• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Long way round - tv-ohjelma by

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mik@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaikki jaksot katsottu... pakko sanoa että rahalla saa ja bemarilla pääsee...
Katsomisen arvoinen juttu!!!
033102beer_1_prv.gif

Joo on tosi hyvä pätkä munkin mielestä. McGregor on musta tosi symppis kaveri vaikka nyt välillä valomiekkaa heilutteleekin
tounge.gif
ja suuri hatunnosto hänelle ja kaverilleen että tollanne reissu tuli tehtyä. Ehdottomasti katsomisen arvoinen pätkä. Voi kun olisi mahdollisuus ittelläkin vastaavaan reissuun. Tosin jos mulla olisi samanlainen eukko kun Ewanilla on niin saattais reissu jäädä väliin
inlove.gif
ja viettäisin hätäisempien nurkka-ajojen jälkeen aikani mamman viekussa
biggrin.gif

Jo oli pojilla reissu!
crazy.gif

Vaikka olikin pieniä vastoinkäymisiä, täytyy sanoa että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Käsittämätön kämmi tosiaan tuo KTM:n pois jäänti. Onneksi Bemut pelitti ihan kiitettävästi, vaikka välillä vesi oli jo melkoisen korkealla.
thumbs-up.gif

Hattua täytyy erityisesti nostaa Herra McGregorille, ei ole superstarbaus noussut miehellä päähän.
bowdown.gif
Tämä Boorman oli hieman tuntemattomampi tapaus, mutta ei se miestä pahenna. Ainakin huumoria näytti löytyvän.
smile_org.gif

Ai niin, toinen hatunnosto Ewanille. Miehellä on hyvä maku, kun ajelee "siviilissä" Ducatilla.
biggrin.gif

Sain kyseisen kirjan lahjaksi postissa skottilaiselta mopoilijalta, jonka tapasin Itävallassa. En ole vielä ennättänyt lukea, mutta pakkohan tuo on lukea ennen kuin hän tulee mopollaan (R 1150 GS Adv.) kylään ensi kesänä. Olisi tarkoistus ajaa yhdessä Nordkappiin, kun hän ei ollut siellä vielä käynyt.

Vaikka nyt omistan samanlaisen pyörän, ei budjetti mahdollista maailmanympäri yritystä. Pitää tyytyä tavanomaisempaan.

Noilla pojilla on paksut kukkarot, joten taustajoukot on tarvittaessa auttamassa.
miksi kaikki pitää olla niin varman päälle ? mitä seikkailua se semmonen on? sponsoreitakin näytti olevan enämpi kuin tarpeeksi.
062802jumpie_prv.gif
Ku lukee kirjan ni pääsee vähän syvemmälle tohon, ja siinä sanottiinki, että ne koko ajan ois halunnukki mennä vaan kahestaan, mutta semmosen valmistelu ja rahottaminen ois kestäny pari vuotta. Kyllä jos mulla olis tommonen mahollisuus saada kaikki viisumiasiat ym. hoidettua muitten toimesta ja sponsorit rahottamaan toiminta ni varmaan tarttuisin tilaisuuteen.
Vastaanpa vaikka tähän viestiin vaikka onkin "pikkasen" vanha. Kirjaa en ole lukenut, mutta DVD:n pariin kertaan olen katsellut, hieman tuolla idässä mopoillut ja paljon asiaa tutkiskellut.

Jos heidän kirjassaan tosiaan lukee, että raha olisi ollut ongelma ilman sponsoreita ja kuvauskalustoa matkatessa niin se on kyllä täyttä kakkaa. Kulupuolta voi toki monella tapaa laskeskella ja rahaa saa jonkin verran palamaan jos haluaa yöpyä aina parhaassa mahdollisessa paikassa kuten he melko usein tekivät.

JOS ei oteta laskuihin mukaan sitä kuinka paljon maksaa mopoon parit renkaat ja minkä verran mopon arvo laskee reissun aikana niin tuollaisen reissun tekee noin 3ke/naama hintaan.

