• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ledivilkut...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
moro.tuli laitettua ledvilkut taakse,sellanen ongelma että vilkut vaan palaa...ei riitä ledeissä vastus releelle.mistähän sais 20w valmiit vastukset piuhojen väliin,

oishan tossa hyllyssä metallioksidi vastuksia 10w/8,4ohm per yks vastus(hifi komponentteja) mut mites noi ohmit(kestääkö?kukaan väsänny kotitekosia) mitään hajua niistä kun ei ole

vastaavia kokemuksia kellään...
withstupid.gif

Tuo 8,4ohmia on arvoltaan kyllä käypänen tuohon. Tuo tehonkesto on sitten eri asia. Saisi olla hieman suurempi. Kokeilemalla tietty selviää. iske vastus sinne väliin ja laita vilkku päälle. Hetken kun annat olla niin vastus kyllä kuumiaa aika lailla jos tehonkesto liian pieni.

Edit: Itse ostin biltemasta uuden vilkkureleen 4,95e niin ei tarvitse leikkiä vastuksien kanssa.

JonneP, onko sulla ledit edessä ja takana? Onko releestä kytketty kaks vai kolme pinniä (eli onko maakin kytketty)? Mun Motonetin kiina"elektroniikka"rele ei pelannut ilman rinnakkasivastuksia kun se on vaan kahella nastalla. >Tuolla< lisää keskustelua asiasta (jonka vois siirtää tänne... modet?)

mulla stongassa 10w hehkut vilkut pelaa ku takana 21w hehku...releestä en tiedä ku ei oo kerenny tutkii.(eilen laitoin kiinni ja totesin et ei toimi ni rupesin ottaa viisaus soppaa
033102beer_1_prv.gif
)pitänee kokeilla noita motron-vastuksia rinnan et saa 20w.

...ja hakea uus e-rele...

sanoi:
JonneP, onko sulla ledit edessä ja takana? Onko releestä kytketty kaks vai kolme pinniä (eli onko maakin kytketty)? Mun Motonetin kiina"elektroniikka"rele ei pelannut ilman rinnakkasivastuksia kun se on vaan kahella nastalla. >Tuolla< lisää keskustelua asiasta (jonka vois siirtää tänne... modet?)

Mulla ledit edessä sekä takana. Alkuperäinen rele oli 2-napainen mutta tuo bilteman uusi oli 3-napainen josta 1 on se maa. Sen kytkin pyörän runkoon niin toimi hyvin. Itsellä toimi ainakin näin. Vastuksia en ole käyttänyt siis laisinkaan.

Samassa veneessä ollaan. Vaihdatin eilen pyörääni (Honda CBR 600f -06) ledivilkut, eikä ilman ongelmia tästäkään selvitty. Taakse laitoin Kellermanin 6W vilkut ja eteen BikeIt (katteeseen integroidut) 1W vilkut. Olin hankkinut ledivilkuille tarkoitetun elektronisen vilkkureleen ja toivoin, että tällä vilkut saisi toimimaan normaalisti. Nyt kuin luin tätä viestiketjua tajusin, että tämä oli täyttä toiveajattelua jo ennen kuin edes vein pyörän pajalle.

Elektronisella releellä ei vilkkuja saatu toimimaan normaalisti, ja jos yhtään tätä asiasta yllä käytyä keskustelua ymmärrän, niin ongelma syntyy nimenomaan siitä, että edessä ja takana on eritehoiset vilkut??! (Right?) Nyt vilkut on toistaiseksi kytketty alkuperäiseen releeseen, minkä seurauksena vilkkumistiheys on tyyliä 'strobo'.  
smile_org.gif

Voisiko joku elektronien liikkeitä paremmin ymmärtävä tai joku joka on jo selättänyt vastaavanlaisen pulman ystävällisesti kertoa, kuinka ongelma tulisi ratkaista? Millä lääkkeillä saan vilkkuni taas toimimaan normaalisti?

Kiitollisena kaikista neuvoista ja avusta jo etukäteen.

Kaikki omat ja lähipiirinkin vilkkuongelmat ovat ratkenneet vanhan japsiauton vilkkureleen käytöllä. Tuollainen rele on oikweasti watiton ja on auttanut ainakin tilanteeseen, joissa toisen tai molemman pään vilkut on vaihettu penempiin eli pienempi wattisiin tai sitten kun Transalppiin tuli taakse pienet halogeenivilkut lasikantaisella lampulla.

On auttanut liikaan vilkkumiseen ja myös siihen kun vilkku vain "paloi".

Varmistakaa vielä että vilkkujen piuhat on oikein päin.

Itsellä tuli hauska efekti kun asensin omat vilkut. Johdot kun oli väärinpäin lävähti hätävilkut päälle vaikka kytkintä käänsi mihin suuntaan tahansa...  
biggrin.gif

(busassa on siis ihan oikeastikkin hätärit..)

