• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Läheltä piti.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LuckyLuke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään töihin mentäessä olin kyllä ihmeissäni kotilokuskien edesottamuksista. Ensin rautatientorin kohdalla mondeo tunkee eteen ilman vilkkuja. Refleksit & jarrutus & töötti säästivät vahingolta. Postitalon kohdalla bussi tunkee kahden kaistan yli, ja olisi tullut väkisin päälle ellen olisi antanut töötin soida. Hankenin kohdalla punainen vanha volvo tulee risteyksessä punaisia päin oikealta, mutta nyt mulla oli jo refleksit niin herkässä että osasin ennakoida - jos olisin mennyt heti valojen vaihduttua niin varmasti olisi tullut kylkeen. Länsiväylällä harmaa avensis ensin tunkee väkisin eteen vaikka takanani on yllin kyllin tilaa, ja tampio hetimiten jarruttaa suoralla tiellä. Sama ääliö kääntyy suomenojan liittymään ja antaa ymmärtää että on ryhmittymässä oikealle. Viime tingassa taas jarruttaa ja ilman vilkkuja heittää vasemmalle ja takaisin liittymästä bussikaistan kautta länsiväylälle. Onneksi oli riittävästi turvaväliä enkä lähtenyt menemään ohi.

Mistä noita idiootteja riittää, millä perustein ne on saaneet ajokortin ja uskallanko enää lähteä töitten jälkeen kotimatkalle?

Eilen Pieksämäellä:

Ajelin kasikympin alueella sallittua. Yhtäkkiä oikealta syöksyy kolmion takaa punainen Pösö eteen, ajaa keskiviivalle ja jarruttaa voimakkaasti.

Siinä sai jarruttaa oikein tosissaan, ettei ajanut sen takaluukkuun. Sitten kaveri lähtee hissukseen kiihdyttelemään. Ajoin ohi heti kun tuli ohituspaikka. Joku nuorehko sälli siinä oli ratissa, taisi puhua puhelimeen.

Tuskin edes huomasi minua.

Läheltä piti tänään:
Olin ajamassa aamuyöllä neljän aikaan Helsingistä Kotkaan 7-tiellä. Loviisan kohdalla vastaan tuleva musta maasturi(merkistä ei mitään muistikuvaa) ajaa mutkan suoraksi, suoraan minua kohti(minusta katsottuna tie kaartui vasemmalle). Auto tuli suoraan kohti reilulla satasen nopeudella. Olikohan kuski torkahtanut rattiin?? Hetken reagoinnin jälkeen lyön jarrut/jarrun(taisi takajarru unohtua) pohjaan, mietin mihin väistän ja toivon että ehdin pois alta. Kun auto oli muutaman kymmenen metrin päässä, se lyö jarrut pohjaan ja tekee paniikkiväistön omalle kaistalleen(näytti silläkin ABS:t toimivan). Tilanne purkaantui sillä ja hieman sain sydämentykytystä tilanteesta.

No niin tänään oli sit se ns. läheltä piti...
Eli sinä n20v (tamperelainen?) almera kuski HAISTA VITTU...
Jos et ymmärrä mitä kolmio tarkoittaa hyppää kaulakiikkuun...
Eli tämä ääliö tuuppasi keskustassa kolmion takaa suoraan eteen ja jarrutti vasta sitten kun olin etujarru kireellä takarengas ylhäällä, väliä jäi vajaa metri almeran kylkeen. Sitten katotaan hytistä suu auki saatana, kun vaan olisin tajunnut lähteä sun perääsi ja kertoa muutaman asian liikenteestä
kaboom.gif
, vaan ei siinä tilanteessa älynnyt...

^No eiköhän tuo sen tajunnut itekin jo, kun oli jo ryssinyt.
En oikein usko, että tuollainen "ojentaminen" enää sen enempiä auttaisi.
Äkkiseltään veikkais, ettei se huomannut sua. Niin toki ei saisi käydä, mutta niin kauan kun on ihmisistä kyse, vahinkoja voi sattua. Valitettavasti. Siksipä mopolla pitääkin koittaa olla erityistarkkana, ja ennakoida tuollaisia tilanteita "peläten". Kakkoseksi kun jää, vaikka kuinka ite ajaisi oikein.

