• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Linnut uhkana motoristille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mammutti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kerran kypärään ja kerran olkapäähän. Kyllä lintu on nopee, kerkesi tyhjentää suolen olkapäälle.
mad.gif
Heitti oikeen jännäkakat
biggrin.gif

Joku tirpunen osui kerran katteeseen lampun yläpuolelle reippaassa retkivauhdissa. Kummalliset olivat ilmavirtaukset katteen takana, sillä seuraavassa kuvassa kuskin potta ja oli täynnä höyheniä.
Pakko yli pysähtyä.

Itellä harvemmin lintu lentänyt päin,mutta joskus uuttu kyyhky on arvioinut nousunopeutesa väärin,eli siis ei ole kerinnyt alta pois,kummasti säikäyttää,vaikka kummatkin menossa samaan suuntaan,nopeus eroa vaan noin 100.

Mulle tuli eilen huuhkaja kypärään...olin viemässä pyörää talviteloille... vauhtia satanen..huuhkaja lentää oikeelta tien poikki.. vedän vähän päätä alas, mutta osuu silti.. seuraavaks oonkin asfaltin pinnassa. Mulle ei tuu naarmuukaan, housuista pinta rikki, pyörästä menee jalkatappia, vilkkua jne.

Näin jälkikäteen vähän mietityttää. Törmäys ei varsnaisesti satuttanut, mutta en myöskään tehnyt mitään paniikkijarrustusta tai ohjausliikettä. Se lintu tuli suoraan oikeelta että kai se jotenkin tyrkkäs. Kaikki nävi hyvin nopsaan tai sitten multa puuttuu pari sekuntia kun ajasta pyörän päältä asfaltille selälleni liukumaan ei ole mitään havintoa.

Mulla omakohtainen kokemus,ajelin GSX1100-G;LLÄ VM-92 jo neljättä kesää joten tunsin pyöräni mielestäni hyvin,mutta se ei auta kun äkki tilanne tuli eteen(tosi äkkiä),maaseudulla öljysoratie hiljainen liikenne(onneksi).Eu on kieltänyt varisten,lokkien,harakoiden ym,roskalintujen ampumisen.sen seurauksena niitä täällä kuin hitskokin linnut elokuvasta,sähkölangat mustanaan.Varis lensi suoraan koskelle näköä,vauhtia mulla n,80 vaistomainen jarrutus,etujarrulla liian tehokas painallus ja niin mentiin vasemmalle kyljelleen pikku vipotuksen jälkeen,neljä kylkiluuta ja solisluu poikki,pyörään vauriot sarvet vaihtoon,tankki maalauksille öljynlauhdutin uusix, sivulaukku sököx se kyllä pelasti lonkkani ja polveni niihin ei tullut ku naarmuja(HEPCO&BECKER KESTÄÄ SEN MINKÄ SINÄKIN).
Yhteenvetona ,että jos abs;t ois ollu niin ehkä.....?
confused_orig.gif
???.
pelkkä liikennevakuutus ei muuten korvaa ko tapauksessa pyörää,ite maksat korjauksen.

valtio ei ole vakuuttanut ko lintuja.
NYT VAHINGOSTA VIISASTUNEENA ON TÄYSKASKO!
OSTETAAN HEPCO&BECKER 40L SIVULAUKUT(JUNIOR)VASEN TAI MOLEMMAT.
VAHINGOSTA VIISASTUU!!!!
sport05.gif

Legenda kertoo tosta lintuhommelista sen ver : Motoristi oli ajanu moottoritietä noin 100 vauhtia visiiri auki ja lintu perkele. lintu oli tullu suoraa silmää ja kuskilta henki pois. Tässä tapauksessa kuski0 - lintu 1. Mutta mutta toine haitta tekijä varallisuudelle on nuo siilit yms. kerra ajoin taajamassa noin 50 lasissa kesäyöllä ni perkele siilipomppaa etee. Äkki jarrutus ja sain onneks väistettyy.

Siileistä ja jäniksistä..

