• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lämmön vaikutus renkaan ilmanpaineeseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
p/T=vakio...  0,1bar/10C paine kasvaa (myös typellä  
wink.gif
)
Jos en nyt aivan väärin muista niin tuossa yhtälössä lämpötilat on Kelvineintä ei celsiuksina.

Eli +20C = 293K ja  +30C = 303K
niinpä 10 asteen nousu tekisi noin 3% lisää painetta
Olet oikeassa, mutta Celsiuksen muutos suhteessa Kelvinin muutokseen on  aina yhden suhde yhteen.

Se, mistä se paineen muutos tulee, johtuu seuraavasta:

(T1 / P1) = (T2 / (P1 + dP))

jossa l-tila pitää laskea Kelvineinä, koska siis

dP = P1 * ((T2/T1) -1)

ja koska termi ((T2/T1) - 1) tarkoittaa muutosta, koetakoon epäilijät laskea sen ilman Kelvineitä niin näkevät...

Jos katsotaan paineen muutosta kohdassa ( 0 oC -> +20 oC), niin tällöin muutos on:

d = ((273 + 20)/273) -1 = 0,073 eli siis +7,3 %

Jos taasen katsotaan muutosta (+20 oC -> +40 oC) muutos on:

d = ((273 + 40) / (273 + 20)) - 1 = 0,068 eli siis +6,8 %

Tästä voi siis taasen vetää johtopäätökset, ettei se laskeminen onnistukaan pelkästään Celcius-asteilla. Vaikka onkin kyse hiuksen halkomisesta, teoria on teoria.

Lähdenkin tästä tuulettamaan korvienväliä ja olemaan piittaamatta, mitä renkaassa tapahtuu. EVVK.

tounge.gif

-M
..en tullut katsoneeksi lainauksen viime kirjoittajan nikkiä mutta arvasin sen lukiessani jo puolivälissä, oikein...
tounge.gif
wink.gif

KA renkaissa paine tuollaista viisi kilopackalia mutta sitävastoin ilmatilaa paljon enemmän.
Missäs kuorma-autos noin vähän on ilmaa? Siinä mitä itse ajan niin normirenkaassa on 8 kiloa ja jumborenkaassa 9 kiloa.
Hiusten halkomiseksi menee, mutta se korkki taisi aueta ketjussa jo aiemmin. Joka tapauksessa, noilla lukemilla teillä on suht tuima alipaine renkaissanne. Normaali ilmanpaine kun on n. 100 kilopascalia eli 1 bar.
Renkaissanne on siis mainituissa tapauksissa 500/800/900 kilopascalin paineet.

Paineet kannattaa heittää mieluummin yläkanttiin kuin kohdalleen. Kuormattuna on eri paineet kuin yksipäällä. Ohjekirjan paineisiin kannattaa lisätä 0,2-0,5 bar huomaat ajettavuudessa isoja eroja (ohjautuvuus paranee) ja renkaat kestää eri malliin. .
Tuokaan ei ole täysin yksiselitteisesti noin. Mulla pyörän manuaalin ohjearvot on n. 2,1 / 2,4 ja mietin kanssa ennen aina, että ylipainetta kehiin. Noh ensiasennus takarenkaassa pidin n. 1000km matkan 2,8 paineita. Sehän peijooni suli alle. Kului siis silmissä (ja olikin sitten loppu alle 5tkm jälkeen). Nyt on erimerkkiset renkaat ja pyrin pitämään paineet n. 2,2 edessä ja 2,4-2,5 takana.

Ohjautuvuuden suhteen noilla ei ole juurikaan merkitystä ko. pyörässä. Oikeastaan paremmin menee asvalttikurvit noilla 2,2 / 2,4 paineilla, kuin ylipaineilla.
Mutta eikös se olekin niin että hiljaisemmissa vauhdeissa pienemmät paineet ja kovissa nopeuksissa enemmän?

Näin ainakin oman pyörän ohjekirjan mukaan. Oma pyörä on Yamahan FJR ja noin se ainakin mulla toimii.

Oma pyörä suositellaan koviin nopeuksiin 2,9bar. Itse olen käyttänyt 3,0bar ja tottahan rengas lämpenee mutta ei ole kyllä sulanut alle.

Nyt kun toissaviikolla tulin Espanjasta oli lähtiessä vain noin 2milliä matkaa keskellä kulumamerkkeihin ja kesti hienosti aina Sundsvalliin asti,(takarengas BT021) vaihdan renkaan kun nuo merkit alkaa kulua.
Ajo varsinkin Saksassa nopeaa aina liikenteen salliessa 180-220kmh.

Itse tankatessa katson vain rengaan kunnon joka kerta pyöräyttämällä läpi ettei ole nauloja renkaassa ja ilmamäärän tarkistus potkaisemalla että ilmaa on.
Tuo potkaisemalla tarkistaminen on paljon luotettavampi luin alkaa niillä huoltoasemien mittareilla niitä arpomaan, näyttävät ihan mitä sattuu.
Ja selvähän se että rekaan lämmitessä paineet nousee, mutta jos valmistaja on antanut kovemmat paineet nopeaan moottoritieajoon niin onhan se paineen nousu otettu niissä arvoissa huomioon, eikä niitä siellä moottoritiellä tartte käydä mittailemaan.
Eikun tankki täyteen ja kovaa
062802moto_prv.gif

Back