• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikennerikkeistä saatavat rangaistukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tylyttäjä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Liikennerikkeistä saatavat rangaistukset - ovatko mielestäsi oikealla tasolla?

• 1. Ovat oikealla tasolla; ovat sopivia tai liian lieviä teon vakavuuteen nähden

Ääniä: 0 0,0%
  • 2. Eivät ole oikealla tasolla; ovat liian kovia teon vakavuuteen nähden

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    0
Uskallan jo tässä vaiheessa veikata, että yli 80% motoristeista on sitä mieltä, että ylinopeussakot ovat liian kovia tekoon nähden. Ei yllätä yhtään. Tosin odotin ehkä hiukan pienempää osuutta kuin 80%..
En ota kantaa itse kysymykseen - koska kysymyksenasettelu ei ole järkevä - mutta älä nyt missään tapauksessa vedä sellaista johtopäätöstä, että tämän kyselyn tulos antaisi edustavan kuvan kaikista motoristeista. Tulos on hyvin vääristynyt ja antaa kuvan vain täällä olevan pienen aktiivisen ryhmän mielipiteestä, ei edes koko .orgin jäsenkunnan mielipiteestä.

Järjettömiähän nuo sakot on. Mutta vielä järjettömämpiä ovat tutkauspaikat. Ja siitä vielä järjettömämpää on se, että se kortti viedään niin helposti.

Nimim. Ohitus (23 yli) ja Tyhjä suora (17 yli) ja kortti pois
033102ass_1_prv.gif

Molemmat 100km/h alueella
Uskoako tuota, mitähän lie ollut pohjilla? Siis useampi rike meinaan samalle vuodelle tai kahden vuoden aikana?

Itse sain 23:n ylityksestä kirjallisen huomautuksen.
Katsos en osaa vielä ajaa taloudellisesti, enkä luikkaalla kelillä.
tounge.gif
Eli kakkosvaihe käymättä, ja tämähän ajetaan AUTOLLA. Käy silti kortin päälle vaikka mopolla saan sakot....

Vastasin  kohtaan 2. Täysin järjettömiä päiväsakoilla. Rikesakkojen porrastamista tonne +35km/h ylityksiin olisin tyytyväinen, ohittaminen joustavasti nopeasti kiihtyvällä ajoneuvolla tulis jotenki huomioitua(siis turvallinen muita vaarantamaton ohitus). Jonoissa valtateillä 10-20m etäisyydella ajelevia pitäis oikeesti päiväsakottaa, mika ihme siinon et jos ei oo aikomustakaan ohittaa pitää ajaa edellä menevan persessä? 50-70m  välii ja ne , jotka ei haluu ajaa siin 80km/h jonossa 100km/h rajotuksella pääsee jouheesti ohi eikä jonottajien tarvii koskee jarruun.
Sit viel se ylinopeuden hinnoittelu mun toiveeen mukaan
tounge.gif
: 10-20=kuten nykyisin, 25=250,30=300ja sit yllärinä 35=350
biggrin.gif
. Tost yli olis päiväsakkoja suunilleen 3/4 nykysistä ja törkeyksistä tän päivän mukaan. Törkeys alkais jostain 50km/h ylityksistä. Taajamat kuuluis +30 jälkeen törkeisiin. Pikkasen muokattu, ku olin jurripäissäni kiristänyt nykyisiä sanktioita rikesakkoalueella
lookaround_orig.gif

[/quote]
Normitulo on varmaan sellainen 2500e käteen nykyään? Sen verran kun nuo "palkkakuopassa" olevat hoitsutkin tuntuvat lisien kanssa saavan
tounge.gif
[/quote]
Palkkakuopasta koitetaan kiivetä vähän ylöspäin, noiden alkuvuoden (+12% tähän asti omallla kohdalla) korotusten jälkeen ollaan jo reippaasti yli 3te / kk summissa. Eiköhän se koko työssäkäyvän väestön keskipalkkakin ole jo jossain +2700e korvilla.[/quote]

