• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikennevalot, vihreä ei syty !

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja erkinheikki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eilen matkalla Lappeenrannasta Joensuuhun päin oli jossain vaiheessa tietyömaa, jonka kohdalta toinen kaista oli suljettuna ja paikalle oli laitettu liikennevalot. Lähestyin pyörällä liikennevaloja ja mietin että vaihtuukohan valot. Pysähdyin, odotin noin 10s ja totesin, että taitaa olla miun vuoro ja sitten vaan punasilla läpi. Kello oli kyllä aamulla ehkä 6, joten muuta liikennettä ei juurikaan ollut.
Jos ovat samanlaiset kuin ne valot, mitkä ovat Lauritsalassa 6-tien ylimenevällä sillalla, niin kyllä vaihtuvat.

Omien havaintojen mukaan nuo tietöiden yhteydessä käytetyt valot eivät yleensä "reagoi" yhtään mihinkään vaan toimivat ajastimella.
Aika tuppaa olemaan hyvin pitkä, tyyliin minuutti suuntaan ja sitten toiseen.
Tuossa Sipoossakin on sellaiset viime aikoina ollut, siinä Nikkilän länsipuolella.

Jos valoissa on magneettisilmukka (tai liikeilmaisin) niin kyllä sen pitäisi olla ihan aistinvaraisesti havaittavissa. Jos ei näy niin ollee ajastimella ja kestää vaan sitten aikansa.

Jos jeparit näkee tuon punaista päin ajamisen, siitä hyvin todennäköisesti tulee rapsut, vaikka muuta liikennettä ei olisi. Eli tämmöiset tehdään ihan omalla vastuulla.
Jep, ja tosimies vastaa teoistaan eli käy itse ilmoittautumassa poliisiasemalle tapahtuneen jälkeen: "ajoin päin punaisia, ottakaa kortti pois ja sakottakaa minua, koska olen tehnyt liikennesyntiä".

Jos jeparit näkee tuon punaista päin ajamisen, siitä hyvin todennäköisesti tulee rapsut, vaikka muuta liikennettä ei olisi. Eli tämmöiset tehdään ihan omalla vastuulla.
Jep, ja tosimies vastaa teoistaan eli käy itse ilmoittautumassa poliisiasemalle tapahtuneen jälkeen: "ajoin päin punaisia, ottakaa kortti pois ja sakottakaa minua, koska olen tehnyt liikennesyntiä".
+ samalla voi pyytää aamupamputuksen.

Mäkin ajan läpi vaan jos tyrät ei vaihdu

Näin Helsinkiläisenä ottaisin yhteyttä tänne jos alkaisi Oululaisten valotolpat jurppia. Kannattaa varmaan kokeilla.
Tienkäyttäjän linja puh. 02002100
"Valitin" tänään yksistä valoista Oulussa. Sähköpostiin vastattiin alle puolessa tunnissa. Numerokin annettiin, sinne vaan ilmoituksia toimimattomista valoista (Oulussa siis), säätäjät sitten säätää
thumbs-up.gif

-------------------katkelma vastauksesta---------------------------------
Kiitos liikennevalopalautteesta!

Asentaja käy huomenna säätämässä ilmaisimia herkemmälle.

Moottoripyörien osalta ongelmana on niissä oleva vähäinen metallimäärä, joka ei aina riitä häiritsemään riittävästi asfaltissa tai sen alla olevan induktiosilmukan magneettikenttää. Ongelma on nettihaun mukaan maailmanlaajuinen. Induktiosilmukoiden hyvä puoli muihin ilmaisintyyppeihin verrattuna on vähäinen virhehavaintojen määrä sekä pitkäikäisyys, jonka vuoksi ne ovat selkeästi yleisin ilmaisintyyppi (yli 95 %, jos painonappeja ei lasketa). Induktiosilmukan ilmaisutasoa voidaan säätää ja niissä on yksilökohtaisia eroja. Yleensä ilmaisimet havaitsevat myös moottoripyörät. Usein palautteen kaltaisissa kohteissa voidaan ilmaisutasoa säätää pienemmäksi, jolloin myös moottoripyörät havaitaan. Joskus ilmaisutaso on jo niin matalalla, että lisäsäätäminen alkaa aiheuttamaan (varsinkin talvella) vikailmaisuja tai ilmaisimen jumiutumista - tästä seuraa tulosuunnan vihreän jatkuminen aina maksimiin saakka, vaikkei liikennettä olisikaan. Toisaalta toivotaan liikennevalojen säätymistä enemmän liikennetilanteen mukaisesti, jolloin ilmaisimien toiminnasta tulee entistä kriittisempää.

