateella ja hengittääkin mukavasti, elikkäs ei hiosta lämpöselläkään. Siis goretex. Itellä on tällanen. *kliks* ja *kliks*

Itselläkin on teltta hakusessa ja pari voittavaa vaihtoehtoa on tällä hetkellä Exped Auriga Mesh ja Rejka Antao II

Kriteereinä sivulaukkuun mahtuminen ja riittävän kokoinen absidi tai kaksi.

Vaudelta löytyy vielä muutamia erittäin keveitäkin 2 hengen telttoja, mutta niissä on ongelmana olemattomat absidit.

Lisää pähkintöjä omasta teltta-episodista linkkeineen löytyy kotisivuiltani http://munhiekkis.fi/?p=499

Uusin telttahankinta on Fjällräven Akka Shape. Menee aika pieneen tilaan, on iso absidi, myös aika laadukas, ylempää keskihintaa. Ei vielä käytetty yhtään yötä, mutta hyvältä näyttää myös mopokäyttöön.
Nuo kalliit teltat pitäisi saada laukkuihin pois nyysittävistä pyörän päältä. Muuta huonoa kalliissa teltassa ei olekaan.

Piti myös tuo Fjällräven Akka Shape mainita, mutta arikorho ehtikin ensin. Tänä kesänä oli ensimmäistä kertaa reissukäytössä ja tähän astiset kokemukset ovat ihan hyviä. Shape on aika matala, mutta muuten hyvä. Tilaa on 2 hlölle ja tavaroille hyvin. Meillä on lisäksi pieni kevytpeite matkassa mm. absidin pohjaksi.

En tiedä täyttääkö kriteerejäsi sivulaukkuun mahtumisesta, jos ne on täysin ehdottomia. Meillä teltta + muut makuutarvikkeet kulkee tavararullassa, johon kyllä mahtuu t o s i  paljon tavaraa (ainakin Bemarin) takalaukkuun verrattuna ja muutenkin tuntuu että esim. märän/likaisen teltan pakkailemisessa laukkuihin saisi olla paljon tarkempana muiden tavaroiden kanssa.

Nyysimismahdollisuus mopoillessa tietysti aina on, mutta rullassakaan tavarat eivät ole näkösällä ja liikkeestä hälyttävät lukotkaan eivät ihan maltaita maksa. Toisaalta en usko, että laukkujenkaan lukot tosi varkaita paljon haittaavat.

Nykypyörällä ja sen laukkuvarustuksella ei juurikaan ole väliä teltan mitoista (Touratechin alulaukut, joiden päälle voi kiinnittää melkein ihan mitä vain). Viime Norjan reissulla teltta oli vedenpitävässä matkasäkissä laukunpäällä pyöränsuuntaisesti hihnoilla kiinni ja kulki todella näppärästi mukana. Tarkoituksena on, että jos seuraava pyörä on vähän sporttisempi tai tekee muuten vaan pidempää reissua niin kaikki matkassa olevat kamat olisivat laukuissa poissa näkösältä tai tuulta nappaamasta.

Varastamista ei sinällään voi estää...kaikki lähtee mikä ei ole kettingillä kiinni. Tavararulla on vaan aika nopea kiskaista matkaan jos sen haluaa. Laukkujen kanssa joutuu jo vähän painimaan enempi.

Fjälle ilmoittaa lähes kaikille teltoilleen mitan pakattuna 20x52cm, mutta kaaripakettien pituus on kuitenkin yleensä alle 40cm. Mikä kokoiseen tilaan saatte mahtumaan jos pistää niin pieneksi kuin saa?

Teltan hankkimisessa joutuu kyllä tekemään monia kompromisseja. Itse olen asettanut tuon kriteetin painon osalta aikalailla tuohon 3 kiloon. Kyllähän aika mahdottoman yhtälön saa aikaiseksi jos vaatimuksina on mahdollisimman pieni paino, hyvät sisätilat kahdelle, pieni pakattu koko, erittäin hyvä vedenpitävyys, tilava absidi tai absidit ja ennen kaikkea halpa hinta. Jos tietäisi aina reissaavansa yksin niin valinta olisi paaaaljon helpompi tehdä.

