• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikennekasvatusta kovalla kädellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NykkE
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No entäs se noin 5-6 vuotias ipana joka lauantaina ajoi fillarillaan mun ja muutaman muun tienkäyttäjän harmiksi tien yli katsomatta mihinkään muuhun suuntaan kuin eteensä, jos sinnekään. Hyvä että olin autolla, mopolla olisin hyvinkin saattanut ajaa päälle. Autolla kun tuo paniikkijarrutus on aika nopea ja helppo tehdä, ei kun astuu pedaalin päälle ilman vaaraa kaatumisesta tms.

Kirosin sen pötkön vanhemmat alimpaan helvettiin. Jos ei voi kakaralleen neuvoa edes alkeellisia liikenteessä hengissä selviytymisen taitoja niin pitäköön sen maadotettuna.

Entäs sitten ne skootterilla kolme päällä ilman kypäriä uimarannalta eteeni teleporttautuneet teinit? Oli vähän ohjelmaa siinäkin, hiekkatie, kuulalaakeria tien pinnassa ja tuo minun mopo ei mikään hyvä soravehje ole. Itekin tullut joskus teininä hölmöiltyä, mutta ei nyt ehdoin tahdoin kenenkään alle ajamista yritettyä.

Mitähän seuraavaksi? Puusilmähirvi? Kukahan niille opettais?

Tässä asiassa olen kyllä täysin samaa mieltä kun aloittaja..moneen otteeseen olen kironnut mopoilijoita olen sitten ollut autolla, moottoripyörällä, polkupyörällä tai kävellen liikkeellä itse. Mielestäni kuuluisivat taajamassa ajoväylälle niinkuin muutkin moottoroidut ajoneuvot, kun kyllä niillä taajamanopeutta virittämättä pääsee. Tai edes pitäisi "päättää" missä milloinkin ajavat eli ei poukkoiltaisi ympäriinsä. Usein kun näkee sitä, että ajavat ensin ajoväylällä ja kun tulee esim punaiset valot eteen niin kiepataankin sinne suojatielle ja jatketaan kevyenliikenteen väylää tai vastaavasti kevyenliikenteen väylältä hypätäänkin yhtäkkiä ajoväylälle.

Eihän se ole näillä nykynuorilla (joihin itsekin lukeudun) kiinni juurikaan mistään muusta kuin asenteesta (Jotkut jopa ajavat siististi ja kunnioittavat muuta liikennettä, kun taas toiset eivät välitä pätkän vertaa). Ja vanhempienhan asenne tässä on tärkeä. Esimerkiksi tiedän aika monia tapauksia jossa tytön tai pojan ensimmäinen kerta mopolla ajaessa tapahtuu liikenteessä kaverien ja jonkun kyyditettävän kanssa. Itselläni onneksi isä on ollut niin "tiukka" tälläisen asian suhteen että sain oman mopon jo 7 vuotiaana jolla kelpasi sitten pihassa pörrätä. Mutta mielestäni myös mopokortin saamista voisi tiukentaa. Esimerkiksi eräs kaverini pääsi mopo- ja traktorikortin teoriakokeesta läpi yhdeksällä(!) virheellä joka on mielestäni aivan liikaa. Mopokorttiin pitäisi mielestäni tulla myös pakollinen käsittelykoe. Jonka voisi suoraan mennä suorittamaan sitten kun täyttää 15vuotta tai vasta joidenkin ajo/teoriatuntien jälkeen henkilöstä ja hänen ajotaidoistaan riippuen..

Kuinkakohan tehokasta/tehotonta valistusta olis mennä kouluihin (yläasteet, 15vuotiaat vai mikä se mopokortin raja onkaan..) näyttämään oppilaille kuvia raadoista ja kertomaan mopoilun vaaroista
tounge.gif

No okei, vaikka kuin valistais ja kertois ja varois itse kuskikin liikenteessä nii aina voi jotain sattua.

Mut joskus kun on nähny jotain kuvia onnetomuuksien uhreista niin kyllä se pistää miettimään-ainakin hetkeks.

mut mä nyt oon muutenki niin nössökukkahattutissiposki
wink.gif
(delvac)

Oisitpa kuule aloittaja nähny, miten itse kersana ajoin viritetyllä PV:lläni, pitkin kyliä!
smile_org.gif
Ja alaikäisenä piti ajella cresentin kanssa pitkin metsäpolkuja,samoja polkuja piti opetella autoakin ajamaan ennenkuin ikä riitti autokouluun,tulipa maaseudun hiekkatietkin siinä tutuiksi kun ei malttanut siellä poluilla pysyä,pari vuotta veivannut autoa kunnes pääsi autokouluun,ja opettaja alkaa pitämään ratista kiinni ja pumppaamaan jarrua
biggrin.gif

Minäkin ketale menin pienentämään aikoinaan Solifer sm-75:n takaratasta, jotta pääsisi hieman lujempaa. Heti kärähdin siitä pollareille Malmilla. Nöyränä herranpelossa vaihdoin rattaan vakioon. Huippunopeus kärsi, mutta ei auttanut.
biggrin.gif

Kuinkakohan tehokasta/tehotonta valistusta olis mennä kouluihin (yläasteet, 15vuotiaat vai mikä se mopokortin raja onkaan..) näyttämään oppilaille kuvia raadoista ja kertomaan mopoilun vaaroista  
tounge.gif

*klips*
Mut joskus kun on nähny jotain kuvia onnetomuuksien uhreista niin kyllä se pistää miettimään-ainakin hetkeks.
*klips*
Itsellä ainakin kakarana huumevalistuksessa se video jossa näytettiin katatonisia narkkeja pisti oikeasti miettimään. Ja jokun aikaa sitten täällä oli se sivustolinkki jossa onnettomuuskuvia ilman ajovarusteita ajaneista, yöks. Taidanpa kiskoa releet aina oikeasti niskaan prätkällä lähtiessä, farkuissa olisi viileempää, mutta jos sattuu niin sattuu ja huolella.