Joutui muutaman vuoden taon jälkeen pelastamaan oman nahkansa kun teoriassa päivän selvä vaaran paikka oli sitä myös käytännössä. Mäkelänkadulla (kaksi kaistaa samaan suuntaan) oli vasen kaista suljettu lippusiimalla puolelta leveydeltä vissiin jonkun putkityön vuoksi, ja ruuhka-aikana tietysti liikenne siinä sumppuuntui. Ajattelin hyödyntää tilanteen ja ajaa sitä tyhjää puolikasta kaistaa. Kun työmaa päättyi, oikealta kaistalta tultiin yhtään katsomatta ilman vilkkua päälle ja kaistan levenemistä ennakoiden eli vielä puolikkalla osuudella, eikä siis yhtään tilaa väistää. Ja miksipä ne katsoisi, kun sillä kaistalla "ei voi ajaa". Tuli vissiin lyötyä etunen kiinni aika äkäseen kun Supercorsa Pro piti mekkalaa. Jokunen sentti jäi rakoa, vaikka oli semmoinen fiilis että nyt osuu. Selväähän tuo on että riskejä tommosessa paikassa on vaikka houkutus käyttää vapaata tilaa onkin aika pitelemätöntä sorttia.

Jaahah, ja toinen tilanne sitten heti perään, tällä kertaa kotilolla. Meinasi joku tulla litraisella kottaraisella sateen seasta takakonttiin kun tultiin motaria pitkin asuntomessuilta (käykää muuten tsekkaamassa Kallion kämpän kellarissa mopoja ja pokaaleja, messualueen portille voi ajaa mopolla ja jättää ajokamat lukittuun lokerikkoon säilytykseen). Tuossa sai huomata autosta käsin, miten pimeästä mopo tulee kun vauhtia on lykitty oikein huolella yli sen mitä tilanteessa voisi odottaa. Ekalla pikaisella katsomisella peileissä ei näkynyt mitään mitä tarvitsisi varoa, ja lähdin hissukseen ohittamaan edellä ajavaa jonoa. Kun vasemman puolen renkaat oli jo keskiviivan toisella puolella, huomasin sivupeilistä, että jotain tulee takaa aikamoista kyytiä. Hyvä ettei lähtenyt loota lapasesta märällä pinnalla kun tuli pikkuisen kiirus kankeloida koko ohitus ja olla samalla törmäämättä edellä ajavaan (jonkun verran nopeuseroa, cruise päällä ja automaattiloota). Mopo siitä humahti ohitte ja jatkoi samaa vauhtia edellä rinnakkain ajavien ohitte valkoisen viivan vasemmalta puolelta ja sitä rataa.
thumbs-up.gif

En jaksa kylla tassa nyt alkaa eritella naita *lahelta piti* tilanteita mita sattunut vuosien varrella (liian monta mahtuu 37 v ajalta),mutta sen tiedan etta Suomessa liikennekultturi perustuu siihen etta MINA ensin ja paskat muista.Kotilokuskit,siis varsinkin ne jotka ei ole ikina ajanut MP,lla ei ymmarra miten haavoittuvainen ajoneuvo se on (roikkuu jopa rekalla 5 m paassa takana ja toinen ihminen kyydissa viela),ja itse ajaneena esim -80-90 luvulla Ruotsissa lahes jokainen auto joka eteen tuli antoi natisti tieta piennarta kayttaen,ja hymy perassa.Viime aikoina on sattunut todella omituisia tapauksia esim juuri pikkuteilla missa on mukavaa kurvailla silleen sopivasti niin vastaantulijat 2 kertaan on rapsytellyt hullun lailla valoja ,eika todellakaan ole ollut mitaan tutkaa edessa eika muita vaaroja.Eli naita siviilipoliiseja naytta olevan tiet taynna nykyaan.Ja todennakoisesti niilla on tutkat autossa kun kerran tietaa etta on ajanut lievaa ylinopeutta.Sanoisin kanssa etta tama maa on taynna peruskateellisia paskoja,ja hoidon tarpeessa olevia ylistressaantuneita raukkoja.Itse kun ajan autolla niin annan natisti ja mieluusti tieta jos takaa tulee MP.Ja usein silloin vielapa saa kiitokset kasi tai vilkkumerkein.Joka tapauksessa tarkkana pitaa olla ,ja kylla naa edelliset viestit on sen osoittanut ettei Hesan keskustaan kannata paljon varsinkaan ruuhkaaikaan menna MP,lla.Turvallista matkaa toivon jokaiselle jatkossa !

Oliko muuten
1. oikealle kääntyville oma kaista, jossa bussi kulki (ja suoraan menevillä myös oma kaista, jossa sinä ajoit)
2. Vai oliko sinun suunnassa vain yksi ajokaista, jota bussi kulki kaistan oikeassa reunassa ja sinä keskiviivan vieressä?

