• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lapset kyydissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loca
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minkäs ikäisiä muksuja kyydittelette ja kuinka pitkiä matkoja? Meillä 9v ois useinkin mukana, ja siinä se isännän takana istua könöttää mieluusti. Takatellingistä pitelee kiinni ja pää käy koko ajan, kun kaikenlaista mielenkiintoista näkyy sivuilla
lookaround_orig.gif

Kesälomareissua vaan suunnitellaan pyörillä, uskaltaakohan maantielle lähteä pidemmälle noin "pienen" kanssa vielä, ainakin kai kehäkolmosta kannattaa välttää?!

Kertokaapahan kokemuksianne, mielellään kuulisin niitä ja vinkkejä muutenkin! kiitos
smile_org.gif

8-vuotiaan kanssa ajelin sellaisen 300 km reissun yhdellä yöpymisellä. Tänä kesänä olisi aikomus lähteä 11 vuotiaan kanssa viikoksi reissuun, joku 1500 km.
Hotelli tai mökkimajoitus, ei kiirettä, pääsiasiassa pikkuteitä, isommat siirtymät isommilla teillä.
Kyllä se menee 9 vuotiaan kanssa ihan hyvin, jos muuten tykkää istua kyydissä.
Meillä 9v poika ei nouse pyörän kyytiin 11 vuotiaam tytön kanssa lähden puolen tunnis sisällä n. 100 km ajelulle.

Joo, mullakin on tyttö ollut kyydissä 11 vuotiaasta lähtien.
Tykkää kovasti. Haluaa itselleen Honda Varaderon, kun täyttää vuoden päästä 16 v.

Viime vuonna oltiin Eestin turneella Ossyn kanssa ja tänä vuonna mennään Saaristorallin jälkeen Ahvenanmaalle.

Tommoiset nuoremmat 5 v tai jotain saattaa nukahdella sinne takasatulaan, joten niiden kanssa pitää varmaan käyttää jotain "suojavöitä" tms.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Minkäs ikäisiä muksuja kyydittelette ja kuinka pitkiä matkoja? Meillä 9v ois useinkin mukana, ja siinä se isännän takana istua könöttää mieluusti. Takatellingistä pitelee kiinni ja pää käy koko ajan, kun kaikenlaista mielenkiintoista näkyy sivuilla
lookaround_orig.gif

Kesälomareissua vaan suunnitellaan pyörillä, uskaltaakohan maantielle lähteä pidemmälle noin "pienen" kanssa vielä, ainakin kai kehäkolmosta kannattaa välttää?!

Kertokaapahan kokemuksianne, mielellään kuulisin niitä ja vinkkejä muutenkin! kiitos
smile_org.gif
Meidän omat vanhemmat lapset (kohta 10 ja 8v) eivät ole vielä pidemmillä reissuilla mukana, mutta isäntä on suunnitellut tekevänsä jonkinlaiset reissut niiden kanssa.
Tuttu pyöräilijä kävi viime vuonna Tanskassa 9-vuotiaan kanssa ja hyvin oli mennyt. Niillä tais olla pyörässä jotkut käsinojat ja "turvavyö", nukahtamisen varalta.
Ainakin joku vyösysteemi olis kyllä hyvä olla. Ja ehkä sellainen ajajan vyötärölle laitettava tukivyökahvoilla (vai mikä sen oikea nimi onkaan).
Minä en taida pitkään aikaan ottaa lapsia kyytiin, vaikka olis millaiset turvavyöt
blush.gif

Poika aloitti 7 vuotiaana ihan tosissaan kyydissä olemisen ja nyt 9 vuotiaana tahkotaan 100-150 kilsan tapaleita ja sitten stopataan hetkeksi. Omien sanojensa mukaan 2-sataa menis kepeesti ja sit vois jädelle stopata
biggrin.gif

Mutta siis meillä ainakin poika ite taputtaa kun haluaa tauon, ei kyllä mun kypärään (ei yllä) mutta kylkeen...

Tykkää teltassa yöpyä, joten ei olla hotelli tai mökki immeisiä.

Joo ja kehäkolmosta, -ykköstä, -kakkosta on paineltu...motarit on kahlottu läpi, samoiten Läntisen-uudenmaan mutkapätkät
wink.gif
Eli paljolti lapsesta kiinni ja lapsen ehdoilla matkaamista...meillä aika reipas rämäpää tämä tapaus 9v, jota kova sivutuulikaan ei kyydistä tiputa
biggrin.gif

Mulla 5 ja 6v lapset ollut kyydissä, tosin vain lyhyitä pätkiä. Kovasti tykkäävät ja haluaisi lisää
smile_org.gif
..

