• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Led päivävalot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mattianki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse olen tupannut ajovaloihin vaihtaa halogenin tilalle ksenon polttimon

+ tulet varmasti huomatuksi paremmin
+ ulkonäkö paranee( ei ehkä 80 luvun vehkeisiin tämäkään sovi)
+ valoteho itselle paranee reippaasti

Edullisia ja simppeleitä vaihtaa orkkispaikalle.

jokkepokke sanoi:

Seurataankos/käsketään vaihtamaan nämä poliisien taholta? Ymmärsin, että noita muuntosarjoja menee kuin häkää kaupaksi, mutta vastuu siirretään aina ostajalle (myyjä huomauttaa sarjan olevan katulaiton). Lakina ihan yhtä hyvä siis tuo hyväksyntöjen vaatiminen kuin kännykän käytön kielto ajettaessa. Onko kukaan saanut sakkoja kummastakaan?

^Kerran kotilolla tankilla ollessani seurasin sivusta kun sinilakit pitivät "kännykkäratsiaa". Yksi seisoi parin sadan metrin päässä siviileissä seuraamassa ohiajavia autoja ja raportoi radiolla kavereilleen jotka pysäyttivät kännykkähurjastelijat pikavoitolle bensiksen pihaan.

Joku mainitsikin ettei kaikkiin pyöriin oikein sovi ja olen samaa mieltä. Mutta voisin muuttaa mieltäni jos löytyisi hyvin toteutettu krominen pyöreä lamppu jossa olisi angel eyes-tyylisesti laitettu nuo päiväledit ulkokehän sisäpuolelle ja keskellä sitten itse ajovalo. Ainakin oman GSX:n ajovalotehossa olisi muutenkin parantamisen varaa...
/Kimi

Gylde sanoi:
^Kerran kotilolla tankilla ollessani seurasin sivusta kun sinilakit pitivät "kännykkäratsiaa". Yksi seisoi parin sadan metrin päässä siviileissä seuraamassa ohiajavia autoja ja raportoi radiolla kavereilleen jotka pysäyttivät kännykkähurjastelijat pikavoitolle bensiksen pihaan.

Joku mainitsikin ettei kaikkiin pyöriin oikein sovi ja olen samaa mieltä. Mutta voisin muuttaa mieltäni jos löytyisi hyvin toteutettu krominen pyöreä lamppu jossa olisi angel eyes-tyylisesti laitettu nuo päiväledit ulkokehän sisäpuolelle ja keskellä sitten itse ajovalo. Ainakin oman GSX:n ajovalotehossa olisi muutenkin parantamisen varaa...
/Kimi

ebaysta ainakin löytyy, vaikkakaan toteutuksen hyvyydestä ei ole kokemusta.

Laitoinpa nyt Banditiin päivävalot, kiinnitin ne molemmat motonetin valot päällekäin ja sitten kiinni ajovalojen alla olevaan koloon joka oli kuin tehty näille. Kyllä muuten näkyy helkkarin hyvin. Pystysuunnassa on myös aika laaja "häikäisykeila" koska valot ovat hiukan eri kulmassa jolloin riippumatta kuormasta ja jousituksen asennosta vähintään toinen valo osuu suoraan silmään.

Laitan kuvan myöhemmin illalla.

Ei kuvassa näytä läheskään yhtä kirkkailta kuin luonnossa mutta kuitenkin...

(Sain jonkun itseäni kauniimman koristeeksi kuvaan...)

mikavalo.jpg

Mihinkähän kategoriaan/ala-allegoriaan nuo Bladen peileissä vakiona olevat ledivalot menevät?

- Äärivaloja ne eivät voi olla, jos äärivalo saa olla vain yli 1.8m levyisessä ajoneuvossa
- Parkkeja ne eivät voi olla, koska parkki on ajovalon yhteydessä
- Huomiovaloja ne eivät voi olla, koska ovat 75 cm päässä toisistaan

?

HessuS sanoi:
Tuota CAN-ongelmaa pähkäilin itsekin.
Yksi vaihtoehto voisi olla laittaa puolivalojen johtoon vaihtorele, joka ohjaisi jännitteen joko puolivaloille tai ledeille.
Erillisellä kytkimellä sitten ohjattaisiin tuota vaihtoreleä. En tiedä sitten riittääkö ledien ottama virta can-väylälle vai herjaisiko LAMPF-vikaa aina kun ledit palavat?

