• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liian kallista kahvia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyyppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen ottanut tavakseni, että jos kahvikuppi maksaa yli euron, jätän kupin kantamatta likaisiin. Kirjoitan aina lautasliinaan viestin, että se euron ylimenevä osuus on korvaus palvelusta, jolla kupin pitää itse "kävellä".
Nykymenolla kohta joudumme itse rahastamaankin kassan puolesta kuten korttimaksajat ovat huomanneet.
Jos ei palvelua ala saada, se pitää ottaa...vaikka tällä keinolla. Vai kuinka monesta vaikkapa yleinen 1,50 e kupillisesta eli melkein vanha kymppi on kohtuu hinta?
Kaikki mukaan tähän "palvelunvaatimiskapinaan"!!!

En ala. Jos pelkän kahvin ostat, niin tuskinpa heitä se euron ylimenevä osuus kiinnostaa. Hyvin moni asiakas tulee huoltoasemalle vain juomaan kupin kahvia (tankkaamisen lisäksi). Aika monta kahvittelijaa tarvitaan, että saa palkat yms. kulut maksettua.

Toki itse kun en lipitä kahvia niin paljon kuin moni muu täällä, niin ehkä en osaa suhtautua asiaan oikein.

Mietippä sitä vaihtoehtoa, että yli euron kahvin jätät ostamatta? Jos juot paljon kahvia, niin voi olla ihan hyvä vaikutus terveydelle.

Itse en kyllä montaa paikkaa osaa sanoa, missä saisi alle eurolla kahvia.

Jep, periaatteessa samaa mieltä. Suomalin selkä on notkea.

Tähän kuitenkin pitää yhdistää se, että jos on itse jonkun alan ammattilainen, tekee sitten vain sitä hommaa ja muutten käyttää muiden ammattilaisten laittamia palveluja. Jos jokainen muuta kuin kahveenkeittoa työkseen tekevä keitättäisi itselleen kahvit, saattaisi kupollinen olla halvempi. Miksi siivoaisit itse, jos käyt muualla palkkatyössä? Pesetkö itse pyykkisi maisteri? Jne, jne. Palvelualoille ei tule volyymiä, kilpailua eikä elinvoimaa ennenkuin tämä perisuomalainen äärimmäisen epätarkoituksenmukaiseen työnjakoon johtava "teeseitsehalvallajavalitakokoajan-mentaliteetti" muuttuu.

Maksaisin kahvista vaikka kolme euroa, jos siihen rahaan saisi palvelua mutta, kun tuohon 1,5...2 euroon saa vain sen tavaran ja ehkä oikeuden istua pöydän vieressä, se on liikaa. Siis saadun tuotteen hinta on suhteeton siihen sijoitetuihin panoksiin. Kahvi itsessään ei maksa keittäjälle juuri mitään vaikka hintaan laskettaisiin mitä kiinteistökuluja. Tuon ymmärtää tyhmempikin. Palvelusta pitääkin maksaa mutta ei palvelun puutteesta.

Minulla on muuten tuossa pannullinen vaimon keittämää kahvia. Sitä saa mielellään halukkaat juoda sillä kahdella eurolla kupin, kunhan itse tiskaa. Sitähän suomalaiset sietävät.
idea3.gif

Maksaisin kahvista vaikka kolme euroa, jos siihen rahaan saisi palvelua mutta, kun tuohon 1,5...2 euroon saa vain sen tavaran ja ehkä oikeuden istua pöydän vieressä, se on liikaa. Siis saadun tuotteen hinta on suhteeton siihen sijoitetuihin panoksiin. Kahvi itsessään ei maksa keittäjälle juuri mitään vaikka hintaan laskettaisiin mitä kiinteistökuluja. Tuon ymmärtää tyhmempikin. Palvelusta pitääkin maksaa mutta ei palvelun puutteesta.
Koetappa ite pitää huoltoasemaa pystyssä pelkästään myymällä kahvia. Vaikka tila ois oma, niin silti pitää maksaa sähköstä, jotta asema olisi valaistu ja lämmin. Tuskin kuitenkaan yksin sitä paikkaa pyörität, joten palkkaakin jollekkin pitää maksaa. Sitten jotain vakuutuksia sun muita maksuja varmasti on.

Oikeesti, pitääkö jostain kahvin hinnasta valittaa tällä tavalla? Pakottaako joku teitä juomaan sitä?

