• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Letka-ajelujen ajonopeudet markkinoinnin mukaisiksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tonttuj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
troni sanoi:
Mun on pakko kommentoida tähän väliin lomilta palattuani, koska aihe on hyvä.
Olen ollut kolmella touringilla mukana.
Kahdessa niistä ihan veturin takana, parin-kolmen pyörän päässä. Kolmannessa letkan takaosassa.
Veturi määritti vauhdin ja sen mukana synkattiin ainakin ne viis pyörää jatkuvasti.
Letkaa mainostettiin että mennään merkit +25 suunnilleen, siellä mentiin kuitenkin pääosin kuudenkympin alueillakin merkit +60 - +70 valtaosin ja motarillakin vauhtia oli satayheksänkymppiä ihan synkassa veturin vauhtiin. Tietysti ihmettelin, mutta tyhmyyttäni vetelin samaa vauhtia kun pyörällä pääsi. Kolmas kerta riitti.
Monessa paikassa venattiin jopa vartti takaa tulijoita, miksiköhän.
Varmaan jokainen vastaa omasta ajostaan, mutta kyllä veturin kannattaa olla kommentoimatta vauhteihin, jos ei itse sitoudu kutsuunsa.

???? Veturikos ne maksaa sakot ja kortinmenetykset? Eikös toi ole vähän hullua hommaa jos oikein ymmärsin, motarilla 190 km/h. Ja oikein sovittu, että ajetaan sitten ylinopeutta, ettei jää kenellekään epäselväksi. Ihan ihme hommaa tuo letka-ajelu.

juhhyto sanoi:
???? Veturikos ne maksaa sakot ja kortinmenetykset? Eikös toi ole vähän hullua hommaa jos oikein ymmärsin, motarilla 190 km/h. Ja oikein sovittu, että ajetaan sitten ylinopeutta, ettei jää kenellekään epäselväksi. Ihan ihme hommaa tuo letka-ajelu.

Minä itse makselen omat hölmöilyni, siitä ei ole ollut kyse.

troni sanoi:
mussuti mussti lässyn lässyn...

Aihe on ihan aiheellinen, koska jokainen valitkoon letkansa niin kuin haluaa, mutta jos valitsee hitaan letkan, sitten ajellaan hitaasti.

Siivoapa se hiekka pois sieltä pimpistä. Jooko?

Ideahan tässä Karkovin setissä oli se, että tämä ns. nopeampi porukka kurvaili MUUSTA LETKASTA IRRALLAAN omaa vauhtiaan ja jopa erillistä reittiäkin. Ei siis muun letkan kanssa.Tapaamiset vain olivat sitten varsinaisen hitaan letkan kanssa samoilla taukopaikoilla. Joillekin katsos ajamisen lisäksi sosiaalinen kanssakäyminen on mukavaa puuhaa.

Mä lähdin aloittelevana mukaan tohon letkaan just sen takia kun se oli hidas.
Mukana oli tosiaan kavereita jotka halusivat vauhtia ja välillä erkanivat meidän hitaiden reitistä.
Missään vaiheessa ei kuitenkaan kukaan heistä painostanut meitä muita ajamaan kovempaa. :)

Homaa siis toimi mielestäni ihan mainiosti ja uskoisin että kaikilla oli onnistunut reissu.

troni sanoi:
Olen ollut kolmella touringilla mukana.
Kahdessa niistä ihan veturin takana, parin-kolmen pyörän päässä. Kolmannessa letkan takaosassa.
Veturi määritti vauhdin ja sen mukana synkattiin ainakin ne viis pyörää jatkuvasti.
Letkaa mainostettiin että mennään merkit +25 suunnilleen, siellä mentiin kuitenkin pääosin kuudenkympin alueillakin merkit +60 - +70 valtaosin ja motarillakin vauhtia oli satayheksänkymppiä ihan synkassa veturin vauhtiin. Tietysti ihmettelin, mutta tyhmyyttäni vetelin samaa vauhtia kun pyörällä pääsi. Kolmas kerta riitti.
Monessa paikassa venattiin jopa vartti takaa tulijoita, miksiköhän.
Varmaan jokainen vastaa omasta ajostaan, mutta kyllä veturin kannattaa olla kommentoimatta vauhteihin, jos ei itse sitoudu kutsuunsa.

