• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikennekulttuuria

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tultiinpa just nukkumaan välillä himaan hirvirallista. Meno matka oli vitsi sinänsä: kehä III:lta piti jonottaa motarille. Rekat sulki vasemman reunan. Ei oo meriitti suomalaiselle ”ammattitaidolle”. Kotilokuskien idiotismi on Suomessa vissiin luonnonvara. No, toinen puoli jää aina avoimeksi.

Ku tultiin takas Stadiin, uusko juttu (?) Carina täys rättipäitä ja ilmeisesti palavat ja palamattomat stumpit motoristin silmille. Toi on vissiin niiden ”kulttuuri”.

Carina kulki säälittävästi, mutta en viittiny mitenkään näyttää, poikkea omasta, valitusta vauhdista. Silti jakolasku meni ilmeisesti koko populan kompetenssin ulkopuolelle (mulle markka lisää, olisi ollut valinta). Päästin ne kerran ohi, ku ne sai vaivoin 1,5 markkaa Carinasta; hilpeetä!

Kiintoisaa, mikä osa tyttäristämme, tekee dna-risteymät mahdollisiksi…
crazy.gif

Autoista heitetystä romuista kuulee ajoittain.

Toukokuussa joku sai puhelinluettelon päälleen motarilla Piikkiössä. Ei käynyt ilmeisesti sentään pahemmin.Ei ihan vaaratonta , jos reilun kilon painoinen mötikkä osuu vaikka visiiriin.
Itelle on tullut kerran viinapullo. Toisella kertaa tyhjennettiin tuhkis.

Ei tuo tupakan tumppikaan mukavalta kypärän sisällä tunnu, jos nyt vaikka sattuis visiiri raollaan ajelemaan!
veryangry.gif

Joopajoo, tää on tätä. Itsellä kävi sellanen tapaus että porkkalassa päin joku naureskeleva 50kymppinen viiksi-vallu heitti vastaantulevan volvon ikkunasta,tahallaan, palavan tupakantumpin mun päälle, just ehti sen verran vetää päätä sivuun että ei menny visiiristä sisään ja suoran silmään. Kyllä ois voinu vähän kirvellä se nortinpätkä ögyläärissä siinä ajellessa .... Ois pitäny kääntyä perään ja
kaboom.gif
mutta jäi (onneksi kai...) tekemättä

Jatkanpa tätä ny sen verran, että kun olen varoitellut Puolan liikennejärjestyksestä, joka on kaaos, ni tuntuu vahvasti siltä, että sekin toimii paremmin, kuin täkäläinen.

Vaikka kaikki ohittaa kaikkia, ni ne sentään antaa aina nopeammalle tilaa –ja ylipäänsä huomioi toisen. Täällä vaikuttaa merkityksellisimmältä, että ”mun ohi et mee”.

Syvästi tulisi tutkiskella, mikä puristaa ja mistä. Tätä ei voi mitenkään kutsua liikennekulttuuriksi. Se on huonon vitsin tasolla ja yltää Suomessa myös ammattikuskeihin, joka panee funtsaan…
nixweiss.gif

Jatkanpa tätä ny sen verran, että kun olen varoitellut Puolan liikennejärjestyksestä, joka on kaaos, ni tuntuu vahvasti siltä, että sekin toimii paremmin, kuin täkäläinen.

Vaikka kaikki ohittaa kaikkia, ni ne sentään antaa aina nopeammalle tilaa –ja ylipäänsä huomioi toisen. Täällä vaikuttaa merkityksellisimmältä, että ”mun ohi et mee”.

Syvästi tulisi tutkiskella, mikä puristaa ja mistä. Tätä ei voi mitenkään kutsua liikennekulttuuriksi. Se on huonon vitsin tasolla ja yltää Suomessa myös ammattikuskeihin, joka panee funtsaan…  
nixweiss.gif
Olet sangen oikeassa, suomalaisen liikennekulttuurin suurin ongelma on sen puute... hehee...
lookaround_orig.gif

