• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lisätietoja / kokemuksia Zx-12r:stä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pakemppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaipaisin lisätietoja ja kokemuksia ZX-12R:stä, olen ajatellut sellaisen hankkimista.

Olen kiinnostunut eri vuosimallien eroista, vai onko niitä?

Kokemuksista hyvistä ja huonoista. Vioista joita tulee esiin?...yms.

Loistava peli  
062802jumpie_prv.gif
Tehokas, miellyttävä ajaa, notkea, sopii lähes ainoana kyykkynä tällaiselle 196 cm kuskille  
062802jumpie_prv.gif

Ainakaan näin yhden kesän jälkeen ei voi moittia oikeastaan mistään. Kannattaa tietysti ottaa koe-ajot sittenpä tietää istuuko kuskille vai ei  
biggrin.gif
Toki on hyvä muistaa että kyseinen vehje vaatii asianmukaista kokemusta  
bowdown.gif

Niin ja vuosimalli oli 2004
inlove.gif

Tässä vähän sekalaista tietoa:

2002 malli muuttui tosi paljon, käsiteltävyys ja ajettavuus parantui.
02 malleista lähtien pleksi on ns. tuplakupla.

Vuonna 2004 tulleita muutoksia:
-Uusi ruisku toisioläpillä
-Radiaalikiinnitteiset jarrusatulat eteen
-Ajonestojärjestelmä

Itsellä 2003 mallia ja ajettu 18000 km, eikä mitään erikoisempia ongelmia ole ollu. Bensaa palaa ja renkaita kuluu.
biggrin.gif

Aikaisemmin minulla oli XX kolme kesää ja GSX1400 yhden kesän, viime kesän olin ilman pyörää...nyt kiinnostaisi lähinnä ZX-12R tai Hayabusa.

Parin kesän kokemuksella voin suositella!Tarpeeksi tilaa isollekkin ukolle,joskin korkeahko istumakorkeus vaatii mittaa kuskille vähintään 160 cm,pienemmille sit Hayabusat
biggrin.gif
Vakaa kovemmassakin sivutuulessa ainakin verrattuna aikasempiin pyöriini.Suorituskyvyltään vakiona ihan suht rivakka,mutta jo putki&commander viritteisenä ihan eri maata ja paljon viriosaa saatavilla,jos toi ei riitä(ja eihän se yleensä riitä).Miinuksena vois sanoo ohjausiskarin puutteen,pienen tankin=tankkausväli maantiellä ~200-220km ainakin mulla ja rengaskulut.Kytkinkahvan katkaisija temppuili mullakin ekoissa vesisateissa,eli ei lähteny käymään vaihde päällä ja kytkin pohjassa,mutta CRC auttoi vaivaan.Olis sen varmaan takuuseenkin saanut uuden.

Bomberi foorumilalla hauskaa vääntöä 12r-Busa..
Aja kumpikin mopo kun kevät koittaa ja päätä sittä.
Iteltä ääni kwaakulle, bussi on vaan niin ruma ja mittaristo on kuin lentokoneesta..ja kyllä jollekkin merkkaa millanen mittaristo mopossa on.

itsellä rajoittamaton zx12r, siis ilman huippunopeusrajoitinta oleva malli, vuosimalli siis 2000, huippunopeusrajoitin, max. 300 kmh tuli vm. 2001 alkaen. tuossa vuoden 2000 mallissa käytännönkin huippunopeus voi kohota olosuhteiden salliessa hieman yli kolmenmarkan, sellaisia lukemia kuin 303, 306 ja jopa 308 kmh on mittailtu, niin tutkalla, gps:llä kuin sigmallakin eturenkaasta. hitaimmat mittaukset ovat liikkuneet rajoitetuilla malleilla lukemissa 297 ja 293 kmh. osan eroista selittänee pakonokkien ajoituksissa esiintyvä jopa viiden asteen ero yksilöiden välillä. aikanaan japanilaiset testasivat ovaaliradalla ilman äänenvaimennusta olevaa ja hyvin säädettyä tusinakawioa ajaen sillä jopa 324 kmh huipunopeuksia.

lisäksi omani on limited edition racing green, vanteetkin kawanvihreät, ja kawabata special, joka taas sisältää pieniä kilkkeitä ja jujuja siellä täällä, alunperin saksanmaahantuojan erikoismalli, eroina mm. kytkimen välilevyt vahvemmat, 2,00 mm, niissä oli kolmea eri vahvuutta, 1,6 ja 1,8 mm tuon kaksmillisen lisäksi.

