Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tätä minäkin ihmettelen?Mutta mitäs jos selvittäisit, että onko niitä jäsenkerhojen mielipiteitä todella kyselty vai ei, ennen kuin alat mussuttamaan huonosta tiedottamisesta SMOTO:n osalta...
Jossain kohtaa tiedottaminen ei kyllä ole toiminut kunnolla, jos jäsenistölle asti asia ei ole kantautunut. Mielestäni ei ole rivijäsenen asia penkoa jokaista tärkeää asiaa itse esille vaan odottaisin kyllä etujärjestön hoitavan tiedottamisen niin, että tiedon tärkeistä asioista saa suht vaivattomasti.Mutta mitäs jos selvittäisit, että onko niitä jäsenkerhojen mielipiteitä todella kyselty vai ei, ennen kuin alat mussuttamaan huonosta tiedottamisesta SMOTO:n osalta...
Aika optimistinen asenne.Empä usko että ratapäivät loppuu vaikka liikennevakuutuslaki uudistuu/uudistuisi.
Tämähän on OT:ta mutta tuohon asiaan olisi saatava joku asiaankuuluva sanktio, jos väärän päätöksen antaa. Tuo on liian helppoa nykyisin.Kai se on vaan niin, että vakuutusyhtiölle ei maksa mitään yrittää ensin antaa hylkäävä korvauspäätös?
(boldaus oma)sanoi:Liikennevakuutusyhtiöiden maksutulo vuonna 2009 oli 714 miljoonaa euroa, noin 4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Vuodesta 2002 lähtien maksutulot ovat kasvaneet yli puolella.
Tulosta syntyi 31 prosenttia suhteessa maksutuloon vuonna 2009.
miks aina ollaan tarjoomassa tuota?Maastapoismuuttolaki on vasta virkamiesvaiheessa.
Nopeimmat ehtivät vielä poistua Suomesta.
Osaan lukea. En puhunut mistään ratapyörästä tai sen vakuutuksista vaan tapaturmavakuutuksesta tai mahdollisesta lisä vakuutuksesta ratailua varten.Siis mitä mitä vittua oletko lukutaidoton vai muuten vaan yksinkertainen?
LISENSSIVAKUUTUS MAKSAA VUONNA 2011 342 EUROA, EIKÄ SE EDES KORVAA JUURI MITÄÄN. (Tarkemmat speksit) YHÄ USEAMPI YHTIÖ HINNOITTELEE RATAPYÖRÄN VAKUUTUKSEN VASTAAVASTI KUIN KILOKYYKYN LIIKENNEVAKUUTUKSEN, MUTTA BONUSOIKEUDETTOMANA.
Kai se on helppo huudella, jos on pinkka kunnossa. Voisin kuitenkin kuvitella, että toteutuessaan esityksellä olisi huomattava ratapäiville osallistumista vähentävä vaikutus.
Jos viittasit meikäläiseen, niin en todellakaan ole ottanut hernettä omaan nokkaani.Jossain kohtaa tiedottaminen ei kyllä ole toiminut kunnolla, jos jäsenistölle asti asia ei ole kantautunut. Mielestäni ei ole rivijäsenen asia penkoa jokaista tärkeää asiaa itse esille vaan odottaisin kyllä etujärjestön hoitavan tiedottamisen niin, että tiedon tärkeistä asioista saa suht vaivattomasti.Mutta mitäs jos selvittäisit, että onko niitä jäsenkerhojen mielipiteitä todella kyselty vai ei, ennen kuin alat mussuttamaan huonosta tiedottamisesta SMOTO:n osalta...
Vaikka aika jyrkkäsanaisesti edellisessä viestissä SMOTO:a arvostelin, ei siitä kannata ottaa herneitä nokkaan. Ennemmin SMOTO:n puolella tulisi istua pöydän ääreen ja miettiä mikä meni vikaan tällä kertaa ja kuinka toimintaa voidaan jatkossa parantaa.
Eilen MotOrgin kevätkokouksen jälkeen tämä vakuutusaihe nousi keskusteluissa useaankin otteeseen esille. Huolestuttavaa tässä oli se, että kukaan ei kertonut tienneensä tästä asiasta mitään ennen eilistä tiedotetta.
Ja minkälainen tämä uusi vakuutus olisi?Koitan nyt taivuttaa niin rautalangasta, että menee perille.
Spekulatiivinen tilanne, jossa liikennevakuutus ei ole voimassa radalla: Henkilöllä on katumoottoripyörä, jonka liikennevakuutus maksaa 800€/a. Hän haluaa mennä pyörällään radalle orgin päiville ajamaan, joten hänen täytyy ottaa erikseen ratavakuutus 800€/a. Kokonaisvakuutuskustannus on näin 1600€/a.
342€/a lisenssivakuutukseen olettaisin jonkunlaisen HENKILÖVAKUUTUKSEN sisältyvän, sillä esim. AKK:n lisenssit ovat huomattavasti SML:n vastaavia halvempia. Mutta ei, eroa ei ole kuin hinnassa. Eli käytännössä, vaikka kaikki radalla ajavat olisivat lisenssikuljettajia, mentäisiin silti melkoisella riskillä, ja vakuutusturvan olisi mielestäni ratapäivillä syytä olla parempi (lue: kalliimpi).