Tämän taas varmaankin moni herkkänahkakovanaama tulkitsee egonkohotuksekisi ja "Tarzan bundolo"-elvistelyksi, mutta yritetään vääntää sellainen viesti, että suurin osa tajuaa tarkoituksen:
Olen ajanut niin autolla, moottoripyörällä kuin tappajarekallakin lähes kaikissa Euroopan maissa sekä autoillut Yhdysvalloissa ja tappajarekkaillut Lähi-Idässä, joten jonkunasteinen vertailupohja löytyy. Suomalaisten ongelma ei niinkään ole ajoneuvojen käsittelytaidoissa tai liikennesääntöjen hunossa tuntemisessa, vaan nimenomaan asenteissa. Ilmeisesti äidinmaidosta imetyn kansallisominaisuuden, huonon itsetunnon johdosta joustaa ei osata. Monella kuljettajalla asenne on vieläkin 50-lukulainen "mull'on auto, oon sua paree" ja se näkyy, vaikka toisillakin on jo auto. Ei pitäisi kenenkään potenssin siitä kärsiä, jos kaistanvaihtajalle annetaan tilaa, eikä vaihtajankaan pitäisi kokea vilkunkäyttöä henkilökohtaiseksi tappioksi, jos vaihto ei yllätysperiaatteella onnistukaan. Ja jos joku nopeampi ilmestyy kantaan, niin se ei pääsääntöisesti ole kaksintaisteluhaaste, eihän jalkakäytävälläkään tule blokattua nopeampia tai kiilattua hölkkääjiä polulta pusikkoon. Asenteista se Suomessa mättää, ei mistään muusta, koska mielestäni tavallinen suomalainen tienkäyttäjä ei ole tyhmä. Täällä, missä minä asun, on tien päällä kaikenlaista tallaajaa ja ainoa, mikä pitää onnettomuusluvut siedettävinä, on joustavuus. Usein, kun näkee auton, joka ajelee suomalaiseen "minä itse ja ensin"-tyyliin, on ratin takana kamelikortillinen, joten miettikääpä hiukan. Näyttämisen halu, itsekkyys ja joustamattomuus on liikenteessä kankea yhdistelmä. Parempaan päin on menty, mutta vielä on pitkä matka joustavaan liikennöintiin.

Jään suurella mielenkiinnolla odottamaan josko motoristien alati kasvava määrä toisi muutosta liikennekulttuuriin. Yhä useampi, ennen vain kotilokuski, ajaa nyt myös prätkällä. Samat ihmiset varmasti myös ripittävät läheisensä kuinka motoristit tulee huomioida liikenteessä.

Tämän on pakko näkyä liikenteessä. Kauan ajaneet varmaan voivat kommentoida tähän tarkemmin.
Aihe vähän ohi otsikon mutta lähelle kuitenkin.

Nahkapuku + 28`C + seisominen valoissa + 110`C lämmöt moottorissa = KIVAA!

Koska aina pitää syyttää sos. demejä tai yhteiskuntaa, itsehän en vastaa mistään, syytetään nyt ajo-opetusta. Ainakin aiemmin kirjallisessa oli sellainen tapaus, jossa pyöräilijä tulee vasemmalta eteesi katsomatta sivuilleen. Kysymys A: sinun pitää väistää pyöräilijää, B: sinä et saa väistää. Jos vastaat että väistä sitä hullua, olet väärässä ja reputat. Sinun pitää aina ajaa silloin kun sinulla on ajo-oikeus. Niin että "Tarzan bundolo!"

Mua ei ärsytä niinkään eteen kiilaavat kuin ne jotka yrittää estää muiden liikkumisen käyttämällä oikeuksiaan.

Koomista, mutta siksi sinne motarille ei pääse, kun siellä jo liikkuvat yrittävät kiilata kiihdytyskaistaa ajavat ojaan. Niinpä aremmat jää sinne kaistan päähän odottamaan. Tuollaista ei taida muissa maissa nähdä, ja onhan se tosi vaarallistakin.

