• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Luvat Turbolle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Parkki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja vielä yksi kysymys:

Paljonko tuli projektille hintaa?

Itse jos lasken projektiasi karkeasti:
Jos ProBoost setti maksaa noin 2800 €
putket, letkut, laipat +200 €...300 €
vesisuihkut 550 €
säädöt ja mittaukset 500 € (sinun antama luku)
päästömittaus 3000 €
ja jotakin muuta, koska annoit hinnaksi säädölle ja mittaukselle 4000 €...4500 €.

Niin tämähän alkaa maksaa jo enemmän, kuin tuo kalliiksi mainitsemasi saksalainen MAB-Turbosetti (8000 €) asennettuna ja TÜVillä hyväksytettynä. Eikä ollut sinun mukaan edes varmaa meneekö "teidän" tekemänä läpi. Mikä tässä sitten on pointtina? Se, että se tehdään Suomessa?

Sori, on vähän pään aukomisen makua, mutta ei ole tarkoitus. Yritän vain saada faktoja ja ymmärrystä esiin, ettei kukaan ainakaan ymmärtämättömyyttään lähde rahojaan hukkaan heittämään.

t. Repa

Laskelmasi ovat aivain oikein.

Jos pyörään ei tarvitse mitään muutoksia homma joituu tuolla n. 4000 euron hinnalla. 3000 mittaus + yksi säätö 500= on 3500e. Pyörän kuljetukset päälle suuntaan jos toiseen. Ja pyörälle joudutaan kuitenkin tekemään muutoksia jotta saadaan mittauksista läpi. Jääköön ne asiat vaikka "liikesalaisuudeksi". Silti hinta sen 4000e. Tähän hintaan on laskettu muutokset. Ei paljon bensa rahaa jää. Jos joudutaan isommin painimaan mopon kanssa niin hinta nousee.

Laitoin tuonne MAB:ille postia joku aika sitten ja kysyin mitä settiin kuuluu niin vastaus oli tämä. Saksan taitaja saa kääntää sanasta sanaan.

Hallo

Der Turbo umbau mit der 4/2 Anlage mit Tüv und Kat kostet 8530.-€

Mit freundlichen Grüßen
MAB-Power Team

Korjaa jos olen väärässä tuv paketin sisällön suhteen.

Pointti. Jos sulla on turbo pyörä missä ei lupia siihen saa 90% varmuudella luvat. Emme uskalla luvata 100% koska emme voi mitään jos pyörä hajoaa testin aikana. Silloin on peli menetetty.

Saksasta koko setin mikä minun tietääkseni ei sisällä muuta kuin ahtimen + katit ja pakosarjan. Korjaa edelleen jos olen väärässä.

Jani

Kokeillaanpas laittaa vielä yksi kuva siitä, miten paljon hommasta saa piiloon katteiden alle, vaikka on isokin välijäähdytin.

[IMG=http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/intercooler1.jpg]http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/intercooler1.jpg[/IMG]

t. Repa
Niin joo. Mihis ne mun katteet jäi?
confused_orig.gif
?

Joo...

Jos pyörään ei tarvitse mitään muutoksia homma joituu tuolla n. 4000 euron hinnalla. 3000 mittaus + yksi säätö 500= on 3500e. Pyörän kuljetukset päälle suuntaan jos toiseen. Ja pyörälle joudutaan kuitenkin tekemään muutoksia jotta saadaan mittauksista läpi. Jääköön ne asiat vaikka "liikesalaisuudeksi". Silti hinta sen 4000e. Tähän hintaan on laskettu muutokset. Ei paljon bensa rahaa jää. Jos joudutaan isommin painimaan mopon kanssa niin hinta nousee.

Laitoin tuonne MAB:ille postia joku aika sitten ja kysyin mitä settiin kuuluu niin vastaus oli tämä. Saksan taitaja saa kääntää sanasta sanaan.

Hallo

Mit freundlichen Grüßen
MAB-Power Team

Pointti. Jos sulla on turbo pyörä missä ei lupia siihen saa 90% varmuudella luvat. Emme uskalla luvata 100% koska emme voi mitään jos pyörä hajoaa testin aikana. Silloin on peli menetetty.

Saksasta koko setin mikä minun tietääkseni ei sisällä muuta kuin ahtimen + katit ja pakosarjan. Korjaa edelleen jos olen väärässä.

Jani
Saksan setti on asennettuna, testattuna, säädettynä, dynotettuna ja TÜVillä käytettynä, hyväksytyin paperein.

Eli sisältää kaiken tarvittavan krääsän polttoainepumpusta toiseen ECUun, paineentasaimen, pakoputkiston, katalysaattorin, tarvittaessa puristusten alennukseen välilevyn, airboxin lisäruiskuin, kaikki letkut ja lisäliitännät tankkiin, intercoolerin, painemittarin jne. jne.

