• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikennevakuutuskeskus tutkii

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PumpMan
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nooo, eihän siellä nyt ihan noin todeta mutta varmaan suuressa osaa tapauksissa motoristi olisi voinut itse vaikuttaa siihen tilanteeseen, esim. tilannenopeus.

Noi tieltä suistumiset on vissiin aika yleisiä yhdistettynä suureen nopeuteen, itsekin sen huomasin yhtenä iltana kun meinasi kakka tulla housuihin kun jarrutin yhteen kurviin kohtalaisen voimakkaasti josta etunen sitten lukkoon ja seuraavaksi takanakki jonka jälkeen ajautuminen vastaantulijoiden kaistalle, onneksi ei tullut ketään vastaan. Ja turhan kova nopeus oli tultaessa tuohon kurviin. Vai oliko se sitten osaamaton jarrutus..

Vai hartijalukko?
sport05.gif

Itellä tullut pari kertaa kun ajatus jotenkin katkennut. Saman mutkan ajanut paaaaljon kovempaa melkeen polvi maassa ja sitten kerran sama kurvi ja joku ihme aivopieru ja aloin pienemmässä nopeudessa jarruttaa kurvissa ku tuntui ylikovalta.
withstupid.gif

Varaa olisi ollut kevyesti vetästä kurvi mutta jotenkin vaan,plaah
blush.gif

Oppisin parista kerrasta,nyt mennään siihen asti ku pito piisaa ja pyörässä rahkeet ettei tule ylläreitä enää.

Vai hartijalukko?  
sport05.gif

Itellä tullut pari kertaa kun ajatus jotenkin katkennut.
Kun ajatus harhailee alkaa tilanteita tulla. Kovaa ajassa pitää keskittyä 100 prosenttisesti ajamiseen.

sanoi:
Risteys- ja kääntymisonnettomuuksissa on myös tyypillistä muun ajoneuvon kuljettajan tekemä havaintovirhe lähestyvästä moottoripyörästä. Syynä tähän on usein ollut motoristin raju kiihdyttäminen tai muun liikenteen rytmistä selkeästi poikkeava tilannenopeus. Muu liikenne ei voi mitenkään luotettavasti arvioida voimakasta ylinopeutta lähestyvän moottoripyörän todellista nopeutta.
Mua jotenkin huolestuttaa se, että liikenteessä ei tarvitse ymmärtää näkemäänsä. Menee muutama vuosi ja kaikki ylinopeutta yhtään ajaneet ovat syyllisiä kolareihin, koska vastapuoli ei ole voinut ymmärtää näkemänsä ajoneuvon ajavan ylinopeutta. Pitäisikö niiden näkemäänsä ymmärtämättömien ajoluvan myöntämisen perusteita miettiä hieman enemmän...

TM:hän ainaskin joskus julkaisi kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syitä ja suurin osa johtui motskarikuskin kämmeistä/kaahaamisesta.

Tuo 30% kännissä/huumeissakaan ei kuulosta kovin hyvälle

Taitaa olla aika pieni promille onnettomuuksista sellaisia, että mutkaan ajettiin kovempaa kuin mitä siihen voi ajaa.
Jos mp-onnettomuuksien kaavaa sovellettaisiin jalkakäytävillä, laitettaisiin kaikkien kaatumisten ja liukastumisten syyksi aina liian suuri kävely- tai juoksunopeus, koska on osoitettu, että kaikissa tapauksissa kaatunut henkilö käveli tai juoksi jotain nopeutta.

Taitaa olla aika pieni promille onnettomuuksista sellaisia, että mutkaan ajettiin kovempaa kuin mitä siihen voi ajaa.
Jos mp-onnettomuuksien kaavaa sovellettaisiin jalkakäytävillä, laitettaisiin kaikkien kaatumisten ja liukastumisten syyksi aina liian suuri kävely- tai juoksunopeus, koska on osoitettu, että kaikissa tapauksissa kaatunut henkilö käveli tai juoksi jotain nopeutta.
No juuri tuota hiukan meinasin... Pokka ja taito loppuu ennen kuin pyörästä rahkeet.
Sitten tulee ihme immelmanneja ja lepikko pölisee....
Kurvissa jarrutetaan,nostetaan pystyyn,ajaudutaan kevyessä kulmassa hiekalle ja pellolle.

Muutamia videoita näkee ko asiasta. Itse olen vuosien varrella oppinut että kun tulee yllätys mutka (joo ei pitäs tulla,oli pakko sanoa ennen ku joku jeesustelee) niin vaikka kuinka hirvittäis niin kaikki ulos vaan.