Jeppe Jääkarhu puhuu asiaa. Moottoripyörällä ajaminen opettaa autoa pääasiallisesti käyttäville paljon asioita, jotka
ovat vuosien varrella auton kanssa hämärtyneet. Olen jo monta vuotta yrittänyt kasvattaa välimatkaa edellä ajaviin,
koska ikääntyessä reaktioaika kasvaa. Pitää olla enemmän aikaa ratkaisujen tekoon. Eilen tulin Turusta isolla autolla ja
oli melkoiset automäärät. Jukolan viesti purkaantui Muurlasta
ja aiheutti jatkuvaa jonoa. Jonossa selkeästi jarruvalojen tui-
kuttelijat ajoivat puskurissa kiinni. En kylläkään nähnyt yhtään
moottoripyörää joka olisi koheltanut tai aiheuttanut vaaratilan-
netta, yhden ison Audin kylläkin joka ohitteli yhtä autoa ker-
rallaan sulkuviivoista piittaamatta. Meno oli pahimmillaan kuin
Latviassa. Montakohan sekuntia kyseinen Audi voitti kun oli
perillä. Ainakin sai lukemattomia vaaratilanteita ihmisille joilla
oli älliä olla ohittamatta.Toivoisi poliisin havaitsevan tuollaiset
törpöt ja säilövän ajokortin pönttövuoren tunneliin ikiajoiksi.
Suomalaisesta liikennekulttuurista ei hurraita halua huutaa.
Pahimmillaan voisi verrata Puolan vastaavaan. Kun lehtiä on
viime päivinä lukenut on ne täynnä uutisia kolareista. Kyllä
minä maantieltä leipäni tienaavana ja itsekin virheitä tekevänä
toivoisin jokaiselta vastuuta liikenteeseen ja paljon lisää poliisin
valvontaa. Tiedän jokusen tällä palstalla provosoituvan kun pyydän tielle lisää poliisia, mutta jokainen kuolema tai vammau-
tuminen on valitettavasti turha. Olin kyllä rinta rottingilla kun
havaitsin mopomiesten vastuullista käytöstä liikentessä. Oli upeita isojakin pyöriä, jotka liikkuivat liikennevirrassa maltilli-
sesti vaikka olisi voimat riittäneet kyseiselle Audillekin näyttää
"närhen munat". Aivan varmasti mopomiehillekin jäi mukavat
fiilikset ajamisesta kauniina sunnuntaipäivänä.
Olen ylpeä kuuluessani itsekin vastuullisesti liikennöivien moto-
ristien kasvavaan joukkoon.

Eilen ajeltiin Mikkelistä Mäntsälään kohti ja siinä matkalla kyllä liikenne sujui ihan mukavasti. Poikkeuksiakin oli. Mäntyharjun kohdalla kun oli vielä moottoriliikennetie ja vain kaksi kaistaa, siinä bemarimoto splittaili aika taidokkaasti, kun taas välillä hän hyppi kaistalta toiselle ilman että katsoi tuleeko autoja. Joutui Audi tekemään aika hienon jarrutuksen pyöräilijan itsekkyyden takia.

Tähtihovin kohdalla siinä sillalla ajeli toyota täynnä mustalaisia 100km/h alueella 60km/h. Siinä sitten ihmiset aina jarrutteli heidän takiaan. Noh, onneksi kaistoja oli kaksi molempiin suuntiin joten ei silleen tullut vaaratilanteita siinäkään.

Lahden kohdalla motarilla sitten ei onneksi ollut muuta kuin oranssi/keltainen kawa pari kertaa hyppi kaistalta toiselle ilman että katsoi tuleeko autoja takaa ja millä nopeudella.

Itse en syytä mitään ryhmää liikennekulttuurin "puuttumisesta", kyllä se on jokaisen itsensa korvien välissä miten tuolla liikenteessä ajaa. On totta että pyörällä ajo opettaa autoilijoille sellaisia asioita, mitkä usein unohtuu kotilolla ajellessa vuosia ilman mitään, mutta ei kaikki motoristitkaan kovin kohteliaita ole, vaan osa menee nopeamman oikeudella miten sattuu. Siis näitä on sekä kotilokuskeissa että pärräilijöissä. Joku voi ottaa tuosta herneen nenään, mutta se on valitettava tosiasia.

Mun extralyhyellä ajokokemuksella kehä III sisällä ruuhkissa antaa moni kotilo kivasti tilaa. Olin itse asiassa tänään iloisesti yllättynyt ja vilkuttelin kiitokseksi ainakin viidelle eri kuskille.
smile_org.gif

edit. mut sit tuolla maaseudun pikkuteillä tuntuu olevan homma paljon nihkeämpää...

