...
Ja piittaamattomuus vääryyksistä jotka eivät koske itseä toivat mieleeni seuraavan sitaatin:
Ensin ne hakivat juutalaiset
en sanonut siihen mitään,
sillä enhän ollut juutalainen.
Sitten ne hakivat kommunistit
enkä sanonut mitään,
koska en ollut kommunisti.
Sitten ne hakivat ammattiliittoon kuuluvat
enkä sanonut siihenkään mitään,
koska en kuulunut ammattiliittoon.
Sitten ne hakivat minut.
Eikä ollut jäljellä enää ketään,
joka olisi puhunut puolestani.
Pastori Martin Niemöller, keskitysleirivanki
Jos joku asia on täysin perseestä ja siitä ei piittaa koska se ei kosketa itseä se on koko lailla sama kuin aikamies kuittaisi pedofilian vääryyden sillä että ei kiinnosta koska:
a) ei ole lapsi.
b) ei ole omia lapsia.
c) ei ole niitä hetikohta hankkimassakaan.
...
Siis hetkinen. Yritätkö sanoa että ylinopeuden ajaminen yhtä vakava rikos kuin natsien juutalaisvainot ja pedofilia? Ei kai sentään..
Natsirikollisia on aikoinaan hirtetty, pedofiilit joutuneet vankilaan ja reilua ylinopeutta ajaneet on saanu tuhannen euron sakot. Jos ihan tosissaan haluat vertailla keskenään näitä, niin teon vakavuuteen nähden on rangaistukset ihan oikeassa suhteessa toisiinsa.
Ööh onkohan tuo nyt vain provo vai oletko vain mmmm sisäistämisrajoitteinen.
Sinä sitä provoamista tässä harrastat kun yrität vetää ylinopeusakot, pedofiilit ja natsirikolliset saman otsikon alle.
Ja on hyvinkin eri asia olla piittaamaton siitä, että lapsia raiskataan kuin että joku kohtuullisen hyvätuloinen motoristi joutuu maksamaan tuhannen euroa sakkoa.
Mutta ok, otan osaa kaikkien niiden puolesta, kenelle on tullut paha mieli rahan menetyksen vuoksi. Tsemppiä kaikille, kyllä se siitä päivä taas alkaa paistamaan. Päivä kerrallaan kun menee eteenpäin, niin kaikki näyttää joskus valoisammalta.
Niin koitin käyttää mahdollisimman räikeää esimerkkiä jotta pointti kirkastuisi.
Toivoni tuli sitten todistetuksi turhaksi.
Enkä kyllä keksi mistä tuon, rajusti alakanttiin olevan tonninkaan raapaisit, mutta ihan sama minulle.
Koitetaan nyt vielä kerran josko läheisempi esimerkki olisi toimivampi.
Kuvitellaanpa että joku kulttuuriamme eksoottisella värinällään rikastuttamaan importoitu kultamuna, tai ihan kotoperäinen kansakunnan vähemmän helmeä osaa edustava epäkesko saa päähänsä testata jabinsa tehoa nenääsi ja sen hyväksi havaittuaan syöttää sinulle muutaman polven ja kyynerpään perään jonka jälkeen, mieli täynnä onnistuneen urheilusuorituksen tuomaa tyytyväisyyttä, kokee hyväksi palkita itseään harrastamalla kanssasi haureutta kysymyttä mielipidettäsi asiasta.
Jääpä tästä kiinni ja tälle tuomitaan seuraamusta vaikkapa itäsuomalaisessa oikeudessa...
Samaan aikaan tuo jokaisen viherdemaristin ikuinen vihollinen, tuo tunnoton porvarin renki - ellei itse korskea porvari, monijäsenistä perhettään ja työtöntä vaimoaan elättelevä insinööri kiertää tyhjällä lentokoneiden varalaskupaikalla busastaan hanat kaakkoon ja kuinka ollakkaan Gyy on tutkaamassa juuri sillä yhteisön kannalta vaarallisimmalla mahdollisella paikalla ja todentaa tämän emoperkeleen konnantyön ja TRE-modin toimivuuden ihan valtion kalibroiduilla kaluilla.
Tämä suursaatana jonka aiheuttamalla abstraktille vaaralle, joka toki on lainlaatijan mittaamattoman viisauden mukaan merkityksellisempää kuin konkreettinen ja toteutunut turpaanveto ja raiskaus, on joutunut alttiiksi varmaankin koko kotimaan flora ja fauna ja syypää saa myöskin seuraamusta...
Kumpikin saa vaikkapa ehdollista joka insinööriä haittaa vaikkapa USA komennuksen kusahtaessa siihen ja hampuusia ei minkään vertaa koska ei kerran joudu suoraan istumaan.
Kumpikin tuomitaan taloudelliseen seuraamukseen, jonka ingenjööri koittaa jopa suorittaa...
Ei tarvinne miettiä kummassa tapauksessa tuomitaan suurempi taloudellinen seuraamus.
Suokuokkajunttimaisen asenteeni takia kokisin että tällöin ei kaikki olisi mennyt ihan oikein - mutta mitä minä mistään tiedän.
Sittemmin olen sivistyneemmiltä oppinut että on kulunut läppä vertailla eri rikkomuksista tuomittuja seuraamuksia keskenään, varsinkin tunteisiin vetoavien sellaisten, sen lisäksi ensimmäisen esimerkkikohdan hypoteettisten nuorukaisten teot johtuvat vaihtoehtoisesti joko siirtomaavallan vääryyksistä tai kotimaamme ahdistavasta yhteiskunnasta joka ajaa uhrinsa epätoivossaan asiattomuuksiin.
Mutta abstrakti vaara, tuo helvetin tulet maan päälle manaava, ydintuhon kalventava teko, se se on jotain semmoista mitä ei pidä salliman.Tai siitä pitää ainankin valtion kostua 70-80Meur/vuosi...
No ei hätää tsemppaan ja ajelen vastekkin radalla ja vielä joku päivä kaikki näyttää kirkkaammalta kun olen vihdoin sisäistänyt että v*tut siitä mitä muille käy kunhan ei käy omalle lompakolle.
[Koska olen hitaanlainen, tähän voi sitten vielä mennä hieman aikaa, saattaa loppua tuo elinkaari ensin.]