Moottoripyöräilijöiden ja mopokuskien palautteen perusteella on ilmaisimia säädetty tapauskohtaisesti. Jos säätö ei auta, asennetaan kaistalle tutka- tai infrapunailmaisin. Ongelmia voi välttää parhaiten ryhmittymällä heti kaistan alussa, ajamalla keskellä kaistaa ja pysähtymällä pysäytysviivalle tai sen puuttuessa pääopastimelle. Punaisia päin ajaminen ei ole, hälytysajoa lukuunottamatta, missään tilanteessa lain mukaan sallittua. Todennäköisesti ko. tilanteessa virkavalta käyttäisi kuitenkin harkintaansa.

Ilmaisinongelmista voi soittaa jatkossa suoraan liikennevalohuollon päivystysnumeroon 08-558 43563.
-------------------katkelma vastauksesta---------------------------------

+1

Mä odotan aina.  
sport05.gif
Ei kerjuulandiassa ole valoja! Olet eksynyt mänttään ja sit äkäseen sinkki kireelle.
Totta :-) eipä muuten ookkaan... eikä oo virroillakaan... eikä ähtärissä... Kappas, mähän asun liikennevalottomalla vyöhykkeellä :-) Jee.

Espoossa tosin asustelin 23 vuotta ennen tänne muuttoa. Siel oli bembölessä siinä kehä kolmosen ja vanhan turtsan sillan kohalla ärsyttävät valot, ei meinaa vaihtunu ikinä pärrille... Öiseen aikaan sai ootella joskus neljäkin tuntia enneku joku auto tuli ja sattu viel kääntymään samaan suuntaan  
talktohand.gif

Mitä teet kun liikennevalot ei reagoi moottoripyörän liian pieneen painoon ! ?
Oulussa on näköjään useampiakin sellaisia risteyksiä...
Koska minun pyöräni paino ei ole liian pieni vaan liian suuri, otan ohjat omiin käsiini.

Se valoristeyksessä varoitusvilkut päällä parkissa käyvä punainen Pannari jonka kuski potkii ja hakkaa liikennevalotolppaa on minun
tounge.gif

Punasia päin hetken odottelun jälkeen. Ja ilmoitus sitte tiehallintoon että säätöä voisi harkita. maybe näin.

so not
thumbs-up.gif

Mä odotan aina.  
sport05.gif
Ei kerjuulandiassa ole valoja! Olet eksynyt mänttään ja sit äkäseen sinkki kireelle.
Totta :-) eipä muuten ookkaan... eikä oo virroillakaan... eikä ähtärissä... Kappas, mähän asun liikennevalottomalla vyöhykkeellä :-) Jee.

Espoossa tosin asustelin 23 vuotta ennen tänne muuttoa. Siel oli bembölessä siinä kehä kolmosen ja vanhan turtsan sillan kohalla ärsyttävät valot, ei meinaa vaihtunu ikinä pärrille... Öiseen aikaan sai ootella joskus neljäkin tuntia enneku joku auto tuli ja sattu viel kääntymään samaan suuntaan  
talktohand.gif
Siinä Bembölessä on edelleen ne ärsyttävät valot...

Eikö kukaan ole koskaan oikeasti valittanut niistä?

Pikkhiljaa alkaa harmittaa, kun vuodenajat vaihtuu ennen valoja  
mad.gif

Aikoinaan kun mp-korttia suoritin niin eräällä ajokerralla takana tullut opettaja antoi kuulokkeisiin käskyn että punaisia päin..eivät vaihtuneet vihreiksi vaikka aikamme odoteltiin, otti myös aikamoisen riskin kun sattui liikennevalot olemaan lähestulkoon poliisiaseman vieressä.
tounge.gif

hehe. Tää tuo mieleen taannoisen tapauksen, jossa päätin raportoida Espoon liikennesuunnitteluun huonosti toimivat liikennevalot kotinurkilla. Ajattelin, että asialle antaisi ehkä pontta se, että pistän jakelulistalle Kilon poliisin. Parin päivän kuluttua tuli vastauksia. Liikennesuunnittelusta oikein informatiivinen ja positiivinen vastaus. Poliisilta saatu vastaus sen sijaan pysäytti purkan. Aika huima...
smile_org.gif

Ohessa molemmat:

Espoon kaupungilta:

---------------------
Hei !

Kiitokset palautteesta.