Koitan nyt taivuttaa niin rautalangasta, että menee perille.
Spekulatiivinen tilanne, jossa liikennevakuutus ei ole voimassa radalla: Henkilöllä on katumoottoripyörä, jonka liikennevakuutus maksaa 800€/a. Hän haluaa mennä pyörällään radalle orgin päiville ajamaan, joten hänen täytyy ottaa erikseen ratavakuutus 800€/a. Kokonaisvakuutuskustannus on näin 1600€/a.
Itse näkisin sen niin että jokainen vakuuttaa itsensä tai sitten järjestäjä vakuuttaa kaikki. Ilman vakuutusta ei radalle olisi asiaa.Ja minkälainen tämä uusi vakuutus olisi?
Liikennevakuutushan on korvannut myös vastapuolen henkilövahingot. Vapaajanvakuutukset laajennuksineen korvaavat käsittääkseni vain itselle tulleet vahingot.
Hoidetaanko toiselle aiheutetut vahingot omasta pussista? Vai tuleeko yksityisille ihmisille vastuuvakuutuksia?
Hyvä juttu, ettet ottanut hernettä nenään, sanamuodot taitaa vain lipsua turhan jyrkiksi puolin ja toisin.Jos viittasit meikäläiseen, niin en todellakaan ole ottanut hernettä omaan nokkaani.Jossain kohtaa tiedottaminen ei kyllä ole toiminut kunnolla, jos jäsenistölle asti asia ei ole kantautunut. Mielestäni ei ole rivijäsenen asia penkoa jokaista tärkeää asiaa itse esille vaan odottaisin kyllä etujärjestön hoitavan tiedottamisen niin, että tiedon tärkeistä asioista saa suht vaivattomasti.Mutta mitäs jos selvittäisit, että onko niitä jäsenkerhojen mielipiteitä todella kyselty vai ei, ennen kuin alat mussuttamaan huonosta tiedottamisesta SMOTO:n osalta...
Vaikka aika jyrkkäsanaisesti edellisessä viestissä SMOTO:a arvostelin, ei siitä kannata ottaa herneitä nokkaan. Ennemmin SMOTO:n puolella tulisi istua pöydän ääreen ja miettiä mikä meni vikaan tällä kertaa ja kuinka toimintaa voidaan jatkossa parantaa.
Eilen MotOrgin kevätkokouksen jälkeen tämä vakuutusaihe nousi keskusteluissa useaankin otteeseen esille. Huolestuttavaa tässä oli se, että kukaan ei kertonut tienneensä tästä asiasta mitään ennen eilistä tiedotetta.
Mun mielestä on lähinnä huvittavaa, että täällä ollaan kovin kernaasti haukkumassa kaikkia muita siitä, kun asiat menee päin persettä. Kun totuus on kuitenkin se, että ei itsekään tiedetä, mitä itse asiassa pitäisi tehdä puhumattakaan siitä, että viitsittäisiin pistää asian eteen tikkua ristiin.
SMOTO:n puolella on miljoona kertaa istuttu pöydän ääreen ja mietitty, miten asioita voisi tehdä paremmin. Hyviä ideoita on paljonkin, ei puutu kuin rahaa ja vapaaehtoisia tekijöitä. Ja kun kommentteja tai apuvoimia kyselee jäsenistöltä/jäsenkerhoilta, vastauksena on yleensä hiirenhiljaisuus.
Nyt kun tää MotOrg ry on perin kokenut ratahommia järjestävä porukka, niin mitäs jos istahtaisitte itse pöydän ääreen ja miettisitte mm. seuraavaa:
Missä tapauksissa on perusteltua, että ratavahingot korvataan nimenomaan liikennevakuutuksista? Mitä ne perusteet ovat?
Millä tavalla tällaiset tapaukset pitäisi kirjata lakiin siten, että ne jatkossakin korvattaisiin?
Kuka/ketkä MotOrg ry:n aktiivihenkilöistä ottavat homman hoitaakseen ja kirjoittavat asiasta perustellun muistion?
Kun tämä on tehty, niin ei muuta kuin yhteydenotto SMOTOon vaikka puheenjohtaja@smoto.fi. SMOTO:n kautta pääsee kyllä esimerkiksi eduskuntaan kuultavaksi siinä vaiheessa, kun lakiesitys on siellä käsittelyssä. Valiokunnassa sisältöön voidaan tehdä muutoksia. Oon ollu siellä itse useamman kerran ja tiedän, miten homma toimii. Siellä pitää kuitenkin tietää tarkkaan, mitä aikoo ehdottaa ja millä perusteella. Uikuttaminen ei auta ollenkaan.
Ja ei, mikä tahansa radalla tapahtuva toiminta ei todellakaan ole perusteltua kuulua liikennevakuutuksen piiriin, joten sellaista on turha edes esittää.