Ja sitten jos oikein haluaa hifistellä, niin vaihtoreleen ohjaukseen voisi viritellä hämäräkytkimen joka illan hämärtyessä vaihtaisi ajovaloille :)

LAMPF-vian saa pois sopivalla vastuksella, mikäli löytyis tuollainen hämäräkytkin rele hässäkkä ja vielä vedenpitävä. niin jo alkais kiinnostaa... Saisko tuon ohjauksen mittarivalojen ohjaukselta?

jokkepokke sanoi:

Ja sitten miinukset:
- sekaannut takana tulevaan autoon ja jäät näkymättömäksi
- nopeutesi on melko mahdotonta arvioida
- häiriköit, joka toiminta suurinta osaa vastaantulijoista vituttaa
- näytät typerältä
- et hyödy mitään
- olet samanlainen nuija kuin ne pöljät, jotka ajaa päivällä pitkät päällä

hra1150 sanoi:
Ja sitten miinukset:
- näytät typerältä
- et hyödy mitään

Aika mielenkiintoisia miinuksia, saisiko perusteita?

Ihan vaan että onko sitä tullut mokattua suurestikin kun on +60000km ajellut xenonien loisteessa...
Ei ole vastaantulijat vilkutelleet valoja, ei ole viranomaiset sanallakaan asiaan puuttuneet ja valoakin on kivasti enemmän verrattuna H-polttimoihin...

mi16 sanoi:
LAMPF-vian saa pois sopivalla vastuksella, mikäli löytyis tuollainen hämäräkytkin rele hässäkkä ja vielä vedenpitävä. niin jo alkais kiinnostaa... Saisko tuon ohjauksen mittarivalojen ohjaukselta?

hmmm... gessussa mittarivalot syttyy automaattisesti hämärässä joten "hämäräkytkintä" ei tarvitsisi.

elieli, vaihtorele niin että jos rele ei saa ohjausvirtaa niin palaa päivävalot ja jos saa niin palaa ajovalo? Olisko tuo periaatteessa noin yksinkertaista? Tosin LAMPF-ongelma pitäisi vielä ratkaista jotenkin.

Seikkailu_R sanoi:
hra1150 sanoi:
Ja sitten miinukset:
- näytät typerältä
- et hyödy mitään

Aika mielenkiintoisia miinuksia, saisiko perusteita?

Ihan vaan että onko sitä tullut mokattua suurestikin kun on +60000km ajellut xenonien loisteessa...
Ei ole vastaantulijat vilkutelleet valoja, ei ole viranomaiset sanallakaan asiaan puuttuneet ja valoakin on kivasti enemmän verrattuna H-polttimoihin...
Mjuu, näinpä. Minulla on nyt ollut pyörän heijastinumpioissa lyhyitä valoja varten 2xH7:n tilalla vuoden päivät 2xH7R -xenonit. Tuo R tulee siitä, että polttimon alareunaan on laitettu sellainen pieni varjostin, joka estää hajavalon syntymistä heijastinumpiossa.

Laittomathan nuo ovat, mutta näen ja näyn paremmin. Ja testattu on itsekin, että eivät nuo vastaantulijaa häikäise, kunhan vain korkeussäätö on kohdallaan. Koko tänä aikana minulle on taidettu vilkutella valoja tasan kolme kertaa ja jokaisella kerralla minulla on ollut kyytiläinen takana. Se on tietämättömyyttä, jos xenonien käyttämisen verrastaa suoraan pitkillä valoilla ajamiseen.

onhan tuo älläpeeki alkanu käyttää noita valoja omissa pyörissään. tänäänki tuli yks jammu vastaa varmaan sataaviittäkymppiä ja ledit oli keulalla. hyvin erottu tien päällä.

omassa xx:ssä ollu xenonit keulalla molemmissa polttimoissa varmaan jo sen kolme ajokautta. kerran joku vilauttanut pitkiä kun vastaan ajanu. en enää vaihtaisi takaisin normaaliin hooseiskaan. poliisikin puhalluttanut tien poskessa muutamia kertoja, eikä mainintoja ole ollu.

gessuun en ole vielä vakavasti suunnitellu xenoneja, mut mielessä käyny. vaan siinä on kaukovalot ja sumuvalot jo muutenkin, niin niillä kohtuudella näkee, toki sumuvalohan ei ole mikään lähivalon lisävalo kuitenkaan..

xenonien kans päivävalot on ihan turhaa lisäpainoa. jos tulee suht paljon ajoa iltamyöhällä tai muutenkin kuin vain keskikesän valossa tai kaupungissa pyörien, niin edelleen mieluummin laitan sen xenonin kuin päivävalot. enemmän hyötyä.

Viimeksi muokattu:
Back