• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lappeenrannassa rysäys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kävimme mekin katsomassa kolaripaikan, eihän sitä Lietokatua voi ajaa turvallisesti kuin kävelyvauhtia  
confused_orig.gif

Pitää väistää viistosti taka-oikealta tulevia, uskomatonta liikennesuunnittelua muuten...

Ajellaan kaikki varovasti , jookosta jooko  
062802moto_prv.gif
Ja sitten vielä kaupan päälle se tosiasia että tuolla ei todellakaan näkyvyys ole mikään hyvä. Tulipa sitä mistä päin tahansa.

panu..

Niin tuo auton keulahan oli painunut sisään, joten siinä lienee kuitenkin ollut enempi vauhtia kuin 40km/h.
Kyl se vaan voi painua, itte nähny, miten 626 mazdan keula on menny sisään etuakselia myöten, kone siirtyny taaksepäin noin 30-40cm. Ja vasta puolena oli suorassa nokkakolarissa mopo noin 50km/h vauhdissa... Tässä onneks selvittiin luiden rikkoitumisella..

Hmm...molemmat ulkopaikkakuntalaisia ja toisella ei kypärää?
nixweiss.gif
Kuinka pitkän matkan ne on oikeen päästelly ennen tapahtumaa...?

Ikävä kyllä näkee (usein) sellaisia kuskeja/kyydissä olevia, joilla ei ole kypärää, tai kypärän kiinnityshihna roikkuu kaulalla tai sitten kypärä on vain osin päässä eli otsalla.
veryangry.gif

Tuosta risteyksestä vielä sen verran, kun ite siitä ajalen niin pitää auton keula työntää pitkälle risteykseen ennen kuin näkee tuleeko sieltä oikealta ketään..

Ikävä tapaus taas meijän kylällä..

Minä ainakin vastaan etten pysty tuosta kuvasta tämän kevarin vauhtia sanomaan.Onhan ollut kahden liikkuvan ajoneuvon törmäys.Voisin minäkin laittaa tänne kuvan pyörästä jolla on ajettu auton kylkeen vain n.30km/h ja jälki siinäkin oli todella musertava ja siinä auto oli ollut paikallaan.Viranomaiset tutkivat ja antavat sitten mielipiteensä tapahtumasta ja sekin voi joskus olla väärin jonkun mielestä.

Minä ainakin vastaan etten pysty tuosta kuvasta tämän kevarin vauhtia sanomaan.Onhan ollut kahden liikkuvan ajoneuvon törmäys.Voisin minäkin laittaa tänne kuvan pyörästä jolla on ajettu auton kylkeen vain n.30km/h ja jälki siinäkin oli todella musertava ja siinä auto oli ollut paikallaan.Viranomaiset tutkivat ja antavat sitten mielipiteensä tapahtumasta ja sekin voi joskus olla väärin jonkun mielestä.
No mutta hyvä homma sinulle. Ja 30 km/h:sta henilöautokin lentää ympäri ja sinkoo puskiin kun kevytmoottoripyörä osuu siihen. En oikein jaksa uskoa...

Ehkä juuri vastaavien tapauksien takia viisammat haluavat korottaa tiettyjen ajo-oikeuksien saamisen edellytyksiä, ts korottamalla ikävaatimus.
Mutta toisaalta, lapsettaa aikuisiakin, eikä ns aikuisikäkään välttämättä kehitä järkeä lainkaan.

No mutta hyvä homma sinulle. Ja 30 km/h:sta henilöautokin lentää ympäri ja sinkoo puskiin kun kevytmoottoripyörä osuu siihen. En oikein jaksa uskoa...

Ehkä juuri vastaavien tapauksien takia viisammat haluavat korottaa tiettyjen ajo-oikeuksien saamisen edellytyksiä, ts korottamalla ikävaatimus.
Mutta toisaalta, lapsettaa aikuisiakin, eikä ns aikuisikäkään välttämättä kehitä järkeä lainkaan.
niinpä... kyllä kun muutamien postauksia lueskelee niin tulee semmonen olo, että ei sillä iällä todellakaan ole mitään tekemistä järjen kanssa melkeinpä päin vastoin...

Onpas taas vaikeeta.Tässä n.30km/h ei puhuta kyllä missään vaiheessa kevarista vaan moottoripyörästä joka ainoana liikkuvana osapuolena omalla massallaan rusentui pienikokoisen henkilöauton oikeanpuoleisen a-pilarin kohdalle tuhoisin seurauksin.Autosta voidaan sanoa ettei sen paikka siirtynyt sivusuunnassa juuri yhtään vaikka vaurioitui sekin pahasti.Pannaan sen verran vielä lisää että tapauksessa kuski ei loukkaantunut juuri yhtään(hyppäsi oikealla hetkellä ylöspäin) ja oli syytön osapuoli.
Jos otetaan tämä toinen tapaus niin se nyt on varma ettei tämän kevarin aiheuttama eteenpäin suuntautuva liikemassa yksin ole sitä autoa pusikkoon katolleen työntänyt(jos se kommentissa ollut koski tätä autoa).

