• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Linnut uhkana motoristille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mammutti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
täällä helsingin rannikolla jo muutaman kerran meinannu tulla lokki otsaan... onko kokemuksia ..:-) luulis että parin kilon mötikkä 100km/h otsaan jopa tappaa, vai? tai ainakin kuskin konseptit sekaisin iskusta, vaikka rintaan tulisi. onko perimätietoa tämän luonteisista onnettomuuksista? kannattakö vain painautua katteen taakse ja toivoa parasta, vai? eikö linnut osaa/ehdi väistää, eikö äänikään pelästytä niitä? kiihdytän joka aamu hertsikan rampista itäväylälle ja siinä niitä leijailee...

Itse en ole hyönteistä suurempiin elikoihin pyörällä törmännyt, mutta kaveri osui moottoritiellä varpuseen. Oli kuulemma ollut tulossa inhasti kaulaa kohti, mutta sai käännettyä olkapäätä eteen. Olkavarsi oli kuulemma iskun jäljiltä pitkään kipeä.

Tämänhän kaikki ovat varmaan joskus lukeneet:

http://www.anvari.org/shortjoke/Aviation/197.html

Joskus aikoinaan, kun olin moottoripyöriä maahantuovassa yrityksessä töissä, niin näin, minkälaista jälkeä varis tekee törmätessään kyykyn etukatteeseen.

Korjaamolle tuli japanialainen kyykky kaikkine variksineen. Varis oli sitten kyllästynyt akkaansa ja lähtenyt motarille lentelemään.
Tämä epäonninen motoristi sitten joutui päättämään masentuneen luontokappaleen epäonnistuneen elämän varsin julmalla tavalla, siis nauttimalla kesäisestä päivästä mopottimen sarvissa.

Nonnih, asiaan nyt!

Pyörästä oli umpio, etukate, mittarit, pleksi ja muita pienempiä hilkkeitä kappaleina. Eli pahaa jälkeä tulee. Vauhtia oli kuulemma ollut n. 120 km/h.

En halua/uskalla edes ajatella, mitä tapahtuu, jos varis tai joku muu haitallinen siivekäs lentää kypärään. Mä kun satun ajelemaan vielä semmoinen krossikypärä päässä.

Kerran on tullut kuovi kypärään, ja sen huomaa  
tounge.gif
Ehdin kyllä ensin vetää kyykkyyn, joten se lähinnä  vain silitti hiukan takaraivoa mennessään.
Tänään nousi hitaasti helteessä lepattaen kanahaukka tien varresta raatoa syömästä ja samalla tavalla kyyristyen sain väistettyä niin, ettei osunut edes kypärään tällä kertaa. Säikäytti kyllä siitäkin edestä; on nimittäin aika ison näköinen lintu 20 sentin päästä katsottuna.. Jos lintu painaa paljon enemmän kuin ihmisen pää, ei ole vaikea arvata kumpi pysähtyy kolaripaikalle  
crazy.gif

Kaverillani tärähti motarin keskipuskasta rastas syliin, vauhtia n 140. Oli lipat enemmäm kuin lähellä. Yhdellä kädellä sai rimpuiltua mopedin kestämään pystyssä.

Tämäkin on niitä joka kesäisiä aiheita
wink.gif
Enpä oo kuullut kenenkää kuolleen tai loukkantuneen pahemmin. Itsellä osunut kerran pikkulintu olkapäähän +80 vauhdista ja kerran jalkaan +140 vauhdissa, molemmilla kerroilla lintuun sattui huomattavasti enemmän...

Jotkut pikkulinnut tuli tossa Alatikkurilan Shellin kulmilla sivuttain kypärään ja olkapäähän. Vauhtia ei ollut kukaan ei kuollut - kai, mutta kopsaus kypärään säikäytti.

Ei se lokki ainakaan mua tappanu viime juhannuksena kun tuli n. 140stä suoraan visiiriin.. Töistä olin tulossa aamu viiden-kuuden välillä ja keskellä tietä seisoi lokki.. fiksuna lähti sit lentään ihan suoraan eteenpäin.. sen verran kerkes meneen matalaks että ei tullu rintaan "vaan" osu visiiriin.. pyörä ja kamat paskassa ja veressä ja törkee vitutus ku uudesta kalliista visiiristä halkes sivu kiinnikkeet
biggrin.gif
. En käyny kattoon miten sen paskiaisen kävi. Toivottavasti sattu.

