• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Letka-ajelujen ajonopeudet markkinoinnin mukaisiksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tonttuj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
-Anu- sanoi:
"foorumivässykät", vrt. sun keksimä "letkakukkoilijat". Se on ihan yhtä suuri, ellei isompi, joukko...
Taitaa olla ensin mainittu joukkio moninkertainen jäljempänä mainittuun.

Kyllä muistuu mieleen se eka letkakokemus ittellä, kun oli noin 2500 km ajokokemusta alla ja olin aika pitkässä letkassa puolivälissä. En ollut niin lujaa ajanut mp:llä koskaan ennen edes isolla tiellä (mutkien väliset suorat 120–130+ mittarissa) ja uni tuli vasta joskus yhden jälkeen kun oli niin tuhannen tutinat päällä :p Sitten ajattelin että ajellaas yksin hiukka näitä mutkapätkiä ja kokeillaan sitten uudelleen… Nykyään kun sitä samaa reittiä ajaa kun silloin ekalla kertaa, niin eihän se nyt ole oikein mitenkään erikoinen, mutkia kyllä ja sinänsä ihan hyvää pätkää, mutta ei mitään ihan uudenmaan huimapätkiä kuitenkaan. :orgmp3:

Setämies sanoi:
Meinaatko -Anu- vielä jatkaa "hitaita" kaiken jupinan, jeesustelun ja nillityksen jälkeenkin? En oo vielä kertaakaan ehtinyt yhteenkään letkaan mukaan, joten toivon niin.

Onko joskus ollut jotain rookie-letkojakin? Onko tulossa lisää? Yksin ajellessa oma vauhti on yleesä jotain tikkari +20, joten kumpi olisi parempi?

Ja sitten kun oon päässyt mukaan eikä ollutkaan mun juttu, niin tulen tänne jupisemaan niin maan perhanasti. :grin:

Meinaan mä, ja tän yllytyksen jälkeen jos ei muuta ni sun kunniaks :) Jos sä tota tahtii ajelet itte ni samaa vauhtii mäki meen joten Hesan Hitaisiin vaan. Rookie-letkasta en tiiä, kuka sen kerkeis järkkään. Mutta, summa summarum, lupaan että HH:lla me välitetään rankasti tauoilla ni siitäki saa hyvän aiheen jupista täällä jos muuta jupinan aihetta ei löydy, esim. niistä vauheista, paskanhajusta, letkan koosta, pullan koosta, bensan hinnasta, kahvin mausta, reitistä... Ohan noita :grin:

Ens tiistaina jos keliä piisaa vedän letkan taas, kuukauden tauon jälkeen. Tänään oli tarkotus vaan ei tosta kelistä ottanu selkoa ja alla aika rankka vkonloppu ni loppu patterit :sad:

Motoristi1958 sanoi:
Taitaa olla ensin mainittu joukkio moninkertainen jäljempänä mainittuun

Mä luulen kans että näin se on...

Viimeksi muokattu:
2006 kun juuri olin hankkinut äxjiiärrän, aloittanut ajamisen monien vuosikymmenien jälkeen ajatuksella: meneehän tää nuoruusvuosien kokemuksella. Randomina sitten liityin yhteen pieneen letkaan viimeiseksi helpoille mutkille, niin kyllä pikkusen hirvitti, oltiin vielä rouvan kanssa liikkeellä.
No nytten tuo tie mutkineen tulee ajettua monta kertaa kesässä, aina tulee mieleen se eka kerta, kun nyt aiheuttaa tuntuman: vain pientä kallistelua vs. se eka kerta kun piennarviiva lähestyi uhkaavasti.
Kyllä se kaikenmoinen ajaminen ja treenailu auttaa.

-Anu- sanoi:
Tänään oli tarkotus vaan ei tosta kelistä ottanu selkoa ja alla aika rankka vkonloppu ni loppu patterit :sad:.