Kallein yksittäinen juttu on se lento Magadanista Alaskaan minkä hinta oli viime kesänä mopolle ja kuskille yhteensä noin 1000e. Viisumeihin menee luokkaa 300e. Eikä niiden saamiseksi tarvitse suurlähetystön henkilökuntaa kahvittaa. Noitten lisäksi kuluja tulee lähinnä bensasta (keskimäärin 0,6e/l), yöpimisestä (10e/yö) ja ruoasta mikä on paljo halvempaa millä hintaa kotona voi syödä.

Jos tollasia kuluja ei pysty miljonääri maksamaan ilman parin vuoden säästämistä niin aika oudolta kuulostaa. Kirjamyynnistä ovat varmasti saaneet jo paljon enempi mitä reissu olisi tullut maksamaan ja varmaan jonkun pikkasen vaatimattomamalla kalustolla kuvatun reissutarinankin olisi moni ostanut. Ilman TV sopimuksia tuon tason julkkikset olisivat varmasti löytäneet jos tälläinen "vähän" vähemmän julkkiskin onnistuu omalle reissulle jonkinlaisia tukijoita löytämään.

En mä niitten reissua enkä niitten tapaa millään tapaa paheksu. Jokainen tehkööt reissunsa niinkuin tykkää ja turha kenenkään on käydä arvostelemaan, että tekivät reissun "liian helposti". Kuka ja missä määrittelee pitääkö lomareissun olla aina mahdollisimman hankala, pelottava ja wittumainen. Aika harva näistä arvostelijoista on itse ihan oikeesti reissannut noissa paikoissa missä LWR:n kaverit ajelivat vaikka ovatkin mielestään melkoisia asiantuntijoita.

saapihan sitä arvostella
biggrin.gif
mä vaan en pidä siitä ,että nykyään kaikesta pitää tehdä bisnestä,elikkäs tuottoa.
ghostface.gif

näyttää olevan hyvin laskelmoitu juttu jo edeltäkäsin myyntivoitot silmissä... ei minun makuuni.

saapihan sitä arvostella
biggrin.gif
mä vaan en pidä siitä ,että nykyään kaikesta pitää tehdä bisnestä,elikkäs tuottoa.
ghostface.gif

näyttää olevan hyvin laskelmoitu juttu jo edeltäkäsin myyntivoitot silmissä... ei minun makuuni.
En oikein usko että dollarinkuvat silmissä tuolle reissulle on lähdetty. Siinä vaiheessa kun leffapalkkiot pyörivät kymmenissä miljoonissa per raina on muutamasatatuhatta/miljoonaa moporeissun tuottoa aika pisara meressä. Mikäli sponssikamana pyöriä ja muuta roinaa tarjotaan niin tyhmää se on olla ottamatta.

Lisäksi reissusta saa kivaa viihdettä ja varmaan itseäänkin ja lastenlapsia varten on ihan mukava saada jonkinlaista dokumenttia jäljelle. Moni jo sanoikin että omat riskinsä on aina olemassa eikä niiden minimointi mitenkään hölmömmältä minusta vaikuta. Kun kerran mahdollisuudet taustajoukon ylläpitoon ovat olemassa niin lähinnä niiden käyttämättä jättäminen vaatii perusteluja, ainakin emännälle ja lapsille?

Olkoon kaupallinen ohjelma ja pitkälti sponssattu mutta omasta mielestä sarja on viihteellinen, kun se sisältää sekä matkailun ja moottoripyöräilyn. Tätä yhdistelmää kun kuitenkin harvoin näkee töllöttimestä olematta mikään reality-potaska, jossa viimeinen pari putoaa pelistä pois. Kyllä itse kaipaisin enemmän "normaalia" matkaohjelmaa esimerkiksi Michael Palinin tyyliin TV:n ruutuun näitten jenkkiohjelmien sijaan.