Helposti pystyy. Kolmessakympissä olisi ehtinyt reagoimaan, väistämään, jarruttamaan tai pysäyttämään. Kokeile millä matkalla prätkä pysähtyy kolmestakympistä, ei siihen montaa metriä tarvita, fillarillakin onnistuu muutamaan metriin.... Auto ei tule eteen teleportista.

Helposti pystyy. Kolmessakympissä olisi ehtinyt reagoimaan, väistämään, jarruttamaan tai pysäyttämään. Kokeile millä matkalla prätkä pysähtyy kolmestakympistä, ei siihen montaa metriä tarvita, fillarillakin onnistuu muutamaan metriin.... Auto ei tule eteen teleportista.
Tämähän nyt on todella vaikeeta.Eihän tässä ole ajettu ehdointahdoin n 30km/h auton kylkeen vaan tilanteesta johtuen saatu vauhti laskemaan siihen täystehoisella jarrutuksella autosta johtuvasta äkkitilanteesta.Aja itse n.80 km/ ja sulle vedetään lakana eteen n 30 m päähän yhtäkkiä ilman mitään ennakkovaroitusta ja sinähän makkaiverina pysäytät normaalin motukkasi panet sen jalalle ja käyt vetämässä sen lakanan sivuun.Enpä sinunakaan lähtisi keksijäksi,susi on jo olemassa.

Tunsiko yammu1 menehtyneet?
En todellakaan tunne menehtyneitä koska ainoa tieto mitä tiedän tapahtuneesta on tässä palstalla ollut tieto.Nimiähän ei onneksi ole kukaan tänne vielä laittanut ja toivottavasti ei annetakkaan laittaa.Muutenhan täällä kirjoiteltaisiin aivan henkilökohtaista.
Mahdollista tietenkin on että olen saattanut harrastuksen vuoksi kyseiset uhrit tunteakin,maailma on pieni.

En todellakaan tunne menehtyneitä koska ainoa tieto mitä tiedän tapahtuneesta on tässä palstalla ollut tieto.Nimiähän ei onneksi ole kukaan tänne vielä laittanut ja toivottavasti ei annetakkaan laittaa.Muutenhan täällä kirjoiteltaisiin aivan henkilökohtaista.
Mahdollista tietenkin on että olen saattanut harrastuksen vuoksi kyseiset uhrit tunteakin,maailma on pieni.
tuntuu vaan että jotenkin syvälle sattuu, mielestäni näistä asiosta on hyvä keskustella. ja ketäänhän ei pakoteta lukemaan näitä..

se on säälittävää katella lpr:n satamassa ainakun porukan pitää yritää esitää noilla vehkeillä. monesti nämä bomber-huppari miehille nauretaan siinä laivojen terasseilla kun yritetään vetää niin vi**n hienosti.

Pahoin pelkään, että tästä kesästä tulee taas kovin musta tilastojen valossa.

Mutta pakko ottaa osaa keskusteluun siinä mielessä, että jos tuollainen max. 150kg kevari kiskaisee 40km/h 1000kg auton etukulmaan, niin kyllä siitä saadaan sellainen voimien yhtälö, ettei sitä ihan helposti saa sovitettua todeksi. Fysiikka kuitenkin rajaa jonkin verran sitä miten tuollaiset massat törmäyksissä käyttäytyvät, etenkin kun vähänkin uudempi auto pyrkii absorboimaan tuota törmäyksessä tullutta energiaa mahdollisimman paljon.

Pyörän saa toki kamalaan kuntoon hitaissakin vauhdeissa, mutta kolarin vastapuolet, eivät kyllä pienissä nopeuksissa singahtele pois ajoradalta...

tuntuu vaan että jotenkin syvälle sattuu, mielestäni näistä asiosta on hyvä keskustella. ja ketäänhän ei pakoteta lukemaan näitä..

se on säälittävää katella lpr:n satamassa ainakun porukan pitää yritää esitää noilla vehkeillä. monesti nämä bomber-huppari miehille nauretaan siinä laivojen terasseilla kun yritetään vetää niin vi**n hienosti.
Eihän tässä ole minun pahoinvoinnista kyse,eikä minulle tee veren ja uhrien näkeminen pahaa.Eihän tässä ollut siintä kyse vaan tuomitsemisesta nopeuden suhteen vaikkei monikaan kirjoittajista milläänlailla ole tapausta nähnyt.Oli tai ei nopeutta,minun ei sitä kuulu toitottaa.Tulee näistä aina mieleen erään ylemmän poliisimiehen päätön kommentti lehdelle yhdestä kolarista jossa myöskin menehtyi motoristi:En nähnyt kolaria mutta ikkuna oli auki ja äänistä päätellen vauhti oli kova.Ehkä oli,kukaan ei sitä tiedä vieläkään,mutta suurimmalle osalle lehden lukeneista jäi vain kuva kovasta vauhdista.
Minut tuntee moni lpr:n motoristeista ja minä tunnen monia sieltä.Ollaan ajeltu sinne sataman nakkarille missä on/oli? motoille ihan omat ruudutkin.Olen tavallaan joskus edustanut paikallista kerhoakin.Että ei se lappee ihan outo paikka ole minulle.