Kannattaa harkita palomiehen ammattia. N. 1400e/kk näppiin täällä Mansessa. Maksan vaikka teidänkin sakot! En mä valita, mä saan ajaa täysii töissä ja vaikka ihan keskustassa.
biggrin.gif

Yksi näkökohtahan on se, että mikä on rangaistuksen tarkoitus?
Rangaistuksien tarkoitushan on olla sen verran epämiellyttävä, ettei sitä halua kokea. Monestihan on niin, ettei tiedä edeltäkäsin seurauksia.
Mutta, jos kerran ajaa yli 40kmh ylinopeutta ja saa 1000 euron sakot ja 1kk ajokieltoa, niin sen tuntuu kohtuuttomalta. Jos teet saman virheen toisen kerran, niin voidaan todeta, ettei rangaistus ole ollut riittävän kova, koska tiedät mitkä ovat seuraukset.
Toisaalta nyt kun lukee näitä sivuja, niin itse tekee valinnan tietäen seuraukset. On turha valittaa sakkojen suuruudesta, kun tietää mitkä on seuraukset.
Mielestäni on ihan älytöntä, että ajat jotain vanhaa päätietä, jossa ei ole mitään liikennettä ja kortti lähtee pois yli 40kmh ylityksestä ja 1000Euroa sakkoa. Mutta tässäkin tapauksessa on turha valittaa kun tietää miten poliisit toimii, vaikka onkin hiljainen tie. Koska tässäkin tapauksessa voi todeta, ettei koe rangaistuksen suuruutta riittävänä, jotta ajaisi järkevämpiä nopeuksia.
Miksi pitäisi hyväksyä hiljaa päättömät rangaistukset, vaikka kuinka tietäisi mitä tuleman pitää?
Ei ymmärrä kykenee?
Mun käsityksen mukaan lain laatijahan saa silloin tehdä minkälaisia lakeja hyvänsä ja ne pitää ottaa nipottamatta vastaan. Kaikkeen täytyy suostu, onpa se kuinka päätöntä tahansa, niinkö? Huonoa lakiahan ei vaihdeta kun se kerran on lakikirjaan merkitty. Mun mielestä tollanen ajattelu on hyvin ihmeellistä.
Mä kun oon käsittänyt, että hiton monia lakeja on muutettu jälkeenpäin koska ne ovat ollet huonoja, vajavaisi, vastoin yleistä oikeuskäsitystä.
Rangaistukset tulevat suurenemaan. Toivottavasti sinäkin olet näkemässä niiden vaikutuksen! Kerroppa minulle mikä vaikutus suurilla rangaistuksilla on? Katso mallia vaikka niistä maista joissa suuria rangaistuksia jaellaan, jos et ole jo kekannut. Myös tutkimukset auttavat tähän.
Yleisestihän maailmalla ihmetellään suomen vähäistä rikollisuutta kun verrataan, että täällä saa yhdet maailman pienimmistä tuomioista. Miksei tämä toimisi myös liikenteessä?

Vastasin kohtaan 2. Täysin järjettömiä päiväsakoilla. Rikesakkojen porrastamista tonne +35km/h ylityksiin olisin tyytyväinen, ohittaminen joustavasti nopeasti kiihtyvällä ajoneuvolla tulis jotenki huomioitua(siis turvallinen muita vaarantamaton ohitus). Jonoissa valtateillä 10-20m etäisyydella ajelevia pitäis oikeesti päiväsakottaa, mika ihme siinon et jos ei oo aikomustakaan ohittaa pitää ajaa edellä menevan persessä? 50-70m välii ja ne , jotka ei haluu ajaa siin 80km/h jonossa 100km/h rajotuksella pääsee jouheesti ohi eikä jonottajien tarvii koskee jarruun.
Sit viel se ylinopeuden hinnoittelu mun toiveeen mukaan
tounge.gif
: 10=100 15=150, 20=200, 25=250,30=300ja sit yllärinä 35=350
biggrin.gif
. Tost yli olis päiväsakkoja suunilleen 3/4 nykysistä ja törkeyksistä tän päivän mukaan. Törkeys alkais jostain 50km/h ylityksistä. Taajamat kuuluis +30 jälkeen törkeisiin.
Eikös törkeys ala vasta 50 ylityksestä. Sitä ennenhän se on vakava piittaamattomuus.