Meillä vähän jarruttaa tämä yhteinen harrastus et hyviä ajokamppeita ei säälliseen hintaa löydä mistään, joten jos joku osaa vihjaista mistä sais hoikille 120-130cm lapsille ajohousuja/takkeja edullisesti niin olisin kiitollinen.

11-vuotiaan vein just maalle paris sadan kilsan päähän. Alle 10 -v. on liian nuori, varsinkin jos on pienikokoinen (IMHO). Tai sit vaatii turvavyön. Sellainenhan on esim. Mp-asun lasten takissa, mutta pannarin satula on senverran iso, että emme ole käyttäneet vyötä.

Laitan aina takalaukun kiinni, kun lapsiani kuskaan, tai yleensä ketään. Kypärän pitää olla erittäin sopiva (tietysti), ajoviima saattaa nostaa ja saada hihnan kuristamaan, ainakin moottoritienopeuksissa.

Sivuvaunussa aikoinaan oli 1,5- ja 3-vuotiaat 10 tunnin päivämatkojakin, mutta se on eri juttu se.

Pat kyseli edukkaita ajovarusteita. Ainakin Biker Point myy Probiker-merkkisiä vermeitä, takki muistaakseni 50e ja suojat vähän päälle.

Entäs, kun tosiaan kysyjän lapsi pitää takatelineestä kiinni, pyörän malli hankala vyötäröltä pitämiseen. Muistelisin vaan jostain sanoneen, että takaa ei saisi pitää kiinni.

11-vuotiaan vein just maalle paris sadan kilsan päähän. Alle 10 -v. on liian nuori, varsinkin jos on pienikokoinen (IMHO). Tai sit vaatii turvavyön. Sellainenhan on esim. Mp-asun lasten takissa, mutta pannarin satula on senverran iso, että emme ole käyttäneet vyötä.

Laitan aina takalaukun kiinni, kun lapsiani kuskaan, tai yleensä ketään. Kypärän pitää olla erittäin sopiva (tietysti), ajoviima saattaa nostaa ja saada hihnan kuristamaan, ainakin moottoritienopeuksissa.

Sivuvaunussa aikoinaan oli 1,5- ja 3-vuotiaat 10 tunnin päivämatkojakin, mutta se on eri juttu se.
Skeleton, minkä kokoinen sinusta on pieni alle 10 v? Vaikuttaako pyörän malli myös tuohon lapsen kokoon? Oma 9 v tosiaan melkein 10, pituutta "huimat" 133cm ja paino 36 kg. Rakastaa kyydissä oloa, ja puolen tunnin ajan ollutkin maantiellä (ei motarilla).

Poika 5 v. ja tyttö 9 v. Molemmat tulossa kyytiin aina kun itselle ajoreleitä pukee  
biggrin.gif
. Poika on vielä ollut edessä ja vain pieniä lenkkejä, eikä maantienopeuksissa. Tytön kanssa ollaan tehty 150 - 200 km:n lenkkejä ja hyvin on mennyt. Molemmilla olen käyttänyt turvavyötä, minusta on hyvä ratkaisu. Saattaa pikkuihmisellä olla juuri jotain "tärkeätä" ihmeteltävää kun pitäisi pitää kunnolla kiinni. Tiedän että tästä(kin) aiheesta ollaan montaa mieltä, mutta näin meillä!
smile_org.gif

Lasten ajoasut ovat kyllä käyttöikäänsä nähden hyvissä hinnoissa. Mulla kävi tuuri kun Huuto.netistä löysin sattumalta todella hyväkuntoisen ja edullisen nahkapuvun joka menee meillä pitkään.

ompa sekin "ihme" nähty että iskällä oli 3-vuotisa poika ajajan
edessä,mikä mielestäni oli ainoa oikea asia,sillä noin pieniä ei
omasta mielestäni saa (kannata) kuskata,mutta asia johon minä
kiinnitin huomioni tässä tapauksessa,oli kypärä monta kokoa aivan liian suuri,ja nuo kaikki ns: lasten kypärät ovat liian painavia 3-vuotiaalle ja sitä nuoremmille,tämäkin kaveri makasi poskellaan tankkia vasten ja isä luuli että siinnä on varmaan helpompi olla,no
meitä on moneksi,mutta täytyisi muuttua sen verran lapseksi että tietää mitä kulloinkin tekee.

2 x 13 vuotiaat pojat; oma ja emännän, hurjimmat kyytiin tulijat "pienempi" vielä ns. itsekseen kaarteissa tuppaa "kanttailemaan"
crazy.gif
ja iso rohjo kohta 16 v. vetelee omalla pelillään, tosin kun vähän "vauhtia" halajaa
062802moto_prv.gif
, tulee kyytiin, tosin roikaleella kokoa on 180 cm / 70 kg.
bowdown.gif
mutta taidolla pystyy naatiskelemaan isän kanssa. On se helppoa, kun osaa
buttrock.gif

Vielä sitä kyselisin,että tulisiko lapsen pitää kiinni kuljettajasta, onko takatelineestä turvallista pitää kiinni?