Tässä mentiin tapausnumerolla 1. On muuten tullut suhtauduttua hiukan varovaisemmin näihin näkyvyys/näkymättömyysasioihin tämän jälkeen, varsinkin näiden liikkuvien näkyvyyspeittojen kanssa.  
thumbs-up.gif

"Olen näkymätön, olen näkymätön, olen näkymätön, olen näkymätön, olen..."

Kyllä se vaan valitettavasti on niin, että moottoripyöräilijä on liikenteessä näkymätön.  
omg.gif

Komppaan!

Mutta jos alla on muhkeanääninen custom, ei kuitenkaan kuulumaton. Ajelin sellaisella hieman viikonloppuna enkä muista koska olisi ollut tilaa niin paljon sekä edessä että takana. Tosin korvissa soi vieläkin ...  
biggrin.gif

Eka läheltäpiti tapaus omalle kohdalle pitkään aikaan sattui tänään. Lähinnä ihan omaa vikaa ja hetken herpaantumisesta johtunut tilanne. Ja tämä sattui siis ihan viivasuoralla 9-tiellä hanhisuon pohjoispuolella.

Ohituskaistaosuuden jälkeen nopeusrajoitus muuttui 100 -> 80km/h, edelläni ajoi kaksi autoa ja huomasin ensimmäisenä ajavan auton himmaavan nopeuttaan jarruttamalla. Jarruttelin hissuksiin koneella ja katselin tietä eteenpäin. Sitten tajuntaan pamahti, edelläni oleva auto jarruttaa vauhtiaan edelleen! Ja huomasin vasta tässä vaiheessa auton vilkuttavan vasemmalle.
No välimatkaa almeran takakonttiin oli jo niin vähän, etten ehtinyt juuri jarruttaa ennen "nippanappa" väistöä oikealta.
En tiedä montako senttiä tilaa jäi almeran ja mopon väliin, mutta hipaisu ei ollut kaukana.
Suoraan takaa paistanut aurinko ehkä vaikutti siihen etten huomannut edellä ajavan valoja (vilkkua ja jarruvaloja). Tai datsun kuski aloitti vilkuttamaan hieman myöhässä.
Mutta yhtä kaikki, jos olisin pitänyt paremman turvavälin ja havainnoinut paremmin ei tilanteessa olisi ollut mitään ihmeellistä.  
withstupid.gif

Jotain positiivista tapahtunessa oli. Huomasin, että näin jälleen aloittaneena moottoripyöräilijänäkin tein tilanteessa juuri niin kuin pitääkin. Pyörä pystyssä jarrutus, niin paljon kuin ehdin. Sen jälkeen tiukka väistö työntöohjauksella.

Ja ensi keväänä menen aivan varmasti jollekkin turvallisen ajon kurssille  
biggrin.gif

Tänään tuli oma läheltäpiti tilanne. Ajelin pakettiauton perässä aamulla töihin taajamassa. Itse keskityin peilien säätämiseen, kun huomasinkin, että auto on pysähtyneenä valoihin.

Paniikkijarrutus -> etujarru lukkoon ja etupyöräalta aamukasteen liukastamalla uudella-asfaltilla. Refleksinä jalat hakeutui maahan ja päästin onneksi etujarrun. Sain kuin sainkin pidettyä moton pystyssä ja pysähdyin ennen auton perää. Ainoa tappio oli ikävä skraadu pohkeessa (sen verta tappi olen, että jalat maassa ollessa lähellä tappeja)

huomasin vasta tässä vaiheessa auton vilkuttavan vasemmalle.
No välimatkaa almeran takakonttiin oli jo niin vähän, etten ehtinyt juuri jarruttaa ennen "nippanappa" väistöä oikealta.
En tiedä montako senttiä tilaa jäi almeran ja mopon väliin, mutta hipaisu ei ollut kaukana.
Suoraan takaa paistanut aurinko ehkä vaikutti siihen etten huomannut edellä ajavan valoja (vilkkua ja jarruvaloja). Tai datsun kuski aloitti vilkuttamaan hieman myöhässä.
Mutta yhtä kaikki, jos olisin pitänyt paremman turvavälin ja havainnoinut paremmin ei tilanteessa olisi ollut mitään ihmeellistä.  
withstupid.gif

Jotain positiivista tapahtunessa oli. Huomasin, että näin jälleen aloittaneena moottoripyöräilijänäkin tein tilanteessa juuri niin kuin pitääkin. Pyörä pystyssä jarrutus, niin paljon kuin ehdin. Sen jälkeen tiukka väistö työntöohjauksella.