Loeb, joka tienaa varmasti yli 10 miljoonaa vuodessa, sai 41 km/h ylinopeudesta sakkoa 2000,- €

Salonojalle ja muille hyvin tienaaville on annettu 100 000,- - 250 000,- sakkoa.

jyväskylän poliisi otti paljon kortteja pois, mutta ei uskaltanut ottaa korttia pois eikä edes sakottaa samalla taulukolla kuin suomalaisia. Tekevät ittestään ihan pellejä.

Onko henkirikoksen tehneilla oma foorumi ja jos on pohditaanko siella samaa ongelmaa?
"Gotverdomme, Henk pikkasen tappoi yhden ja sai enempi kuin se joka kolmen yli ajoi autolla."      
ghostface.gif

Onko henkirikoksen tehneilla oma foorumi ja jos on pohditaanko siella samaa ongelmaa?
"Gotverdomme, Henk pikkasen tappoi yhden ja sai enempi kuin se joka kolmen yli ajoi autolla."
ghostface.gif
Ehkä ei henkirikoksen tehneillä, koska eiköhän ne asu selleissä missä nettilinjoja ei ole. Mutta tossa nyt jotain sivua mistä ammentaa lisää tietoa kahvipöytäkeskusteluihin... --> Murha.info

Loistava kysymys. Tottakai on liian kovat rangaistukset muutaman sekunnin kahvan kääntämisestä...

Pitäisikö vetomiehiä taputtaa olalle hyvästä kaahaamisesta?
Pitäisikö vetomiehelle maksaa palkkio hyvästä vetosuoritteesta?

Mahtava kysely. Ja tosi faktaa.
Voisin kysyä myös:

1. Pitäiskö kukkahattu-matkalahna-toppatakkitixtexmiehiä taputtaa olalle siitä että 80-alueella ajetaan 80-85 km/h (mittarin mukaan).

2. Pitäiskö kukkahattu-matkalahna-toppatakkitixtexmiehille maksaa palkkio siitä kun rekka hengittää puskurissa maantiellä, koska tämä teiden ritari tietää oman arvonsa ja nopeutensa ja syvästi halveksii jopa rekkakuskia kun siinä rajoittajaa vasten ajaa sitä 88 km/h. Oikeastaan se ajaa 77km/h koska oman arvonsa tuntema tixtexi tukkii sen tien

Ja miten vittu taas vetomies liittyy siihen, että jos hetkellisesti nousee nopeus reippaasti yli sallitun. Jo pelkkä turvallinen ohitustilanne nostaa nopeuden laittomuuksiin ja jos huono tuuri käy niin kortti on pois.
mad.gif

Loistava kysymys. Tottakai on liian kovat rangaistukset muutaman sekunnin kahvan kääntämisestä...

Pitäisikö vetomiehiä taputtaa olalle hyvästä kaahaamisesta?
Pitäisikö vetomiehelle maksaa palkkio hyvästä vetosuoritteesta?

Mahtava kysely. Ja tosi faktaa.
Voisin kysyä myös:

1. Pitäiskö kukkahattu-matkalahna-toppatakkitixtexmiehiä taputtaa olalle siitä että 80-alueella ajetaan 80-85 km/h (mittarin mukaan).