Sori, varastin tänpäivän kun ei ollut maanantai iltanakaan vielä ilmotusta. Odotin kyllä, josko oisit järkkäämäshä. :;):

Noh katotaan illalla et millanen keli tuo loppujenlopuks olikaan. :grin:

Karkov sanoi:
Sori, varastin tänpäivän kun ei ollut maanantai iltanakaan vielä ilmotusta. Odotin kyllä, josko oisit järkkäämäshä. :;):

Noh katotaan illalla et millanen keli tuo loppujenlopuks olikaan. :grin:

No prob, en olis jaksanu tänään :) Kattotaan josko ens vkolla.

Jos ajonopeus letkassa on omalla kohdalla liian kova, ei syyllistä kannata etsiä muista.

Letka-ajeluilla kukin osallistuja vastaa itsestään ja AJOSUORITTEESTAAN"

jaulis sanoi:
Menikö nyt kuitenkin hieman huti...
Enpä minä ainakaan halua ajaa samaan kuoppaan tms. paikkaan johon edellä ajava täräyttää vaan valita hyvän ajolinjan. Kun tarvitaan parinkymmenen sentin levyinen hyvä kohta tiestä, ja sehän tiedetään, että jos seurailet kaverin perävaloa, niin mitä varmimmin vedät samoista kohdista.
Eri juttu sitten jos edessä ajaa osaaja, mutta mistäpä sitä tietää randomeissa.

GuessWho sanoi:
Käsittämättömin loppukaneetti evö. Helsingin letkoilla suurin osa ajajista on ajanut todella pitkään sekä yksin että letkoilla. Tietää mitä touhu on ja tajuaa kalustonsa ja itsensä rajat. Itse olen saanut etuoikeuden ajaa tai vetää orgin letkoilla jo viidettä vuotta vähintään kerran, useinmiten kahdesta jopa kolmeen kertaan viikossa, loistavassa jengissä, joista osasta on jäänyt todella hyviä frendejä myös letkojen ulkopuoliseen mopoelämään. Näiden vuosien aikana on ollut ilo havaita että samat kaverit osaavat jo hakeutua toistensa eteen tai taakse letkaillessa. Se että luottaa kaveriin ja oppii tuntemaan tämän ajotavat ja -tyylin, on vain eduksi ja lisää huomattavasti viihtyisyyttä ajon aikana.

Esitän tässä samalla kiitokseni kilometreistä ja vuosista, tiedätte itse kyllä keille. Ja teitä on aika paljon. Helvetin hauskaa on ollut ja ainut mikä estää osaltani tämän hauskuuden on vallesmanni jonka mielestä äitienpäivänä yksin ollessani pidin jopa liian hauskaa ja siitä syystä jatkan hauskanpitoa tällä kaudella vain radalla :blink:

Otan kiitokset kumartaen vastaan :D
Ajokausi kun on minunkin osaltani ohi, niin jatketaan terassikaudella...
Vai lainaatko pyörää ?:wanna:

Reiska_SB sanoi:
Vai lainaatko pyörää ?:wanna:

Tossahan toi tyhjänpanttina mököttää kun kukaan ei käske... Pitäs vaan opetella ensin kumoamaan toi mun pääperiaate että jokainen joka haluaa ajaa, tarvii kärryä, vetokoukullista autoa tms. Voi itsekin sijoittaa niihin sen rahan minkä minäkin olen joutunut tekemään :grin:

Tosin olis kiva nähdä sun ilme kun sun mutkahimoilla pääsis käskemään ihan oikeaa mutkamopoa.... :polonen:

Onneks tuli mentyy aikoinaan ekaan letkaan lukematta tämmösiä viestiketjuja...
Muuten ois meinaan viel menemättä tänä päivänäkin!:paikallatuulee:

tete73 sanoi:
Onneks tuli mentyy aikoinaan ekaan letkaan lukematta tämmösiä viestiketjuja...
Muuten ois meinaan viel menemättä tänä päivänäkin!:paikallatuulee:

Veit jalat suusta, itse mietin ihan samaa.

Onneksi tuli joskus lähdettyä ekaan letkaan mukaan, muistaakseni 2007 ekan kerran. Monta vuotta meni niin etten letkaillut kun kerran tai kaksi vuodessa, ei vaan kerennyt, eikä ollut niin suurta tarvettakaan.