Onko kukaan vaihtanut normaalien polttimoiden tilalle led polttimoja? Kattelin että esmes >tuolla< olis mistä valita.
Ja jos tollasia kokeilisi niin kannattaako ostaa kirkkaat vai vilkkuihin keltaiset ja jarru/parkki punaiset?

nixweiss.gif

sanoi:
moro.tuli laitettua ledvilkut taakse,sellanen ongelma että vilkut vaan palaa...ei riitä ledeissä vastus releelle.mistähän sais 20w valmiit vastukset piuhojen väliin,

oishan tossa hyllyssä metallioksidi vastuksia 10w/8,4ohm per yks vastus(hifi komponentteja) mut mites noi ohmit(kestääkö?kukaan väsänny kotitekosia) mitään hajua niistä kun ei ole

Kun laittaa kaksi vastusta sarjaan, ja kaksi tällaista sarjaa rinnan, saat 13,8V latausjännitteellä 22W kuorman aikaan. Noita vastuksiahan kuluu näin siis neljä kpl, mutta jos niitä on jouten hyllyssä, niin...

Niin, ja hifivastukset on oikein passeleita tähän käyttöön.

Onko kukaan vaihtanut normaalien polttimoiden tilalle led polttimoja? Kattelin että esmes >tuolla< olis mistä valita.
Ja jos tollasia kokeilisi niin kannattaako ostaa kirkkaat vai vilkkuihin keltaiset ja jarru/parkki punaiset?

nixweiss.gif
Suosittelen laittaan vilkkuihin tuo keltaset/oranssit ledit. Kun kirkaskin ledi lähettää sinertävää valoa.. Voi vilkkua vilkut vihreänä sen jälkeen. Ja punaiseen punaset. Ei tuo sinertävä valo tule punasesta kovinkaan hyvin läpitte. Siihen en kyllä osaa sanoa että miten tuo vilkku rele sitten reagoi noihin polttimoihin.

Itekkin harkinnu tuolta noiden polttimoiden ostoa ku virrankulutuskinhan noissa ois pienempi ja kestokin hehkua huomattavasti parempi. Ja kirkkauskin aivan eriluokkaa.

No pitää poiketa Motonetistä vaikka hakeen yks ja kokeilla miltä näyttää. Vilkkurele ei varmaan toimi ilman vastuksia tai koko releen vaihtoa mutta se nyt ei iso ongelma ole.

Ajattelin josko noista vois olla apua kun sopivalla auringonpaisteella noi alkup. näkyy tosi huonosti.

Ei voi kuin hämmästellä, että yksikään kauppias ei osaa tehdä ledivilkuista valmista tuotepakettia. Tässä kilkkeet, mene, asenna ja vilkuta niin maan perusteellisesti...

Vai tarjoaako joku valmista settiä? Aihe pomppaa toistuvasti esille, joten olen päätellyt ettei tarjoa.

En minä ainakaan muista nähneeni..

Tässähän voisi olla jollennin näppärälle hyvä markkinarako
smile_org.gif

No pitää poiketa Motonetistä vaikka hakeen yks ja kokeilla miltä näyttää. Vilkkurele ei varmaan toimi ilman vastuksia tai koko releen vaihtoa mutta se nyt ei iso ongelma ole.

Ajattelin josko noista vois olla apua kun sopivalla auringonpaisteella noi alkup. näkyy tosi huonosti.
Mä oon roudannu ja tilaillu jenkeistä erilaisia ja toistaiseksi kaikki ledipolttimot on ollu heikompivaloisia kuin perinteinen hehku. Ongelma on että LED suuntaa voimakkaasti. Nyt mulla on semmoset joissa on ledejä suuunnattu suoraan ja sivuille vieläkään valovoima ei ole ihan sama kuin hehkusta, joskin nyt jo kohtuu hyvä.

Ei voi kuin hämmästellä, että yksikään kauppias ei osaa tehdä ledivilkuista valmista tuotepakettia. Tässä kilkkeet, mene, asenna ja vilkuta niin maan perusteellisesti...

Vai tarjoaako joku valmista settiä? Aihe pomppaa toistuvasti esille, joten olen päätellyt ettei tarjoa.
Oisko tuolla semmoisia led-valoja joita tarkoitit.
Valmista pakettia ei voi noista ledipolttimoista suoraan tehdä mutta jokaisen ledipolttimoiden ostajan pitää vain muistaa että polttimoiden lisäksi pitää myös vaihtaa vilkkurele elektroniseen releeseen. Mutta sitä mäkin ihmettelen että miks on niin vaikeeta pistää webbikauppaan myyntiin myös sellanen.

Tietääkö kukaan toimiiko ledivilkut tuolla Bilteman vilkkureleellä, vai pelkästään halogeenivilkut?

Osaakos kukaan sanoa mistä johtuu että ledivilkut on ennen toiminut moitteettomasti mutta nykyään palaa keskellä vain kolme lediä eli noin kolmasosa ledeistä ja joka vilkussa sama vika

Back