Nyt on kolme jaksoa takana ja hyvältä vaikuttaa!
thumbs-up.gif
Täytyy sanoa, että on sillä tutulla naamalla uskomaton merkitys, esim. se Kazakstan etappi.. vähän häiritsee ehkä, että Ewan joutui koko ajan antamaan haastatteluja ja poseeraamaan (n+1) kuvassa. Olisivat keskittyneet leikkauksessa enemmän itse olennaiseen.. viihdyttävää on kuitenkin tähän mennessä ollut (kolmen katsotun jälkeen siis). Itsekin haluaisin joskus tehdä samanlaisen reissun, mutta en tiedä tuleeko koskaan tehtyä..
nixweiss.gif
KTM teki aivan uskomattoman mokan. Voi olla, että vaikuttaa monen tulevan sarjan nähneen seikkailijan pyörävalintaan.
confused_orig.gif
Tosin mikäs BMW:llä ajellessa.
cool.gif

Miten helvetissä se Ewan onnistui saamaan bensaa silmille ainakin kahdesti?
biggrin.gif

lisäystä: vaikuttaa tuo kohtalaisen isolla budjetilla tehdyltä, kun kaksi kotiloakin seuraa ~päivämatkan päässä.

biggrin.gif
Venäläisten pumppujen automatiikka on pikkaisen erilainen kuin täkäläisten. Pumppausteho on usein vähintään yhtä hyvä mutta mitään pysäytysautomatiikkaa ei ole. Kesällä tuli Bemua tankatessa huomattua miten se tankin korkin pieni suppilo vaikeuttaa näkemistäkin siihen malliin, että tarkkana sai olla. Joskus sai hetken pidättää hengitystä kun tankille roiskuu ~litra bensaa valuen suoraan pytyille. Niiden päältä se sitten höyrysi pois näkyvänä höyrynä...

Vesa

Charley Boorman sai sitten BMW:ltä täyden palvelupaketin Dakarin ralliin eli lainausta täältä "Boorman is running with full equipment from BMW, a full support crew. Simon Pavey's normal riding partner, Nick Plumb, got dumped for Boorman. They have BMW support cars. But what's more, they have one extra motorcycle rider. Matt Hall not only needs to race in the Dakar, but he has to bring his TV camera with him, because he's a cameraman hired to film the event."

Linkki hänen ja porukan Dakar-kisan sivuille.

Puolet jaksoista katsonut tähän mennessä, ja täytyy sanoa, että ketä tuommoinen "adventure riding" kiinnostaa, niin ihastunee todennäköisesti dvd-pakettiin.

Matkaa voi tietysti taittaa monella tapaa, ja tuota reissua/pyöriä/matkavarustusta/ajotaitoa/järjestelyjä voi jokainen arvostella mielensä mukaan. Kaverit teki sen näin, mitä pidän sinällään hatun noston arvoisena asiana - saammepahan me muut katsella laadukasta viihdettä. Moni meistäkin varmasti haaveilee tuollaisesta reissusta, mutta kuinkahan moni vastaavanlaisen reissun koskaan tekee?

Pojat ja kuvaaja Claudio osaavat kyllä tehdä viihdettä - harmi vain etteivät osanneet sanaakaan venäjää, vaikka yrittivät sitä hieman opetella.
Jatkoa odotellessa, GS:ää haaveillessa.  
wink.gif

biggrin.gif
Venäläisten pumppujen automatiikka on pikkaisen erilainen kuin täkäläisten. Pumppausteho on usein vähintään yhtä hyvä mutta mitään pysäytysautomatiikkaa ei ole. Kesällä tuli Bemua tankatessa huomattua miten se tankin korkin pieni suppilo vaikeuttaa näkemistäkin siihen malliin, että tarkkana sai olla. Joskus sai hetken pidättää hengitystä kun tankille roiskuu ~litra bensaa valuen suoraan pytyille. Niiden päältä se sitten höyrysi pois näkyvänä höyrynä...