Ja sieltä saisi sitten vähän tehokkaammankin setin tuohon Suzukiin ilmeisen pienellä lisähinnalla... Kun ei tarvitse niin paljon muuttaa. Isompi ahdin ja ehkä isommat suuttimet.

Mutta saadakseen kaiken edellä mainitun valmiina, vaatii pyörän viemisen paikan päälle. Toisaalta, sehän nyt menee vaikka lomareissun ohessa, jolloin ei tule ylimääräisiä kustannuksia matkustelemisesta.

t. Repa

Kokeillaanpas laittaa vielä yksi kuva siitä, miten paljon hommasta saa piiloon katteiden alle, vaikka on isokin välijäähdytin.

[IMG=http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/intercooler1.jpg]http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/intercooler1.jpg[/IMG]

t. Repa
Niin joo. Mihis ne mun katteet jäi?
confused_orig.gif
?

Joo...
Sori. Kuvan liittäminen meinaa olla teknisesti ylivoimaista. Taidan keskittyä vain turbon räpläämiseen. No nyt ainakin linkki toimii, vaikka kuva ei klikkaamatta näykään.

Ne sun katteet? joo. Mutta intercoolerille sulla on hyvät tilat tuossa edessä.

t. Repa

Hallo

Mit freundlichen Grüßen
MAB-Power Team

Jani
Saksan setti on asennettuna, testattuna, säädettynä, dynotettuna ja TÜVillä käytettynä, hyväksytyin paperein.

Eli sisältää kaiken tarvittavan krääsän polttoainepumpusta toiseen ECUun, paineentasaimen, pakoputkiston, katalysaattorin, tarvittaessa puristusten alennukseen välilevyn, airboxin lisäruiskuin, kaikki letkut ja lisäliitännät tankkiin, intercoolerin, painemittarin jne. jne.

Ja sieltä saisi sitten vähän tehokkaammankin setin tuohon Suzukiin ilmeisen pienellä lisähinnalla... Kun ei tarvitse niin paljon muuttaa. Isompi ahdin ja ehkä isommat suuttimet.

Mutta saadakseen kaiken edellä mainitun valmiina, vaatii pyörän viemisen paikan päälle. Toisaalta, sehän nyt menee vaikka lomareissun ohessa, jolloin ei tule ylimääräisiä kustannuksia matkustelemisesta.

t. Repa
Tuossa oli minulle paljon lisätietoa MAB setistä. En tiennyt muuta sisällöstä kuin tuon todella pitkän viestin saksmannilta. Sulla on tuosta hommasta seelkeesti tietoa ja kokemusta?

Onko sulla tietoa kuinka monta pyörää tuolla on tehty suomeen. Olen muutamasta kuullut.

Joo hyvät tilat on. Ja luulen että sen coolerin siihen jossain vaihees laitan.

Hallo

Mit freundlichen Grüßen
MAB-Power Team

Jani

t. Repa
Tuossa oli minulle paljon lisätietoa MAB setistä. En tiennyt muuta sisällöstä kuin tuon todella pitkän viestin saksmannilta. Sulla on tuosta hommasta seelkeesti tietoa ja kokemusta?

Onko sulla tietoa kuinka monta pyörää tuolla on tehty suomeen. Olen muutamasta kuullut.

Joo hyvät tilat on. Ja luulen että sen coolerin siihen jossain vaihees laitan.
En ole tietoinen montako on tehty Suomeen.
Tuo hinta säikyttää kyllä useimmat haaveilijat pois.

MABin sivustoilla on eri hinnasto kuin tuo saamasi tarjous ja siellä maininta siitä, että hinta sisältää asennuksen ja TÜV-hyväksynnän paikan päällä tehtynä.

Olen keskustellut ko. hepun kanssa tekniikasta jonkin verran ja hän hoitaa homman tuplaruiskuin ja tupla ECUin, kun ei onnistunut tuolla tavoin kuin sinun moposi on tehty. Yritti kerran ja totesi, että aiemmin hyväksi havaittu tapa hoitaa asia toimii parhaiten ja varmimmin. Saksassa asuneena voin hyvin kuvitella, että saksalaisbyrokraattien kanssa homma on paljon vaikeampaa kuin Suomessa.

t. Repa

Voiko olla vaikeampaa kuin suomessa kun ei täälläkään ihan simppeli juttu??
smile_org.gif