Montakohan bensalitraa pitää myydä että saa 10 euroa voittoa ? Luulisin ja muistaisin että bensasta jää yrittäjälle muutama sentti per litra... joten kahvin myynnillä ja hyvät katteet.

Kukaan ei pakota ostamaan sitä kahvikupposta, jos se tuntuu liian kalliilta. Ainahan sitä voi keittää reppuun termospullollisen hyvää kahvia ja laittaa muutama leipä evääksi ja nauttia ne jossain kauniilla paikalla. Itse kuitenkin useimmiten säästän sen keittämisen ja eväiden tekemisen vaivan ja menen huoltamolle kahville. On sitä eväiden tekoakin harrastettu.

Olen samaa mieltä siinä, että kahvi(kin) on kallistunut kovasti. Euroina maksaa paikoin sen, mitä muinoin markoissa. Pikkuostoista on tullut kalliita.
confused_orig.gif

Mutta, eipä se ole kahvilan tytön vika, enkä sen vuoksi kannata öykkäröintiä häntä kohtaan. Tai lisätöiden teettämistä. Jotkut vielä hymyilevätkin, vaikka töissä ovatkin...

Onneksi perus-abc kahvit saa tarjoustortun kanssa 2-3E hintaan. Sen kestän, syön vaikka puuroa vielä useammin!

Kapinaan en kuitenkaan ala, mutta samaa mieltä kahvin kalleudesta olen.
buttrock.gif

Ehkä lievä offtopic, mutta ei silti ansaitse omaa ketjuakaan. Onko muut huomannut, että ABC:n tarjoilema "Reilun kaupan kahvi" on aivan kauheaa kuraa??  
033102ass_1_prv.gif

Syömässä ja tankkaamassa ABC:llä voi käydä, mutta jos esim. mopoillessa poikkeaa kahville, niin täytyy katsella joku muu paikka!

e: Itse aiheeseen: Hyvästä tuoreesta kahvista maksaan mielellään euron ja hieman ylikin
smile_org.gif

no voihan asian ajatella näin, kahvikupin (~1,5 dl/1.5€) hinnalla saa kokonaisen litran bensaa
062802jumpie_prv.gif
pyöreesti kahvin litrahinta on n.9.9€ riippuen tietysti paikasta. Siis ihan vitun kallista litkua, juu ei oo pakko ostaa/juoda mut kun on addikti sille!!

Hyvin moni asiakas tulee huoltoasemalle vain juomaan kupin kahvia (tankkaamisen lisäksi). Aika monta kahvittelijaa tarvitaan, että saa palkat yms. kulut maksettua.
Juu - paljonhan sitä pitää myydä. Jos kahvipaketin hinta on noin
3 euroa ja yhdestä 500g paketista tulee noin 65 kupillista (tuo
näytti lukevan paketin kyljessä) ja yksi kupillinen maksaisi vaikka
1,50 euroa niin neljällä/viidellä kupillisella on varmaan katettu iso osa
itse tuon kahvin materiaali ja keittokustannuksista ja loput on
sitä ns. katetta .. sanotaan vaikka 60 kupillista a´ 1,50 e kpl,
joten 1,50 e kertaa 60 kupillista on noin 90 euroa. Aika harvassa
tuotteessa on noin hyvä kate. Ilman muuta tuo ei ole kioskin
ainoa myytävä tuote. Niin tosiaan kerma + sokerit .. ei ne ihan
mahdottomia tee nekään .. sanotaan vaikka 10 euroa ... siis
paketillista kohti ... sitten vielä tiskit tai paperikupit ...

Jos kuvitellaan, että päivässä myydään vain yksi paketillinen kahvia
ja päiviä on vaikka 22 kuukaudessa niin 80 * 22 => 1760 euroa
katetta .. ei paha .. vai onko .. ja nyt siis vain yksi ainut tuote.
No OK sanotaan sitten vaikka 1500e niin on varmaan lähempänä.
Jos tuon lisäksi myydään vaikka 17 pakettia kondomeja, joiden
kate on vaikka .. niin ja itse leivotut nami-nami-tuoksuvat
korvapuustit, joita menee aivan helvetisti ... niin paljon kuin vain
ehtii leipomaan ... ja koko homma käyttäen kaukoidästä tullutta
lapsityövoimaa ...
Niin hyvinhän se pusiness vetää ...
baaa.gif