Vesa
Ennen Mongolian reissua itekkin nauroin miten voi olla niin käsi tankkaushommissa, mut ilman pysäytystä oleva rivakka venäläinen mittari yhdistettynä GS:n paskaan tankkausaukkoon ei ole hyvä yhdistelmä.

Taisin reissussa pariinkin kertaan vannoa, että se tankin luukussa oleva härpäke lähtee heti irti kunhan suomeen pääsen vaan enpä ole vieläkään saanut aikaseksi rälläköidä sitä pois. Nurkkamopoilussa siitä ei juurikaan ole haittaa, mutta reissuun en sen härpäkkeen kanssa enää lähde.

Sain lopulta luettua ko. kirjan.
Vaikka saavutus (siis ajo, ei lukeminen) on melkoinen, ei tuo vedä vertoja mielestäni Vkoivun ja kumppaneiden Mongolian reissulle. Ainoastaan ajallinen kesto ylittää tuon.
LWR:n jätkillä on poliisisaattueet, vastaanottokomiteat, huoltoautot, juna, lentokone, BMW:n maailmanlaajuinen huolto, satelliittipuhelimet, kuuluisuuden tuomat edut (ja vähän haittaakin), aina hotellissa tai jonkun kroisoksen luona yötä kun mahdollista jne.
Elokuvaversiona en ole vielä nähnyt, mutta Claudio lienee ammattilainen kuvaamaan ja hyviä maisemia varmasti riittää.
Tuolla Vkoivun esittämällä budjetilla LWR-kaksikko ei olisi päässyt edes Englannin kanaalin ali!
Aika lyhyitä taipaleita kyllä ajelivat päivässä - 0-600 mailia, pääosin alle 300 hyvilläkin teillä.
Käsittääkseni yksi asia kavereilla oli normaalia - koti-ikävä, vaikka satelliittipuhelimella lähes joka päivä soittelivatkin. Koti-ikävää ei edes rahalla voi kokonaan poistaa.
Rahalla saa ja hevosella pääsee...

Sain lopulta luettua ko. kirjan.
Vaikka saavutus (siis ajo, ei lukeminen) on melkoinen, ei tuo vedä vertoja mielestäni Vkoivun ja kumppaneiden Mongolian reissulle. Ainoastaan ajallinen kesto ylittää tuon.
LWR:n jätkillä on poliisisaattueet, vastaanottokomiteat, huoltoautot, juna, lentokone, BMW:n maailmanlaajuinen huolto, satelliittipuhelimet, kuuluisuuden tuomat edut (ja vähän haittaakin), aina hotellissa tai jonkun kroisoksen luona yötä kun mahdollista jne.
Elokuvaversiona en ole vielä nähnyt, mutta Claudio lienee ammattilainen kuvaamaan ja hyviä maisemia varmasti riittää.
Tuolla Vkoivun esittämällä budjetilla LWR-kaksikko ei olisi päässyt edes Englannin kanaalin ali!
Aika lyhyitä taipaleita kyllä ajelivat päivässä - 0-600 mailia, pääosin alle 300 hyvilläkin teillä.
Käsittääkseni yksi asia kavereilla oli normaalia - koti-ikävä, vaikka satelliittipuhelimella lähes joka päivä soittelivatkin. Koti-ikävää ei edes rahalla voi kokonaan poistaa.
Rahalla saa ja hevosella pääsee...
Mä en ole kirjaa lukenut, mutta elokuvan oon pariin kertaan katellu ja varmasti tulen sen vielä muutaman kerran katsomaankin.

