• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikenneturvallisuus toimintaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anatooli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen kuullut, että tuo maisemien katselu kannattaisi tehdä joskus muuna aikana, kun liikenteessä, tiedä sitten.. No uskotaan että osaat varmasti katsoa soveliaat paikat maisemankatselulle, ettei liikenne vaarannu. Monille tosin näyttäisi siinä olevan haastetta. Näinköhän on sittenkin mahdollista että kaikki onnettomuudet eivät johdukaan ylinopeudesta?  
nixweiss.gif
Pidän varsin epätodennäköisenä, että näistä löytyisi vertailukelpoista tilastollista aineistoa, joten mitäpä jos koitettaisiinkin verrata mediassa menneenä kesänä esillä olleita tapauksia?

Kuten esimerkiksi:
- Mäntsälässä kovaa vauhtia auton kylkeen, 2 kuoli;
- Turussa kovaa vauhtia eteen kääntyvän auton keulaan, vähintään molemmat ajoneuvot tuhannen paskaksi;
- Tattarisuolla kovaa vauhtia, ja auto eteen, motoristilta henki pois;
- Jossain päin Etelä-Suomea (en nyt muista missä) kovaa vauhtia taajamassa, ja päin yllättäen tietä ylittämään lähtenyttä polkupyöräilijää; vakavia henkilövahinkoja.

Tuossa on vain 4 tapausta, mutta silti kohtalainen määrä tuhoa. Eli ihan faktisesti liika kiirehtiminen väärässä paikassa ainakin voi johtaa todella ikäviin seurauksiin.

Kaikki onnettomuudet eivät tietenkään johdu ylinopeudesta, mutta vakavissa onnettomuuksissa kova vauhti tuntuu usein olevan tärkeä osatekijä. Eli kyllä se vauhti vaan sittenkin tappaa, kun sopivasti sattuu. Ja varsinkin moottoripyöräilijän liika vauhti tappaa todella helposti, jos tuuri loppuu.

Ja tokihan termi ´maisemien katselu´ tarjoaa myös mahdollisuuden kääntää asia ´puolinukuksissa ajelemiseksi´, joten ehkäpä ´skarppina, mutta rennon leppoisaa vauhtia ajaminen´ kuvaisi paremmin sitä, mitä yritin hakea.
Se rennon leppoisa vauhtikin on lähes joka paikassa 'ylinopeutta'.

No ei tarkoitus ole mitään vääntöä aloittaa, mutta tiedän kyllä että se ylinopeus on se virallinen kaikkien onnettomuuksien aiheuttaja. Jos ei ole liikennemerkin määrämää nopeutta ylitetty, niin ainakin se kuuluisa tilannenopeus. Sitä juuri olikin tarkoitus kritisoida, että pienestäkin ylinopeudesta on tehty mm. mediassa maan suurin rikos, jonka perusteella jaellaan syytteitä murhan yrityksistä ja nyt viimeinkin aloitettiin rahankeräys oikein tehostetusti. Ehdotus tuosta mediassa esillä olleiden tapausten vertailusta lienee siis vitsi, sen verran propagandalta haiskahtaa tämä nykyajan 'puolueeton uutisointi', varsinkin erään suurehkon konsernin julkaisuissa.

Ja tokihan termi ´maisemien katselu´ tarjoaa myös mahdollisuuden kääntää asia ´puolinukuksissa ajelemiseksi´, joten ehkäpä ´skarppina, mutta rennon leppoisaa vauhtia ajaminen´ kuvaisi paremmin sitä, mitä yritin hakea.
Ja tokihan termi ´tuppi nurin´ tarjoaa myös mahdollisuuden kääntää asia ´järjettömäksi kaahaamiseksi´, joten ehkäpä ´kovaa, mutta tyhmiä riskejä vältellen´ kuvaisi paremmin sitä, mitä yritin hakea.

Vauhti ei tapa, äkkipysäys tappaa. Äkkipysäystä voi välttää ajamalla keskittyneesti ilman hallitsemattomia riskejä.

Ja tokihan termi ´tuppi nurin´ tarjoaa myös mahdollisuuden kääntää asia ´järjettömäksi kaahaamiseksi´, joten ehkäpä ´kovaa, mutta tyhmiä riskejä vältellen´ kuvaisi paremmin sitä, mitä yritin hakea.

Vauhti ei tapa, äkkipysäys tappaa. Äkkipysäystä voi välttää ajamalla keskittyneesti ilman hallitsemattomia riskejä.
Kyllä, periaatteessa juuri näin.

Mutta ei pidä mielestäni siltikään unohtaa sitä, että ilman kovaa vauhtia esimerkiksi näitä edellä mainitsemiani neljää kolaria ei välttämättä olisi tapahtunut ensinkään, tai ainakin seuraukset olisivat olleet vastaavasti lievemmät.

Eli (jos nyt lähdemme siitä oletuksesta, ettei yksikään noista mp-kuskeista ollut liikkeellä sellaisella mielellä, että nytpä tapan itseni tai jonkun muun), niitä yllätyksiä liikenteessä vaan sattuu. Ja silloin kun niitä sattuu, kova vauhti jättää vähemmän aikaa ja mahdollisuuksia toimia oikein ja selvitä.

Onhan se vauhti kivaa, ei sitä kukaan kiellä. Se vaan on kaksiteräinen miekka, ja jos hukkaa suhteellisuudentajunsa varsinkin näiden nykypäivän pyörien kanssa, jotka kulkevat päälle kahtasataa ihan tuosta vaan, voin melkein luvata, että jossain vaiheessa tulee kipeää.

Päähänpinttymänä on se, että jos minulla ei ole kivaa, niin ei ole kyllä muillakaan minun toimesta
Jep, jep, näin olen itsekin moneen otteeseen todennut kommenteissani tällä foorumilla. Liikenteessä on yhä enemmän näitä vastenmielisiä ja kateellisia kotipoliiseja. Itse olen päätynyt siihen ratkaisuun, että liikun tarpeeksi tehokkaalla prätkällä ja autolla, joten kaikenlaiset kisat ovat päättyneet yleensä heti alkuunsa kun olen kääntänyt tupin nurin tai polkaissut kaasun pohjaan. Nopeusmittarissahan on hetken aikaa ollut reilummat lukemat, mutta se tepsii erittäin hyvin.

Back