Oltiin taannoin tuolla Pårgåån takana lauttarannassa ja kauppa
ja kahvita oli kiinni. Joku hakkasi pihalla puita ja ukko kysyi, että
mitäs pojat. Me siihen, että kaffetta aateltiin, mutta näyttää
olevan paikat jo kiinni. Ukko sanoi meille (meitä oli noin 15-20
motoristia), ettää oottakaas vähän ja meni sisälle keittelemään
kaffetta. Hetken päästä kaffet oli jo juotukin, niin me siinä
kyselemään, että minne voi jättää rahaa maksuksi. Ukko siihen,
että ei maksa mitään, että hän kyllä tarjoaa. Ruvettiin siinä
ynnäilemään kustannuksia ja se kauppias ukko sanoi, että ei
se paljoa maksanut .. oli melkein ilmaista, mutta ei hän ihan aina
ja kaikille sitä viitti ruveta keittelemään. Että sellainen tapaus
sillä kertaa ..
smile_org.gif

Ehkä lievä offtopic, mutta ei silti ansaitse omaa ketjuakaan. Onko muut huomannut, että ABC:n tarjoilema "Reilun kaupan kahvi" on aivan kauheaa kuraa??  
033102ass_1_prv.gif

Syömässä ja tankkaamassa ABC:llä voi käydä, mutta jos esim. mopoillessa poikkeaa kahville, niin täytyy katsella joku muu paikka!

e: Itse aiheeseen: Hyvästä tuoreesta kahvista maksaan mielellään euron ja hieman ylikin  
smile_org.gif
Tohon yhdyn aivan täysin. Jos kahvituttaa niin ihan mikä muu paikka tahansa ku abc.

Kuinka monella asemalla saa kahvia nykyään enää pannusta? ABC, Shell ja muut suuret ketjut ovat siirtyneet pääasiassa ulkopuolisten palveluntarjoajien kahviautomaatteihin. Tämä taas näkyy suoraan kahvikupin hinnassa. Asemalle ko. laitteet ovat hyvin vaivattomia - periaatteella katso, että koneessa on purut ja vieressä on puhtaita mukeja. Palveluntarjoaja hoitaa laitteet muuten - huollot, vaihdot/ vastaavat. Osasyynä kahvikupin hinnan kasvuun voidaan nähdä juurikin tälläinen kehitys. Vastavuoroisesti pienet asemat, jotka keittävät edelleen kahvinsa itse ovat taas seuranneet yleistä hintatason kehittymistä ja nostaneet omia hintojansa sen mukaan. Mielestäni tälläinen itse keitetty 'vanha kunnon sumppi' onkin parasta - automaatti tavara lähinnä kahvin korviketta...

Lopuksi en usko, että automaatteja käyttävät asemat kahvistaan edes kovin kovaa voittoa saavat johtuen palveluntarjoajalle maksettavista korvauksista... Toisaalta mistä minä mitään tiedän...

Se on muuten niin, että PAM eli palvelualojen ammattiliitto, joka edustaa myös kaikkia kahvila- ja ravintolatyntekijöitä, on julkisesti suositellut asiakkaiden jättävän astiat pöytään aina ja kaikkialla. Tällä tavalla saataisiin alalle lisää työpaikkoja. Itsepalvelu syö niitä pois.

En tunne olevani mitenkään sika kun yleensä tosiaan teen näin. Joku nuori siinä voi saada duunia kun jätetään ne prikat pöydälle niin Mäkkärissä kuin huoltsikallakin.

Yrittäjä ajattelee sitten tietty toisin.

Nii,useassa paikassa santsikupin saa 50senttillä tai jopa jossain olen saanut ilmatteex.
Niin ensimmäinen kupinkin "kate" halpenee...edellyttäen että juot samasta kupista.
tounge.gif

Joissain paikoissa jopa maksetaan asiakkaalle siitä santsikupista
wink.gif

Muutenkin aivan mainio paikka tuo kahvila Regatta, suosittelen tutustumaan keitaaseen keskellä kaupunkia.

M´oon huomannut, että aika monella Shellillä kyllä saa vielä pannustakin sitä kahvia. Ainakin Mäntsälässä, Mikkolassa Vantaalla, Suomenojalla Espoossa, muistaakseni Vantaan Ala-Tikkurilassakin. Rusasta en ole ihan varma. Tebikalta ja Essoilta (=siis ST1:ltä) saa sitä pannukaffetta. Ja Nesteen asemilta. ABC teki kyllä emämunauksen mutta kai ne ABC:t valitettavasti tuottaa niin hyvin jokatapauksessa ettei S-ryhmää kiinnosta moinen pikkuseikka.

Back