Ilmeisesti
biggrin.gif

Kun asiaa ilmeisesti tunnet niin tiedät varmaan senkin että tämä on hiukan kuuma pottu koko asia. Jos jossain lehden etusivulla juttu että "näin luvat turboon" ja mainos siinä sivussa niin voin olla varma että homma loppuu siihen. Mitä mieltä olet itse???
Loppuuko homma tämän nykyisen mittauspaikan osalta, vai koko Suomesta? Eli mistä tuo perunan kuumuus tulee?

sanoi:
Taas saimme tietoa. Ja ehditkin jo kommentoimaan lisää.
Tarkoitin vesiruiskun valinnalla sitä että kone kestää sen jos vetää pidempää hana auki niin ei kilahda. Ei rupee tosiaan nakuttaan niin herkästi. Mutta olen kyllä miettinyt ja ktasellut jo välijäähdytintä. Pidän sitä itse myös hyvänä. Laitan siis molemmat. Toimii vielä paremmin. Kone on kuitenkin ilmajäähdytetty.
Senhän varmaan jo tiesitkin, että kuulerin lisääminen vaatii uuden päästömittauksen. Kalliiksi moinen kennonpala tulee noin osa kerrallaan leimattuna...

jos minä vastaan tohon tüv-asiaan ainakin 1kpl tehty tosin tiedän yhden bmw kans tüv luvilla,minulla luvitus kesti noin tunnin ja maksoi 2552 euroa

Loppuuko homma tämän nykyisen mittauspaikan osalta, vai koko Suomesta? Eli mistä tuo perunan kuumuus tulee?

Senhän varmaan jo tiesitkin, että kuulerin lisääminen vaatii uuden päästömittauksen. Kalliiksi moinen kennonpala tulee noin osa kerrallaan leimattuna...
Jos pottu on kuuma se on kuuma.

Ollin kyllä miettinyt tuota cooleri asiaa. Tiedän missä mennään.

Race: Sinulla oli siis kilkkeet kiinni ja veit pyörän saksaan? Ymmärsinkö oikein? Tuolla hinta minkä sanoit?

Pidimme pienen palaverin lupa projektista.

Asia herättää paljon keskustelua ja epäilyksiä koska ei ole kerrottu missä, kuka ja miten. Tämä on ymmärrettävää.

Keskustelimme pitkään aiheesta ja jotta asioita saadaan vietyä jouhevammin eteenpäin annan tässä kavereiden suostumuksella heidän yhteystietojaan. Ja omat vielä myös. Ja mitä kukin tekee tässä projektissa.

Minä Jani Parkkinen puh 0400-226 734. Iltapäivä/ilta on paras aika tavoitella.
Maili osoite: jani.parkkinen@gmail.com
Hoidan tämän informatiivisen puolen sekä etsin pyörät joihin luvat haetaan. Ja vastaan myös kaikkiin kysymyksiin liittyen projektiin. Ja otan pyörän vastaan ja luovutan kun homma on selvä. Olen myös yhteyssä hommassa mukana oleviin ja sovin aika tauluista. Välitän myös kaikki toiveesi pyörän suhteen eteenpäin.

Huoltokorjaamo Kaukoselta (Turenki) Eki vastaa pyörän viemisestä Emissio mittaukseen ja tekee pyörään muutokset sekä hoitaa katsastamisen. Itse olen myös muutoksissa mukana.
Päätyö Ekillä on kuitenkin Autokorjaamo toiminta mutta vastaa tiedusteluihin tämän projektin suhteen.
Puh numero 03 6883 800. Kysy Ekiä, Erkki Kaukonen.

Ansavuoren Markku säätää pyörän meidän pyytämien speksien mukaan.
Puh 050 62432

Tässä lyhyesti miten homma etenee.
- Valokuvat minulle pyörästä ja lyhyt juttu mitä muutoksia on tehty. jani.parkkinen@gmail.com

- Jos pyörä näyttää kuvissa asialliselta, ei siis mikään huonekaluputkista ja jeesusteipillä kasattu viritys niin sovimme milloin saisimme pyörän nähtäväksi. Ajamme sitä ensin jarrussa jotta näemme että paketti toimii eikä ole mitään vikaa itse tekniikassa. Tähän otamme etumaksun n. 400 euroa joka vähennetään tuosta kokonaissummasta. Tämä sen takia koska jarruaika ja aika yleensä maksaa. Ja pyörää pitää kuljetella. Jos näyttää että mahdollisuudet lupiin on pienet, palautamme pyörän ja osan etu maksusta.