biggrin.gif
eipä noihin vilkkuihinkaan sokeesti kannata luottaa. Ajelin Vihdissä auton perässä joka laittaa vilkun vasemmalle ja siirtyy keskiviivan tuntumaan, oikealta ohi kun tilaa on hyvin. Ollessani auton takakulman kohdilla hoksaankin sen kääntyvän oikealle  
crazy.gif
 jollain konstilla sain väistettyä, pysyin pystyssä ja pysähdyin ennen ojanpohjaa. Vanhempi rouva oli vielä enemmän shokissa kuin minä joten tyydyin esittämään ihmetykseni hänen vilkutustekniikastaan

huomasin vasta tässä vaiheessa auton vilkuttavan vasemmalle.
withstupid.gif

biggrin.gif
eipä noihin vilkkuihinkaan sokeesti kannata luottaa. Ajelin Vihdissä auton perässä joka laittaa vilkun vasemmalle ja siirtyy keskiviivan tuntumaan, oikealta ohi kun tilaa on hyvin. Ollessani auton takakulman kohdilla hoksaankin sen kääntyvän oikealle  
crazy.gif
 jollain konstilla sain väistettyä, pysyin pystyssä ja pysähdyin ennen ojanpohjaa. Vanhempi rouva oli vielä enemmän shokissa kuin minä joten tyydyin esittämään ihmetykseni hänen vilkutustekniikastaan

Oot oikeessa, mihinkään kanssakulkijan tekemisiin ei voi luottaa ennenku ite näkee. Mutta tilanteessani en ehtinyt muuta tehdä, kuin väistää sinne missä tilaa oli. Onneksi kohtaus päättyi ilman vahinkoja.

Tunnustan täten syyllistyneeni vastaavan tilanteen aiheuttamiseen viime kesänä auton ratissa. Olin kääntymässä vasemmalle suhteellisen vilkasliikenteisellä 60 km/h rajoitetulla kokoojakadulla. Vasemmalta tuli bussi, tie oli suht suora ja oikealta ei tullut ketään juuri silloin. Bussi alkoi kääntyä tulosuunnassaan oikealle enkä nähnyt bussin takana ketään tulossa joten lähdin itse kääntymään. Bussin takana olikin iso custom-pyörä jonka omistaja oli onneksi hereillä eikä lähtenyt esim. kiihdyttämään reippaasti päästessään bussin ohi. Pulssi nousi varmasti molemmilla.

Totesin että seuraavan kerran prätkällä ajaessani oletan vielä enemmän että kääntyvän ajoneuvon takaa tulee joku, koetan pitää isoihin ajoneuvoihin vielä enemmän turvaväliä ja mietin kahdesti ennen kuin alan haukkua foorumeilla autoilijoita puusilmiksi. Autolla ajaessani yritän luottaa vähemmän silmiini.
Aiheutin auton ratissa saman tyylisen läheltä piti -tilanteen itse tänään Espoossa. Ajoin risteyksestä prätkän eteen, kun en huomannut sitä autojonon jatkona. Vain motoristin nopeat reaktiot, 60 km/h nopeusrajoitus ja onni pelasti allekirjoittaneen puusilmä-idiootin aiheuttaman tilanteen. En pysty tajuamaan vieläkään, miksi en huomannut prätkää lainkaan, ennen kuin se oli lähes kyljessä kiinni. Vika auto oli pakettiauto, mutta ei se ole tilanteeseen mikään selitys.

Eka tällainen tilanne 20 vuoden "ajouran" aikana ja toivottavasti viimeinen kerta. Opittu on ja tilanne on varmasti vielä pitkään mielessä. Kiitos ja anteeks!

Jay

withstupid.gif

Tänään klo16.30 meinasin ajaa tai pikemminkin kaatua auton alle. Käännyin kehä3:lta helsinkiin päin Hämeenlinnantielle, kun liittymässä etupyörä lähti puskemaan. Ei muuta kuin pyörä pystyyn ja suoraan oikean kaistan yli vasemmalle kaistalle. Olkapään yli vilkaisin, että sieltä oli Golffi tulossa (oikeaa kaistaa ja onneksi pysyi siellä). Tuuria mukana. En tiedä sitten oliko liitymässä öljyä tai muuta likaa, mutta aivan kuin jäällä olisi ajanut. Nopeutta ei ollut kuin 50-60km/h ja ja pieni vesisade. Vai olisiko bt014 vain liukkaat sateella.
cool.gif