Minun poika oli ekan kerran kyydissä,tosin
maalla lyhyen matkan (300m)1 vuotis synttärin
kunniaksi edessä.
biggrin.gif
Siitä asti on riittänyt PÖÖTÄ,
MÖÖPÖÄ,MOPOA JA PYÖRÄÄ.Nyt 2 vuotiaana
kertoo päivähoito paikassa,että isi tulee hakee
PUNAINEN ZUSUKI MOPOLLA.Tossa katselin
,että on saatavana lastenistuimia mopottimeen
2,5 vuotiaasta ylös päin,14kg...jne,eihän se mitään
,mutta kun nykyisin liikenteessä voi sattua mitä vain,niin
on se aika riskiä kuljettaa lasta mopottimella
nixweiss.gif

Päivähoito paikasta ei tosin ole kuin kilsa ja olen
hakennut pojan polkupyörällä, jossa on turvaistuin.
En tiedä oisko kellään kokemusta näin nuorresta,täytis
varmaan sitoo mopottimeen kiinni tai itseen valjailla,tai
antaa kasvaa vanhemmaksi,tosin kyllä kundi itsekin vetää
polkupyörällä apurenkaat apuna
biggrin.gif

Minun poika oli ekan kerran kyydissä,tosin
maalla lyhyen matkan (300m)1 vuotis synttärin
kunniaksi edessä.
biggrin.gif
Siitä asti on riittänyt PÖÖTÄ,
MÖÖPÖÄ,MOPOA JA PYÖRÄÄ.Nyt 2 vuotiaana
kertoo päivähoito paikassa,että isi tulee hakee
PUNAINEN ZUSUKI MOPOLLA.Tossa katselin
,että on saatavana lastenistuimia mopottimeen
2,5 vuotiaasta ylös päin,14kg...jne,eihän se mitään
,mutta kun nykyisin liikenteessä voi sattua mitä vain,niin
on se aika riskiä kuljettaa lasta mopottimella
nixweiss.gif

Päivähoito paikasta ei tosin ole kuin kilsa ja olen
hakennut pojan polkupyörällä, jossa on turvaistuin.
En tiedä oisko kellään kokemusta näin nuorresta,täytis
varmaan sitoo mopottimeen kiinni tai itseen valjailla,tai
antaa kasvaa vanhemmaksi,tosin kyllä kundi itsekin vetää
polkupyörällä apurenkaat apuna
biggrin.gif
Heh, ihana..
Meillä kans 2-vuotias on varmana tuleva motoristi. Kyytiin ei pääse vielä vähään aikaan, mutta aina kun motskari tulee vastaan, niin kuuluu kommentti; "hiee pyöö" (siis hieno pyörä, vaikka vastaan tulis ihan tavallinen mopo
biggrin.gif
).

Heh, ihana..
Meillä kans 2-vuotias on varmana tuleva motoristi. Kyytiin ei pääse vielä vähään aikaan, mutta aina kun motskari tulee vastaan, niin kuuluu kommentti; "hiee pyöö" (siis hieno pyörä, vaikka vastaan tulis ihan tavallinen mopo  
biggrin.gif
).
biggrin.gif
niin, paras aika 2+++ eteen päin,sanastoa
tulee nopeasti lisää.Niin se taitaa meidänkin
pojasta motoristi tulla,pahoin pelkään.  
biggrin.gif

Skeleton, minkä kokoinen sinusta on pieni alle 10 v? Vaikuttaako pyörän malli myös tuohon lapsen kokoon? Oma 9 v tosiaan melkein 10, pituutta "huimat" 133cm ja paino 36 kg. Rakastaa kyydissä oloa, ja puolen tunnin ajan ollutkin maantiellä (ei motarilla).
Tämähän oli siis minun vaatimaton mielipiteeni, en mä muista edes omien lapsieni (5 kpl) pituuksia. Tuossa iässä kokoerot ovat usein huomattavankin suuria. Kokohan siis varsinaisesti on se ratkaiseva asia, ikä oli vähän sellainen karkea arvio.

Pyörän malli vaikuttaa paljonkin. Esim. sporttipyörässä kyllä jalat yltää maniosti tapeille, mutta muuten on takana aika turvattoman oloista istua, ellei ole esim. takalaukkua tai turvavyötä.

Minä saatan olla aika varovainen lasten kanssa, kyllähän olen joskus edessänikin kuskannut muutaman vuoden ikäistä, mökkitiellä ja parin korttelin ympäri hiljaisella esikaupunkialueella. Mutta, kyyditseminen varsinaisesti tarkoittaa ajoa myös moottoritiellä, jos tarvis vaatii. Tällöin ei minusta kannata urheilla, vaikka lapsi kuinka hinkuisi kyytiin. Pikkuajelut on sitten eri asia.