Hyvin on mennyt mutkat. Ratapäivä sopisi jokaiselle,oppii hieman pyörän rajoja ja säästyttäisiin monelta turhalta ulosajolta.
Se ei tarkoita että on reikäpää jos radalla käy ja että pitää vetää kuin hullu mutkia.
Se on vaan mielestäni tervettä järkeä oppia tuntemaan oman pyörän käytös ääritilanteessa ettei sen takia ole tilastoissa...

sanoi:
Risteys- ja kääntymisonnettomuuksissa on myös tyypillistä muun ajoneuvon kuljettajan tekemä havaintovirhe lähestyvästä moottoripyörästä. Syynä tähän on usein ollut motoristin raju kiihdyttäminen tai muun liikenteen rytmistä selkeästi poikkeava tilannenopeus. Muu liikenne ei voi mitenkään luotettavasti arvioida voimakasta ylinopeutta lähestyvän moottoripyörän todellista nopeutta.
Mua jotenkin huolestuttaa se, että liikenteessä ei tarvitse ymmärtää näkemäänsä. Menee muutama vuosi ja kaikki ylinopeutta yhtään ajaneet ovat syyllisiä kolareihin, koska vastapuoli ei ole voinut ymmärtää näkemänsä ajoneuvon ajavan ylinopeutta. Pitäisikö niiden näkemäänsä ymmärtämättömien ajoluvan myöntämisen perusteita miettiä hieman enemmän...
Liikenteessä pitää ymmärtää näkemänsä mutta myös meidän pitää muistaa antaa vastapuolelle aikaa nähdä ja reagoida.
Monikaan kotilokuski ei tiedä kuinka nopeasti esim. reippaasti kiihdyttävä kilokyykky tulee kohdalle.
Itse olen meinannut kolauttaa kotilon perään seuraavanlaisessa tilanteessa:
Valoristeys, olen jatkamassa suoraan. vähän risteyksen jälkeen sivutieristeys oikealla josta tulossa kotilo ja kääntymässä oikealle.
Keskityn liikaa reippaaseen lähtöön enkä havaitse kotiloa. Kotilokuski olettaa ehtivänsä hyvin, onhan rajoitus ko. paikalla 50 km/h ja vasemmalla jono seisoo valoissa.

Kotilo lähtee kääntymään samaan aikaan kun valot vaihtuvat minulle vihreiksi.
Saan ns. elämäni lähdön. Vauhdin ollessa n. 150 havaitsen kotilon perän lähestyvän vauhdilla.
Hätäjarrutus ja väistö, onneksi ei tullut ketään vastaan.

Kysymys:
Kumman vika olisi ollut jos olisi napsahtanut?

Itse laittaisin sen omaan piikkiini.

Olisiko ollut hifistelyä, jos lukumääristä olisi karsittu pois ne, jotka eivät ajaneet onnettomuuksia omistamillaan pyörillä... Tuli vaan mieleen...

Hölmö oli otsikkokin kun kirjoitettiin että "kesävirheet." Harva mp-onnettomuus kai talvella tapahtuu ...

Olisiko ollut hifistelyä, jos lukumääristä olisi karsittu pois ne, jotka eivät ajaneet onnettomuuksia omistamillaan pyörillä... Tuli vaan mieleen...

Hölmö oli otsikkokin kun kirjoitettiin että "kesävirheet." Harva mp-onnettomuus kai talvella tapahtuu ...
Mitä merkitystä sillä on jos onnettomuus on tapahtunut lainavehkeellä tai varastetulla kapistuksella jos kyseinen tutkimus tutkii moottoripyöräonnettomuuksia?

Mitä merkitystä sillä on jos onnettomuus on tapahtunut lainavehkeellä tai varastetulla kapistuksella jos kyseinen tutkimus tutkii moottoripyöräonnettomuuksia?
Jos otsikko on "Nämä ovat motoristien kohtalokkaat kesävirheet" niin mun mielestä sillä on merkitystä. Pyörävarasta tai edes lainaajaa, jolla ei ole omaa pyörää on aika vaikea mieltää motoristiksi.
Jos minä varastan postinjakajalta polkupyörän ja ajan ojaan, niin onko posteljooni kaatunut polkupyörällä?

Ehkäpä se että noitten piripäiden varastetulla kalustolla suorittamia ulosajoja ei taida saada millään koulutuksella tahi rajoituksilla estettyä.

Ei estä nollalinja nopeudessa tahi promilleissa noita muutaman promillen kuskeja ajamasta miten ajavat.

Oli kululkine mikä tahansa.

