• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Läheltä piti.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LuckyLuke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lapin reissulta: Taajamassa ajelin, + -risteystä lähestyttiin, edellä asuntoauto joka asiallisesti vilkuttaa vasemmalle, siirtyy keskiviivan viereen ja hidastaa vasemmalle kääntymistä varten, melkein pysähtyen koska vastaan tuli samalla autoja. Siirryin oikeaan laitaan valutellakseni oikealta ohi. Kun olin rinnalla, niin eiköhän ala autonkylki lähestymään ja asuntoauto kiilaamaan päälle. Eikun liinat kiinni ja auto sujahti nenän editse oikealle. Kuski siinä vain päätti viime hetkellä sittenkin kääntyä oikealle eika vasemmalle. Ihan kiva.
Katveessa en ollut, sillä ajelin perässä hyvän aikaa lähellä keskiviivaa niin että auton vasemmasta peilistä näkyi kuskin naama. Oikealla ajaessa kuskin naama näkyi auton oikeasta peilistä. Mikä ei tietenkään takaa että kuski niitä peilejään mitenkään seurannut olisi.

Ei tuo sinänsä mikään varsinaisen tiukka paikka ollut, sillä olin valmiiksi varuillani. Vähän ennen risteystä näes oli oikealle joku nähtävyyden viitta ja ohimennen kävi mielessä että hetkinen, mitäs se vasemmalle alkaa vilkuttaa kun nähtävyys kerran on oikealla.
Ja jo aikoja sitten on tullut opituksi että autoilijoilla on täysin arvaamattomat, villieläimen reaktiot; niistä ei ikinä tiedä mitä ne seuraavaksi tekevät. Vilkku, ryhmittyminen, jarruttaminen, kiihdyttäminen, jne. ei meinaa yhtään mitään, niistä ei voi ollenkaan ennakoida ko. autoilijan seuraavaa liikkua
sad_orig.gif
Näitä sattuu jopa autollakin kun traktori on kärryn kanssa ryhmittyneenä tai puimurin takaylitys yllättää....ainakin täällä maalla...tuupakantiellä ym. niitä lienee vähän harvemmassa. VAROVAISUUTTA

Nyt piti läheltä tuolla jossain Pusulan ja Lohjan välisellä mutkapätkällä.. Huhhuh.
Hieno tie mutkitteli pellolla ja vauhtia oli toistasataa. Näin hyvän matkan päästä että edessä päin tulee kolmen auton letka ja tulevan vastaan juuri hyvännäköisessä oikealle kaartuvassa mutkassa. Ajattelin että eipä juuri himmata kun ajo tuntui varmalta eikä matkan aikana ollut tullut mitään huhheijaa-tuntemuksia. Noh, kanttasin mutkaan ja pari autoa meni ohi, sitten tuli kolmas ja katsoin että nyt ajautuu väärälle puolelle, no lisää työntöä  ja kolmas auto meni ohi eikä siinä mitään mutta sitten tökkää oikea jalkatappi maahan. Peljästyin ja nostin hiukan pyörää ja siitäkös alkoi zetan perä woblaamaan ja tappi osui uudestaan maahan. Ehdin vain ajatella että nyt suistutaan pellolle. Mutta kuin ihmeen kaupalla sain kammettua pyörän pystyyn ja vastaantulevien kaistalle (onneksi ei tullut sitä neljättä autoa enää!) ja siitä pikimmiten vauhtia pois ja takaisin omalle puolelle. Kyllä piti pysähtyä ja puhallella hetken aikaa.
Kyllä sitä painonsiirtoa näköjään täytyy käyttää myös katuliikenteessä.

Viime viikonloppuna koin oman ensimmäisen todellisen läheltä piti -tilanteen. Ajelin tietä joka menee Juvalta Puumalaan, mukava tie jonka käyn heittämässä silloin tällöin. Vauhti oli rajoituksen mukainen eli 80, keli oli hyvä ja kuskin naama yhtä hymyä. Välillä mutkaa ja välillä suoraa. Eräässä hieman jyrkemmässä mutkassa olin paskantaa housuuni kun huomasin että vastaantuleva rekka käytti lähes koko tienleveyden hyväkseen ja puolet rekasta oli vastaantulevan eli miun kaistalla. Tottakai kun mutkaan tullaan niin mopo ei ole aivan suorassa vaan kallellaan ja olin varma että tähän loppui maallinen vaellus. Nopeuden olin laskenut tuohon mutkaan jo about kuuteenkymppiin kun näkyvyys siinä on tosi huono. En vieläkään ymmärrä miten onnistuin välttämään törmäyksen. Reagointiaikaa ei ollut sekuntia enempää eli väistö on ollut täysin vaistonvarainen.

Perkele kun ei riitä että ajaa itse omalla kaistallaan kun toiset tulee rekalla mutkassa vastaan varastaen molemmat kaistat. Rekan vauhti ei ollut mitenkään varovainen, kuski painoi menemään vaikeasta paikasta huolimatta rajoituksen mukaan. Tuskin edes huomasi "pientä" mopopoikaa  
033102ass_1_prv.gif
. Jos olisin ajanut autolla, olisi taatusti tullut pahaa jälkeä. Sillä ei olisi mahtunut väistämään.