Fjälle ilmoittaa lähes kaikille teltoilleen mitan pakattuna 20x52cm, mutta kaaripakettien pituus on kuitenkin yleensä alle 40cm. Mikä kokoiseen tilaan saatte mahtumaan jos pistää niin pieneksi kuin saa?
Minulla ei valitettavasti ole nyt mahdollisuutta mittailla, mutta eihän siitä juuri kaaria pidempää tule, jos sitten ympärysmittaa on vara kasvattaa. Tai eihän sitä tietysti ole pakko tuohon pussiin kokonaan pakata, kaaret ja kiilat erikseen jne... Kompressiopussihan tuossakin on, jolla voi vähän kiristellä.

Kun osa nyt jassaa hypettää tota Halti Cavityä, niin kertokoon sen ulkomitat pakattuna.

Muistakin "hyvistä" teltoista voi pistää samaa infoo, ku se o itellä ainoo melkeen ainoo kriteeri teltan kanssa. Kyykkymopoon ei mahu kauheesti kamaa mukaan, varsinkaan kakspäällä.

Kyl nykyinen Kärkkäisen 19.90 e telttaki o toiminu, kuhan ei sada.
smile_org.gif

Cavityn mitat löytyy tuosta linkistä. Eli kaaripaketti määrittelee mitat. Cavityn absidi ei päätä huimaa ja itse ottaisin vaikkapa tuon Rejkan, tosin rahaa joutuu laittamaan lisää.

Haltilta on kuulemma tulossa Bike&Hike II:sta Twin-versio jossa on kaksi absidia ja kaaripaketin koko 33cm

Tuossa on nykyinen Hike&Bike II. H&B III:ssa kaaripaketin koko on 44cm, mutta tuosta II:sta en tiedä.

Halti Cavity tuli ostettua ensi kesän reissuja silmälläpitäen. Vaihtoehtona olis ollut suurinpiirtein samanpainoinen Halti Rider, joka on kupolimallia, kun Cavity on tunnelimallinen. Rider olis ollut n. 30 eur kalliimpi. Fiksun oloinen teltta, joka riittää varmasti mun käyttöön
smile_org.gif
!

WM-Arms

Tuolla on kotimaisessa liikkeessä ihan pätevä jenkkien "sissiteltta". Hinta ei ole paha ja tuon kantaa heikompikin näreikköön mukanaan. Ei siis vie tilaa tai paina juuri mitään. Hauska pikku teltta pieneen tilaan.

Olen pyrkinyt minimoimaan telttayöt prätkäreissuilla, mutta joskus on majoituttava telttaankin.

Toissa vuonna ostin Haltin Cavityn Tanskan reissua varten ja minun mielestäni se "tunnelmallinen" on yhtä kuin perhanan pieni
biggrin.gif

Ekalla reissulla heräilin sieltä teltasta aamulla ja ihmettelin, että tuntuupa "puristavan hartioista".

Olin siellä teltassa sitten väärin päin, eli pääpuoli siellä matalassa päässä.

Jalat edellä sinne kuitenkin illalla ryömin ja on kyllä täydellinen arvoitus miten siellä muka olisi mahtunut ympäri kääntymään yön aikana kaatamatta koko roskaa.

Kontiorallissa taasen joko minä tai joku muu oli onnistunut yöllä katkaisemaan sen lyhyemmän tukikaaren ja aamulla herätessä oli ihan kun olisi paneutunut mukkumaan ja sitten vetänyt teltan päälleen kuin peiton
smile_org.gif

Fim-rallissa sitä vissiin pitää taas muutama yö teltassa viihtyä.