itse en ole huomannut ohjausiskaria kaipaavani tusinakawioon. kovassa kiihdytyksessä vakiovälityksillä keula kevenee sopivasti, powerwheelie on makeeta, kolmosella nappaa todellista noin 230 kmh ja on se elämys ajaa nollasta kahteensataankolmeenkymppiin keula kevyesti leijaillen sen verran, että orava sopisi makaamaan etukumen alle, vaikka sitä en toivoisi noissa vauhdeissa kummankaan osapuolen kannalta tokikaan, tokio.

ostin omani vasta syksyllä ja ajokilometrit jäivät sateiden ja työn, tuon vapaa-aikaa rajoittavan olomuodon vuoksi aika vähäisiksi, vain rapiat 2000 km ehdin ajaa, sitäkin suuremmalla nautinnolla.

takarengasta ja bensaa syö kohtuu nopeasti.

vanhemmassa, siis A1 - A2, on 20 litrainen bensatankki, kun taas uudemmassa on vain 19 litrainen.

uudemmassa, siis B1, B2, B3, B4,,, on kaksi tuulettajan flektiä, vanhemmassa yksi. uudemmassa sentin pidempi akseliväli. ym. ym. pieniä eroja on paljon, mutta samanmoinen vehe kuitenkin.

itselläni on toiminut moitteettomasti tuo sirkiö.

suosittelen.

itse en ole huomannut ohjausiskaria kaipaavani tusinakawioon. kovassa kiihdytyksessä vakiovälityksillä keula kevenee sopivasti, powerwheelie on makeeta, kolmosella nappaa todellista noin 230 kmh ja on se elämys ajaa nollasta kahteensataankolmeenkymppiin keula kevyesti leijaillen sen verran, että orava sopisi makaamaan etukumen alle, vaikka sitä en toivoisi noissa vauhdeissa kummankaan osapuolen kannalta tokikaan, tokio.
Eiko koskaan ole käyny niin,että etupyörä ei alas tullessaan olekkaan ihan just linjassa menosuuntaan nähden.Mulla on pari kokemusta n200 vauhdista.Tiessä pitkää kyy-kuvioo!Ehkä se on se taito,mikä multa puuttuu,mutta jokatapauksessa herkullisia kokemuksia
omg.gif
omg.gif

Eiko koskaan ole käyny niin,että etupyörä ei alas tullessaan olekkaan ihan just linjassa menosuuntaan nähden.Mulla on pari kokemusta n200 vauhdista.Tiessä pitkää kyy-kuvioo!Ehkä se on se taito,mikä multa puuttuu,mutta jokatapauksessa herkullisia kokemuksia
omg.gif
omg.gif

Tjaa, yhden kesän ja n. 14 kkm. 12R (A1) kokemuksella en isse ole kyllä ohjausiskaria kaivannu ja mun pelissä oli perääkin vielä Gyntteri prikkavirityksellä nostanu.

Juuja siis alkuperäseen kymysykseen senverran että ennenkin on tästä aiheesta puhetta ollu, eikun haku-toimintoa käyttelemään. Esim. hakusanoilla "12R kokemuksia" löytää jo monta jutskaa. Koklasin ja tuli oma vanha viesti vastaan jossa olin quotannu RiDE-magazinea seuraavasti ja dementian pahenemista odotellessa lainaan lainaustani:
"The great thing about ZX-12R is the way it makes you feel. Eery time you sling your leg over the bike you experience the sort of tingly feeling that Tornado pilots must get when they slide into the cockpit of their jet planes."

Paljon juttua löytää kans 12R.ORG:sta

Minä tykkään Mäyriksestäni ku hullu puurosta ja eiköhän sillä vielä joku kesä sillä ajella ja talvet rakennella, seuraavaa mallia orotellessa..
tounge.gif

juuei, ei ole vikuroinut. ajan ehkä näin aluksi varovasti ja tällaisena vanhana änkkänä ei viitti ennää hurijastella, josko kunnolla osaisikaan. se vaan on hauskaa kiihyttää joskus. mukawa matkapeli ja sopii kovalle käskijälle loiville radoillekin harjoittelupeliksi. ajoivathan ranskassa silloin 2000 zx12r kawalla enduranceakin kieli poskella, le mans 24 heures ja bol d´or 24 heures. loivilla radoilla nopein pyörä kuunaan. radat vain tahtovat olla liian syheröisiä. hehiö.