Itse ajoin lokkia päin joskus 15 vuotta sitten. Vauhtia oli noin 100 ja lintu osui ensin etukatteeseen ajovalon viereen ja sitten vasemman käden sormille (kun tajusin että osuu, painoin kytkimen pohjaan). Lokki jäi tielle makaamaan pää väärässä kulmassa ja perässä tullut auto sitten viimeisteli sen. Kate ei tarvinnut kuin pesun, sormet oli arat vain muutaman päivän, kiitos kunnollisten hanskojen.

Kaksi kertaa on kolahtanut pikkulintu pottaan ja kumpikaan kerta ei sen kummemmin saanut paniikkia aikaan, ei sattunut eikä sen kummemmin heilauttanut.
Etukatteen taakse koitan vetäistä päätä jos ehtii, mutta yöllä ei välttämättä näe.
Nämä uudet poikueet tekee sen että läheltäpiti tilanteita on huomattavasti enemmän. Lintuja enempi ja kokemattomia sellaisia.

Mulla tuli joku varpunen tms olkapäähän jossain ~100 km/h vauhdissa. Vähän kun joku ois huitassu nyrkillä siihen. Ei siis suurempia vaurioita.

Joskus piikkiaikoina tuli sorsa rintaan ja vauhtia oli noin 110km/h..
eek.gif
Ilmat pihalle, mutta sain mopon pidettyä pystyssä ja pysäytettyä..
Rinnassa sorsan vatsalaukun sisältö ja jalkapallon kokoinen mustelma.. Hengittäminen oli vaikeaa pari päivää... Onneksi ei luita mennyt poikki.. Kuski 1 Sorsa 0  
biggrin.gif

Eilen hujahti harakka pyörän etukatteeseen, kuulu vaan *kops* eipä onneks osunu miuhun. vauhtii vajaa 100. tiädä sit mitä ois käyny jos ois tullu ohtaan? ei tullu ees katteeseen mitään jälkee.
biggrin.gif

Tänä kesänä mullakin ensimmäinen kosketus linnun kanssa..
Jostain täysin tyhjästä pätkähti rastas olkapäähän, vauhtia 100km/h, juuri suojan alapuolelle.
Kyllähän tuo tömähti mukavasti, mutta tais lintuun sattua paljon enempi.
Muutenkin tuntuu että nyt on saanut miltei joka ajelulla väistellä
jos jonkin näköistä lentäjää.. Kovasti ovat syliin tulossa..

Aamulla ajoin moottoritiellä rottisen yli, laskeutui juuri etupyörän eteen. Vilkasu peiliin todisti onnettoman saaneen ennen aikaisen sulkien kyninnän.
crazy.gif

Sammatti - Karjalohja välillä ( 80 rajoitus) tuli vissiin rastas enskan peiliin. Tömähti yllättävän kovaa, mutta peili vaan väänty kiinnikkeissään.

Linnuista puheenollen ajelin tässä taajama-alueella visiiri auki, kun lokki hypähti lentoon tienposkesta prätkän ääntä säikähtäneenä. Lintu lenteli noin 2 sekuntia mun pääni korkeudella.. kokeilin jarruja ja mietin oliko lokilla suunta hukassa. Ei ollut.. ruoja tähtäili pommia mun naamalle. Suoraan visiirin aukosta sisään nenulle.. Kilotonneja oli sen verran, että aurinkolaseista meni näkyvyys kokonaan. No, kun lopulta sain lasit pois silmiltä ja pyörän taas oikeaan kulkusuuntaan, niin ei voinut kuin nauraa.
bowdown.gif
Noilla taidoilla liittoutuneet olis pommittaneet natsit kivikaudelle jo maanantaiaamuna.

Niin ja tässä karjalan kannaksella ajessani tuli erittäin suuressa (oikeassa) tilannenopeudessa joku kuikelo oikeaan olkapäähän. Heitin jo hyvästit kaasukädelleni, mutta eihän se tuntunut kuin hevosen pieraisulta ajoasun läpi. Nopeutta oli vissiin 180+ ja linnulla kokoa noin harakan verran. Lajin määritys jäi hieman vaillinaiseksi, eikä linnun myöhemmästä terveydentilasta ole tietoa..

Ja porsliineille tiedoksi, että tämä tilannenopeus saavutettiin turvallisesti yleiseltä liikenteeltä suljetulla perunapellolla. Tai ainakin se siltä tuntui..
lookaround_orig.gif

Back