Ihme ettei kukaan muu ola kommentoinut tähän mitään???
Sen verran uskomatonta sontaa nimittäin tämä teksti!
4:ttä kesää vedän TouRinkeja eikä tommosia vauhteja ole taatusti ajettu koskaan! Mukana on ollut HD:tä ja muutakin Custom-pyörää, 250 kuutioisella skootterilla pysyttiin letkan mukana Fagervikin tiellä, piikillä oltiin mukana tänä kesänä, jne
Kerran on letka ajanut tutkaan äitinepäivänä 2011, 25:stä pyörästä 7 viimeistä sai sakot 81/ 60-alueella, veturilla silloin nopeus 71 -pääsi huomautuksella niinkuin suurin osa muistakin pyöristä.
Ja just tultiin Ruotsi-Norja reissulta 12 päivää ajettiin n. 70km/h keskituntinopeudella ja veturin maksiminopeus koko reissun aikana 131km/h (moottoritiellä jossain ohituksessa)... En tiedä missä letkassa olet ollut mutta et ainakaan TouRinkissa!

Onko viisasta kirjoitella täällä noista letkanopeuksista etukäteen esim tikkari+25km/h??
Suomessa on aika korkea lukutaitoprosentti.

Viimeksi muokattu:
Täysin persiistä narista letkavauhdeista saati mistään muustakaan letkailuun liittyvästä. Vilkku vasemmalle ja ohi jos homma ei maistu. Onhan se suolesta jos luvataan jotain eikä pidetä siitä kiinni mutta ketään siellä ei ole pakosta, eikä kukaan maksa lystistä latiakaan. Paitsi itse veturi joka yrittää järkätä jengille hauskaa omalla kustannuksellaan.

GuessWho sanoi:
Täysin persiistä narista letkavauhdeista saati mistään muustakaan letkailuun liittyvästä. Vilkku vasemmalle ja ohi jos homma ei maistu. Onhan se suolesta jos luvataan jotain eikä pidetä siitä kiinni mutta ketään siellä ei ole pakosta, eikä kukaan maksa lystistä latiakaan. Paitsi itse veturi joka yrittää järkätä jengille hauskaa omalla kustannuksellaan.

Juuri näin :thumbup:

GuessWho sanoi:
Täysin persiistä narista letkavauhdeista saati mistään muustakaan letkailuun liittyvästä.

Mutta toisaalta eikö ole ihan jees, että porukka kertoo kokemuksia letkailusta omalta kantiltaan, niin hyvät kuin huonot fiilikset. Sen voi veturit ja kaikki letkailijat ottaa kehityskeskusteluna. Mikä toimii ja mitä voisi parantaa, että jegillä olisi vieläkin siistimpää letkailla ja että kaikille halukkaille löytyisi se itselleen sopiva letka. Tietty paskan puhuminen ja pääasiallisesti pelkkä vit*uilu on turhaa. Mutta ei kai letkailusta keskusteleminen ole sen kummempaa vääntämistä kuin melkein mistä muustakaan aiheesta tällä palstalla. Siksi minusta aika turha kuitenkaan ehdottaa, että letkailusta ei saisi yhtään narista. Vähän ainakin itselleni tuo särähti korvaan ja antoi kuvan, että "jos ei meidän vauhdit ja letkat nappaa, niin turha valittaa ja voit painua vit*uun". Et sitä varmastikaan juuri noin tarkoittanut, mutta hieman sellainen fiilis tuli.

Streethawk sanoi:
Mutta toisaalta eikö ole ihan jees, että porukka kertoo kokemuksia letkailusta omalta kantiltaan, niin hyvät kuin huonot fiilikset. Sen voi veturit ja kaikki letkailijat ottaa kehityskeskusteluna. Mikä toimii ja mitä voisi parantaa, että jegillä olisi vieläkin siistimpää letkailla ja että kaikille halukkaille löytyisi se itselleen sopiva letka. Tietty paskan puhuminen ja pääasiallisesti pelkkä vit*uilu on turhaa. Mutta ei kai letkailusta keskusteleminen ole sen kummempaa vääntämistä kuin melkein mistä muustakaan aiheesta tällä palstalla. Siksi minusta aika turha kuitenkaan ehdottaa, että letkailusta ei saisi yhtään narista. Vähän ainakin itselleni tuo särähti korvaan ja antoi kuvan, että "jos ei meidän vauhdit ja letkat nappaa, niin turha valittaa ja voit painua vit*uun". Et sitä varmastikaan juuri noin tarkoittanut, mutta hieman sellainen fiilis tuli.