Lapsen voi olla vaikea pitää kuskista kiinni, ainakin minun ajotakin vyö on venyvää mallia, ei siis tue juurikaan. Iso satula ja lapsen lyhyet käsivarret taas estää käsien kietomisen kuskin ympäri. Sekä haittaa ajamista.

Minä laitan aina takalaukun (kun nyt sellainen sattuu olemaan) kiinni, kun kuljetan matkustajaa, oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen. Sissybar olisi myös oiva ratkaisu, auttaisi kovasti kiinni pidossa, jos takaa on pidettävä. Kuten yleensä onkin.

Minulla on 3- ja 4-vuotiaat pojat ja kumpikin on ollut pyörän kyydissä. Vanhempi viime kesänä ekan kerran (siis 3-vuotiaana) istuen minun ja tankin välissä.

Tänä kesänä lainasin kaveriltani moottoripyörään tarkoitettua lastenistuinta (Louis) ja siinä olen kyydittänyt kumpaakin taajama-ajossa. Ja lisää pitäisi kuulemma saada... Kavereiden mukaan saattaa olla vikatikki, voi kuulemma tulla myöhäisemmässä vaiheessa isälle kalliiksi
biggrin.gif

Tuon istuimen saa hyvin pyörään kiinni ja kyytiläisen siihen kiinni. Istumessa on pieni selkänoja, sivutuet ja kahvat joista kyytiläinen voi pitää kiinni. Tosin itse tulen pitämään poikia "kiinni" istuimessa vain muutamia kertoja ja sen jälkeen en tuota vyötä tule käyttämään. Vahingon sattuessa (siihenkin pitää varautua) on mielestäni parempi jos tuollainen alle 20-kiloinen napero ei jää istuimeen kiinni pyörimään 350 kg painavan teräsmöykyn kanssa.

Minä saatan olla aika varovainen lasten kanssa, kyllähän olen joskus edessänikin kuskannut muutaman vuoden ikäistä, mökkitiellä ja parin korttelin ympäri hiljaisella esikaupunkialueella. Mutta, kyyditseminen varsinaisesti tarkoittaa ajoa myös moottoritiellä, jos tarvis vaatii. Tällöin ei minusta kannata urheilla, vaikka lapsi kuinka hinkuisi kyytiin. Pikkuajelut on sitten eri asia.
Juu... just näin. Lapsi lähtee kuin NATOn ohjus äkkijarrutuksessa ja milläs aattelit siitä lapsesta pitää kiinni. Mulle ei tulisi mieleenikään ottaa ketään lasta (ei omaa, joita on 3 kpl, eikä vierasta) itseni ja tankin väliin istumaan.

Meillä nyt on päädytty muutenkin outoon ratkaisuun... eli meillä on mun pyörässä sivuvaunu (toista kesää), jossa nuorimmainen (6v) istuu ja matkustaa ja kuuntelee "Hard Rock Hallelujaa", keskimmäinen lapsista (poika, 8v, 130cm) istuu mun takana ja on kiinni minussa vyöllä, joka on todella kätevä. On tilattu jenkeistä; löytyy osoitteesta www.scooterleather.com/chrevebe.html.
Pojalla ainakin ylttää jalat jalkatapeille ja osaa pitää myös reitistä riippuen joko vyösysteeminsä kahvoista kiinni tai mutkapätkällä pyörän omasta "kauhukahvasta", ettei mätkähdä jarrutuksissa selkään. Vanhin pojista (11v, 140 cm) matkustaa isänsä kyydissä ja on kiinni MP-asun ajopuvun omalla vyöllä ja pärjää vallan hyvin pitkiä päivämatkoja. Viime kesänä lähdettiin reissuun, niin ajettiin heti noin 700 km päivämatka, eikä kukaan lapsista valittanu, että ei jaksaisi. Ollaan itseasiassa lähdössä taas 26.7. reissuun ja lapset odottaa innolla etelä-Norjan mutkateitä ja tunneleita. Meillä on kypäräpuhelimet, jolloin voidaan keskustella ja sopia mahdolliset pissatauot lasten mukaan, jos on tarvis ja pyörästä pyörään jutellaan PMR-puhelimien kautta, niin ei tarvi viittoilla eikä muita puristelu/koputus/käsimerkkejä tarvi käyttää. Pieniä asioita, mutta helpottaa mukavasti.
Lasten ajokamat maksaa, mutta lähdetkö itse monta numeroa liian isossa kypärässä, verkkareissa ja lenkkareissa reissuun... Jos lapset otetaan kyytiin niin ajokamat pitää olla sen mukaiset, että pärjää vaikka 200 km yhtäsoittoa.

Back