2. Pitäiskö kukkahattu-matkalahna-toppatakkitixtexmiehille maksaa palkkio siitä kun rekka hengittää puskurissa maantiellä, koska tämä teiden ritari tietää oman arvonsa ja nopeutensa ja syvästi halveksii jopa rekkakuskia kun siinä rajoittajaa vasten ajaa sitä 88 km/h. Oikeastaan se ajaa 77km/h koska oman arvonsa tuntema tixtexi tukkii sen tien

Ja miten vittu taas vetomies liittyy siihen, että jos hetkellisesti nousee nopeus reippaasti yli sallitun. Jo pelkkä turvallinen ohitustilanne nostaa nopeuden laittomuuksiin ja jos huono tuuri käy niin kortti on pois.
mad.gif
Oman matkalahnailun puolesta vastaan:

Ei kai kukkahatussa ole mitään pahaa, jos sen saa siitä, että suurinpiirtein noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Ja muistaakseni Puupää-hatussa on kukka, se on siis kukkahattu ja myönnetään hyvin tehdystä työstä.

Matkalahnailija ajaa myös nahoissa (itse noin 95% ajasta, alle +5 asteessa vaihtuu tixtexiin).

Matkalahnailija tuntee mittarivirheensä (minulla noin 5%) eikä varsinkaan pyöri kenenkään jaloissa. Matkalahnatkin liikkuvat sen verran, että alta ehtii pois. Niin matkalahnailija kuin valtaosa muistakin motoristeista ajaa sillä 80 aluella sen vallitseva liikennevirran mukana, sillä nopeuserot ovat pahasta. Tätähän ei ns. vetomies ymmärrä. Millään muulla ei voi selittää 50-150 km/h nopeuseroja normaaliliikenteeseen nähden.

Niin myös matkalahnailija välttää jarruttelemasta rekkaa, se kun ei kuulu hyviin tapoihin. Usein matkalahnailija ymmärtää paremmin tienkäyttäjien yhteiset tarpeet kuin ns. vetomies, jolle vain se oma napa on tärkein. Ei tosin aina. Joskus ns.vetomieheltäkin voi järjen valoisina hetkinä löytyä ymmärrystä muille tielläliikkujille.

Vaikeahan tuollaista on tietää, kun ei ole koskaan saanut sakkoa liikennerikkomuksesta. Tiedä, vaikka olisi ollut hyvinkin kasvattavaa.

Silmään pistää se, että kysymys koski liikennerikkeistä määrättäviä seuraamuksia ja nyt näyttää keskustelu enimmäkseen käyvän liikennerikosten tiimoilta...

Toisaalta rikesakon raha-arvosta ei taitaisi paljon syntyä keskustelua.

Yliopeussakot on liian kovia, ainakin taajaman ulkopuolella. Ei missään suhteessa tekoon.

STOP - merkin ohittaminen pysäyttämättä, voisi viedä kortin heti!!!!

Miksi pitäisi hyväksyä hiljaa päättömät rangaistukset, vaikka kuinka tietäisi mitä tuleman pitää?
Voi reppana.
Miksi pitää hakata päätään seinään? Usko vaan, sanktiot on lakia rikkovia varten määritetty. Ei auta, vaikka kuinka vituttaa, jos ite kaahaa.
Miksi pitää kaahata?
Loistava esimerkki siitä, ettei erota kahta selvästi erillistä asiaa toisistaan
biggrin.gif
pftroest.gif
Tällä samalla logiikalla kannatetaan kuolemanrangaistusta, kidutusta, pakkokastraatiota ja aidosti elinkautisia vankeusrangaistuksia. Enhän minä aio tehdä mitään vakavia rikoksia, joten tuomiot eivät koske minua. Silloin on aivan OK antaa mitä tahansa tuomioita.

Miten olisi mahtanut kommentit mennä, jos kysymys olisi ollut spesifi? Epäilen, että jotain tämänsuuntaista olisi voitu nähdä:

K: Onko mielestäsi kohtuullista, että Erkki Esimerkki sai 4500€ sakot ja 4kk ajokieltoa ajettuaan tyhjällä moottoritiellä 157 km/h? Tapauksessa ainoa ihminen 2 km säteellä oli ylikulkusillalla tutkaava poliisi.