Täälläkin kakarat harrastaa tuota ajoradalta kevyen liikenteen puolelle ja takaisin -poukkoilua ja varsinkin koulujen kohdassa niitä hyökkii puskista. Jonkinnäköistä ennalta-arvattavuutta pitäisi tuohon touhuun saada. Nyt tietää vain pysyä kaukana kun ei yhtään tiedä mitä edessä ajava saattaa tehdä. Voi olla järjellinen tapaus ja käyttää vilkkua ja ryhmittyy, tai sitten päässilmäinen joka ajelee kuinka sattuu.

Mut oikeesti - Noihin pitäis omien vanhempien puuttua (mulla ainakin meni lelut jäähylle jos tolloilin) - ja  myös poliisin. Käydä jututtamassa hetki, rakentavasti - ja jos oikeen tolloilua niin viedään kotiin ja jututetaan vanhempia.

Toki poliisilla on muutakin tekemistä mut tuolta ehkä sais sen asennekasvatuksen meneen perille ja saada noita vähän vanhemmalla iällä tapahtuvia isoja onnettomuuksia karsittua.

Ja mopoautot pitäis kieltää lailla. 10.6 yks mopoauto veti Tampereen ja Huittisten välillä ainakin kilometristä letkaa ajamalla 80 alueella 40 km/h keskiviivan tuntumassa ja siinäkin kohdalla on piennarta väistää asti ...kele.

Mä näin kerran kun vastuuton teini keuli skootterillaan, soitin heti poliisille  
eek.gif
Jatkossa kannattaa muistaa ilmoittaa myös kyseiseen, keulittuun skootteriin ryhtymiseen syyllistyneet poliisille.
Jos mopolla on keulittu, se ei ole enää turvallinen liikenteessä, vaan se on tarkistettava valtuutetussa merkkiliikkeessä ja vaihdettava tarvittaessa kaikki osat.

Ehkä suurin ongelma tuossa on se, että noita moposuhaajia ja muuta liikennettä on ihan eri malliin, kuin meidän nuoruudessa. Jos mopoja oli ehkä 1 tai 2 kulmakunnalla ja kotiloitakin puolet nykymäärästä, sekaan mahtui paremmin. Nyt määrien kasvaessa riskitkin kasvaa ja yksikään onnettomuus ei ole kiva, vaikka prosentuaalisesti ehkä niitä on saman verran. Aina se koskettaa jotain (perhettä) henkilökohtaisesti.
Ei nuoriso oo sen kurittomampaa kuin mekään, niillä vaan on enemmän kaikkea, niin hyvää kuin pahaakin!

Ja mopoautot pitäis kieltää lailla. 10.6 yks mopoauto veti Tampereen ja Huittisten välillä ainakin kilometristä letkaa ajamalla 80 alueella 40 km/h keskiviivan tuntumassa ja siinäkin kohdalla on piennarta väistää asti ...kele.
Samaa mieltä, mopoauto on liikenteen p*run keksintö!
Ihan hirveitä vekottimia. Tosin noita mopoautoilijoita on myös oikeissa autoissa, ajetaan niin, että jonot kerääntyy ja liikenne puuroutuu. Ja voi se olla tuo mopoauto virkamiehenkin keksintö liikenneturvallisuuden edistämiseksi, kaikki virkamiestoiminta kun tähtää liikenteen tukkimiseen ja ruuhkauttamiseen.
crazy.gif
crazy.gif

Kyllä moposkootteri on hyvä kulkuneuvo. Kävin just kalassa omalla (ei oo viritetty ees). Iski sitten poistullessa pamperspiru päälle ja kun se ei saatana sitten keuli millään, niin ajoin "ajoneuvolla ajo kielletty" tien läpi. Olenko nyt puusilmä, vetomies, vaiko peräti vellihousu? Siinä oli kolmiokin.

Päiväkerhoissakin kuulemma naperot laittavat hiekkaa toistensa saappaisiin,joku jopa oli haukannut kaverinsa munkkia ja syönyt sen purukumin. Mihkä vittuun tää maailma on menossa
nixweiss.gif
Joo ja joku varmaan tuleva puusilmä oli piirtänyt toisen 5v paskapökäleellä mersuntähden päiväkodin vessan lasikuitutapettiin pari viikkoa sitten.  
033102ass_1_prv.gif
-vaimolta kuultua
Luovaa taidetta, ja ympäristöystävällisillä aineilla suoritettua graffitia.
biggrin.gif

Back