Viralista tieto LWR:n heppujen reissun budjetista ei kai ole olemassa(?), mutta jostain olen kuullut arvioiduksi summaksi 200 000-300 000usd. Toi summa kuulostaa melko huimalta, mutta kaipa siihen reissuun saa tollasenkin rahamäärän menemään jos laskee sihteerin palkat, erilaiset kurssitukset, koko huoltoporukan palkat ja muut kulut, kuvaajan palkan, dvd:n editoijan palkan yms.

Jostain muistan lukeneeni, että he tekivät sen takia ton dvd:n että saisivat rahotusta ja ennen reissua isot miehet marisivat kun eivät saaneet kotarilta sponssimopoja. Jos miljoonia ansaitsevat kaverit haluavat kotarin niin ei luulisi kymppitonin sijotuksen olevan ylivoimainen.

Meillä meni rahaa reissussa noin 700e/naama ja sen lisäksi tuli kuluja viisumeista ja mopon kulutusosista jonkin verran. Jos meillä olisi rahaa miljoonia niin varmaan mekin olisimme ottaneet matkaan sateliittipuhelimen ja ehkä miettineet jonkinlaisia tukiryhmäjuttujakin varmuudeksi. Edelleen jos meillä olisi rahaa liikaa niin olisimme kenties Moskovastakin varanneet hotellin Putinin naapurista eikä kaupungin ulkopuolelta olleesta rekkaparkista.

Hienon reissun LWR kaveritkin teki eikä mun mielestä ole tarvetta kilpailla kenen reissu on rankin tai vaarallisin. Mä ainakin teen noita reissuja vain omaksi huviksi. Tommosille vähän eksoottisemmille alueille reissatessa osa reissun viehätyksestä tullee siitä, että tuntee olevansa omillaan. En tiedä kärsisikö tuo tunne sitten pahastikin jos tietäisi avun olevan koko ajan lähellä.

Jos ja KUN seuraavalle vastaavalle reissulle lähden niin sitten ois tarkotus ottaa matkaan joku pikkunäppärä videokamera millä voisi innostuksen mukaan sitten kuvailla ihan ikiomaa reissupläjäystä.

Hienon reissun LWR kaveritkin teki eikä mun mielestä ole tarvetta kilpailla kenen reissu on rankin tai vaarallisin.
En minä tarkoitakaan, että teidän reissu olisi ollut rankempi tai vaarallisempi. Minä vain arvostan teidän tekemäänne reissua enemmän.
Siinä on enemmän sitä, mitä minä koen moottoripyöräilyn syvimmäksi - vapautta ja riippumattomuutta toisista.
Eikä moottoripyöräily saa olla pelkkää vaarojen etsimistä. Rankkaa se saa toki olla.

ps. Vaarallisimmista reissuista saa lukea tuolta kynttiläosastolta...

Charley Boorman sai sitten BMW:ltä täyden palvelupaketin Dakarin ralliin eli lainausta täältä "Boorman is running with full equipment from BMW, a full support crew. Simon Pavey's normal riding partner, Nick Plumb, got dumped for Boorman. They have BMW support cars. But what's more, they have one extra motorcycle rider. Matt Hall not only needs to race in the Dakar, but he has to bring his TV camera with him, because he's a cameraman hired to film the event."

Linkki hänen ja porukan Dakar-kisan sivuille.
Näyttäisikin Charlie olevan 135. eilisen jälkeisissä tilastoissa!
smile_org.gif

Dakarin tilanne

Näyttäisikin Charlie olevan 135. eilisen jälkeisissä tilastoissa!  
smile_org.gif

Dakarin tilanne
Ei mitenkään huonosti muttei loistavastikaan. Keskiporukan vauhtia, 1 tunti nopeammin tai hitaammin vaikuttaa näemmä tässä vaiheessa +/- 30 sijaa, mutta ralli on vasta alussa.

Mutta tuo hänen kameramiehensä Matt Hall menee hieman lujempaa, kai hänen täytyy kiiruhtaa hieman nopeammin jotta saa kuvattua maaliintulot nauhalle
smile_org.gif
.

Back