Muutoin ei koko telttailu kyllä kiinnosta yhtään.

Joku armeijan puolijoukkueteltta olisi kyllä kiva, kunhan joku vaan raahaisi sen paikalle ja pitäis vielä kipinää...

Muistakin "hyvistä" teltoista voi pistää samaa infoo, ku se o itellä ainoo melkeen ainoo kriteeri teltan kanssa. Kyykkymopoon ei mahu kauheesti kamaa mukaan, varsinkaan kakspäällä.
Morot,
Meillä oli jokin Hobby Hallin 2-4henk. teltta aikonaan reissussa, ja oisko mitat n. 50x25cm, eikä ollut minkäänlaisia ongelmia saada kamoja pakattua GSX-R 750;kaan selkään. Tankkilaukku, sellaset penkin päälle/alle laitettavat kangaslaukut ja loput takalipan päälle; teltta ja isohkot makuupussit + makuualustat. Et lähinnä pakkausteknillinen kysymys toi; "ei kyykkyyn saa kamaa mukaan"
wink.gif

Morot,
Meillä oli jokin Hobby Hallin 2-4henk. teltta aikonaan reissussa, ja oisko mitat n. 50x25cm, eikä ollut minkäänlaisia ongelmia saada kamoja pakattua GSX-R 750;kaan selkään. Tankkilaukku, sellaset penkin päälle/alle laitettavat kangaslaukut ja loput takalipan päälle; teltta ja isohkot makuupussit + makuualustat. Et lähinnä pakkausteknillinen kysymys toi; "ei kyykkyyn saa kamaa mukaan"
wink.gif
Jep. Nyt itsekin ymmärrän miksi porukat ovat moporeissuilla pääosin telttailua vastaan. Eikä mikään ihme, jos mukaan mahtuu vain joku haltin cavity. Voin kuvitella, että itse soittaisin taksin hakemaan siinä vaiheessa kun pitäisi kaatosateessa repiä releitä veks tuollaisessa putkessa. Vaellushommat on erikseen.

Itsellä oli viime reissulla mukana joku Haltin halpiskupoli, 4 henkilölle. Vähän turhan pieni se on, mutta onneksi risahtaa sitä tahtia, että pian saa hyvällä omallatunnolla sijoittaa uuteen telttaan. Tai itse teltta on suhteellisen siedettävän kokoinen, mutta toimivaa absidia on ikävä. Hilleperskuleet sun muut uskaltaisi pystyttää tunturiinkin, mutta maksavat kohtuullisen raikkaasti, ehkäpä sitten Haltin alfa-sarjasta joku, vaikka en ko. merkin suurin fani olekaan.

Ainiin, tuo 4hlön kupoliteltta painaa jotain 3-4 kilon välille. Mopo jaksaa kantaa sen vallan mainiosti.

Mulla on EVEREST TIBET teltta, helvetin hyvä tuuletus, pitää vettä ja on sisä- ja ulkokuorella. teltta menee pieneen tilaan ja on kevyt , mutta sen huonoja puolia on sen muoto suppeneva kaartio, siksi että sinne jalkopäähän ei tahdo mopolla liikuttaessa mahtua tavarat. puhumattakaan jos siellä kaksi immeistä olisi. ja sitten teltan korkeuteen kiinnitän erityisesti huomiota seuraavaa ostaessani, nimittäin vittumainen kyyristellä teltassa kun sataa vettä, kyllä siellä pitää pystyä selkä suorassa istumaan. telttapatja on hyväkeksintö, olisi pitänyt se itekkin tajuta kun olin viikon yksin norjassa ajelemassa, meni pikkasen välillä unet ohi suun ja mukavat mustelmat lonkkiin
smile_org.gif
nixweiss.gif

McKinley solo, mahtuu kuski ja kamat saman katon alle. Ei ahdista pidemmälläkään miehellä(194 cm)

Back