Olen lisännyt ajoneuvoilmaisimien herkkyyttä ilmoittamillanne suunnilla.
Saamme joka kevät vastaavanlaisia vikailmoituksia liittyen moottoripyöriin ja scoottereihin. Ongelmaksi muodostuu kaksipyöräisten vähäinen "raudan" määrä ei niinikään paino. Ja koska alumiinin käyttö on selvästikin lisääntynyt myös kaksipyöräisissä ajoneuvoissa, niin saamme vastaavanlaisia vikailmoituksia myös raskaista moottoripyöristä. Ilmaisu perustuu ajoradalla sijaitsevan ilmaisimen sähköiseen muutokseen johon vaikuttaa tunnistettavan ajoneuvon metallin määrä ja etäisyys (korkeus) tunnistimesta. Ja jos muutos ei ole riittävä, niin ilmaisua ei tule.
Pääsääntöisesti saamme ongelmat poistettua lisäämällä ilmaisimien herkkyyttä. Ongelmaksi muodostuvat usein ikääntyvät ilmaisinsilmukat joiden sähköiset arvot ovat muuttuneet ajoradan mekaanisesta rasituksesta johtuen. Näiden ilmaisimien herkkyyden nostaminen esim. scoottereiden tasolle aiheuttaa taas sen, että tyhjällä liikenteellä ilmaisin sattaa antaa turhia "haamuilmaisuja" ja pahimmassa tapauksessa jumittaa valo-ohjelmaa turhaan. Tämä ongelma ei rajaudu ainoastaan ikääntyviin ilmaisinsilmukoihin. Täysin ehjän silmukan virittäminenkin liian herkälle ts. liian pienelle metallin määrälle, aiheuttaa myös ongelmia oikeanlaisen toiminnan takaamiseksi.
Uusimme vuosittain kymmenittäin vanhoja vikaantuneita ilmaisimia ja olemme useana kesänä käyttäneet moottoripyörää ilmaisukynnyksen löytämiseksi selvissä ongelmapaikoissa.

ystävällisin terveisin

xxxx yyyy

-----------------------

Ja sitten se purkan pysäyttänyt poliisin vastaus. Ja tuo oikeasti tuli poliisin (Rikostorjunta-osoitteesta):

"....
asiassa pittä ottaa yhteyttä tienpitäjään, joka niitä laittaa tiehen EI poliisiin
..."

Olikohan tuo vastannut se legendaarinen "lukutaitoinen" puolisko...

-----------------------

Lainataanpas vanhaa mutta edelleen ajankohtaista ketjua.

Netin syövereistä löytyi kikkakakkonen, jolla pitäisi saada induktiosilmukka reagoimaan moottoripyörään:

Youtube

Onko joku kenties kokeillut toimisiko tämä Suomessakin?

Kevyehkön supermoton kanssa olen kokenut tämän useamman kerran. Jos ei jalkatapeilla hyppiminen auta niin sitten nätisti punaisia päin, kun on varmistettu ettei ole muita liikennettä eikä poliiseja näkyvissä. Enpä ole jaksanut ilmoitella asiasta minnekään. Ehkä sitten jos esim työmatkalla olisi ongelmia tämän kanssa.
Saisivat säätää liikennevalot yhtä herkiksi kuin kameratolpat  
033102ass_1_prv.gif

Kysyin tuota valoasiaa naapurin poliisilta viime kesänä. Vastaus oli että yli silloin kun heitä ei näy
wink.gif

Youtube

Onko joku kenties kokeillut toimisiko tämä Suomessakin?
Jenkkifooruumeilta joskus lukenu noita magneettijuttui, että laittavat "pyöriinsä" niitä, että induktiot toimis vähä paremmin.
...totaa, mä en ainakaan halua mitään supertehokkaita magneetteja mun mopooni - joo, valot vaihtuu ja säästää pensaa mut sit menee niiden renkaiden paikkomisiin nekin pennit... ...sentit, mitä ne oli... ...ja kaikki muukin metallinen ryönä on sitten kivasti siinä katteissa kiinni, ja vielä tehokkaammilla magneeteilla saakin sitten jo keräillä naapurin mustit ja mirrit sieltä katteista metallisista kaulapannoistaan ja kaikkee...
biggrin.gif

Liikenneturva opasti muinoin: katso ensin vaasemmalle, sitten oikealle ja vielä kerran vasemmalle, sitten taakse ja vielä kerran eteen ja jos pandaa ei näy, anna mennä vaan.

Back