Mun extralyhyellä ajokokemuksella kehä III sisällä ruuhkissa antaa moni kotilo kivasti tilaa. Olin itse asiassa tänään iloisesti yllättynyt ja vilkuttelin kiitokseksi ainakin viidelle eri kuskille.
smile_org.gif
Minäkin pyrin moikkaamaan väistäjiä, vaikka tilan antaminen on täällä tapana, splittaus kun on sallittua. Noin se pitääkin tehdä, saa autokuskikin ehkä hyvän mielen ruuhkassa jököttäessään ja asenne seuraavaa splittaajaa kohtaan entistä myönteisempi. Olisikohan tämä tosiaankin asia, jossa motoilijat voisivat tehdä jonkinasteista pr-työtä asian tiimoilta omalla käytöksellään?

Kyllä sen todella täytyy olla asenteista kiinni. Uskon vakaasti, että suomalainen rekkakuski on yleisesti ammattitaitoinen. Silti sinne vasempaan reunaan, sen metrin jättö on mahdottomuus. vaikka sillä liittymisrampilla oikealle puolelle jää se ja enemmänkin. Peilistä kumminkin liittymisrampilla yleensä näkee sen vasemman, mutta…

Se on tämä ero käsittämätön! Kun yleensä ulkomailla –mukaan lukien itäblokki, liikenne on yhteispeliä, niin täällä se ei sitä ole. Se kontrasti, kun 5 tkm heittää, ja tänne palaa, se on hillitön. Jotain on, pahasti, vinossa, asenteissa… ja liikenteessä!
nixweiss.gif

lisätään: rekkakuski oli vaan esimerkki. Kotilot on paljon ongelmallisempia.

Se on tämä ero käsittämätön! Kun yleensä ulkomailla –mukaan lukien itäblokki, liikenne on yhteispeliä, niin täällä se ei sitä ole. Se kontrasti, kun 5 tkm heittää, ja tänne palaa, se on hillitön. Jotain on, pahasti, vinossa, asenteissa… ja liikenteessä!  
nixweiss.gif

Kyllä suomalainen on valmis joustamaan liikenteessä ja liikennesäännöistä.

Kunhan se tapahtuu niin että muut luopuvat oikeudestaan edistäkseen MINUN etenemistä. MINÄ en omista oikeuksistani luovu.

nixweiss.gif

Kyllä suomalainen on valmis joustamaan liikenteessä ja liikennesäännöistä.

Kunhan se tapahtuu niin että muut luopuvat oikeudestaan edistäkseen MINUN etenemistä. MINÄ en omista oikeuksistani luovu.
Jep. Näin se valitettavasti on.

Kyllä mä sanoisin että pääkaupunkiseudulla on tapahtanut paljon myönteistä kehitystä tuolla ruuhkissa ajaessa.
Ainakin autolla ajaessa saa tilaa toisilta, sitä ei voinut sanoa vielä 15 vuotta sitten.
Vielä kun toi saatais kuntoon mopot versus autot, niin kyllähän tää ainakin ruuhkasuomessa toimis.
Kyllähän toi liikennemäärien kasvun seurauksena on väistämätöntä kehitystä, muuten ei liikenne kertakaikkiaan enään toimi.Ja silloin ei oo hauskaa edes Juhalla
biggrin.gif

Eilen Tuusulanväylällä Mondeo splittasi, kun itse olin mopolla matkassa. Kiva fiilis ku ajoin vasemmanpuoleista kaistaa (siinä vielä 80 rajoitus) kun Mondeo pukkasi vierelle, koputtelin siinä sen sivuikkunaan vauhdissa sitten ja viisoin että josko herra voisi jättäytyä suosiolla mun taakseni
cool.gif

Sunnuntai-illalla puolenyön aikaan nousin Hämeenlinnanväylältä kehä III:selle. Siinä hämärissä en huomannut kaarteessa jostain auton ikkunasta kaistalle heitettyä pizzalaatikkoa. Hiukan vaarallinen saattaa tuollainenkin liukumiina olla, kun ajaa tarpeeksi kallellaan sen yli. Nyt olin juuri suoristanut pyörän ja vauhtia oli maltillisesti eikä vaikuttanut pyörien alla sen enempiä.

Ihmetyttää vaan autoilijoiden piittaamattomuus. Kaksipyöräisille nuo rojut voivat joskus olla todellakin hengenvaarallisia.
veryangry.gif
.

Back