Tässäpä taas se iso ongelma. Mitä vapaaehtoisilta voi vaatia? Minä ainakin maksaisin erittäin mielelläni vaikka 5 euroa lisää jäsenmaksua, jos sillä SMOTOon saataisiin palkattua pätevä henkilö edunvalvontatehtäviin.Hyviä ideoita on paljonkin, ei puutu kuin rahaa ja vapaaehtoisia tekijöitä. Ja kun kommentteja tai apuvoimia kyselee jäsenistöltä/jäsenkerhoilta, vastauksena on yleensä hiirenhiljaisuus.
Jep, tiedossa on ollut että tämä liikennevakuutuslain muutos on tulossa. Sen lakimuutoksen vaiheesta tai sisällöstä ei ainakaan itselleni ole tullut tietoa sen enempää. Tiedotteissa asiasta on näköjään helmikuun lopussa mainittu. Tunnustan ettei ole osunut silmään.Jos viittasit meikäläiseen, niin en todellakaan ole ottanut hernettä omaan nokkaani.
Mun mielestä on lähinnä huvittavaa, että täällä ollaan kovin kernaasti haukkumassa kaikkia muita siitä, kun asiat menee päin persettä. Kun totuus on kuitenkin se, että ei itsekään tiedetä, mitä itse asiassa pitäisi tehdä puhumattakaan siitä, että viitsittäisiin pistää asian eteen tikkua ristiin.
SMOTO:n puolella on miljoona kertaa istuttu pöydän ääreen ja mietitty, miten asioita voisi tehdä paremmin. Hyviä ideoita on paljonkin, ei puutu kuin rahaa ja vapaaehtoisia tekijöitä. Ja kun kommentteja tai apuvoimia kyselee jäsenistöltä/jäsenkerhoilta, vastauksena on yleensä hiirenhiljaisuus.
Nyt kun tää MotOrg ry on perin kokenut ratahommia järjestävä porukka, niin mitäs jos istahtaisitte itse pöydän ääreen ja miettisitte mm. seuraavaa:
Missä tapauksissa on perusteltua, että ratavahingot korvataan nimenomaan liikennevakuutuksista? Mitä ne perusteet ovat?
Millä tavalla tällaiset tapaukset pitäisi kirjata lakiin siten, että ne jatkossakin korvattaisiin?
Kuka/ketkä MotOrg ry:n aktiivihenkilöistä ottavat homman hoitaakseen ja kirjoittavat asiasta perustellun muistion?
Kun tämä on tehty, niin ei muuta kuin yhteydenotto SMOTOon vaikka puheenjohtaja@smoto.fi. SMOTO:n kautta pääsee kyllä esimerkiksi eduskuntaan kuultavaksi siinä vaiheessa, kun lakiesitys on siellä käsittelyssä. Valiokunnassa sisältöön voidaan tehdä muutoksia. Oon ollu siellä itse useamman kerran ja tiedän, miten homma toimii. Siellä pitää kuitenkin tietää tarkkaan, mitä aikoo ehdottaa ja millä perusteella. Uikuttaminen ei auta ollenkaan.
Ja ei, mikä tahansa radalla tapahtuva toiminta ei todellakaan ole perusteltua kuulua liikennevakuutuksen piiriin, joten sellaista on turha edes esittää.
Tässä on vielä tärkeää huomata se, että Suomen moottoriradat eivät ole millään muotoa muulta liikenteeltä eristettyjä. Hyvänä esimerkkinä esim. Ahvenistolla radalle kiviä heittelevät pikkupojat ja marjastaja/sienestäjät. Sama tilanne maastossa liikkujien osalta on kaikilla muillakin radoilla. Mikä ja kenen vakuutus korvaisi silloin jos törmään radalle yllättäen eksyneeseen marjastajaan jos liikennevakuutus ei ole voimassa?Perusteluina on mun mielestä se, että oman ajotaidon parantamiseen tähtäävästä harjoittelusta ei tulisi rankaista. Hitaassa ja keskiryhmässä saattaa sattua kolaritilanne, jossa syytön osapuoli loukkaantuu. Tällöin ei saa syntyä tilannetta jossa syyttömän osapuolen hoitokuluja ei korvaa kukaan.
Samaa rupesin itsekkin miettimään. Meillä on kaksi crossia ajavaa junnua. Toisaalta olen jo jonkun aikaa pohtinut vakuutustenjärkevyyttä. Meillä on 6 crossipyörää ja kolme muskia perheessä. Vakuutuksissa tämä yhtälö tarkoittaa, että meillä on 6x liikennevakuutus, 3x sairaskuluvakuutus, 3x matkavakuutus, 2x moottoriliiton lisenssivakuutus.Tarkoittaakohan tämä sitä että junioreiden krossi harrastus loppuu. Tuollainen 12v kun hyppää toisen selkään ja käy pahasti ja jos ei ole kilvettömän liikennevakuutusta niin taloudelliset seuraukset voivat olla arvaamattomat.
![]()