• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikaa öljyä?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ajuusi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen ja huomasin öljyä olevan yli "ylärajan". Vaikka laitoinkin mielestäni ohje kirjan mukaan. Siis kysymys kuuluu otanko ylimääräiset pois vai onko haittaa?
withstupid.gif
. (Mopo on Drag Star 650).

olethan ensin käyttänyt koneen lämpimäksi ja sitten tarkistanut, mihin öljynpinta asettuu...

jos olet ja öljyä on silti liikaa niin haittaahan siitä on: jostakin heikosta kohdasta ylimääräinen öljy pyrkii paineen alaisena pihalle. jos käytössäsi on imuletku niin sillä vaan turhat takaisin pulloon (näin laihialla).

Samoin kannattaa varmistua siitä, että mittausalusta on suorassa. Ainakin tähänastisissa omissa pyörissä on vaikuttanut paljonkin, jos alla on ollut vähänkään mäkeä.

Ja pyörämallistakin riippuu...Mun Yammuun suosittelevat hiukan ylärajan yläpuolelle asti täyttöä...Eikä siksi että tämä söisi öljyä tippaakaan.
wink.gif

Jos sitä on reilusti liikaa niin ehdottomasti ylimääräiset pois. Omasta pamahti stefa ylipaineen takia, ei kivaa.

Varmista ensin että sitä todellakin on liikaa.

Omassa 900 cc kaasari-Trumpassani jostain syystä ohjekirjan mukainen öljymäärä on mittatikun mukaan liikaa. Saman havaitsin aiemmassa Trumpetissani kantapään kautta eli ylimääräinen öljy tuli vaihdepolkimen stefan ohi ulos.

Itse täytin virago 535:een ohjekirjan mukaisen määrän öljyä. Liikaa tuli. Pari sataa ajettuani alkoi tiputtamaan jostain tiivisteen välistä, eikä lopettanut vaikka öljyä vähensinkin.

Ota pois vain.

Oikea määrä öljyä on se mitä valmistaja tilavuudeksi ilmoitetaan näyttää mittatikku tms. mitä näyttää. Näin opetettiin aikanaan kun autokorjaamossa olin töissä. Joissakin laitteissa öljymäärä ilmoitetaan myös grammoina.

Kiitti kovasti vastauksista  
buttrock.gif
. Taidan lämmittää moottorin ja tarkistaa uudemman kerran. Hyviä ajokelejä viikonlopuksi kaikille ja muistakaa varoa "kotilokuskeja" !!! Itsellä meinas napsahtaa  
mad.gif
onneks olin tarkkana.

Joo o eli ei oo maaiman helpoin homma tarkistaa Drag Starista tota öljyn tasoa
mad.gif
varsinkin jos oot yksin
tounge.gif
Mut ota mielummin pois jos tuntuu että on liikaa
cool.gif

Oikea määrä öljyä on se mitä valmistaja tilavuudeksi ilmoitetaan näyttää mittatikku tms. mitä näyttää. Näin opetettiin aikanaan kun autokorjaamossa olin töissä. Joissakin laitteissa öljymäärä ilmoitetaan myös grammoina.
Oikea öljymäärä on se mitä öljytikku tai -ikkuna näyttää, ei se mitä ohjekirjassa tai mosan kyljessä sanotaan. Ei se ohjekirja tiedä kuinka huolellisesti asentaja on tyhjentänyt moottorin vanhoista öljyistä tai onko asentaja edes muistanut avata kaikkia tyhjennysproppuja öljyjä pois laskiessaan.

Oikea öljymäärä on se mitä öljytikku tai -ikkuna näyttää, ei se mitä ohjekirjassa tai mosan kyljessä sanotaan. Ei se ohjekirja tiedä kuinka huolellisesti asentaja on tyhjentänyt moottorin vanhoista öljyistä tai onko asentaja edes muistanut avata kaikkia tyhjennysproppuja öljyjä pois laskiessaan.
Juuri näin. Manuaalissa saattaa esimerkiksi lukea:

2,7 l (kun suodatinta ei vaihdeta)
3,0 l (kun suodatin vaihdetaan)
4,0 l (kun moottori on täysin kuiva)

Eli käytännössä on vaikea arvioida, kuinka paljon öljyä on jäänyt sisälle. Tarkkaillaan vaan sitä ikkunaa/tikkua...