Lapin reissulta: Taajamassa ajelin, + -risteystä lähestyttiin, edellä asuntoauto joka asiallisesti vilkuttaa vasemmalle, siirtyy keskiviivan viereen ja hidastaa vasemmalle kääntymistä varten, melkein pysähtyen koska vastaan tuli samalla autoja. Siirryin oikeaan laitaan valutellakseni oikealta ohi. Kun olin rinnalla, niin eiköhän ala autonkylki lähestymään ja asuntoauto kiilaamaan päälle. Eikun liinat kiinni ja auto sujahti nenän editse oikealle. Kuski siinä vain päätti viime hetkellä sittenkin kääntyä oikealle eika vasemmalle. Ihan kiva.
Katveessa en ollut, sillä ajelin perässä hyvän aikaa lähellä keskiviivaa niin että auton vasemmasta peilistä näkyi kuskin naama. Oikealla ajaessa kuskin naama näkyi auton oikeasta peilistä. Mikä ei tietenkään takaa että kuski niitä peilejään mitenkään seurannut olisi.

Ei tuo sinänsä mikään varsinaisen tiukka paikka ollut, sillä olin valmiiksi varuillani. Vähän ennen risteystä näes oli oikealle joku nähtävyyden viitta ja ohimennen kävi mielessä että hetkinen, mitäs se vasemmalle alkaa vilkuttaa kun nähtävyys kerran on oikealla.
Ja jo aikoja sitten on tullut opituksi että autoilijoilla on täysin arvaamattomat, villieläimen reaktiot; niistä ei ikinä tiedä mitä ne seuraavaksi tekevät. Vilkku, ryhmittyminen, jarruttaminen, kiihdyttäminen, jne. ei meinaa yhtään mitään, niistä ei voi ollenkaan ennakoida ko. autoilijan seuraavaa liikkua
sad_orig.gif

TODELLA läheltä piti viime viikonlopun itä-uusimaan turneella - Porvoosta poistuessa risteyksessä kolmion takaa kiihdytteli manki (tai joku kopiomopo) rohkeasti eteen, edes vilkaisematta minuun.

En rehellisesti ehtinyt juuri mitään tehdä, ihan säikähdin itsekin miten refleksit lamaantui. Onneksi ajolinjat ei ihan kohdanneet...

Tänään töistä kotiinpäin kurvaillessa meinasi tumma mersupaku tulla kylkeen kolmion takaa. Paikkana kulomäentie noin 600m tuusulantieltä korsoon päin.
Edessäni ajeli letka johon oli väliä vajaat 100m. Ajattelin sitten vetää raon pienemmäksi, ettei sieltä millään kuorma-autolla tulla eteen hidastelemaan. Oikealta puolella odotti kuorma-auto ja vasemmalla kyseinen paku, alueela 60 rajoitus. Peileihin vilkaistessani huomasin, että takana on parisataa metriä tyhjää, joten nostin vauhtini n.80 mittarinopeuteen ja kuroin eron edelläajavaan melkein kiinni. Paku oli ehtinyt edetä kaistojen väliin ja pysähtyä siihen odottelemaan. Huomasin pakun liikkuvan vähän eteenpäin, mutta oletin sen ns. ryömivän, jotta se ehtisi jälkeeni sujuvasti letkan perälle. Yllätys oli suuri kun huomasin sen väkisin puskevan eteeni/kylkeeni, onneksi paikalla on bussipysäkki, joten nopealla väistöllä sivuutin sen varmaan vajaan metrin päästä.
Keskisormea näytettyäni ja rauhoitettuani aloin miettiä, että näkikö se minua ensinkään, vai änkesikö tahalteen ihan mahdottomaan rakoon. Toivottavasti se ei nähnyt.
Tästä tapauksesta tuli mieleen se kuolonkolari malmin Delta-auton kohdalla. Jos olisin ajanut 60km/h mittarinopeutta, en todennäköisesti olisi joutunut kuin korkeintaan lievästi jarruttamaan. Vauhdin ollessa esim. yli 100km/h tunnissa, olisi kolari ollut jo erittäin todennäköinen.
Onneksi olin jostain syystä erityisen valppaana, joten en joutunut ihan parastani tekemään vaan perusväistön. Siinä kun olisi hetkeksikään vilkuillut sivuille, niin tätäkään vuodatusta ei tarvitsisi kirjoitella.
Valppautta kaikille, se tuntuu aluksi uskomattomalta kun tälläistä tapahtuu.

Back