Vuosi sitten aloin käymään hesan hitaissa, ilta ajeluissa ja taisi yksi mini tourinkikin olla. Tänä keväänä saldossa on yhdet hitaat, pk ja tourinki. Edellämainitut letkailut on itselläni olleet loistavana vastapainona arjelle (lue työlle) ja siitä kiitos vetureille, perämiehille ja muille letkailijoille.:thumbup:

Lähinnä tuo pohjustus sen takia, että olen kokeillut (niin kuin moni muukin) useampia ns. erivauhtisia ajeluita ja omasta mielestä tämä nopeusmarkkinointi on pitänyt paikkansa aika hyvin.

Tästä vauhti aiheestahan poristiin viime kesänäkin, eikä siihen silloinkaan mitään viisasten kiveä löydetty, eikä sitä löydetä nytkään. Fakta vaan on se, että jokainen sen oman vauhtinsa määrää ja jos tulee vedettyä yli omien rajojen tai mukavuusalueen, niin syyllinen löytyy peilistä, ei mistään muualta.

Rohkaisuna ensi kertaa mukaan haaveileville, ei se oikeasti ole niin hurjaa kuin tämän ketjun puheista vosi päätellä, mukaan vaan:orgmp:

Betula sanoi:
Veit jalat suusta, itse mietin ihan samaa.

Onneksi tuli joskus lähdettyä ekaan letkaan mukaan, muistaakseni 2007 ekan kerran. Monta vuotta meni niin etten letkaillut kun kerran tai kaksi vuodessa, ei vaan kerennyt, eikä ollut niin suurta tarvettakaan.

Vuosi sitten aloin käymään hesan hitaissa, ilta ajeluissa ja taisi yksi mini tourinkikin olla. Tänä keväänä saldossa on yhdet hitaat, pk ja tourinki. Edellämainitut letkailut on itselläni olleet loistavana vastapainona arjelle (lue työlle) ja siitä kiitos vetureille, perämiehille ja muille letkailijoille.:thumbup:

Lähinnä tuo pohjustus sen takia, että olen kokeillut (niin kuin moni muukin) useampia ns. erivauhtisia ajeluita ja omasta mielestä tämä nopeusmarkkinointi on pitänyt paikkansa aika hyvin.

Tästä vauhti aiheestahan poristiin viime kesänäkin, eikä siihen silloinkaan mitään viisasten kiveä löydetty, eikä sitä löydetä nytkään. Fakta vaan on se, että jokainen sen oman vauhtinsa määrää ja jos tulee vedettyä yli omien rajojen tai mukavuusalueen, niin syyllinen löytyy peilistä, ei mistään muualta.

Rohkaisuna ensi kertaa mukaan haaveileville, ei se oikeasti ole niin hurjaa kuin tämän ketjun puheista vosi päätellä, mukaan vaan:orgmp:

Ihan on täyttä asiaa !

Vaikka osallistuminen on ollut aina satunnaista mutta harvaa :D, täytyy aivan käsi sydämellä
todeta, että ainoastaan se "eka kerta" isossa letkassa ja vieraassa porukassa oli hieman....
hämmentävä kokemus. Ei mitenkään pelottava, hämmentävä on kuvaavin sana.
Hämmentävää siinä mielessä, että jossain kohti tuolloin tuli tunne, että eikö tässä
perkele mikään riitä..... onko haettava pajalta vielä lisää paukkua laitteeseen :D.

Toki siinä sitten ajan myötä avautui niitä asioita miksi se oli hämmentävää.
Pääosin siksi, että ei ollut oikein mitään käsitystä miten tuollainen iso letka käyttäytyy
"vapaasti ajaessa" (ei paraati) ja eritoten miksi siellä eri kohdilla tapahtuu mitä siellä
helposti tapahtuu.

Pakko vielä todeta legendaarisista pannutuksista ihan asiapohjalta pari seikkaa.
Monen monta on nähty livenä tai tömpsähdetty paikalle siinä vaiheessa kun
pajukko vielä kahisee :D, mutta mutta......