Kauanko konetta pitäisi käyttää/jäähdyttää ennen tsekkausta ?

Uusien öljyjen ja suodattimen vaihdon jälkeen käyttö sen verran että öljyn merkkivalo sammuu. Sen jälkeen on suodatin täysi ja sitten tarkastus paljon on öljyä. Eli monessa tapauksessa öljyä on yli ylärajan ennen koneen pyöräyttämistä, koska suodatin on tyhjä.

Niin, ja vanhat öljyt pois koneen ollessa lämmin, jotta tulee ne paskat sieltä ja juoksee muutenkin paremmin.

Tarkennanpa vielä että tuo mun edellinen kyssäri siis liittyi ihan normaaliin tarkastukseen - ei vaihdon yhteydessä...

sanoi:
Uusien öljyjen ja suodattimen vaihdon jälkeen käyttö sen verran että öljyn merkkivalo sammuu. Sen jälkeen on suodatin täysi ja sitten tarkastus paljon on öljyä. Eli monessa tapauksessa öljyä on yli ylärajan ennen koneen pyöräyttämistä, koska suodatin on tyhjä.

Niin, ja vanhat öljyt pois koneen ollessa lämmin, jotta tulee ne paskat sieltä ja juoksee muutenkin paremmin.
"öljyjen merkkivalo"...
smile_org.gif

Mulla muuten kaveri, joka laittaa väliöljytkin, toimii ikäänkuin huuhteluna, kuulemma.  
cool.gif

Samaisen kaverin Drakuun ei todellakaan mennyt manuaalin väittämää määrää öljyä vaihdon yhteydessä,(2,6 l. ilman suod.) "kaffekupillinen" jäi ylimääräistä. Ilmeisesti kaikki ei tule ulos, vaikka miten huljuttelisi.

062802moto_prv.gif

sanoi:
Kauanko konetta pitäisi käyttää/jäähdyttää ennen tsekkausta ?
sanoi:
Tarkennanpa vielä että tuo mun edellinen kyssäri siis liittyi ihan normaaliin tarkastukseen - ei vaihdon yhteydessä...
Eiköhän tuo kuuma öljy aika nopsaan alas valu.

Mutta, jos siitä jokapäiväistä huolta haluaa kantaa, niin aina ennen ajoon lähtöä kun ikkunaan kurkkaa, niin ei jää mitään sattuman varaan.
Ja mopo vaateriin joka suunnalta, ainakin mun xv on tarkka siitä.

062802moto_prv.gif

Juuri näin. Manuaalissa saattaa esimerkiksi lukea:

2,7 l (kun suodatinta ei vaihdeta)
3,0 l (kun suodatin vaihdetaan)
4,0 l (kun moottori on täysin kuiva)

Eli käytännössä on vaikea arvioida, kuinka paljon öljyä on jäänyt sisälle. Tarkkaillaan vaan sitä ikkunaa/tikkua...[/QUOTE]
Tuossahan esimerkissä on ihan selvästi sanottu öljymäärät paljonko kulloinkin laitetaan. Kuiva kone tarkoittaa sitä, että kun kone on purettu jonkin jutun vuoksi ja muut kohdat onkin päivänselvät.
Se, että jos asialla on äkkinäinen, joka ei ole ihan perillä tekemisistään niin on parempi luottaa sitten siihen tikkuun. Oikeiden mallikohtaisten ohjeiden mukaan ei pitäis olla ongelmia. Ruohonleikkurin kanssa olen siinä tilanteessa että pitää luottaa tikkuun kun en edes tiedä paljonko sen öljytilavuus on.
Henkilökohtaisesti en ole törmännyt ylitäyttöongelmaan omieni enkä muidenkaan hämmentämieni pyörien kanssa. Hyvä tuuri vaiko vain huolellisuutta, vaikea sanoa.
Silti, oikea määrä öljyä on oikein. Sitähän kukaan ei olekaan kiistänyt mutta paljonko se sitten missäkin tilanteessa on, ei taida olla kaikille selvä.

Back