Itselläni ollut 2 kesää,vuosimallia 03. Vakiona en ajellut lainkaan mutta kaikenpuolin loistava pyörä ollut. Jopa emäntä ei ole valitellut takana olemista mutta ei kylläkään ole kovin pitkä. Minulle ratkaisevin muutos 02 vm eteenpäin on ollut ulkomuoto,lähinnä etutorvi,lokari,peilit,mainostivat aikanaan että muutoksia olisi ollut paljonkin mutta vanhempaa versiota ei ole ollut. Muzzy myy yellowboxia mikä on nopea/helppo asentaa jos tykkää saada henkisen tiedon että kulkee yli 300km/h. Suosittelen.

Joo,pitää paikkansa! Samassa laitteessa olemme! En tosin ole vielä hyödyntänyt laitteen olemassaoloa mutta henkinen tieto riittää useimmille!

joo, bonnevilleboxia myyvät, jolloin kiertää kutosellakin yli kolmensadan rajan nopeuksiin vakiovälityksillä. toinen keino nostaa huippuja, joilla ehkä enemmän akateemista merkitystä, tuskin käytännössä juurikaan, on laittaa jokusen piikin pienempi takaratas.

mulla on nyt 44 piikkinen takana ja sen avulla teoreettinen huippunopeus kasvaa vajaat 5%, kiihtyvyys heikkenee vastaavasti. tosin käytös ykkösellä rauhoittuu huomattavasti ja taajamaliikenteessä vaihtamistiheys vähenee. keulimistaipumuskin lievenee paljon.

sitten kovia lähtöjä varten voi laittaa isomman rattaan taakse ja/tai pienemmän eteen. zzr1100:n 17 piikkinen sopii eteen zx12ärrän 18 piikkisen tilalle.

pienemmästä takarattaasta on se hyöty myöskin, että nopeusmittari näyttää täsmälleen oikein ainakin alle parinsadan nopeuksissa. sitten kuulemma ja lukemma, lähempänä kolmeasataa takarenkaan sutiminen lisää mittarivirhettä jokatauksessa 20 kmh tai enemmän.

Mulla yhden kesän jälkeen ainoa vika 12R:ssä on ollut tuo jo mainittu kytkin pohjassa käynnistymättömyys.

Kokeiltu kaikkea rata-ajosta autobahnaan. Pyörä on luottamustaherättävän mukava ja helppo ajaa, vaikkakin herkkä kaasu vaatii radalla tarkkuutta. Kiihtyy, kulkee, sutii ja keulii hyvin. Mun ajossa ei ole kertaakaan lähtenyt etupyörä keulimisen jälkeen vipattamaan.

Omakohtaisena havaintona todettakoon vielä, että Kawa on aiheuttanut mulle immuniteetin jokatalvista prätkänvaihtokuumetta vastaan. Mielenkiinnolla kyllä tutkin uusia malleja, mutta yhtään ei tee mieli vaihtaa. Tai jos olisi ihan pakko vaihtaa, niin ehkä sitten uuteen samanlaiseen...

tuo on hyvä pointti zx12r kawassa, samaa ajatellut, ettei hevillä, tahi rokkenrollilla, tule sellaista mallia, jotta tarvitsisi alkaa vaihtomielessä katselemaan. hämärissä huhuissa kawalta olisi joskus 2007 vuonna ehkä tulossa jonkunlainen päivitetty zx12r mallin jatkokehitelmä. villeimmät arvaukset liikkuvat zx13r, zx14r ja jopa zx15r kokoisissa tehohirviöissä. voihan toki olla vaikkapa moottorinkoon pysyessä ennallaan, pienillä viilauksilla siihen rapiat parisataa heppaa ja pyörän omaapainoa hitusen alaspäin, sekin olisi todella paljon suorituskykyyn lisiä.

toisaalta itselleni suht painava sporttipyörä sopii paremmin kuin aivan rimpulankevyt. enemmän ajan kuitenkin matkaa, maantietä ja mutkaa kuin rataa.

käytännön vääntö koneen pyöriessä 3000 - 4000 rpm on ollut meikälle ainakin riittävä liikenteessä vaihteella millä tahansa.

Back