• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lapset kyydissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loca
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Viime kesänä lähdettiin reissuun, niin ajettiin heti noin 700 km päivämatka, eikä kukaan lapsista valittanu, että ei jaksaisi. Ollaan itseasiassa lähdössä taas 26.7. reissuun ja lapset odottaa innolla etelä-Norjan mutkateitä ja tunneleita.
Kuulostaapa mukavalta. Minäkin olen monesti miettinyt, että jos pyöräilystä innostuisi niin paljon että saisi oman hankittua, niin tavalla tai toisella homman pitäisi olla perhekeskeistä, vähintään osa-aikainen/osavuosittainen elämäntapa.

Viime kesänä lähdettiin reissuun, niin ajettiin heti noin 700 km päivämatka, eikä kukaan lapsista valittanu, että ei jaksaisi. Ollaan itseasiassa lähdössä taas 26.7. reissuun ja lapset odottaa innolla etelä-Norjan mutkateitä ja tunneleita.
Kuulostaapa mukavalta. Minäkin olen monesti miettinyt, että jos pyöräilystä innostuisi niin paljon että saisi oman hankittua, niin tavalla tai toisella homman pitäisi olla perhekeskeistä, vähintään osa-aikainen/osavuosittainen elämäntapa.
Kuinkas usein niitä taukoja piditte?Ja syömisestä, oliko omat ruoat?missä valmistitte?Söittekö baareissa?Yövyittekö teltoissa?Meillä poika 11v. hiukan innostunut, näkee et miettii kyytiin tuloa.Ei olla hoputettu, odotellaan päätöstä kaikessa rauhassa.Ja hyvää matkaa Teille sinne Norjan mutkiin.
biggrin.gif

Kuinkas usein niitä taukoja piditte?Ja syömisestä, oliko omat ruoat?missä valmistitte?Söittekö baareissa?Yövyittekö teltoissa?Meillä poika 11v. hiukan innostunut, näkee et miettii kyytiin tuloa.
Kyllä sivuvaunu on mainio, varsinkin jos on kaksi keskenään toimeentulevaa lasta. Oma Norjan matkakertomuksemme löytyy nettisivuiltani linkistä "Matkakertomus". No niitä kuvia ei sinne ole tullut laitettua paljoakaan, ja juttukin on tiivistelmä, mutta lapset viihtyivät välillä liiankin hyvin sivuvaunussa.

Eväät söimme "tien penkalla" sissikeittimellä tehtynä/lämmitettynä, telttamajoitus, joskus mökki, jos sai edullisen. Oli pieni budjetti, ei kai lapset nykyään tuollaiseen suostuisikaan. Meillä oli vaan kersat senverran pieniä, etteivät vielä paremmasta tienneet.  
biggrin.gif
Oli se kivaa aikaa näin jälkikäteen muisteltuna, ei aina silloin...

Me pidettiin taukoja kahden-kolmen tunnin välein... Riippuen maisemista ja tarpeesta. Välillä ajettiin pidempäänkin. Välillä ihmeteltiin lunta keskellä kesää Norjan tuntureilla... Se oli ihmeellistä (silloin 5v tytön mielestä). Syötiin yleensä sämpylöitä ja hedelmiä ja juotiin mehua tms. matkan aikana, illalla leiriytyessä tehtiin risottoa ja makaronipataa... Monipuolista gourmet-tasoista ruokaa.
Yleensä yövytään "ulkomailla" pikkumökeissä, joissa ei paljoa muuta ole kuin pedit ja jonkinlainen hella (yleensä) ---> ovat myös halpoja 30-40€/yö/mökki. Suihkut ja vessat yleensä erillisessä rakennuksessa. Muutama yö on nukuttu teltassa. Täti asuu Ruotsissa ja eno Norjassa, joten "täytyy" yöpyä myös heillä. Meillä nuorimmaiset istuivat viime kesänä melkein koko ajan kahdestaan vaunussa ja ainoa mistä tuli riita oli, että kumpi saa vaihtaa MP3-soittimen kappaleita ja jos nuorempi sattui nukahtamaan ja nojaamaan veljeensä.
Se on kyllä minunkin myös todettava, ettei ne lapset ensimmäisenä valita, ainakaan meidän, se on toi reissaaminen jotenkin niin jännää. Niille on yleensä jätetty iltaan juoksu- ja leikkiaikaa ja kummasti uni alkaa kohta yhdeksän jälkeen maittaa.

Vielä sitä kyselisin,että tulisiko lapsen pitää kiinni kuljettajasta, onko takatelineestä turvallista pitää kiinni?
Kyl mä lähtisin siitä että pitää kuskista kiinni. Ainakin meillä 5 -vuotias istuu mun kans siinä kuskin 'syvennyksessä'. Siinä jalat ulettuu just tapeille ja kuski tuntee koko ajan missä natiainen on. Ensin kans aattelin että laitan takalaukun mihin voi nojata, mut sit kuskin ja lapsen väliin jäis niin pitkä matka että ei tietäis yhtään että kuinka päin se siellä nyt istuu... Eihän lapsen kuljettamisessa nyt mitään niin kauheen ihmeellistä oo, mut sithän niitä ongelmia tulee jos joutuu vaikka äkkijarruttamaan ja väistämään tai jotain vielä ikävämpää... Itsellä ainakin ajotapa muuttuu radikaalisti kun lapsi, tai vaikka äitikin, on kyydiddä.

Osaako joku sanoa mitä laki sanoo sanoo lapsen kuljettamisesta, vai sanooko mitään? Oon joskus lukenut/kuullut/jtms että kuskin edessä ei saa kuljettaa ja jalkatapit pitää olla sillai että kyyditettävän jalat ulettuu niihin. Tää on sit aika vahvasti mutu -tietoa...

Kyllä meilläkin aikamoinen kaasuttelija on kasvamassa. 5 -vuotiaan vilpittömiä tokaisuja motskareista on hauska kuunnella. Moottoripyörä esimerkiksi kulkee sitä lujempaa mitä enemmän siinä on pakoputkia.Kuulemma vaarin motskari (750VN) kulkee paljon lujempaa kun mun (FZS1000).
tounge.gif

Toinen aika 'osuva' kommentti oli kun oli puhe puhe MOTOristeista, niin kaveri sanoi että "Mä oon sit MOPOristi kun mulla on mopo (50cc krossi).
biggrin.gif

Back