• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lisää tehoa jarruihin - kuinka?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja villho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minä en sitten tiedä ABS:istä mitään, mutta jos kytket sen kokonaan pois käytöstä, meneekö etunen lukkoon kahella sormella ?)

tontze sanoi:
Minä en sitten tiedä ABS:istä mitään, mutta jos kytket sen kokonaan pois käytöstä, meneekö etunen lukkoon kahella sormella ?)

Ajattelet varmaan sitä, että ABS-järjestelmä estäisi jarrujen lukittumisen, vaikka puristaisin millaisella voimalla?

Oma VFR:ni on vuosimallia -04 ja siinä ei tosiaan ole niin kehittynyttä ABS-järjestelmää, että se osaisi "haistella" milloin ollaan pidon rajoilla (tämä taitaa vaatia näitä uusia race-ABS:iä). Kyllä tuo omani ihan perinteisesti vaatii renkaan lukittumista, että se puuttuu peliin ja tuon toki huomaa, kun rengas käy lukossa - olenhan testannut ABS-jarrutusta märällä asfaltilla ja soralla. En itse asiassa muista, olenko saanut eturengasta lukittumaan kuivalla kelillä, vaikka olisin käyttänyt koko räpylää...

Jos joku palaa tähän ketjuun myöhemmin etsimään vastauksia omaan ongelmaansa, niin täällä oli ihan suomeksi juttua noista EBC:n GPFA- ja EPFA-palojen eroista.

GPFA-paloja ei liene VFR:lle edes saatavilla - harmi, että menin aiemmin ostamaan normaalit HH-palat, kun olisin pienellä lisäinvestoinnilla voinut ostaa nuo EPFA-palat.

Moottoripyörän ABS-jarrujen säätö on tasapainottelua ajo-olosuhteiden ääripäiden välillä. Kun testejä lueskelee, niin yleinen toteamus on, että liukkaamilla pinnoilla ne ovat liian herkät ja niin jarrutusmatka on tolkuttoman pitkä, siis jopa vaarallisen pitkä. Jos tuota ominaisuutta halutaan poistaa, niin automaattisesti se merkitsee pitävällä pinnalla ei jarruja saa lukkoon pienillä jarrutusvoimilla. Mikä pakko sitten on saada kahdella sormella ABS aktivoitumaan, ei minulle kyllä oikein avaudu, ei se ainakaan turvallisuutta lisää.

battaglin sanoi:
Moottoripyörän ABS-jarrujen säätö on tasapainottelua ajo-olosuhteiden ääripäiden välillä. Kun testejä lueskelee, niin yleinen toteamus on, että liukkaamilla pinnoilla ne ovat liian herkät ja niin jarrutusmatka on tolkuttoman pitkä, siis jopa vaarallisen pitkä. Jos tuota ominaisuutta halutaan poistaa, niin automaattisesti se merkitsee pitävällä pinnalla ei jarruja saa lukkoon pienillä jarrutusvoimilla. Mikä pakko sitten on saada kahdella sormella ABS aktivoitumaan, ei minulle kyllä oikein avaudu, ei se ainakaan turvallisuutta lisää.

Ainut ero (toimivien) ABS-jarrujen toiminnassa liukkaalla ja pitävällä pinnalla on säätöalgoritmi. Sähköaivo haistelee ajon aikana (autossa) ja jarrutuksen alussa pidon tasoa ja sen perusteella päättää käytettävän säätöalgoritmin. Toimivat ABS-jarrut toimivat siis hyvin kaikilla pinnoilla (etenkin liukkaalla), mutta vanhemmista pyörän ABS-jarruista ilmeisesti puuttui tuo ominaisuus, jolla säätöalgoritmi muuttuu pidon mukaan. Tästä syystä liukkaalla alustalla pyörä ei pysähdy kunnolla, koska jarrutus yritetään hoitaa samalla tavalla kuin pitävällä pinnalla. Uudemmat jarrut ovat tässä huomattavasti parempia ja yllä esitetty toimintatapa on aika karkea yksinkertaistus, mutta kuvaa hienostuneen järjestelmän perusidean.

Tuotatuota. Kyllä mä siitä lähden että kysyjällä on ihan ajatusta takana. Jos hengenpelastava kova jarrutus vaatii niin paljon voimaa että joutuu pää punaisena puristamaan, on jarrutusta vaikea hallita. Pienemmällä voimalla puristamisessa jarrutusta on helpompi annostella.