Jos otsikko on "Nämä ovat motoristien kohtalokkaat kesävirheet" niin mun mielestä sillä on merkitystä. Pyörävarasta tai edes lainaajaa, jolla ei ole omaa pyörää on aika vaikea mieltää motoristiksi.
Jos minä varastan postinjakajalta polkupyörän ja ajan ojaan, niin onko posteljooni kaatunut polkupyörällä?
Aivan aivan. Eli jos tehdään tutkimus esimerkiksi kuolemista jotka ovat aiheutuneet ampuma-aseista, niin tutkimukseen saa ottaa vain ne tapaukset jossa onnettomuuden osallinen on pitkäaikainen metsästyksen tai urheiluammunnan harrastaja eikä esimerkiksi juuri harrastusta aloittaneet tai lapset jotka kaivavat isän kaapista ladatun aseen tai sitten piripää pankkiryöstäjää saa ottaa mukaan tutkimukseen koska heillä ei ole riittävästi "skenepisteitä".

Tuo skenepistevaatimus tietenkin on niillä kovempi joilla on enemmän skenepisteitä. Itse käsitän että ihminen joka ajaa moottoripyörällä on motoristi mutta tietenkin joku toinen ajattelee, että ellei ole kolmea harlikkaa kasannut alkutekijöistä kasaan ja tehnyt eri määrän enemmän tai vähemmän tarpeettomia mutta esteettisiä muunnoksia...ja sitä rataa. Motoristi tarkoittaa kansankielisesti moottoripyöräilijää.

Aivan aivan. Eli jos tehdään tutkimus esimerkiksi kuolemista jotka ovat aiheutuneet ampuma-aseista, niin tutkimukseen saa ottaa vain ne tapaukset jossa onnettomuuden osallinen on pitkäaikainen metsästyksen tai urheiluammunnan harrastaja eikä esimerkiksi juuri harrastusta aloittaneet tai lapset jotka kaivavat isän kaapista ladatun aseen tai sitten piripää pankkiryöstäjää saa ottaa mukaan tutkimukseen koska heillä ei ole riittävästi "skenepisteitä".
Oikea vastine sanalle "motoristi" tuollaisessa tutkimuksessa olisi nimenomaan "aseharrastaja."
Jos tulkitset motoristin joksikin muuksi kuin moottoripyöräilyn harrastajaksi niin siitä vaan.

Onko joku, kerran postimerkin ostanut filatelisti?
Onko joku, kerran autolla ajanut mobilisti?
Jos ei, niin miten kerran moottoripyörän pöllinyt ja sillä metsään ajanut olisi motoristi?

sanoi:

myös jalankäytävällä juoksemista pitäisi sakottaa rajulla kädellä ja ottaa kävelylupa pois. ja jos sitten kaatuu, niin siitä pitäisi sakottaa, koska on vaarantanut ilmeisesti liikennettä.

paljon liukastumisia olevalla alueella pitäisi rajoitusta tiputtaa ja ruveta tutkaamaan kävelijöitä, ettei kukaan juokse tai kävele liian lujaa.

liian sileäksi kuluneista kengistä sakot kanssa. talvella kolme kuukautta pakko käyttää talvikenkiä.

kameravalvonta ja rekisterikilvet kävelijöihin eteen ja taakse. Ja sakotetaan takin omistajaa, vaikka takki olisi jonkun toisen päällä.

törkeissä ylityksissä dna testi ehdottomasti ja kävelijä rekisteriin.

-poliisi vasten kävely, murhayritys.

-vuosikatsastus vuoden välein.
-käyttövoimaverotus
-pakollinen liikennevakuutus

nyt meni vaikeaksi tuo vastaantulevan motoristin moikkaaminen.

ennen ajatellut et jos jannu tulee kävellen vastaan niin se voisi olla kävelijä.polkupyörällä...polkupyöräilijä.moottoripyörällä..motori...eipäs....

mopo parkkiin ja vastaantulijan pysäyttäminen...pyörän omistussuhteen tarkistus..varastettu,lainattu, rahotusyhtiön vaiko oma...jos oma..seuraavax harrastuksen kesto..jos ehdot täyttyvät eli 5vuotta siinähän on ilmiselvä motoristi..eikun palautetaan jannu takas ja kohdataan uudelleen iloisesti moikaten..etusormi pystys ja kiirehditään kotiin vastaamaan "kyllä" ketjuun tervehditkö motoristia.

Hóla los tampios
butt-dance.gif

ennen ajatellut et jos jannu tulee kävellen vastaan niin se voisi olla kävelijä.polkupyörällä...polkupyöräilijä.moottoripyörällä..motori...eipäs....
samalla kaavalla siitä tulee "moottoripyöräilijä" eikö niin?

Motoristi on sitten se harrastaja, kuten -isti (vrt. -ismi) loppuiset yleensä tarkoittavat. Ei kai siinä sen kummempaa.

Minä moikkaan kaikkia moottoripyöräilijöitä, en pelkästään motoristeja.

Back