No niin yhdeksäs kesä menossa prätkällä ja nyt oli ensimmäinen tosi läheltä piti tilanne kun auto kääntyi suoralla tiellä vasemmalle samalla kun meikä meni suoraan.
Tapahtumapaikkana oli Saukkola-Sammatti tien moottoritieliittymät. Olin tulossa Saukkolasta kun samalla punainen VW Golf tuli Sammatin suunnasta ja kääntyi suoraan eteen. Onneksi vauhtia ei ollut paljoa ja jarruttamalla koukkaamalla auton takapään kautta selvisin tilanteesta. Pysähtymään en olis kerkinyt jos tilaa takakautta ohittamiseen ei olis ollut. Hetken kävi mielesä että tekis uukkarin ja ajais motarille perään ja pysäyttäis kuskin, mutta sitten tuumasin että ollaan nyt vaan rauhallisia kun selvittiin hengissä. Tokkopa se puusilmä siitä olis miksikään muuttunut vaikka sille olis urputtanut.
Kotia tulin samaa reittiä ja oikein tarkoituksella katsoin paikka ja siinä on useampi sata metriä hyvää näkyvyyttä joten ei oikein ymmärrä miksi kuski ei huomannut. Aurinkokaan ei siihen aikaan voinut olla syynä varsinkin kun se tuli auton takaa tai sivulta.
Alueella on 60 rajoituksena ja oma nopeuteni oli n. 70-75 ennen tilannetta eli pikkasen yli, mutta ei niin paljoa että olisi pitänyt olla havainnointi ongelmaa.

No onneksi kirjoittelen tätä nyt.

Autolla päristelin.....
Tuo ratailu tekis monelle ihan hyvää, meinas kerran tulla jono auton nokkaan, kääntyivät valtatieltä sivutielle vasemmalle mun suuntaan, itse olin siihen risteykseen ryhmittymässä kääntyäkseni vasemmalle sille samalle tielle. Alkoi oikein naurattaa kun juna/jono puskee risteysessä ihan reilusti mun kaistan yli kun mä lähestyn sitä risteystä autolla ilman mitään reaktiota kenessäkään. Mutta kyllä siinä joku sitten vihdoin huomas kun oli jo 5 pyörää mennyt että autohan siihen ajolinjalle on ilmestymässä ja loput kiersi sitten kauempaa. Ei tässä periaatteessa kovin lähellä ollut kun arvasin heti mikä oli meininki ja hiljensin mutta joku vähän hätäisempi ja vittumaisempi kuski ja/tai jokin helvetin iso ja leveä kuljetushärpäke.....
EAK ei tee pahaa, ainakaan ekalla kerralla
smile_org.gif

Ensimmäistä kertaa kävi tänään lähellä..

Ajeltiin parin kaverin kanssa vanhaa Lahden tietä etelän suuntaan kun Järvenpään risteyksen jälkeen joku rohkea herrasmies lähti ohittamaan vaikka autoja tuli vastaan kauhea liuta. Siitä metrin päästä mun keulasta pyyhkäs takasin omalle kaistalle..

Pakko oli seurata ukkoa Keravan keskustaan ja ensimmäisissä valoissa antaa pikkanen ripitys.. ajettiin kuulemma kolme rinnakkain(?!?).. Ei ollut kovin kaukana etten hypännyt pyörän selästä pois ja ladannut sivulasia sisään. Kiehuu vieläkin..
033102ass_1_prv.gif

Ajeltiin parin kaverin kanssa vanhaa Lahden tietä etelän suuntaan kun Järvenpään risteyksen jälkeen joku rohkea herrasmies lähti ohittamaan vaikka autoja tuli vastaan kauhea liuta. Siitä metrin päästä mun keulasta pyyhkäs takasin omalle kaistalle..

Pakko oli seurata ukkoa Keravan keskustaan ja ensimmäisissä valoissa antaa pikkanen ripitys.. ajettiin kuulemma kolme rinnakkain(?!?).. Ei ollut kovin kaukana etten hypännyt pyörän selästä pois ja ladannut sivulasia sisään. Kiehuu vieläkin..  
033102ass_1_prv.gif
Ja sivulasin hajottamisen jälkeen tämä autoilija olisi vetänyt sua pataan.

033102ass_1_prv.gif
Ja sivulasin hajottamisen jälkeen tämä autoilija olisi vetänyt sua pataan.
No jos sellanen läskikasa ois siihen kyenny..ja olihan mulla suojavarusteet päällä
tounge.gif

Joskus aikoja sitten kävi näin:

Kiihdytin vauhdin risteyksen jälkeen ~80 nopeuteen. Yhtäkkiä henkilöauto aikoo tehdä u-käännöksen(se oli jo osittain minun kaistallani)----> nopea väistöliike kaasu pohjassa vastaan tulevien kaistalle ja takaisin omalle kaistalle. Onneksi ei sieltä tullut autoa vastaan.
crazy.gif

Syy: Puusilmäinen autoilija

Back