V: Sanktio on määrätty lain rikkomisesta. Pitääkö hypätä kaivoon?

V: En minä ole Erkki, ei koske minua.

V: Minä olen muita parempi, enkä tee tuhmuuksia.

V: Oliko pakko vaarantaa muita? Ihan oikein.

V: Täysin kohtuuton tuomio.

V: Miten niin kohtuuton? Kyllähän tuo on lain rikkomista ja sanktiot tietää etukäteen.

Kaikilla ihmisillä ei tosiaan älykkyys riitä omilla aivoilla ajatteluun.

Hyvä kysely; pisteet Tylyttäjälle.

Mielestäni liikennerikkeiden rangaistukset ovat täysin kohtuuttomia. Kateelliset ja muilta kaiken hauskan pois haluavat lampaat alistuvat järjestelmään vetoamalla voimassa olevaan kohtuuttomaan lakiin. Näin teki myös kansan enemmistö Saksassa vuosina 1933-1945. Kuten tiedämme, lopputuloksena sellaisesta oli der Untergang.

Haluan edelleen tässä yhteydessä todeta, että Suomessa ihmiset eivät ole tasa-arvoisia lain edessä liikennerikkeiden osalta, vaan poliisit saavat lievempiä rangaistuksia liikennerikkeistä kuin muut kansalaiset. Suomen uusi poliisijohtaja Mikko Paatero ajoi 2006 keväällä ylinopeutta ylittäen nopeusrajoituksen 160 %:lla. Hän sai 30 päiväsakkoa ja 2,5 kk ajokieltoa. Itse ylitin nopeusrajoituksen 51 %:lla (ei juurikaan muuta liikennettä), josta sain 25 päiväsakkoa kortin ollessa hyllyllä 1,5 kk. Paateron rangaistukseen suhteutettuna minun olisi tullut saada alle 10 päiväsakkoa ja ajokortin olisi pitänyt olla hyllyllä luokkaa 3 viikkoa. Todettakoon, että ensin Paaterolle ei annettu edes sakkoa eikä otettu korttia pois (2 konstaapelia tutkaamassa), mutta onneksi asia paljastui jälkikäteen. Paateron teon salannut ja siis rikoksen tehnyt poliisi tuomittiin sakkoihin teostaan. Kannattaa toisaalta muistaa, että eihän sitä prätkää (tai autoa) kortilla ajeta.

Kaikilla ihmisillä ei tosiaan älykkyys riitä omilla aivoilla ajatteluun.
Kun yhteisten pelisääntöjen noudattajien älykkyysosamäärä on täällä asetettu varsin kyseenalaiseksi niin toisaalta voidaan pohtia myös asiaa toiselta kantilta:

Oltakoon lainsäädännöstä mitä mieltä tahansa ja kun se sattuu vain tällä hetkellä olemaan voimassa niin, millaiseksi vastaavasati voidaan arvioida ÄO henkilöllä, joka pyrkii tieten tahtoen

1. Ajamaan nopeuksia, joista tietää (ainakin foorumia lukeneena) mahdollisesti saavansa sakot, jotka oikeasti sattuvat lompakkoon.
2. Toistamaan kohdan 1. useamman kerran, niin että sattuu lompakkoon pahasti ja menettää kortinsa, jota tarvitsee työssään tai harrastuksessan.
3. Ajamaan nopeuksia, joista menettää kerralla korttinsa, jota tarvitsee työssään tai harrastuksessan.

Kumpi lienee fiksumpaa/älykkäämpää? Kukkahattuilu vai tuo vetomiesvaihto-ehto? Sanokaa te fiksummat.

Sakothan on tuloihin sidottu. Tyhjätaskut ja työttömät finninaamat selviää vähemmällä tässäkin asiassa.

Back