Jos tuosta rivistä otetaan randomilla 100 mp-kuskia vaikka EAK harjoituksiin, 99-98 feilaa jarrutustestin. Näistä suurin osa omien kykyjensä riittämättömyyden vuoksi, mutta osa myös sen takia että mopon jarruja voisi parantaa threadissa mainituin keinoin.

battaglin sanoi:
Mikä pakko sitten on saada kahdella sormella ABS aktivoitumaan, ei minulle kyllä oikein avaudu, ei se ainakaan turvallisuutta lisää.

Ensinnäkin tuo, että ABS-puuttuisi peliin ei tietystikään ole itse tarkoitus missään todellisessa tilanteessa, koska lyhyempi jarrutusmatka saadaan aikaiseksi, jos pystytään pysymään juuri siinä lukkiutumisen rajalla. Minä olen kuitenkin tottunut pitämään kahta sormea jarruvivulla aina niissä tilanteissa, kun edessä, takana tai sivulla on muita tienkäyttäjiä tai jos ajelen sellaisella alueella, että saatan joutua tekemään pikaisen pysähdyksen.

Näin ollen haluan olla varma, että tarpeen vaatiessa pystyn tekemään maksimaalisen jarrutuksen noilla kahdella sormella - jos voimaa tulee liikaa ja ABS puuttuu peliin niin ok minulle. Tosiasia on, että ABS:nkin puuttuessa jarrutusmatka on perkeleen lyhyt (olen testannut maksimijarrutusta märällä asfaltilla 100 km/h nopeudesta ja epäilen, että keskimääräinen absittomalla pyörällä ajava motoristi ei taatusti pysty pysäyttämään peliään sadekelillä samalla matkalla).

En kuitenkaan halua jättää marginaalia oman jarrutukseni ja ABS-jarrutuksen (joka on lähellä maksimia) väliin. Jos häviän ABS:n puuttuessa peliin 2-3 metriä, niin se on parempi, kuin että häviän >5 metriä, koska en pysty nykyisillä jarruillani maksimihidastuvuutta saavuttamaan.

Asiaa voidaan verrata myös autoissa oleviin hätäjarrutehostimiin. Periaatteessahan ne ovat turhia, mutta käytännössä todellakin tarpeellisia, koska ne auttavat kuljettajaa tekemään maksimaalisen jarrutuksen tarvittaessa.

EDIT: Ja toivon, ettei tämä ketju karkaa ABS-väittelyksi, sillä ketjun pohjimmainen tarkoitus on löytää ne keinot, joilla mopon jarruja voi parantaa, jotta kaikissa käytännön jarrutustilanteissa pärjää vain kahdella sormella jarruttaen.

Viimeksi muokattu:
Palataanpa tähän ketjuun, kun asiassa on kohdallani tapahtunut edistystä; tällä viikolla sain lopultakin otettua etusatulat irti ja auki, uudet tiivisteet sisään ja liukuholkkien kumit vaihtoon ja holkeille uudet vaseliinit, satulat ja letkut (samat vanhat kumiletkut) kiinni ja uutta nestettä letkuihin. Kaksi iltaa kiroilin noiden yhdistelmäjarrujen ilmauksen kanssa, mutta lopulta sain homman hoidettua.

Useammassa männässä oli pinttymää pinnassa ja ainakin yksi oli jumiutunut, joten ei mikään ihme, että teho ei tuntunut aiemmin riittävän. Takasatulalle en tehnyt mitään, mutta nesteet toki tuli vaihdettua koko pyörään, koska yhdistelmäjarrujen etusatuloiden irroittaminen vaatii, että koko järjestelmä ilmataan tämän jälkeen.

Tuloksena nyt sitten se, että jarruihin tuli selvästi lisää tehoa. Pyörässä on lyhyet kahvat ja nyt kahdella sormella saa halutessaan asfaltilla eturenkaan lukittumaan tai vähän stoppien tynkää aikaiseksi (enemmänkin varmaan, jos olisi kanttia kikkailla).. Toimii jopa kylmillä jarruilla. Toki tuntumaa voisi vielä parantaa vaihtamalla ne teräspunosletkut, mutta ehkä sitten joskus, kun tuo tämän viikon taistelu ilmauksen kanssa on unohtunut.

Ja jos joku haluaa perehtyä tuohon Hondan yhdistelmäjarrujen ilmaukseen, niin tästä voi lukea lisää ja arvailla, minkälaisia ärräpäitä Espoon suunnalla on kuulunut, koska homma ei mennyt läheskään noin helpon kuuloisesti, kuin yo. ohjeissa sanotaan.

Viimeksi muokattu:
Back