Totuus on aika lähellä sitä, että max. 5% kaikista pannuista johtuu oikeasti "liiasta vauhdista".
Noissa tahtoo ihan järjestään tapahtua joko juuri ennen jotain täysin käsittämättömiä
"mustan aukon tilanteita".... tai sitten yks kaks herätään keskellä sinänsä pientä
häppeninkiä ja "nykästään ns. väärästä narusta".

Ihan esimerkkinä yksi legendaarisista näyistä :D.

Loivasti alas viettävä avoin, käytännössä suora peltopätkä, jonka päässä "ysikymppinen"
näkyvissä jo satojen metrien päässä...... hyvissä ajoin edeltävine kessunjämineen ja
mutkamerkkeineen.
Letkan vauhti "tikkari".... eli aivan normaali yleisen liikenteen nopeus.

Mutta sitten..... ennen mutkaa... nähdään ajassa ja paikassa unohtumaton twistausnumero...
pelit tonttiin ja VIUH! Suoraan mutta sujuvasti pajukkoon :D.

Sitten on näitä.... joissa ainoa järkeenkäypä selitys sille, ettei peli taittunut "oikeaan suuntaan"
on se, että ajettiin niin hiljaa että peli alkoi huojumaan puolelta toiselle..... ja mutkan
tullessa kohdalle hiljennettiin vielä lisää juuri kun huojahdus oli siirtymässä "väärälle puolelle"....
ja humps! Luonto kutsuu :D.

Siis ihan oikeasti ja ilman sarvia & hampaita..... pääosin täysin mystisiä tapahtumia ovat.
Olkoon nyt kuskien taidoissa ja kokemuksissa paljonkin eroja, suoritukset ovat sellaisinaan
täysin verrattavia siihen yhteen tuubipätkään jossa tytöllä on bensiksen pihassa pientä ongelmaa :D.

Kertauksen kertauksena vielä kerran :D.

Jutut ovat mitä ovat, mutta "letkan syy" ei koskaan ole mikään hasardi tainut olla, ei veturin,
eikä varsinaisen letkan vauhti.
Eiköhän tuolla ole jokainen oman kuoppansa kaivanut itse, tavalla tai toisella.... ja näin tulee
jatkossakin olemaan.

Ainoa pelättävä asia näkyy kun menee itse peilin eteen.

Pieni paksumman pään raapimistuokio silloin tällöin auttaa saamaan syyt ja seuraukset
järjestykseen.

Betula sanoi:

Aivan, rohkeasti mukaan vain! Heti kun on 10 tuhatta kilometriä reipasta mutkaretkeilyä itsekseen takana kohdeletkan vauhdeissa tai vaihtoehtoisesti kymmenen, no ehkä viisi riittää, ratapäivää loppuvaiheessa keskiryhmän aikoja sivuten, tai siis ei ainakaan ihan possujunavauhtia enää. Sen jälkeen on letkailu (suhteellisen) turvallista koska riittävästi rutiinia löytyy :orgmp: Fakta juttu.

Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että millaista kalustoa .ORG-letkoissa on? Onko esim customeja/ +30vee pyöriä edustettuna vai koostuuko letkat sport / sport tourer -pyöristä?

Touringissa mun edessä meni ainakin joskus museorekisteröity bemari, olisko ollu seitkytluvuta, hiano oli ja perässä tuli/vai piti kustomi. Itte ajelin 60 hepppasella ysikolmosella pystyasentojammulla. Lisäks on näkyny joku KTM:n adventurehenkinen nappularengaspeli (mitä ainakaan mä en olis kiinni saanut jo olisin kottanut) ja pikkugessukin on mukana ollut.

Yleensä näissä letkoissa missä mä olen ollu (tourinki, turku, tampere) on ollut sellaista 2000-luvun peruskatupyöräkalustoa + KTM:n nappulakalustoa.

Pää-asiassa sport/sporttouring/sporttiset nakut ollu ainakin Tampereen letkoissa. Mutta kyllä siellä on enskoilla (esim. DR400) ja supermotoillakin pyöritty seassa ja hyvin vauhdissa pysytty.. Ihan veteraanipyöriä ei oo ollut, tai miten noita shyhanderin virityksiä nyt luonnehtisi.. :p :polonen:

Back