Pelottavan moni ei tunne tasa-arvoisen risteyksen ajojärjestystä.
veryangry.gif

Tämä tapaus haiskahtaa kyllä ylinopeudelle koska auto oli syöksynyt törmäyksen voimasta päin pensasaitaa. Ehkä oli ehkä ei, mutta näin kävi!

Synkkää luettavaa ja pistää todellakin miettimään.
sad_orig.gif

sanoi:
Näinpä. Kritiikki on aina jollakin tapaa rakentavaa, vaikka se ei osuisi oman ajattelutavan kanssa yhteen. Joku joskus voi jotakin näistäkin asioista oppia jotakin ja mahdollisesti ei jälki ole tämännäköistä tai voi olla jopa niin, ettei edes joudu tällaiseen tilanteeseen eli hän oppinut ennakoimaan liikenteessä ja osaa ottaa vaaran paikat ja toiset tielläliikkujat huomioon jo ennalta. Tää kaikki on vain jonkintasoista kehittymistä, huonoa vai hyvää? Itse en tiedä.

Olen sitä mieltä, että keskustelu on aina paikallaan asiasta kuin asiasta. Jotakuta nää satuttaa, joku näistä ei välitä pätkääkään, joku vaan trollaa, joku vaan pätee, mutta kaikille on ominaista keskusteluun osallistuminen, joka kaikille pitää sallia. Joku taas vetää rajan mikä keskustelussa on hyväksyttävää ja mikä ei.

Mun mielestä nää kaikki onnettomuudet ovat keskustelujen arvoisia.

+1

Keskustelu on aina hyvästä, ja tää paikka on omasta mielestä mitä parhain. Orgin käyttäjät, jotka tätä lukevat, eivät välttämättä oo sitä suurinta liikenteen riskiryhmää (kuten esim. tämän threadin 16-vuotiaat).

sanoi:

Tai hyvä idea olisi autokouluissa moottoripyöräkorttia ajaville pakollinen perehdytys ja rekisteröityminen .Org -sivustoon
idea3.gif

Ei varmasti tekis pahaa jos kaikki motoristit perehtyisivät alusta asti harrastuksen jokaiseen puoleen...

Pahoin pelkään, että tästä kesästä tulee taas kovin musta tilastojen valossa.

Mutta pakko ottaa osaa keskusteluun siinä mielessä, että jos tuollainen max. 150kg kevari kiskaisee 40km/h 1000kg auton etukulmaan, niin kyllä siitä saadaan sellainen voimien yhtälö, ettei sitä ihan helposti saa sovitettua todeksi. Fysiikka kuitenkin rajaa jonkin verran sitä miten tuollaiset massat törmäyksissä käyttäytyvät, etenkin kun vähänkin uudempi auto pyrkii absorboimaan tuota törmäyksessä tullutta energiaa mahdollisimman paljon.

Pyörän saa toki kamalaan kuntoon hitaissakin vauhdeissa, mutta kolarin vastapuolet, eivät kyllä pienissä nopeuksissa singahtele pois ajoradalta...
Niin ajatteleppas sitä:on kaksi massaa toinen vaikkapa se 150kg ja toinen vaikkapa se 1000kg.Kumpikin massa kohtaa erisuunnista toisensa omaa vauhtiaan,kummankaan vauhdista ei liene tietoa.Kummankohan rakenne lienee sitä joustavampaa ja paremmin vaimentavaa sen kevarin vai auton.Sen kevarin massa ei varmastikkaan pyöräytä autoa ympäri,siis puhutaan vain kevarin omasta liike-energiasta.
Esimerkkitapauksessa johon vertasin moottoripyörä törmäystä n30km/h autonkylkeen,kyse oli yli n230kg:n matka moottoripyörästä.Ainoa vaimentava voima oli moottoripyörä ja autonkori,jousitus ja renkaat.Auto ei liikkunut paikaltaan.
Pahempiakin esimerkkejä löytyy todella kova vauhtisistakin kylkikolareista,liikkuva moton massa on vain uponnut huomattavasti syvemmälle autoon ennen kuoleentumista ja kuski lentänyt huomattavan pitkälle tapahtumapaikalta.Tässäkään tapauksessa auto ei sinkoutunut mihinkään ja kyse oli silloinkin suuresta moottoripyörästä.
En nyt sitten tiedä onko tässä vääntämisessä juurta,mutta kuten itsekin mainitsit:monen tekijän yhtälö.Pointtihan itselläni on vain se etten pidä tuulesta temmattuja mutuja vauhdesta järkevinä vaikka se olisikin osatekijä tapahtuneeseen.
Saatoinhan käsittää asian nurinkurin,olen niin vihainen,sori.

Back