Piikkiaikoina mentiin kaverin kanssa kisut takasatuloilla jostain jonnekin kun yön pimeydessä yrittää elämäänsä kyllästynyt supikoira tähdätä frendin eturenkaaseen. Takana toisella pyörällä ajellessani näin kun kaveri jarrutti ja supi jäikin sitten takarenkaan alle. Pystyssä pysyivät, mutta hyvin pomppasi Cagivan perä yli mennessä.
omg.gif

Linnut olen tähän asti onnistunut väistämään pään liikkeillä. Kerran hipaisi pikkulintu katteen reunaa, mutta ei rikkonut mitään. Ne ei oikein hahmota noita nopeuksia kun nousevat tieltä ilmaan..

Legenda kertoo tosta lintuhommelista sen ver :  Motoristi oli ajanu moottoritietä noin 100 vauhtia visiiri auki ja lintu perkele. lintu oli tullu suoraa silmää ja kuskilta henki pois. Tässä tapauksessa kuski0 - lintu 1. Mutta mutta toine haitta tekijä varallisuudelle on nuo siilit yms. kerra ajoin taajamassa noin 50 lasissa kesäyöllä ni perkele siilipomppaa etee. Äkki jarrutus ja sain onneks väistettyy.
Kuulostaa kyllä aikamoiselta legendalta joo.
Kuka vittu ajaa visiiri auki satasta? Vai oliko kenties vedelly krossipotalla ilman laseja.

Tulipa aikoinaan itsekin ajettua rätkä parveen. Olivat kökkimässä tiellä ja ajattelin että kyllä ne siitä lähtee, mutta ei ne poikaset ehtineet kunnolla ilmaan.
Pää oli tankissa kiinni, vauhtia 120-140, muutama mätkähdys kuului ja jumalattomasti sulkia tuli mittariston välistä
Pysähdyin katsomaan joukko teurastusta ja neljä tunnistettavaa raatoa etukatteessa ja syylärissä.
Ei onneksi tuhoontunut pyörästä mitään, pesulla selvisi
062802jumpie_prv.gif

pari kesää sitten tenojokivartta ajaessa riekko kopsahti reiteen. vauhtia n.80km/h ei paljon hetkauttanut, kuin riekko parkaa...
kynttila.gif

Jäniksistä ja teeristä...

Keväällä jänöt pomppii tiellä aika ahkerasti, mutta minä vielä silloin luotin että kyllä ne väistää. Tulin sitten viissatkulla ärräKawalla aamuyöllä kotia kohti ja ajelin jotain 150 km/h öljysoratiellä, ku jänis hyppäs kaarteessa tielle. Minä väistin vasemmalle ja jänö myös. Vähän ennen ku osui, musta näytti että se otus on niin iso että tulee päin naamaa. Näytti siis kengurun kokoiselta! Pamaus oli helev... moinen ja pyörä voplas monta sataa metriä. Ja ku voplaus loppui ni mä huomasin olevani vielä kyydissä  
buttrock.gif
ja pyörästä kuului melkoinen krahnutus. Oli menny etulokari silpuksi, katteet oli täynnä luunpalasia ja syylärissä porisi pupumuhennos. Kyllä se haisee tosi pahalle  
crazy.gif
Pyörässä ja ajopuvussa roiskeverimaalaus.

Teeri osui saman pyörän keulaan ja siinä kate murtui vain hiukan. Ei aiheuttanut mitään ohjelmaa. Harmitti vaan kun sen akkateeren mukana meni yksi kokonainen teeripoikue. Oli aikaista kevättä silloin.

Legenda kertoo tosta lintuhommelista sen ver :  Motoristi oli ajanu moottoritietä noin 100 vauhtia visiiri auki ja lintu perkele. lintu oli tullu suoraa silmää ja kuskilta henki pois. Tässä tapauksessa kuski0 - lintu 1. Mutta mutta toine haitta tekijä varallisuudelle on nuo siilit yms. kerra ajoin taajamassa noin 50 lasissa kesäyöllä ni perkele siilipomppaa etee. Äkki jarrutus ja sain onneks väistettyy.
Siinä se nähdään : yli ajettu siili tai yliajettu neekeri , on niillä erot . Siilin kohdalla on jarrutusjäljet !

Kaveri (saanut mp-kortin joskus lahjaks` ) osti customin ilman ajokokemuksia . Tampereella 50-60 vauhdissa jänis tielle ja takajarrua . Pyörä kumoon ja polvee , kyynärpäätä , solisluuta , eikä edes osunu jänikseen . Pyöräkään ei pysyny ehjänä : ei oo muuten kaverilla ollu pyörää sen jälkeen !
talktohand.gif

Back