Ajattelin juuri samalla tavalla.

Heitetään nyt omakin mielipide tänne vaikka letkailemassa en ole käynytkään. Kyllä sovittuja nopeuksia tulis noudattaa (jos keli, tien kunto ja muu liikenne sen sallii). Tiesti pienejä sprinttejä on aina välillä mukava tehdä. Ja tietenkin veturi päättää nopeuden (mutta olis se hyvä muille ilmottaa ajoissa ettei aloittelijat tule johonkin 150km/h mutka tielle yrittämään pysymään perässä, koska se ei ole enään hauskaa eikä turvallista). Eli jos veturi ilmottaa +25 niin ajelee sitte sen +0-30.

Streethawk sanoi:

Tietenkin saa keskustella ja pitääkin. Mutta ei kai se sitä tarkoita että muut saa kommentoida sekä ilmaista mielipiteensä ja minä en, vai hä ?!? Kertaakaan en ole yrittänyt sitä estää, ainoastaan kritisoinut sitä omana mielipiteenäni.

Omien letkojeni osalta itse asiassa fiilikseni jotakuinkin on nykyjään se että jos ei jollekkin nappaa niin ennemmin takas kotiin kuin että roikkuu mukana vain päästäkseen nillittämään reissusta foorumilla. Mutta itsehän en enää veturoi kuin sattumalta ja sekin vain silloin kun sattuu olemaan kortti taskussa...
:smoking:

Oman veturointini filosofia on ollut jo kauan se että "lähdenpä ajelemaan omaksi ilokseni ja perään saa tulla jos siltä tuntuu". Aika hyvin on näyttänyt tuntuvan kun letkakoot ei kertaakaan laskeneet vuoden 2009 jälkeen alle 30 mopon. Olenko letkailun mustalammas ja paskiainen ? Varmaankin olen. Rakastan ajaa kovaa ja pannuprosentti on ollut noin 1,4 mopoa per letka. Mutta kun en silti ole itse kenenkään kahvaa kääntämässä vaan jokainen vastaa siitä ihan itse. Olenko koskaan jättänyt ketään ojan pohjalle, en todellakaan ole. Olenko hylännyt letkan jos se ei pysy matkassa? En todellakaan ole. Olenko yrittänyt kaikkeni että jokainen uusi viihtyy ja oppii tuntemaan porukkaa, taatusti olen. Onko yhdenkään kipattu mopo jäänyt tien poskeen ? Ei varmasti ole. Joskus on kotiuduttu vasta aamuyöstä kun on pidetty huolta kuskista ja tämän kalustosta ja niiden saattamisesta turvaan.

Olenko suorapuheinen, olen taatusti sitäkin. Mutta samalla olen polttanut bensaa tuhansia litroja, ostanut renkaita tuhansilla euroilla, käyttänyt aikaa lukemattomia tunteja ja päiviä, vain vastatakseni letkoineni niihin odotuksiin joita tiedän osallistujien toiveissa olevan. Letkarepertuaariini kuuluu pari yli 60 mopon ensikertalaisten rookieletkaa, tikkari+alv letkoja muutamia, perus pk letkoja en edes tiedä miten monta, omia "lihis"-letkoja tai sen tapaisia perusajeluita kymmeniä, LYL ajoja muutama ja hesan hitaat pari kertaa. Ja huom, seassa on niitä vetureita jotka ovat tehneet tätä vielä triplasti enemmän. Ei siis liene mikään ihme jos asian kukkahattumainen vatkaaminen ottaa joskus nuppiin. Uskonpahan vaan tietäväni mistä puhun.

En myöskään ylläty enää siitä että rakastat närppiä jokaista mielipidettäni ja siihen sinulla on toki täysi oikeus. Me vaan olemme ilmeisen vahvasti arvomaailmaltamme erilaisia persoonia. On silti hieman kyseenalaista että muokkaat niiden sanoman melko usein negatiivisemmiksi kuin mitä ne oikeasti on. Jos yksikin ihminen voi tulla vasten kasvojani sanomaan että olisin edes ujosti viitannut siihen että saisivat painua letkoiltani synnytyselimiä kohti, voin kirkkain silmin sanoa että puhuvat paskaa eivätkä ole koskaan olleet letkoillani.