- Jos pyörä ok, loppu summan maksu + avoin valtakirja pyörän katsastamiseen ja siihen liittyvien asiakirjojen allekirjoitusoikeus. Tämä ihan puhtaasti sen takia että jos jossain kohtaa pyydetään että laita nimi tohon niin homma onnistuu. Silloin pitää olla lupa laittaa nimi siihen paperiin. Paska juttu jos homma kaatuu siihen. Ymmärrän tästäkin syntyvät epäilyt mutta ilmoitusosaa ei todellakaan tarvita. Vain rek ote + valtakirja. Ilman näitä papereita hommaan ei lähdetä.

- Muutokset, Eki

- Säädöt kohdalleen, Make

- Emissio mittaukseen, Eki

- Konttorille papereiden kanssa, Eki

- Vielä viimeiset säädöt jotta käy ja kukkuu, Make

Olen myös usein yhteydessä pyörän omistajaan ja kerron missä mennään ja mikä tilanne. Koko homma kestää n. 4 viikkoa. Voi mennä nopeamminkin jos kaikkien aikataulut kohtaa hyvin.

Projektin hinta siis 4000-4500 euroa. Riippuen tarvittavista muutoksista.

Hinta kattaa 4 emissio mittausta eri säädöillä ja kaiken muun tarvittavan jotta pyörä on valmis ajoon. (normaalisti yksi testi) Mahdollisuudet läpimenoon on siis paljon suuremmat. Mutta tästä emme kuitenkaan voi ottaa täyttä vastuuta jos vaikka pyörä hajoaa tai ei muuten läpäise testiä.

Kuinka moni pyörä sitten on mennyt läpi tai saanut hylsyn? Tähän mennessä tehty samalla konseptilla kaksi ja molemmat hyväksytysti katsastettu ahtimen kanssa.
Painotan: Valitettavasti emme kuitenkaan pysty lupaamaan testissä läpimenoa. Kaikkemme teemme asian eteen. Esimerkiksi EURO3 on TODELLA tiukka testi.

Testipaikka ja se mitä muutoksia pyörälle tehdään olkoon liikesalaisuus.

Lisänä vielä:
Jos sinulla on pyörä johon haluaisit turbon ja luvat on sekin mahdollista. Mutta tästä pitää sopia aina tapaus ja pyörä kohtaisesti. Tai vaikka pelkastään turbon asennus + säädöt. Ota rohkeasti yhteyttä. Asennukset teemme Ekin kanssa yhteistyössä.

Jani

biggrin.gif
No niin .....tulihan sitä faktaa tekijöistä lopultakin .... yrittäjänä olisin toivonut , että kortit olisi näytetty jo heti ensi metreillä.Siitä se asiakkaan ja tilaajan välinen luottamus yleensä syntyy.Toisaalta hyvä näin , tulipahan kaiveltua asiaa hieman syvemmältä esim. Repan ansiosta. Ja liikesalaisuuksiahan saa ja pitää aina ollakin. Ps. Turvallisia kilometrejä Turbopyörille .....
062802moto_prv.gif

biggrin.gif
 No niin .....tulihan sitä faktaa tekijöistä  lopultakin .... yrittäjänä olisin toivonut ,  että kortit olisi näytetty jo heti ensi metreillä.Siitä se asiakkaan ja tilaajan välinen luottamus yleensä syntyy.Toisaalta hyvä näin , tulipahan kaiveltua asiaa hieman syvemmältä esim.  Repan ansiosta. Ja liikesalaisuuksiahan saa ja pitää aina ollakin. Ps.  Turvallisia kilometrejä Turbopyörille .....  
062802moto_prv.gif
sad_orig.gif
Sori painovirhe ... asiakkaan ja tekijän välinen luottamus syntyy ...
wink.gif

Yes. Nyt on jo sellaista tekstiä, että meikäläinenkin ymmärtää.

Tuolla kun olisi aloittanut, niin olisi kauhean pitkä jono turbotettavia / katsastettavia mopoja jonossa oven takana...

t. Repa

Asiallisempaa ja pätevämpää seppää kuin toi Eki on ei joka kylästä löydy, joten ainakin se puoli on tässä projektissa vahvalla pohjalla.

Yes. Nyt on jo sellaista tekstiä, että meikäläinenkin ymmärtää.

Tuolla kun olisi aloittanut, niin olisi kauhean pitkä jono turbotettavia / katsastettavia mopoja jonossa oven takana...

t. Repa
Kuten sanoin eivät kaverit halunneet julkisuuteen mutta hiukan isoäidin pulla pitkoo ja kermaa kahviin niin tässä tilanteessa nyt ollaan.
smile_org.gif

Hyvä näin

Jani

Mitäs luulette, onko lupien saaminen kaasarikoneelle täysin tuhoon tuomittu ajatus? Eli muodostuuko siinä ongelmaksi epätarkempi seoksen säätely ja säätämisen vaikeus yleensä? Kyseessä siis ZRX 1100 vm.2000

Back