Tiedän myös tasan tarkkaan millaisen moraalisen vastuun jonoistaan kantavat jokaikinen veturiksi tiedetty kanssamotoristi. Ja vaikken olekkaan jokaisen sydänystävä tai muu perhetuttu, loukkaannun silti myös heidän puolestaan asiattomista löylyn lyönneistä.

Viimeksi muokattu:
GuessWho sanoi:
Tietenkin saa keskustella ja pitääkin. Mutta ei kai se sitä tarkoita että muut saa kommentoida sekä ilmaista mielipiteensä ja minä en, vai hä ?!? Kertaakaan en ole yrittänyt sitä estää, ainoastaan kritisoinut sitä omana mielipiteenäni.

Toki saat ilmaista mielipiteesi. Luulin vain, että kommenttisi oli veturina ohjeistusta letkailun keskustelun suunnasta. Mutta näin se ei siis ollut.

GuessWho sanoi:
En myöskään ylläty enää siitä että rakastat närppiä jokaista mielipidettäni ja siihen sinulla on toki täysi oikeus. Me vaan olemme ilmeisen vahvasti arvomaailmaltamme erilaisia persoonia. On silti hieman kyseenalaista että muokkaat niiden sanoman melko usein negatiivisemmiksi kuin mitä ne oikeasti on. Jos yksikin ihminen voi tulla vasten kasvojani sanomaan että olisin edes ujosti viitannut siihen että saisivat painua letkoiltani synnytyselimiä kohti, voin kirkkain silmin sanoa että puhuvat paskaa eivätkä ole koskaan olleet letkoillani.

Uskoisin kyllä, että meillä taitaa arvomaailma kohdata monessakin kohtaa. Vähän eri luontoisia ihmisiä vaan :) Itse en kauheasti katso kenen tekstiin vastaan vaan vastaan kirjoitettuun tekstiin, joten en ole pitänyt lukua paljonko olen sun teksteihin kommentoinut. Mutta kuten itse sanoit, niin olet suorapuheinen ja varmaan se sitten osaltaan saa minut vastaamaan sinun tekstiisi. Ja ehkä tuo suorapuheisuus tuo minulle tekstistä negatiivisemman kuvan kuin mitä se on. Ja kuten edellisessä viestissäni selvästi sanoin, että se on vain minun fiilis tekstistä eikä varmaan tekstiä ole siten tarkoitettu. Tarkoitus oli vain kertoa miten tuollainen teksti voidaan tulkita ja tässä oli yksi tulkinta.

Streethawk sanoi:
Toki saat ilmaista mielipiteesi. Luulin vain, että kommenttisi oli veturina ohjeistusta letkailun keskustelun suunnasta. Mutta näin se ei siis ollut.
Uskoisin kyllä, että meillä taitaa arvomaailma kohdata monessakin kohtaa. Vähän eri luontoisia ihmisiä vaan :) Itse en kauheasti katso kenen tekstiin vastaan vaan vastaan kirjoitettuun tekstiin, joten en ole pitänyt lukua paljonko olen sun teksteihin kommentoinut. Mutta kuten itse sanoit, niin olet suorapuheinen ja varmaan se sitten osaltaan saa minut vastaamaan sinun tekstiisi. Ja ehkä tuo suorapuheisuus tuo minulle tekstistä negatiivisemman kuvan kuin mitä se on. Ja kuten edellisessä viestissäni selvästi sanoin, että se on vain minun fiilis tekstistä eikä varmaan tekstiä ole siten tarkoitettu. Tarkoitus oli vain kertoa miten tuollainen teksti voidaan tulkita ja tässä oli yksi tulkinta.

Näinhän se aina menee kun viestitään ilman sitä puuttuvaa 90% osuutta joka on läsnä kun asioista keskustellaan kasvotusten. Myönnän toki että tämä on aiheena poikkeuksellisen lähellä omaa sydäntä, sille vuosien mittaan omistetun ajan johdosta. Mutta lupaan omalta osaltani opetella olemaan kovanahkaisempi yleisönpalvelija jatkossa ja jättää herkkänahkaisuuden loitommalle. Ja ettei mitään jäisi kenellekkään epäselväksi: asiat jos riiteleekin, se on huikeasti eri asia kuin että ukot riitelesivät.
:bye:

Kyllä tuon GW:n aikaisemman kommentin ymmärtää (tai ainakin itse ymmärsin) about näin: Ei oo kovin kiva asia valittaa (tai etenkään puhua suorastaan paskaa) asioista, mitä jotkut ihmiset tekevät ilmaiseksi vapaa-ajallansa muiden hyväksi ja iloksi. Vetureista, jotka vapaa-ajallansa käyttävät aikaa ja vaivaa suunnitella reitin, käydä se mahdollisesti ajamassa edellisenä päivänä läpi kartottamassa hiekat, routavauriot ynnämuut tiedostettavat asiat reitiltä, sekä itse letkan organisointi ja vetäminen. Ei varmasti tunnu kivalta, saatika motivoi uudelleen, tekemään "vapaaehtoistyötä" jatkossa jos foorumilla jatkuvasti kyseisistä hommista valitetaan ja naristaan joka asiasta kun ei juuri itsellensä sovi homma.

Osa täällä aiemmista kommenteista on kuitenkin joko selvästi trolleja tai sitten asioita suurenellaan naurettaviksi tai ei ole oikeasti edes käynyt kyseisillä letkoilla mistä täällä puhuu kovaan ääneen. Siis esimerkiksi tuo TouRinki ja +70 vauhdit. Tourinkeillekkin osallistuneena (useammalle) voin väittää takuuvarmasti että sellasia vauhteja siellä ei pääse ajamaan kuin kovasti yrittämällä, siis jättämällä tahalleen ylisuuren välin edelläajavaan ja sitten vetämällä tuppinurin. Jos näin on käynyt, niin se olkoon kirjoittajan troni omaa tyhmyyttään.

Taitaapi olla suurin ongelma uudempien osallistujien osalta se,
ettei sitten kuitenkaan ole ihan auennut.....
Mistä milloinkin (eri letkat) on kyse ja millä tavalla koko
toosa toimii:D.

Satut sijoittautumaan hieman "huonoon kohtaan" ja sitten
on omalta kohdalta kyse siitä, loppuuko "eväät vetää" vai
toteaako, että hommasta puuttuu järki ihan täysin kokonaan :D.

Laatuun pitää vaan tottua ja kokemus tuo varmuutta :D,
ainakin siinä mielessä, ettei hakkaa päätään seinään... tai tee jotain muuta
yhtä fiksua.

Varmaa on kuitenkin ainoastaan se, että asiat avautuvat ja niihin saa
perspektiiviä vain osallistumalla.
Joku se aina voittaa lotossakin ekalla kerralla... mutta toinen ottaa turpaan
ekalla aamuyön snagarireissulla.

"Keskustella" PITÄÄ ja erityisesti silloin, kun kyse on jostain... "tuotteesta, palvelusta,
muiden eteen uhrautumisesta... :grin:

Jos taas mennään ilman väärinymmärryksen mahdollisuutta otsikon
"mie lähen vetää.... peräs suapi ajella, mut jospi eipi miellytä, voi painua vittuun" alla,
sitten pidetään mölyt mahassa ja nillitykset.... jossain :;):

Minä taas ymmärsin, että tässä viestiketjussa oli kyse siitä, että jos letkaa mainostetaan hitaana
niin silloin vauhti on "hidas" ts. ajellaan max. tikkareiden mukaan. Silloin letkaan hakeutuu rauhallisempaa porukkaa. Tämä kai on mainostamisen tarkoituskin? Saadaan mahdollisimman homogeeninen ryhmä kasaan.

Jos letkan vetäjällä on vaikeuksia toteuttaa mainostamansa letkan ajotempoa on hän itse väärän letkan vetäjä.
Se on vähän sama juttu kuin mennä ratapäivälle nopean ryhmän kuskina ajamaan "omaa kivaa" hitaan ryhmän sekaan. Eri asia on sitten se jos sinne mennään nostattamaan omaa egoa.

Olisipa mielenkiintoista lukea ne kommentit jotka syntyisivät siitä, että joku vetomiesten letka vietäisiinkin "mainoksesta" poiketen soraränneihin ja metsäpoluille :;):

Go-Za sanoi:
13.7. on hyvä päivä kiertää Päijänne... Kaikki muut orggilaiset on silloin PK-seudulla metsästämässä yli tuhannen euron palkintoja ja pelaamassa pokeria!!
No 13.7. ollaan pokerigeimeissä, mutta kohteliaimmin tiedustelen, että onko tämä Päijanne Tour vielä hengissä?:dunno:

Back